Gå til innhold

Jeg slo til ei dame på gata.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg er ikke slem, jeg kan jo ikke noe for det. Jeg har ADHD og derfor er jeg unnskyldt.

Altså bare fordi man har ADHD så skal man slippe unna med alt? Enkelte her inne som mener det, spesielt de som er foreldre til disse barna. Er det rart de oppfører seg dårlig når de alltid slipper unna med ting?!

Anonymous poster hash: f90c2...ea0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig!

Anonymous poster hash: f9a15...0cc

Skrevet

Amen!

Anonymous poster hash: 84067...273
Gjest thricane
Skrevet

Jeg er foreldre til disse barna, som du kaller det, men har aldri påstått at det er greit å slå noen eller slippe unna med alt. Ikke har jeg sett noen av mine medsøstre påstå det heller. Så det er ukjent for meg.

Skrevet

Tenk på foreldrene til disse barna! Selvfølgelig er det ikke greit å slå, det er det ingen som har sagt.

Dere klarer tydeligvis ikke å sette dere i andres situasjon.

Frekke mennesker!

Anonymous poster hash: 5c563...639

Skrevet

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/adhd-symptomer-og-tegn-11747.html?page=all

Les litt der. Det er en liste med symptomer der, og det innebærer blant annet "Barn med ADHD derimot er særlig følsomme for stimuli fra syn, lyder og berøring. Når de overstimuleres, mister de raskt kontrollen, blir oppgiret og noen ganger aggressive eller kommer endog med fysiske eller verbale grovheter."

Dette heter symptomer og er ikke noe en person kan noe for. På samme måte som at en med epilepsi ikke kan noe for at han kan få anfall. Men det betyr ikke at man ikke skal gjøre noe med det. Uansett hva slags sykdom man har prøver man alltid å behandle symptomene og mildne de. Med f.eks medisiner, eller at man prøver å unngå ting som utløser symptomer.

Det betyr ikke at det er greit å slå til noen, men det er ikke alltid de med adhd klarer å kontrollere det. Det er jo ikke noe de vil eller ønsker å gjøre, men de klarer altså ikke å kontrollere seg. Igjen, på samme måte som at en med epilepsi ikke kan kontrollere at "nå kan jeg ikke få et anfall her ute blant folk for da kommer mange til å bli redde" (Bare sånn siden det virker som om at mange her trenger en "mer akseptert fysisk sykdom" å forholde seg til)

Skrevet

Men jeg er ikke slem, jeg kan jo ikke noe for det. Jeg har ADHD og derfor er jeg unnskyldt.

Altså bare fordi man har ADHD så skal man slippe unna med alt? Enkelte her inne som mener det, spesielt de som er foreldre til disse barna. Er det rart de oppfører seg dårlig når de alltid slipper unna med ting?!

du er voksen eller? Synes du at du fikk noe tilfredsstillelse av å spy ut av deg slikt tull? Hva unnskylder man slike som deg med?
Skrevet

På skolen til sønnen min er der en gutt med ADHD. Han er under 1 til 1 oppfølging. Er assistenten et øyeblikk oppmerksom kaster han stein eller annet han har for hånd, sier noen han i mot går han til angrep og han har et språkbruk og ordforråd som selv den barskeste sjømann hadde rødmet av.

Problemet er at dette får aldrig konsekvenser for gutten (som de andre ser), de får bare beskjed om å ikke bry seg om hva han sier og at han mener ikke det han gjør pga han har ADHD. Er de selv "uheldig" og kaster en snøball eller kommer med noen stygge ord får de oppstrekk og sendes i værste fall til kontaktlærer eller rektor med lapp hjem.

Dette oppleves blodig urettferdig, samtidig som de er redd han og får dermed en utrygg skolehverdag.

Så selv om det ikke er slik hos deg, så er det faktisk slik hos andre...

Anonymous poster hash: c6cc5...e40

Skrevet

Men dere ADHD mammaer. Hvorfor skal sønnen min måtte være redd for å gå på skole for at barna deres skal forståes ihjel?

Anonymous poster hash: c6cc5...e40

Skrevet

du er voksen eller? Synes du at du fikk noe tilfredsstillelse av å spy ut av deg slikt tull? Hva unnskylder man slike som deg med?

Jeg unnskylder meg med ADHD slik mange ADHD foreldre gjør. "Han kan ikke noe for det" holdning.

Hi

Skrevet

Jeg tenker at ett barn med ADHD har godt av klare grenser, klare konsekvenser på lik linje som andre barn! Dilling og dulling følger aldri noe godt med seg! Og i en skolehverdag er nok dette ekstra viktig,for forebygging for de med diagnose og uten.

Anonymous poster hash: 048dd...257
Skrevet

Jeg unnskylder meg med ADHD slik mange ADHD foreldre gjør. "Han kan ikke noe for det" holdning.

Hi

Så det er ikke noe forskjell på hva ett barn og en voksen har gjort??

