Gå til innhold

Dere som bruker C istede for K i navnet til barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunnen?

Hvorfor Cathrine, Christian og Caroline? Fordi det ser bedre ut, eller?

Anonymous poster hash: 03116...95e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det ser bedre ut ja. K virker så hardt liksom. :P Men det blir jo akkurat det samme når man sier det.

Anonymous poster hash: 0b701...876
Skrevet

Fordi det er oppkalt etter oldefar.

Anonymous poster hash: 81e9d...1fd

Skrevet

Fordi det er mer internasjonalt.

Anonymous poster hash: 32ce7...6de

Skrevet

Jeg er en av ørten Christina født tidlig på åttitallet, kunne ikke falt meg inn å bruke K-navn på barn. Det er traust og trist og døllt, en menig jeg deler med svært mange av mine C-medsøsken. Husker vi med C-navn hadde feider mot de med K-navn på barneskolen, det sitter i enda.

Anonymous poster hash: 9d07e...529

Skrevet

Jeg er en av ørten Christina født tidlig på åttitallet, kunne ikke falt meg inn å bruke K-navn på barn. Det er traust og trist og døllt, en menig jeg deler med svært mange av mine C-medsøsken. Husker vi med C-navn hadde feider mot de med K-navn på barneskolen, det sitter i enda.

Jøss..

Anonymous poster hash: db2c1...338

Skrevet

Du har et av verdens vanligste navn og navn med K er traust og døllt? Hihi :fnise:

Anonymous poster hash: fab14...c3c

Skrevet

Feide grunna stavemåte? Ok.

Eg er av den formeining at namn ikkje seier noko om personen som heiter det, men kan fortelle mykje om foreldra. Men ein får sjølvsagt ikkje heile sanninga, då faktorar som oppkalling spelar inn (td er slekta mi full av Th i staden for T). Brukar ein engelsk stavemåte der det finst ein grei norsk stavemåte, og i tillegg insisterar på å uttale namnet på norsk, framstår ein litt jålete etter mi meining. Td å kalle barnet Alice og insistere på at ho heiter Alise.

Skrevet

Eg er av den formeining at namn ikkje seier noko om personen som heiter det, men kan fortelle mykje om foreldra. Men ein får sjølvsagt ikkje heile sanninga, då faktorar som oppkalling spelar inn (td er slekta mi full av Th i staden for T). Brukar ein engelsk stavemåte der det finst ein grei norsk stavemåte, og i tillegg insisterar på å uttale namnet på norsk, framstår ein litt jålete etter mi meining. Td å kalle barnet Alice og insistere på at ho heiter Alise.

Mine er halvt engelske. Conrad føltes derfor mer naturlig enn Konrad. syns kanskje C også gjør navnet litt mykere? I dag tenker jeg at det like gjerne kunne vært skrevet med K, men den gangen ble det nå sånn.

Anonymous poster hash: 4bcfe...57f

Skrevet

Mine er halvt engelske. Conrad føltes derfor mer naturlig enn Konrad. syns kanskje C også gjør navnet litt mykere? I dag tenker jeg at det like gjerne kunne vært skrevet med K, men den gangen ble det nå sånn.

Anonymous poster hash: 4bcfe...57f

Det med engelsk slekt er ein av faktorane som gjer at ein ofte bommar når ein karakteriserar foreldre på bakgrunn av namn til barna.

Men ja, Konrad funkar fint (kjempefint namn, forresten!). Når folk seier dei vil ha c i namn fordi det fungerar bedre "internasjonalt" (i.e. england og USA), meinar eg det er grov undervurdering av engelskspråklige. Dei forstår Kristina og Erik heilt fint.

Skrevet

Navn på C ble vanlig på åttitallet. Det startet på beste vestkant og så tok resten av landet etter.

Katrine eller Cathrine er da smak og behag.

Anonymous poster hash: 343e0...98f

Skrevet

Joda, smak og behag kan vanskelig diskuteres, m jeg syns det er rart at foreldre gir barna navn som de for alltid på gi tilleggsopplysninger til når de skal skrives.

