Gå til innhold

Jeg slo til ei dame på gata.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er rett og slett motbydelig HI. At du son boksen kan skrive noe så provoserende og for noen sårt er helt rått. Gå å finn deg en hobby, og pass for Guds skyld på at barna dine ikke henger med sånne onde , slemme barn. Som tydeligvis ikke kan unnskyldes.

Og NEI , mine barn har ikke ADHD. Jeg har bare ikke tunnelsyn, og det håper jeg ikke barna mine får heller .

"Det er ikke ille å ha barn med diagnose , det er ille å ha barn som ikke forstår / erter eller ser ned på de "

Anonymous poster hash: 71915...508

Så du klarer å forklare på fornuftig måte til en førsteklassing som gråter hver dag av å bli duppet med hodet i do, få sekken sin kastet i søpla, få maten sin spist opp osv at "han kan ikke noe for det, han bare gjør sånn og det må du bare godta?". Det klarer ikke jeg... Og jo, jeg har flere foreldre med ADHD-, Aspergers- og autismebarn i omgangskretsen, og de unnskylder ikke barna sine for dårlig oppførsel med at de har en sykdom.

Anonymous poster hash: 65927...3dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

80 % av innsatte i norske fengsel har adhd. Svakheten hos disse er at de ofte ikke evner å se konsekvenser. Har selv bodd sammen og har barn sammen med en som har adhd. Diagnosen er mer komplisert enn de fleste tenker over. Men jeg må innrømme at jeg ble lei av at han brukte den som unnskyldning for alt. Men han hadde fått sydd puter under armene av hele familien fra han var liten.

Jeg har stor tro på at vi undervurderer de med denne diagnosen. De kan og vet bedre enn vi tror.

Anonymous poster hash: 9bb68...5d9

Hvor har du de tallene fra?

Forskning tyder på at ca 1/3 av de innsatte i Norge har symptomer som kan tyde på ADHD. De færreste av dem har noen diagnose.

http://forskning.no/psykiske-lidelser-psykologi-stub/2008/02/forskningen-i-fengsel

Anonymous poster hash: c2dc2...646

Skrevet

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/adhd-symptomer-og-tegn-11747.html?page=all

Les litt der. Det er en liste med symptomer der, og det innebærer blant annet "Barn med ADHD derimot er særlig følsomme for stimuli fra syn, lyder og berøring. Når de overstimuleres, mister de raskt kontrollen, blir oppgiret og noen ganger aggressive eller kommer endog med fysiske eller verbale grovheter."

Dette heter symptomer og er ikke noe en person kan noe for. På samme måte som at en med epilepsi ikke kan noe for at han kan få anfall. Men det betyr ikke at man ikke skal gjøre noe med det. Uansett hva slags sykdom man har prøver man alltid å behandle symptomene og mildne de. Med f.eks medisiner, eller at man prøver å unngå ting som utløser symptomer.

Det betyr ikke at det er greit å slå til noen, men det er ikke alltid de med adhd klarer å kontrollere det. Det er jo ikke noe de vil eller ønsker å gjøre, men de klarer altså ikke å kontrollere seg. Igjen, på samme måte som at en med epilepsi ikke kan kontrollere at "nå kan jeg ikke få et anfall her ute blant folk for da kommer mange til å bli redde" (Bare sånn siden det virker som om at mange her trenger en "mer akseptert fysisk sykdom" å forholde seg til)

Hvis sykdomen er så alvorlig at vedkommende ikke klarer å styre seg fra å slå til fremmede mennesker på gata, klassekamerater i en vanlig undervisningssituasjon eller liknende bør dette menneske holdes innesperet aller på andre måter kontroleres slik at det ikke får mulighet for å skade andre når symptomene viser seg. Vi kan ikke ha slike mennesker uten inpulskontroll gående fritt rundt blant andre.

Ok

Skrevet

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/adhd-symptomer-og-tegn-11747.html?page=all

Les litt der. Det er en liste med symptomer der, og det innebærer blant annet "Barn med ADHD derimot er særlig følsomme for stimuli fra syn, lyder og berøring. Når de overstimuleres, mister de raskt kontrollen, blir oppgiret og noen ganger aggressive eller kommer endog med fysiske eller verbale grovheter."

Dette heter symptomer og er ikke noe en person kan noe for. På samme måte som at en med epilepsi ikke kan noe for at han kan få anfall. Men det betyr ikke at man ikke skal gjøre noe med det. Uansett hva slags sykdom man har prøver man alltid å behandle symptomene og mildne de. Med f.eks medisiner, eller at man prøver å unngå ting som utløser symptomer.