Skrevet

Hi

Så det er ikke noe forskjell på hva ett barn og en voksen har gjort??

Ett barn i skolealder forstår forskjellen på rett og galt. Det forstår at det ikke greit å slå. Man er ikke 18år når man lærer seg at å slå ikke er greit. Hvis man ikke unnskylder barnet da, de lærer jo ikke dette.

Skrevet

Nei vet du hva..
Min sønn har ADHD, men han aldri fått komme unna noe, eller blitt unnskyldt pga av sin diagnose, det er snakk om å lære å ta ansvar.
Ja, det kan være vanskeligere for dem med ADHD, men skal ikke de lære hvordan det fungere i samfunnet av den grunn??

Selv har han flittig i barneårene og tidlig ungdomstid brukt nettopp den unnskyldningen, at han har ADHD og at alt ikke er så lett, faren og jeg har terppet på at han ikke får gjemme seg bak diagnosen sin, men ta ansvar, så får vi heller diskutere sammen med ham, bruker timer på det om nødvendig.Ja, jeg vet det ikke alltid er like lett med den der impulskontrollen, det har vi fått er erfare til gangs.

Da vi endelig hadde fått dette ti å sitte, så sier psykiateren at vi mp ta ansvar for medisineringen hans, fordi han har ADHD og klarer ikke ta ansvar for slike ting......!!!!
Jeg freste.
Han er 17år.
Og skal tydeligvis sys puter under armene og fratas alt ansvar...Fordi han har ADHD, og kan ikke ta ansvar for egne handlinger......... (!)

Anonymous poster hash: 81252...c99
Skrevet (endret)

Så utrolig stygge dere er. Spesielt med tanke på at dere ikke aner hva dere snakker om. Og det dere med "normale" barn later til å ikke forstå er forskjellen mellom en forklaring på et fenomen og en unnskyldning for det som skjer.

Endret av Mandala
Skrevet

Nei vet du hva..

Min sønn har ADHD, men han aldri fått komme unna noe, eller blitt unnskyldt pga av sin diagnose, det er snakk om å lære å ta ansvar.

Ja, det kan være vanskeligere for dem med ADHD, men skal ikke de lære hvordan det fungere i samfunnet av den grunn??

Selv har han flittig i barneårene og tidlig ungdomstid brukt nettopp den unnskyldningen, at han har ADHD og at alt ikke er så lett, faren og jeg har terppet på at han ikke får gjemme seg bak diagnosen sin, men ta ansvar, så får vi heller diskutere sammen med ham, bruker timer på det om nødvendig.Ja, jeg vet det ikke alltid er like lett med den der impulskontrollen, det har vi fått er erfare til gangs.

Da vi endelig hadde fått dette ti å sitte, så sier psykiateren at vi mp ta ansvar for medisineringen hans, fordi han har ADHD og klarer ikke ta ansvar for slike ting......!!!!

Jeg freste.

Han er 17år.

Og skal tydeligvis sys puter under armene og fratas alt ansvar...Fordi han har ADHD, og kan ikke ta ansvar for egne handlinger......... (!)

Tommel opp for deg 👍. Nettopp dette jeg vil frem til. Ja de har en diagnose men å unnskylde de og ta fra de ansvar er helt høl i hodet. En gutt på 17år klarer fint å ta ansvar for dette selv. Flott å se at det finnes foreldre som ikke dekker seg bak diagnosen og unnskylder de når de oppfører seg dårlig. Barnet er så mye mer enn en diagnose.

Hi

Skrevet

Nei vet du hva..

Jeg freste.

Han er 17år.

Tommel opp for deg 👍. Nettopp dette jeg vil frem til. Ja de har en diagnose men å unnskylde de og ta fra de ansvar er helt høl i hodet. En gutt på 17år klarer fint å ta ansvar for dette selv. Flott å se at det finnes foreldre som ikke dekker seg bak diagnosen og unnskylder de når de oppfører seg dårlig. Barnet er så mye mer enn en diagnose.

Hi

Nå må vi vel skille på om vi snakker om ett barn, en ungdom og en voksen?
Skrevet (endret)

Jeg vil skrive noe mer. At personer med adhd reagerer annerledes enn oss uten er jo en ganske stor selvsagthet. Det er nettopp derfor de har fått diagnosen adhd, og det er fordi de har adhd. Det burde være unødvendig å forklare for voksne mennesker.

Videre så er ikke uønsket oppførsel noe man kan unnskylde med en diagnose. Barn med diagnoser skal naturligvis ikke få gjøre hva de vil. Men det er definitivt vanskeligere å finne den rette måten å få barnet til å oppføre seg på en ønsket måte, om man kan si det sånn. Ellers hadde ikke adhd vært noe å bry seg om. Da hadde vi ikke trengt den diagnosen, om alle med adhd responderte som alle andre barn på standard oppdragelse, beskjeder og regler. Så avvikende oppførsel kan uten tvil forklares med at barnet har adhd (eller annen lignende diagnose). Men nok en gang, det burde være unødvendig å fortelle voksne mennesker.

Endret av Mandala
Skrevet

Du er rett og slett motbydelig HI. At du son boksen kan skrive noe så provoserende og for noen sårt er helt rått. Gå å finn deg en hobby, og pass for Guds skyld på at barna dine ikke henger med sånne onde , slemme barn. Som tydeligvis ikke kan unnskyldes.

Og NEI , mine barn har ikke ADHD. Jeg har bare ikke tunnelsyn, og det håper jeg ikke barna mine får heller .

"Det er ikke ille å ha barn med diagnose , det er ille å ha barn som ikke forstår / erter eller ser ned på de "

Anonymous poster hash: 71915...508

Skrevet

Enten man er blind, har adhd eller noe annet. Det betyr at foreldrene og etterhvert en selv må jobbe hardere for å bli en god samfunnsborger. 

Vi er også alle født med forskjellig bagasje. Noen har høy IQ andre er flinke motorisk. Det man ikke er god på, må man øve på.

Hilsen ei som lå bakerst i klasserommet halve tiden med migrene halve tiden på barneskolen.

(jeg ble aldri dullet med, men fikk mine behov dekket, ble jeg for dårlig måtte jeg være hjemme (dvs ble aldri sendt på skolen med migrene, men var der frem til skoledagens slutt om jeg fikk det mens jeg var på skolen. Det finnes doer å spy i på skolen også). Jeg lærte at skippertak ikke er for meg og har klart meg svært bra i livet).

Anonymous poster hash: 482c5...0b6
Skrevet

80 % av innsatte i norske fengsel har adhd. Svakheten hos disse er at de ofte ikke evner å se konsekvenser. Har selv bodd sammen og har barn sammen med en som har adhd. Diagnosen er mer komplisert enn de fleste tenker over. Men jeg må innrømme at jeg ble lei av at han brukte den som unnskyldning for alt. Men han hadde fått sydd puter under armene av hele familien fra han var liten.

Jeg har stor tro på at vi undervurderer de med denne diagnosen. De kan og vet bedre enn vi tror.

Anonymous poster hash: 9bb68...5d9

Skrevet

Jeg er enig med HI. Og jeg har selv et barn med Adhd. Hater at noen foreldre unnskylder barna sine for alt pga Adhd. Det gjør at andre som har diagnosen blir stigmatisert!!

Skrevet

Enig med Hi

Anonymous poster hash: 50d64...844

Skrevet

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/adhd-symptomer-og-tegn-11747.html?page=all

Les litt der. Det er en liste med symptomer der, og det innebærer blant annet "Barn med ADHD derimot er særlig følsomme for stimuli fra syn, lyder og berøring. Når de overstimuleres, mister de raskt kontrollen, blir oppgiret og noen ganger aggressive eller kommer endog med fysiske eller verbale grovheter."

Dette heter symptomer og er ikke noe en person kan noe for. På samme måte som at en med epilepsi ikke kan noe for at han kan få anfall. Men det betyr ikke at man ikke skal gjøre noe med det. Uansett hva slags sykdom man har prøver man alltid å behandle symptomene og mildne de. Med f.eks medisiner, eller at man prøver å unngå ting som utløser symptomer.

Det betyr ikke at det er greit å slå til noen, men det er ikke alltid de med adhd klarer å kontrollere det. Det er jo ikke noe de vil eller ønsker å gjøre, men de klarer altså ikke å kontrollere seg. Igjen, på samme måte som at en med epilepsi ikke kan kontrollere at "nå kan jeg ikke få et anfall her ute blant folk for da kommer mange til å bli redde" (Bare sånn siden det virker som om at mange her trenger en "mer akseptert fysisk sykdom" å forholde seg til)

Hvis sykdomen er så alvorlig at vedkommende ikke klarer å styre seg fra å slå til fremmede mennesker på gata, klassekamerater i en vanlig undervisningssituasjon eller liknende bør dette menneske holdes innesperet aller på andre måter kontroleres slik at det ikke får mulighet for å skade andre når symptomene viser seg. Vi kan ikke ha slike mennesker uten inpulskontroll gående fritt rundt blant andre.

Anonymous poster hash: c2dc2...646

Skrevet

Jeg har møtt mange foreldre som har barn med ADHD. Flere hundre.

Kun en gang har jeg møtt en mamma som unnskyldte datteren pga diagnosen uansett hva hun gjorde.

Derimot har jeg møtt drøssevis av mennesker som HI, som spyr ut av seg svada, ikke besitter kunnskap verdt å nevne og som generelt er fastlåst i eget verdensbilde.

Den siste gruppen mennesker er i all hovedsak ordentlig lite ålreite å tilbringe tid med.

Anonymous poster hash: 7b41e...602

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...