Gå til innhold

Har nordmenn blitt late og bortskjemte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hva du over her mente med "hvitt arbeidsmiljø"? Jeg må få presisere at jeg ikke snakker om rase her. Her snakker jeg om stor forskjell i arbeidsmoral mellom norske og europeiske ansatte. Selvfølgelig har vi arbeidsomme nordmenn ansatt også, men dessverre veldig få.

Problemet dette medfører for firmaet vårt er at vi sliter økonomisk. Det nytter så lite at byggeplassene til utlendingene går i overskudd når "de norske"  går i underskudd. Vi er et firma som behandler alle ansatte likt. De får alle samme lønn og samme goder, enten de er nordmenn eller utlendinger. Det å lage anbud er en hårfin balanse mellom tap, gå i null og overskudd.  

Utlendingene er fullt klar over at det er de som holder oss flytende med deres innsats. De er veldig interesserte i å høre resultatet for hver byggeplass de har ferdigstilt. De har en enorm yrkesstolthet. I det siste har de begynt å ytre sin misnøye med latskapen til sine norsk kolleger. En sa rett ut til meg at han var lei av å jobbe helsa av seg for at nordmennene skulle kunne drive dank på jobb. 

Jeg er fullt klar over at dette kun er anekdotisk bevisføring. At det i mitt firma er det stor forskjell på arbeidsmoralen mellom nordmenn og utlendinger, betyr selvfølgelig ikke at alle nordmenn er late og bortskjemte. 

HI

Anonymous poster hash: 13313...588
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veeel, går det an å få svar på dette på et mammaforum da? Tviler STERKT..

Anonymous poster hash: eca89...1be

Skrevet

Ja, hvorfor ikke på et mammaforum? Er ikke mammaer like kunnskapsrike om samfunnet som resten av den voksne befolkningen da? Eller det noe jeg har misforstått kanskje?

Bare for å presisere: Det finnes ikke ett riktig svar på spørsmålet mitt.........

HI

Skrevet

Nå er det kanskje ikke kremen av nordmenn som jobber i anleggsbransjen?! Det er vel heller de som oppnådde dårlige resultater på skolen og hadde dårlige studievaner.

De arbeidsplassene jeg har vært på har det generelt sett vært utrolig oppegående, dyktige og hardtarbeidende nordmenn som har jobbet, og sykefraværet har vært lavt. De fremmedspråklige muslimske arbeidstakerne som har vært der har det derimot vært mye tull med. Det kan ha vært tilfeldig, og bare så det er sagt så liker jeg muslimer veldig godt. En hadde vondt i ryggen og sendte sykemelding fra legen sin i Marokko og en var syk hvert eneste år første dag det var ID. Det var mange vonde rygger som gjorde at flere ble uføretrygdet. Stadig vekk satt de også i telefonen og pratet 'i timevis' på morsmålet sitt (og de hadde ikke kundekontakt).

De utenlandske arbeiderne i anleggsbransjen er etter mitt inntrykk ofte arbeidsvilige øst-europeere som vil oppnå resultater og bygge opp en god fremtid for seg og sine.

Anonymous poster hash: e1641...f57

Jeg underviser studenter i medisin, odontologi og ernæring. En trend som blir stadig sterkere innen disse fagene, er at det blir stadig større andel av jenter, og da spesielt andregenerasjons innvandrere fra ikkevestlige land. De er arbeidssomme og dyktige. Guttene er det langt mellom, og på den ene gruppen jeg har nå er det ikke et eneste vestlig navn.

Anonymous poster hash: 485f6...595

Skrevet

Vi er late og arbeidssky, aller helst vil vi kun ha sykepenger og uførepensjoner når vi later som vi er syke, og til å hjelpe oss med å fake sykdom har vi fastlegene og spesialisthelsetjenesten, slik at vi kan få legitimitet for fakingen vår. 

