Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #1 Skrevet 30. november 2014 Det lurer jeg på, hvorfor det er så mange foreldre som ikke gidder å stille opp på aktiviteter i barnehagen... Mer konkret, aktiviteter i f.eks Fau som juleverksted osv. Barnehagen vår skal ha det i dag, og det er kun 20% av barna som er påmeldt. Jeg syns det er utrolig dårlig, og lurer på hvorfor det er sånn? Så spørsmålet er da hvorfor gidder man ikke, og hva skal til for at flere stiller opp på slike aktiviteter? Jeg tenker at det er mye late foreldre der ute, men det er jo mulig jeg tar feil... Anonymous poster hash: 8a9cc...5fc
*Miss Marple* Skrevet 30. november 2014 #2 Skrevet 30. november 2014 Jeg tenker at helgene er travle i utgangspunktet og at det å gå i barnehagen på en fridag kanskje ikke blir prioritert. Det hadde nok blitt bedre oppmøte om det ble arrangert en ettermiddag i uken?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #3 Skrevet 30. november 2014 Fordi vi velger å gjøre familieaktiviteter med HELE familien når det er helg:) Frister det å være på jobb i dag, og gjøre noe der i dag, som du kunne gjort på tirsdag? Anonymous poster hash: 548e0...c55
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #4 Skrevet 30. november 2014 Det lurer jeg på, hvorfor det er så mange foreldre som ikke gidder å stille opp på aktiviteter i barnehagen... Mer konkret, aktiviteter i f.eks Fau som juleverksted osv. Barnehagen vår skal ha det i dag, og det er kun 20% av barna som er påmeldt. Jeg syns det er utrolig dårlig, og lurer på hvorfor det er sånn? Så spørsmålet er da hvorfor gidder man ikke, og hva skal til for at flere stiller opp på slike aktiviteter? Jeg tenker at det er mye late foreldre der ute, men det er jo mulig jeg tar feil... Anonymous poster hash: 8a9cc...5fc Kanskje man har nok å drive med og ikke ønsker å legge til enda en aktivitet. Vi har en fireårig i bhg og han spør ikke/vet ikke om ettermiddagsarrangementene i bhg (denne fredagen var det julenissefest). Vi skal masse annet så her prioriterer vi dette bort. Han er i bhg hver dag. Folk skal liksom være med på alt så gneldrer de om "tidsklemma" senere. De lager jo julepynt i hele desember. Skjønner du ikke at foreldre og unger ikke ser behov for å bruke tid på det også etter bhg? Det er vel frivillig å komme? Anonymous poster hash: 3dd9d...57d
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #5 Skrevet 30. november 2014 Jeg er enig med deg. Folk gidder ikke å bli med på aktiviteter lengre.. I bhg i fjor var det så få som meldte seg på juletrefesten at den ble avlyst, ble litt sjokkert egentlig av at folk er så giddalause. Anonymous poster hash: cc25c...d99
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #6 Skrevet 30. november 2014 Handler vel ikke nødvendigvis om å være giddalaus - men heller om prioriteringer. Anonymous poster hash: 12293...b93
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #7 Skrevet 30. november 2014 Handler vel ikke nødvendigvis om å være giddalaus - men heller om prioriteringer. Anonymous poster hash: 12293...b93 Det er rart hvordan foreldrene våre klarte å prioritere dette da. Har aldri opplevd at juletrefesten ble avlyst da jeg var liten. Ga meg masse fine barndomsminner. Jeg mener at folk bare må skjerpe seg litt å bli med på de aktivitetene som barnet inviteres til. Det tar bare et par timer og jeg mener derfor folk er late/giddalause om de til stadighet dropper dette. Anonymous poster hash: cc25c...d99
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #8 Skrevet 30. november 2014 Vi har flere barn og klarer ikke å stille opp på alt til alle barna. Vi må velge og prioritere, strekker oss så langt vi klarer, men i desember er kalanderen rimelig fullpakket. Anonymous poster hash: 3a3ff...a5e