Det betyr ikke at det er greit å slå til noen, men det er ikke alltid de med adhd klarer å kontrollere det. Det er jo ikke noe de vil eller ønsker å gjøre, men de klarer altså ikke å kontrollere seg. Igjen, på samme måte som at en med epilepsi ikke kan kontrollere at "nå kan jeg ikke få et anfall her ute blant folk for da kommer mange til å bli redde" (Bare sånn siden det virker som om at mange her trenger en "mer akseptert fysisk sykdom" å forholde seg til)

Hvis sykdomen er så alvorlig at vedkommende ikke klarer å styre seg fra å slå til fremmede mennesker på gata, klassekamerater i en vanlig undervisningssituasjon eller liknende bør dette menneske holdes innesperet aller på andre måter kontroleres slik at det ikke får mulighet for å skade andre når symptomene viser seg. Vi kan ikke ha slike mennesker uten inpulskontroll gående fritt rundt blant andre.

Ok

Fint vi er enige om det. Det virket på innlegget ditt som om du mente vi må godta å bli slått ol hvis gjerningspersonen bare har en diagnose.

Skrevet

Ok

Fint vi er enige om det. Det virket på innlegget ditt som om du mente vi må godta å bli slått ol hvis gjerningspersonen bare har en diagnose.

Selvfølgelig skal man ikke godta å måtte være redd for noen, diagnose eller ei. Men poenget er at det virker som om mange her mener at man kun er "slem" og gjør det med vilje. Og det stemmer ikke. 

Skrevet

Det er vel forsvinnende få som mener at barn skal få lov til alt og unnskyldes med diagnosen. Det er heldigvis ikke mange som praktiserer fri barneoppdragelse i Norge og kun en ørliten del av dem har barn med ADHD. Allikevel er det jo sånn at manglende impulskontroll er et fremtredende trekk ved ADHD og det er en kjensgjerning at barn har dårligere impulskontroll enn voksne. For meg er det derfor logisk at man er mer tolerant overfor barn med ADHD enn barn uten og mer tolerant overfor barn enn voksne. Ikke sånn å forstå at aggressiv atferd er akseptabelt for noen, men reaksjonene må jo være i samsvar med personens forutsetninger. Å mene at

er for meg helt hårreisende. Den eneste måten å opparbeide impulskontroll på, er gjennom å håndtere impulser. Hvis du tror at det kan oppnås i et isolat, har du misforstått. Hvis du tenker at barn med ADHD skal holdes innesperret eller på andre måter kontrolleres, er jeg glad det ikke er du som skal gi råd til foreldre som strever med barna sine.

At HI tillater seg å utøve egne onde impulser på en slik måte, er jo minst å kaste stein i glasshus. Barn skal ikke få skade andre, men HI kan trampe på dem som tåler det minst? God dag, mann økseskaft.

I noen tråder her inne virker det som om noen foreldre unnskylder barna sine for "alt". Skjønner at det provoserer, men tilsvar som dette provoserer minst like mye...

Skrevet

Det er vel forsvinnende få som mener at barn skal få lov til alt og unnskyldes med diagnosen. Det er heldigvis ikke mange som praktiserer fri barneoppdragelse i Norge og kun en ørliten del av dem har barn med ADHD. Allikevel er det jo sånn at manglende impulskontroll er et fremtredende trekk ved ADHD og det er en kjensgjerning at barn har dårligere impulskontroll enn voksne. For meg er det derfor logisk at man er mer tolerant overfor barn med ADHD enn barn uten og mer tolerant overfor barn enn voksne. Ikke sånn å forstå at aggressiv atferd er akseptabelt for noen, men reaksjonene må jo være i samsvar med personens forutsetninger. Å mene at

er for meg helt hårreisende. Den eneste måten å opparbeide impulskontroll på, er gjennom å håndtere impulser. Hvis du tror at det kan oppnås i et isolat, har du misforstått. Hvis du tenker at barn med ADHD skal holdes innesperret eller på andre måter kontrolleres, er jeg glad det ikke er du som skal gi råd til foreldre som strever med barna sine.

At HI tillater seg å utøve egne onde impulser på en slik måte, er jo minst å kaste stein i glasshus. Barn skal ikke få skade andre, men HI kan trampe på dem som tåler det minst? God dag, mann økseskaft.

I noen tråder her inne virker det som om noen foreldre unnskylder barna sine for "alt". Skjønner at det provoserer, men tilsvar som dette provoserer minst like mye...

Så de barna skal heller få trene imuplskontrollen sin på andre barn? Hva med de barna det går utover, har ikke de rett på å få føle seg trygge? Tror du de føler seg trygge?
Skrevet

Jeg syns det er kjempe slitsomt og forholde meg til at "alle" legger seg opp i min oppdragelse hele tiden. Det er ikke "han har ADHD skjønner du, så jeg gidder ikke å oppdra han". Jeg er svært konsekvent, men det er ikke sånn at jeg kan oppdra vekk alle symptomene. Så hvis jeg sier "han har ADHD, skjønner du" så betyr det at jeg gjør alt jeg kan, er konsekvent, krangler om ressurser med ppt, men jeg strekker ikke til. Jeg syns det er forferdelig når han er slem mot andre barn, hadde jeg vist hvordan jeg skulle få en ende på det, tror du ikke jeg hadde gjort det?

Anonymous poster hash: 2e685...d2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...