Anonymous poster hash: 29f55...89f
Skrevet

Hadde vi ikke hatt sykedag/sykemldings "godene" så hadde vi jaggu meg hatt langt flere friske til lands.

Enig. Ja til karensdager.

Anonymous poster hash: ed54d...4a0

Skrevet

Tror det har noe med hva man er vant med. Jeg har tatt meg av meg selv, fra jeg kom til denne verden. Vært i barnevernet, og 18 år gammel kastet på gata, jeg måtte jo bare skaffe jobb på dagen, og finne sted og bo. Sånn har det alltid vært, jeg har aldri fått noe gratis. Og jeg jobber hardt, står på og gjør nok mer enn de fleste på jobb. Men jobber jeg overtid, så vil jeg ha overtidsbetaling og. Jeg er heller ikke mye syk. Men jobber i helsebransjen, så er jeg smittsom syk, så må jeg holde meg hjemme, samme om jeg vil eller ei.

Lurer på hvordan det blir med generasjonen som vokser opp nå, de får jo servert alt på et sølvfat. Er nesten sånn jeg ser for meg at barna aldri kommer til å flytte hjemmefra. Med mindre jeg kjøper leilighet til de da.

Anonymous poster hash: b6836...585
Skrevet

Der jeg jobber er vi flest nordmenn, men også noen fra lenger sør i Europa og noen fra enda fjernere himmelstrøk. Det er ingen forskjell på arbeidsmoralen, det jeg har sett. Alle møter opp så sant de kan.

Jeg tror ikke det finnes an allmenngyldig fasit på dette, i hvert fall ikke basert på så snevert statistisk materiale som din eller min arbeidsplass. Man må sjekke opp langt større grupper for å finne ut om tendensen er slik eller sånn.

For øvrig har jeg en norsk kollega som aldri bruker egenmelding, men kommer på jobb uansett. Og smitter halve kollegiet hver gang. Det er fint med arbeidsmoral, altså, men et sted må grensen gå mener jeg.

Skrevet

Jeg jobber også i en bedrift der det er ansatt både norske og mennesker med minoritetsbakgrunn. Vil si at begge grupper jobber og står på. Forskjellen er at norskene klager myyyyye mer :P

Jeg Jobber ikke overtid gratis, sykepleiere er underbetalt i utgangspunktet!

Skrevet

Tror det er noe i det du sier, Nordmenn er veldig bevisste på hva vi har rett på osv.

Når det er sagt så synes jeg faktisk at det er helt på trynet å la noen jobbe overtid uten å få betalt for det - uavhengig av om firmaet har råd til det eller ikke. Hvis firmaet ikke har råd til å betale overtid så har dere faktisk ikke livets rett dersom dere er avhengige av overtid for å få ting til å gå rundt. 

Er ganske grunnleggende i lovgivnig at man skal ha betalt for de timene man jobber (dersom man ikke er på en avtale som uavgrenset arbeidstid, men det er det vel egentlig bare ledere som skal ha).

Anonymous poster hash: cc7e8...ff2
Skrevet

Uten innvandrerne stopper Norge!

Anonymous poster hash: 419ca...dc3
Skrevet

Vi opplever det motsatte her, men det kommer også veldig an på hvilket land de kommer fra!

Anonymous poster hash: a0477...cfe
Skrevet

Tull.

Skrevet

Tull.

Nei det er faktisk helt sant.

Uten arbeidsinnvandringen sliter vi enormt.

Anonymous poster hash: d8346...d92

Skrevet

Jeg må visst presisere dette med overtid. Vi ønsker ikke at noen jobber overtid, vi er ikke avhengig av overtid. Ledelsen har ytret et ønske om at folk jobber inn en del timer i løpet av året til avspasering i tilfelle vinteren blir hard. Ingen tvang i det hele tatt. Det er kun utlendingene som har gjort dette + en nordmann.

Altså, ingen må jobbe ekstra. De kan hvis de ønsker, men får da ikke overtidsbetaling, kun normal timelønn. De kan velge å få denne overtiden utbetalt eller spare den til avspasering. Dette er alle fullt klar over.

At du ikke synes firmaet vårt har livets rett, får være opp til deg. Jeg vet med sikkerhet av vi har mange ansatte som ville vært dypt uenig med deg.

HI

Skrevet

Ble inspirert av tråden Hvorfor er det blitt slik i dagens samfunn.....

Jeg jobber i anleggsbransjen og vi har mange utlendinger ansatt på lik linje som nordmenn. Det som slår meg er hvor late nordmenn har blitt. Nordmenn er mye mer borte fra jobb pga sykdom. De bruker veldig mye mer egenmelding. Når de er på jobb er de uinteresserte. Flertallet har ikke stå-på-vilje. Det virker som om de bare venter på at klokken skal bli 15. 

Mens utlendingene jobber og står på. De jobber gladelig overtid uten overtidsbetaling. De er nesten aldri borte pga sykdom. 

Hadde vi mistet alle utlendingene som jobber i bedriften vår, hadde vi gått konkurs. 

Vi har selvfølgelig noen nordmenn som er veldig flinke og arbeidsvillige, men flertallet er late. 

Noen andre som opplever dette? 

Kanskje du bare har "uflaks" med ansettelsene av nordmenn? Eller kanskje arbeidsmiljøet rett og slett er dårlig slik at folk ikke blir inspirert til å jobbe? Jeg reagerer for øvrig på at du skriver at utlendingene "gladelig jobber overtid uten overtidsbetaling", er det kanskje nordmennene som ikke lar seg utnytte til å jobbe overtid uten kompensasjonen de har krav på som er problemet?

Det er ganske mange utlendinger der jeg jobber, de er som nordmenn: Noen er kjempeflinke og står på, noen er mindre flinke og bidrar ikke like mye som resten.

Jeg forstår at du reagerer på at jeg skrev utlendingene "gladelig jobber overtid uten overtidsbetaling" Det hørtes ut som at vi utnyttet dem. Dette blir de ikke presset til av ledelsen i det hele tatt. Vi har rett og slett ikke økonomi til å betale overtid. Vi sliter enda med ettervirkninger fra den harde vinteren for to år siden. Men de som ønsker får lov til å jobbe ekstra, dog uten overtidsbetaling.

Det der er ren og skjær utnyttelse uansett hvordan du snur og vender på det. Å si at nordmenn har dårlig arbeidsmoral fordi de ikke vil jobbe overtid uten overtidsbetaling er useriøst.

Anonymous poster hash: d942d...8d0

Skrevet

Ble inspirert av tråden Hvorfor er det blitt slik i dagens samfunn..... Jeg jobber i anleggsbransjen og vi har mange utlendinger ansatt på lik linje som nordmenn. Det som slår meg er hvor late nordmenn har blitt. Nordmenn er mye mer borte fra jobb pga sykdom. De bruker veldig mye mer egenmelding. Når de er på jobb er de uinteresserte. Flertallet har ikke stå-på-vilje. Det virker som om de bare venter på at klokken skal bli 15. Mens utlendingene jobber og står på. De jobber gladelig overtid uten overtidsbetaling. De er nesten aldri borte pga sykdom. Hadde vi mistet alle utlendingene som jobber i bedriften vår, hadde vi gått konkurs. Vi har selvfølgelig noen nordmenn som er veldig flinke og arbeidsvillige, men flertallet er late. Noen andre som opplever dette?     Anonymous poster hash: 13313...588