regnbyen Skrevet 30. november 2014 #9 Skrevet 30. november 2014 Inntrykket mitt er at det finnes noen aktive/engasjerte foreldre som arrangerer ting DE ønsker seg, og blir sure for at ingen andre kommer. Disse aktive og engasjerte foreldrene har ofte bare ett barn. Hvis det ikke er interesse for juleverksted, så trenger man kanskje ikke arrangere det? Jeg har selv vært med i ulike FAUer i 5-6 år, og er dermed litt mer selektiv med hva jeg gidder bruke tid på. Planlegging er nøkkelen til vellykkede arrangementer. Gi beskjed om hensikten med arrangementet. Er målet å få inn penger til et eller annet godt formål, så må det formidles. Er målet at foreldrene skal bli kjent, så må det formidles. Er målet å arrangere moro for ungene, så må det formidles. Arrangementene på organiseres skikkelig, oppgaver må fordeles. De fleste klarer f.eks. å ta med en kake, lage kaffe eller rydde etterpå, få synes det er kjekt å skulle gjøre ALT. Alle arrangementer trenger ikke være for alle. På min skole er det noen arrangementer for 1.-2. klasse, noen for 3.-5. osv. Hvis f.eks. 10 familier i barnehagen møter på juleverksted og har det kjekt, så er vel det greit, da er det kanskje de som har mest behov for å bli kjent med noen nye som kommer. Mange foreldre har det forferdelig travelt, jeg er opptatt nesten hver dag i desember, med diverse julearrangementer på min og min mann sin jobb, ungenes skole, ungenes fritidsaktiviteter, med venner osv. Mtp arrangementer i barnehagen, så foretrekker jeg det som skjer rett etter barnehagens stengetid, altså f.eks. at klokken 16 overtar FAU. Det handler ikke om at jeg ikke gidder, det handler om at vi ikke har tid. Hvis f.eks. sønnens fotball-avslutning er samme kveld som datterens skoleavslutning som er samme kveld som jeg MÅ på et jobbarrangement osv.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #10 Skrevet 30. november 2014 Selvfølgelig er det frivillig å komme. Men det som fascinerer meg er at de fleste foreldre vil ha et Fau som fungerer. Som ordner med julegaver til ansatte, fikser og kjøper inn småting som barnehagen ikke står for osv. Men hvor pokker tror de pengene til dette kommer fra? Jo fra loddsalg og kakesalg på slike aktiviteter. Så jeg syns det er egoistisk, og at fryktelig mange tenker meg, meg, meg. I tillegg så får man mulighet til å gjøre noe hyggelig sammen med barnet og vennene til barnet. Man har også mulighet til å bli dere kjent med andre foreldre. Og ja, da handler det om prioriterer, men jeg syns fryktelig mange prioriterer ekstremt egoistisk. Anonymous poster hash: 8a9cc...5fc
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #11 Skrevet 30. november 2014 Selvfølgelig er det frivillig å komme. Men det som fascinerer meg er at de fleste foreldre vil ha et Fau som fungerer. Som ordner med julegaver til ansatte, fikser og kjøper inn småting som barnehagen ikke står for osv. Men hvor pokker tror de pengene til dette kommer fra? Jo fra loddsalg og kakesalg på slike aktiviteter. Så jeg syns det er egoistisk, og at fryktelig mange tenker meg, meg, meg. I tillegg så får man mulighet til å gjøre noe hyggelig sammen med barnet og vennene til barnet. Man har også mulighet til å bli dere kjent med andre foreldre. Og ja, da handler det om prioriterer, men jeg syns fryktelig mange prioriterer ekstremt egoistisk. Anonymous poster hash: 8a9cc...5fc Når man har vært i dette gamet i mange mange år så får man et særdels avslappet forhold til både FAU og sosialisering med de andre foreldrene. Anonymous poster hash: 3a3ff...a5e
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #12 Skrevet 30. november 2014 Handler vel ikke nødvendigvis om å være giddalaus - men heller om prioriteringer. Anonymous poster hash: 12293...b93 Det er rart hvordan foreldrene våre klarte å prioritere dette da. Har aldri opplevd at juletrefesten ble avlyst da jeg var liten. Ga meg masse fine barndomsminner. Jeg mener at folk bare må skjerpe seg litt å bli med på de aktivitetene som barnet inviteres til. Det tar bare et par timer og jeg mener derfor folk er late/giddalause om de til stadighet dropper dette. Anonymous poster hash: cc25c...d99 Vel - jeg mener nå det får være opp til hver enkelt forelder å bestemme hva barna skal være med på. Om barna heller vil gå på fotball/ridning/svømming/tennis/whatever og foreldrene lar de være med på dette - er det slettes ikke sikkert det blir tid eller ork til overs til annet. Det handler om å prioritere - og hvordan man velger å prioritere, er opp til hver enkelt. Er så lei av at folk skal legge seg opp i hvordan andre disponerer livet sitt. Det skal ikke være foreldrenes ansvar å finansiere aktiviteter utenom 'barnehagetiden' - og dersom dette er argumentet til at folk skal delta, synes jeg faktisk det er på sin plass å la være å komme. Anonymous poster hash: 12293...b93