Jeg har en venninne som heter Cathrine, men som uttaler det som Katrin og hun må jo alltid spesifisere at det skrives med c, h og e. For et mas!

Og så tenker jeg i mitt stille sinn at det er litt jålete.

Hi

Skrevet

Vi velger K istedenfor C på vår sønn Kasper. Enkelt og greit fordi det ser mer norsk ut og fordi det ikke er så mange som bruker den skrivemåten.

Anonymous poster hash: f8c5e...606

Skrevet

Fordi jeg er engelsk. Døtrene mine har navn med c og ikke k, Men sønnen min heter Kristian med K fordi det et oppkalt etter en i fars familie.kristian med k fungerer jo i England også.

Anonymous poster hash: 2127e...d10

Skrevet

Beste vestkant har for lengst sluttet med dette. Resten av landet følger vel etter snart. Nå er det det gamle, norske som gjelder.

Anonymous poster hash: a5165...f7b

Skrevet

Tja. Jeg har en med C i navnet og en med K i navnet (inni). Begge kunne ha blitt skrevet med motsatt men jeg syns rett og slett navnene er finest sånn som de er nå :)

Anonymous poster hash: 5bb28...a53

Skrevet

Joda, smak og behag kan vanskelig diskuteres, m jeg syns det er rart at foreldre gir barna navn som de for alltid på gi tilleggsopplysninger til når de skal skrives.

Jeg har en venninne som heter Cathrine, men som uttaler det som Katrin og hun må jo alltid spesifisere at det skrives med c, h og e. For et mas!

Og så tenker jeg i mitt stille sinn at det er litt jålete.

Hi

Om det uttales Katrin så skrives det vel Cathriné?

Er ikke é stum?

Anonymous poster hash: 343e0...98f

Skrevet

Min heter caroline fordi jeg var ung og synes d så bedre ut. Nå angrer jeg fordi hun selv skriver med k 🙈

Skrevet

Svært mange tror navn med C, gjerne Ch ser finere ut, og tror det er mer internasjonalt. Motebølger som starter i overklassene, men som kun er korte bølger i de øvre klassene, beveger seg nedover til de lavere klassene. Når fenomenet når de laveste klassene, har også lengden på bølgen økt voldsomt. Slike trender henger i over mye lengre tidsrom i lavklassene enn i de høye. Slike bølger kan også opptre parallelt i de lavere klassene i mye høyere grad enn hva de gjør i overklassen.

Anonymous poster hash: fb0b8...551

Skrevet

Omg, skulle gjerne visst hvordan du er i det virkelige liv! Dette var meget spesiell lesing 😂

Anonymous poster hash: dccf4...6ce

Skrevet

Å velge å skrive navn med c eller ch i navn det det faktisk ikke gjør noe med uttalen, er nå en ting. Christian og Kristian er to helt ålreite navn. Problemet for meg og mine fordommer, kommer når folk putter inn c'er og h'er der det bare blir merkelig, eller der c'ene tradisjonelt uttales som s. Cevin uttales ikke Kevin, men Sevin, Cyrre blir ikke Kyrre, og hvis gutten din skal hete Joakim, så kan du ikke stave det Joacim. Ikke hvs du ønsker at det skal se ut som du besto barneskolen, ihvertfall.

Skrevet

Christina. Synes det er finere enn Kristina og kanskje enda mer "all" over the world name:)

Anonymous poster hash: 3d357...f79

Skrevet

Alle mine tre har C navn. Jeg synes der er en finere bokstav enn K.

De som velger K i stedet må ofte spesifisere at det er med K og ikke C. Eller om Mathias skrives med eller uten h. Filip.. Med ph, ll, pp...

Ene barnet mitt har c i fornavn, th i mellomnavn og etternavn uten h der alle vil plassere en h. Akkurat DET navnet synes jeg er tungvint og angrer litt på kombinasjonen.

Anonymous poster hash: e16d6...5a6

Skrevet

Å bruke C i navn på norske barn virker jålete, pretensiøst med et innslag harry og white trash.

C er en ubrukelig bokstav i det norske språk, da K brukes for k-lyden og S for s-lyden

Anonymous poster hash: b6356...7a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...