Kanskje du bare har "uflaks" med ansettelsene av nordmenn? Eller kanskje arbeidsmiljøet rett og slett er dårlig slik at folk ikke blir inspirert til å jobbe? Jeg reagerer for øvrig på at du skriver at utlendingene "gladelig jobber overtid uten overtidsbetaling", er det kanskje nordmennene som ikke lar seg utnytte til å jobbe overtid uten kompensasjonen de har krav på som er problemet? Det er ganske mange utlendinger der jeg jobber, de er som nordmenn: Noen er kjempeflinke og står på, noen er mindre flinke og bidrar ikke like mye som resten.
Jeg forstår at du reagerer på at jeg skrev utlendingene "gladelig jobber overtid uten overtidsbetaling" Det hørtes ut som at vi utnyttet dem. Dette blir de ikke presset til av ledelsen i det hele tatt. Vi har rett og slett ikke økonomi til å betale overtid. Vi sliter enda med ettervirkninger fra den harde vinteren for to år siden. Men de som ønsker får lov til å jobbe ekstra, dog uten overtidsbetaling.Anonymous poster hash: 13313...588

Det der er ren og skjær utnyttelse uansett hvordan du snur og vender på det. Å si at nordmenn har dårlig arbeidsmoral fordi de ikke vil jobbe overtid uten overtidsbetaling er useriøst. Anonymous poster hash: d942d...8d0

Det har jeg aldri sagt. Vennligst ikke legg ord i munnen på meg! Les tråden igjen hvis du har vanskeligheter med å forstå.

Nordmennene som er ansatt hos oss er late i den normale arbeidstiden. Byggeplassene til nordmennene går som regel i minus, utlendingenes som regel i pluss. Nordmennene bruker alle 24 sykedagene i motsetning til utlendingene. Jeg nekter å tro at nordmennene er sykere enn de andre. Jeg synes også at det er påfallende at disse sykedagene som regel blir brukt før eller etter en helg.

HI

Skrevet

Tull.

Javel...?

http://www.sv.uio.no/esop/forskning/aktuelt/i-media/2013/roed_17.04.2013_dn.html

Her strides jo de lærde. At "noen økonomer" mener vi ikke er avhengige av arbeidsinnvandring betyr ikke at det er en fasit.

Produksjon er jo en ting, men hva ville skje i helsevesenet om vi stengte for arbeidsinnvandring? Det hadde blitt fullstendig krise.

Og industrien... Nordmenn er jo blitt for fine til å "bare" ta fagbrev og jobbe med henda på gølvet. Vi hadde manglet kvalifisert personale til å ta de jobbene som faktisk skaper noe.

Skrevet

Tull.

Javel...?

http://www.sv.uio.no/esop/forskning/aktuelt/i-media/2013/roed_17.04.2013_dn.html

Her strides jo de lærde. At "noen økonomer" mener vi ikke er avhengige av arbeidsinnvandring betyr ikke at det er en fasit.

Produksjon er jo en ting, men hva ville skje i helsevesenet om vi stengte for arbeidsinnvandring? Det hadde blitt fullstendig krise.

Og industrien... Nordmenn er jo blitt for fine til å "bare" ta fagbrev og jobbe med henda på gølvet. Vi hadde manglet kvalifisert personale til å ta de jobbene som faktisk skaper noe.

Er ikke bare "nonen økonomer". Google det selv. 

Skrevet

Tull.

Javel...?

Er ikke bare "nonen økonomer". Google det selv.

Jeg har googlet det. Det snakkes primært om økt produktivitet og kjøpekraft, og lite om et helsevesen som kommer til å kollapse.

Og selv om mange mener vi ikke er AVHENGIGE av arbeidsinnvandring, så er det bred enighet om at arbeidsinnvandringen er økonomisk gunstig for landet.

Dessuten: om vi skal stenge for arbeidsinnvandring og likevel ha økonomisk vekst, så fordrer det at nordmenn blir mer produktive. Er vi klare for det? Flere timer i jobb (gjerne i mekaniske yrker), færre med mulighet til å stå frivillig utenfor arbeidslivet, mindre stønader til de som ikke er i jobb...

Tipper Ola og Kari heller vil ha arbeidsinnvandrerne jeg!

Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: 1025d...f27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...