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #13 Skrevet 30. november 2014 Selvfølgelig er det frivillig å komme. Men det som fascinerer meg er at de fleste foreldre vil ha et Fau som fungerer. Som ordner med julegaver til ansatte, fikser og kjøper inn småting som barnehagen ikke står for osv. Men hvor pokker tror de pengene til dette kommer fra? Jo fra loddsalg og kakesalg på slike aktiviteter. Så jeg syns det er egoistisk, og at fryktelig mange tenker meg, meg, meg. I tillegg så får man mulighet til å gjøre noe hyggelig sammen med barnet og vennene til barnet. Man har også mulighet til å bli dere kjent med andre foreldre. Og ja, da handler det om prioriterer, men jeg syns fryktelig mange prioriterer ekstremt egoistisk. Anonymous poster hash: 8a9cc...5fc Jeg vil 1000 ganger heller betale 100 kroner til FAU enn å måtte selge lodd, kjøpe kaker osv. Og jeg har vært med i FAU i maaange år. Jeg er fullstendig klar over at mange har dårlig økonomi, men jeg er lei av å skulle jobbe frivillig i timesvis for å spare den hundrelappen for andre familier som ikke gidder stille opp selv. Det er et voldsomt fokus på at noen har dårlig økonomi, null forståelse for at noen av oss (min mann og jeg jobber 100%, han er aktiv lokalpolitiker, jeg er tillitsvalgt med mange verv + med i FAU) har dårlig med tid. Helt ok for meg med arrangementer som fokuserer på moro for ungene, jeg stiller gjerne opp på dugnader i timesvis, men helst ikke som arbeidskraft for å få inn penger. Jeg tjener mer i jobben min enn som kakebaker/loddselger/flaskesamler. Anonymous poster hash: 1cd5c...903
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #14 Skrevet 30. november 2014 Hvis barna er i barnehagen 5 dager i uka, er jo ikke "ekstrabarnehage" med FAU i helgene noe vi prioriterer. Anonymous poster hash: 47101...edf
overlord Skrevet 30. november 2014 #15 Skrevet 30. november 2014 Vi stiller på det aller meste, men barnehagen på en søndag hadde ikke skjedd!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #16 Skrevet 30. november 2014 Hvis barna er i barnehagen 5 dager i uka, er jo ikke "ekstrabarnehage" med FAU i helgene noe vi prioriterer. Anonymous poster hash: 47101...edf I tillegg til aktiviteter, øving, oppvisning, kjøring, henting, bursdager etc. med de andre barna + julehandling, vasking, pakking, sending, baking, overtid osv. Tiden strekker ikke til alt og alle Anonymous poster hash: 3a3ff...a5e
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #17 Skrevet 30. november 2014 Handler vel ikke nødvendigvis om å være giddalaus - men heller om prioriteringer. Anonymous poster hash: 12293...b93 Det er rart hvordan foreldrene våre klarte å prioritere dette da. Har aldri opplevd at juletrefesten ble avlyst da jeg var liten. Ga meg masse fine barndomsminner. Jeg mener at folk bare må skjerpe seg litt å bli med på de aktivitetene som barnet inviteres til. Det tar bare et par timer og jeg mener derfor folk er late/giddalause om de til stadighet dropper dette. Anonymous poster hash: cc25c...d99 Jeg lurer på om dere som skriver dette jobber...og hvor mye dere jobber. Da jeg var liten arrangerte de juletrefest for hele tettstedet, ikke bare barnehagen. Selvsagt ble det mye folk, men garantert mange som ikke var der også. Hadde jammen ikke dratt ungene ned i bhg ei helg. De er der mer enn nok fra før. Og på denne tiden av året har de fleste mer enn nok å gjlre. Anonymous poster hash: efc69...ff3
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #18 Skrevet 30. november 2014 Oj, Bhg på søndag??? Vet ikke hvor mange barn du har? Vi har 3 og kan ikke prioritere en søndag til sånt. Vi er forøvrig de foreldrene som stiller på det meste. Men da forventer jeg at det som arrangeres er ordentlig gjennomtenkt. Bhg på en søndag er ikke særlig gjennomtenkt. Anonymous poster hash: 0a012...99a
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #19 Skrevet 30. november 2014 Jeg har to barn, og selvfølgelig har vi masse annet vi kunne ha gjort. Men jeg har nok en større ansvarsfølelse for å bidra til fellesskapet enn mange andre.. Og jeg mener at et juleverksted sammen med andre barn er med på å skape gode minner som er viktig for barna. Anonymous poster hash: 8a9cc...5fc
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #20 Skrevet 30. november 2014 Jeg har to barn, og selvfølgelig har vi masse annet vi kunne ha gjort. Men jeg har nok en større ansvarsfølelse for å bidra til fellesskapet enn mange andre.. Og jeg mener at et juleverksted sammen med andre barn er med på å skape gode minner som er viktig for barna. Anonymous poster hash: 8a9cc...5fc Juleverkstedet er bra hvis alternativet er å sitte hjemme og kjede seg. Men hva hvis det går på bekostning av storebrors fotballkamp, hyttetur på fjellet med gode venner, søskenbarn-treff hos besteforeldrene, juleverksted på foreldrenes arbeidssted, tur til pepperkakebyen med familien... Kanskje du har mye ansvarsfølelse, men jeg har inntrykk av at du prøver å gi andre dårlig samvittighet fordi de ikke prioriterer aktiviteter i barnehagen på en søndag. Anonymous poster hash: 1cd5c...903
overlord Skrevet 30. november 2014 #21 Skrevet 30. november 2014 Hvem sier vi andre ikke skal bidra til fellesskapet i dag? Mange aktiviteter som jeg vil kategorisere som et bedre bidrag til fellesskapet enn barnehagesøndag.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #22 Skrevet 30. november 2014 Huff da, nå virker du en smule naiv og dikterende, HI. Folk må da få bestemme selv hva som et viktig, koselig og verdt å prioritere. Anonymous poster hash: 9f2a2...7e6
soleia Skrevet 30. november 2014 #23 Skrevet 30. november 2014 Handler vel ikke nødvendigvis om å være giddalaus - men heller om prioriteringer. Anonymous poster hash: 12293...b93 Det er rart hvordan foreldrene våre klarte å prioritere dette da. Har aldri opplevd at juletrefesten ble avlyst da jeg var liten. Ga meg masse fine barndomsminner. Jeg mener at folk bare må skjerpe seg litt å bli med på de aktivitetene som barnet inviteres til. Det tar bare et par timer og jeg mener derfor folk er late/giddalause om de til stadighet dropper dette. Anonymous poster hash: cc25c...d99 Er mykje meir som skjer framfor jul no enn då eg vaks opp. Det er juleavslutningar over alt, på alle slags aktivitetar, og mange familiar må prioritere. Synes det heile har teke litt av. Kan hende ynskjer ein og å få vere litt saman som familie på ein førjulssøndag.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #24 Skrevet 30. november 2014 Jeg er så glad for at fau her ikke arrangerer aktiviteter utenom bhg tida! Nissegrøt etc blir arrangert på slutten av bhg dagen, fra halv tre tre og ferdig senest når bhg stenger kl halv fem. Juleverksted er det bhg selv som har der barna lager ting som de pakker inn og gir til foreldrene til jul. Kjempekoselig! Førjulstida er travel nok, så å legge inn enda en aktivitet er nok uaktuelt for mange, spesielt for de med flere enn ett barn. Selv er vi opptatt alle helger i desember, og har vært det i de to siste i november også... Og på ukedagene har vi de vanlige aktivitetene våre... Ønsker ikke å presse inn mer enn vi må. Vil jo slappe av og nyte førjulstida også :-) Så vi hadde ikke prioritert Juleverksted i bhg på en søndag. .. Anonymous poster hash: 63e14...67c
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #25 Skrevet 30. november 2014 At det arrangeres ulike ting er hyggelig det, men skal en få med folk må en tenke litt over når en arrangerer og hva. Og ikke minst hvor ofte det er srrangemanger utenom barnehage tiden. Slik som desember er en veldig ugunstig tid for oss å bli med på ting. Vi prioriterer skole og barnehageavsluttninger, lucia og fritidsaktivitenene til ungene. Uka som kommer så er det: - 1 skoleavsluttning -2 dager med fotball trening og den ene er det juleavsluttning så den ene blir dobbelt så lang. -2 dager med korps øvelse -2 julekonserter for hun som går i korpset, det er ikke øvelse eller samme dag. -1 konsert med orkesteret -1 ridetime, men hun vil prøve flere dager om hun har tid siden hun skal ri sin første konkuranse neste helg. -1 dag med orkesterøvelse og enetime. Dette er uka for oss, samt at meg og mannen jobber turnus begge to. Så for å kunne bli med på det ungene ønsker har vi måtte bytte vakter. Vi har fire barn og tre av de har tilsammen fire ting de går på. Skulle barnehagen hatt juleverksted osv utenom barnehage tiden så tror jeg ikke vi hadde fått klemt inn dette. Da hadde jeg heller prioritert å hatt juleverksted hjemme med unger og evt venner sv ungene. For tiden vi har tilovers ønsker vi å bruke sammen som familien. Sier seg selv st vi ikke får mye tid i sofaen sammen den uka som kommer her. Lekser og de daglige gjøremål må fortsatt gjøres samt at vi vilnkose oss litt i førjulstiden. Anonymous poster hash: 1e939...d28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå