Gå til innhold

Har nordmenn blitt late og bortskjemte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert av tråden Hvorfor er det blitt slik i dagens samfunn.....

Jeg jobber i anleggsbransjen og vi har mange utlendinger ansatt på lik linje som nordmenn. Det som slår meg er hvor late nordmenn har blitt. Nordmenn er mye mer borte fra jobb pga sykdom. De bruker veldig mye mer egenmelding. Når de er på jobb er de uinteresserte. Flertallet har ikke stå-på-vilje. Det virker som om de bare venter på at klokken skal bli 15. 

Mens utlendingene jobber og står på. De jobber gladelig overtid uten overtidsbetaling. De er nesten aldri borte pga sykdom. 

Hadde vi mistet alle utlendingene som jobber i bedriften vår, hadde vi gått konkurs. 

Vi har selvfølgelig noen nordmenn som er veldig flinke og arbeidsvillige, men flertallet er late. 

Noen andre som opplever dette? 

Anonymous poster hash: 13313...588
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp!

Arbeidsmoralen er på bånn.

Anonymous poster hash: d8346...d92

Skrevet

Jeg er nesten aldri syk og jobber og står på når jeg er på jobb, men jeg jobber absolutt ikke gratis overtid.

Jeg jobber for å tjene penger til livet mitt. Når jeg har jobbet det jeg må vil jeg hjem til familien og det som virkelig er viktig.

Anonymous poster hash: 3cee3...c15
Skrevet

Selvfølgelig.

Vi er født med sølvskjeen godt oppi rompa, og oppfører oss som gruppe deretter.

Anonymous poster hash: 9f401...1b4
Skrevet

Både ja og nei!

Jeg er også i anleggsbransjen, og hvis du følger med en innvandrer kan det være han SER opptatt ut, men han trenger ikke være det. De er utspekulerte.

Jeg heier på minenorske kolleger :)

Anonymous poster hash: 72951...90d

Skrevet

Vel, det har noe å gjøre med hva vi er vokst opp med og vant med. Vi VAR vant med å måtte legge ved i ovnen om morgenen, måke snø, skrape bil, osv. før vi dro på jobb. Det gjorde at vi var vant med å måtte ta i et tak her og der. Det gjorde at vi var ekstremt arbeidsvante, det lå i kulturen vår.

Jo mer "duppeditter" vi får som gjør all jobb, snøryddemaskiner, oppvarmede biler, kaffemaskiner som har kaffen klar til klokken 0620, brødbakemaskiner og alt mulig annet, jo mer vant blir vi ved å ikke løfte en finger med mindre vi må.

Arbeidskulturen vår er ødelagt. Og nei, det er ikke "muslimenes" feil. Det er vår egen feil. Eller utviklingens feil. Litt usikker på hvilket.

Anonymous poster hash: 419ca...dc3
Skrevet

Hadde vi ikke hatt sykedag/sykemldings "godene" så hadde vi jaggu meg hatt langt flere friske til lands.

Skrevet

Vi har mest oppdrag hos private så har vi mange små byggeplasser. Derfor er det veldig synlig hvem som jobber og gjør en god jobb. De byggeplassene som utlendingene har ansvaret for blir først ferdige, de er også mest opptatt av kvalitet. På toppen av alt er det de byggeplassene som går med mest overskudd. Så det virker på meg som om utlendingene er de med mest stolthet i faget sitt. 

Jeg er selv norsk og jeg liker ikke det jeg ser av min landsmenn. 

Håper det bare er sånn i mitt firma og at dette ikke er utviklingen generelt i det norske samfunnet.....

HI

Skrevet

Hadde vi ikke hatt sykedag/sykemldings "godene" så hadde vi jaggu meg hatt langt flere friske til lands.

Men utlendingene i mitt firma har akkurat de samme godene som nordmennene. De har også samme timebetaling som nordmennene. De er hovedsaklig tyskere og polakker med fagbrev og mesterbrev. De jobber ikke gratis overtid, men får vanlig timelønn. Dette fordi de ikke er pålagt overtid. 

Skrevet

Selvfølgelig.

Vi er født med sølvskjeen godt oppi rompa, og oppfører oss som gruppe deretter.

Anonymous poster hash: 9f401...1b4

Ja, vi har det for godt, rett og slett. her i landet. Jeg lurer også på hvordan det vil gå når våre barn blir voksne. De er jo vant med å få det de har lyst på. De er vant med instant gratification, mye mer enn det vi har vært. 

Mine barn har egentlig bare fått ting til fødselsdag og jul, resten har de måttet spare seg til. Men jeg hører og ser at deres venner får mye for mye i mine øyne. 

Jeg spår at vi kommer til å få en generasjon med betalingsproblemer og gjeld langt opp over ørene. Mye verre enn det vi ser allerede i dag. 

Skrevet

Jeg jobber innen logistik og transport. Der er det motsatt av hva du erfarer. Der er mange utlendinger ramme på å tyne alle goder man har. Mange av de setter egenmeldinger i system i forbindelse med ferie og helger. De bruker konsekvent opp sykt barn dagene sine. Og er raske med å trekke rasistkortet når de ikke får jobbe overtid.

Og noen er veldig flinke til å sluntre unna med en dårlig unnskyldning.

Som sagt, mange, ikke alle.

Anonymous poster hash: 13d13...21a

Skrevet

Jeg jobber innen logistik og transport. Der er det motsatt av hva du erfarer. Der er mange utlendinger ramme på å tyne alle goder man har. Mange av de setter egenmeldinger i system i forbindelse med ferie og helger. De bruker konsekvent opp sykt barn dagene sine. Og er raske med å trekke rasistkortet når de ikke får jobbe overtid.

Og noen er veldig flinke til å sluntre unna med en dårlig unnskyldning.

Som sagt, mange, ikke alle.

Anonymous poster hash: 13d13...21a

Det er nesten som jeg ble glad for å lese dette. Ikke misforstå, jeg synes det "dine" utlendinger gjør er under enhver kritikk. 

Kanskje det bare er mitt firma som er heldige med våre utlendinger og veldig uheldige med våre nordmenn. Håper det!

Skrevet

Vi har to utlendinger på min arbeidsplass. Søramerikaneren er flink til å jobbe hvis han blir passet på, han sniker seg unna der han kan.

Briten har veldig høy arbeidsmoral.

Anonymous poster hash: 1e5e6...e92

Skrevet

Ja, nordmenn er late og har dårlig arbeidsmoral! De er dessverre ikke alene om det. Vi har mange late ansatte på min arbeidsplass, norske og andre etnisiteter er like ille.

Anonymous poster hash: 6d3a8...bef

Skrevet

Nå er det kanskje ikke kremen av nordmenn som jobber i anleggsbransjen?! Det er vel heller de som oppnådde dårlige resultater på skolen og hadde dårlige studievaner.

De arbeidsplassene jeg har vært på har det generelt sett vært utrolig oppegående, dyktige og hardtarbeidende nordmenn som har jobbet, og sykefraværet har vært lavt. De fremmedspråklige muslimske arbeidstakerne som har vært der har det derimot vært mye tull med. Det kan ha vært tilfeldig, og bare så det er sagt så liker jeg muslimer veldig godt. En hadde vondt i ryggen og sendte sykemelding fra legen sin i Marokko og en var syk hvert eneste år første dag det var ID. Det var mange vonde rygger som gjorde at flere ble uføretrygdet. Stadig vekk satt de også i telefonen og pratet 'i timevis' på morsmålet sitt (og de hadde ikke kundekontakt).

De utenlandske arbeiderne i anleggsbransjen er etter mitt inntrykk ofte arbeidsvilige øst-europeere som vil oppnå resultater og bygge opp en god fremtid for seg og sine.

Anonymous poster hash: e1641...f57

Skrevet

Nå er det kanskje ikke kremen av nordmenn som jobber i anleggsbransjen?! Det er vel heller de som oppnådde dårlige resultater på skolen og hadde dårlige studievaner.

De arbeidsplassene jeg har vært på har det generelt sett vært utrolig oppegående, dyktige og hardtarbeidende nordmenn som har jobbet, og sykefraværet har vært lavt. De fremmedspråklige muslimske arbeidstakerne som har vært der har det derimot vært mye tull med. Det kan ha vært tilfeldig, og bare så det er sagt så liker jeg muslimer veldig godt. En hadde vondt i ryggen og sendte sykemelding fra legen sin i Marokko og en var syk hvert eneste år første dag det var ID. Det var mange vonde rygger som gjorde at flere ble uføretrygdet. Stadig vekk satt de også i telefonen og pratet 'i timevis' på morsmålet sitt (og de hadde ikke kundekontakt).

De utenlandske arbeiderne i anleggsbransjen er etter mitt inntrykk ofte arbeidsvilige øst-europeere som vil oppnå resultater og bygge opp en god fremtid for seg og sine.Anonymous poster hash: e1641...f57

Virkelig....Så det er altså ikke kremen av nordmenn som jobber i anleggsbransjen? Så du mener at tungt kroppsarbeid kun kan gjøres av nordmenn som er akademisk flinke? Er det mulig....
Skrevet

Om det finnes skoleflinke folk i anleggsbransjen har da overhodet ingen betydning i denne sammenheng. Her snakker vi arbeidsmoral.

Og jeg tror at du har rett når det gjelder hvorfor europeiske utlendinger, i HI sin bedrift og generelt, står på som de gjør.

Nordmenn har det nok generelt for godt til å være særlig "sultne"

Skrevet

Jeg jobber i anleggsbransjen og vi har mange utlendinger ansatt på lik linje som nordmenn. Det som slår meg er hvor late nordmenn har blitt. Nordmenn er mye mer borte fra jobb pga sykdom. De bruker veldig mye mer egenmelding. Når de er på jobb er de uinteresserte. Flertallet har ikke stå-på-vilje. Det virker som om de bare venter på at klokken skal bli 15. 

Mens utlendingene jobber og står på. De jobber gladelig overtid uten overtidsbetaling. De er nesten aldri borte pga sykdom. 

Hadde vi mistet alle utlendingene som jobber i bedriften vår, hadde vi gått konkurs. 

Vi har selvfølgelig noen nordmenn som er veldig flinke og arbeidsvillige, men flertallet er late. 

Kanskje du bare har "uflaks" med ansettelsene av nordmenn? Eller kanskje arbeidsmiljøet rett og slett er dårlig slik at folk ikke blir inspirert til å jobbe? Jeg reagerer for øvrig på at du skriver at utlendingene "gladelig jobber overtid uten overtidsbetaling", er det kanskje nordmennene som ikke lar seg utnytte til å jobbe overtid uten kompensasjonen de har krav på som er problemet?

Det er ganske mange utlendinger der jeg jobber, de er som nordmenn: Noen er kjempeflinke og står på, noen er mindre flinke og bidrar ikke like mye som resten. 

Skrevet (endret)

På meg virker det som om mange i tillegg til litt dårlig arbeidsmoral ikke vil eller kan motivere seg selv litt.  Har sett det på en del forskjellige arbeidsplasser at folk forventer at ledelse/arbeidsplassen alene er ansvarlig for godt arbeidsmiljø og generell trivsel. At arbeidsgiver skal bukke å skrape for at du i det hele tatt gidder å komme på jobb?! Da tenker jeg at enkelte mennesker har det for godt.... Kanskje litt dømmende, men kan ikke noe for det, etter de erfaringene jeg har hatt.

Samtidig må jeg påpeke at jeg har møtt på mange dyktige mennesker, med en genuin interesse for å gjøre en god jobb og tar litt av ansvaret selv for å ha en bra arbeidsplass. 

Arbeidsmoral er noe man må prøve å "få inn med morsmelka", slik jeg fikk det ;) He he.

Tror det er viktig å ha litt fokus på dette til neste generasjon. En god arbeidsmoral hos befolkningen generelt, gagner jo alle i lengden :) Og en respekt for alle yrkesgrupper! Husker jeg fikk det allerede som 14 åring....

Hadde sommerjobb i firmaet til foreldrene mine..., Var så dum å sa at jeg ikke ville vaske møterommet, for slikt gjorde jo bare vaskekjærriner, så slikt arbeid ville ikke jeg gjøre... Jadddda da fikk jeg streng beskjed om å vaske toalettene, kjøkkenet og alle kontorene...- Ville jeg ikke det, så hadde jeg ikke noen jobb hos dem lenger. Husker det var tungt arbeid;) I tillegg sa min mor at vi skulle være glad noen gadd å vaske opp møkka vår og at det burde vært bedre betalt. He he.

Lærte noe den gangen og tatt det med meg videre ;)

Endret av Chl85
Skrevet

Har opplevd det som du tidligere,men nå er det stikk motsatt.

Utlendingene utnytter trygdesystemet til max og de lyver..

Skrevet

Kanskje du bare har "uflaks" med ansettelsene av nordmenn? Eller kanskje arbeidsmiljøet rett og slett er dårlig slik at folk ikke blir inspirert til å jobbe? Jeg reagerer for øvrig på at du skriver at utlendingene "gladelig jobber overtid uten overtidsbetaling", er det kanskje nordmennene som ikke lar seg utnytte til å jobbe overtid uten kompensasjonen de har krav på som er problemet?

Det er ganske mange utlendinger der jeg jobber, de er som nordmenn: Noen er kjempeflinke og står på, noen er mindre flinke og bidrar ikke like mye som resten.

Jeg forstår at du reagerer på at jeg skrev utlendingene "gladelig jobber overtid uten overtidsbetaling" Det hørtes ut som at vi utnyttet dem. Dette blir de ikke presset til av ledelsen i det hele tatt. Vi har rett og slett ikke økonomi til å betale overtid. Vi sliter enda med ettervirkninger fra den harde vinteren for to år siden. Men de som ønsker får lov til å jobbe ekstra, dog uten overtidsbetaling.

Skrevet

Jobber innen logistikk og her er det som du sier HI. Svenskene jobber på , er høflige og åpne mens nordmennen mange av de bruker alt de kan av sykefravær og sykemeldinger og gjør oftere en slettere jobb. Vi vokser opp til at det ordner seg og i visse yrker finnes det ikke yrkesstolthet.

Anonymous poster hash: d102a...b4c

Skrevet

Heldigvis er det slik at mange av oss ikke skjærer alle over en kam på grun av etnisitet.

MEN det er en utfordring i vårt samfunn og det er at vi egentlig ikke har så mye å streve for. Vi får utdanning gratis de fleste helsetjenester nesten gratis, vi har gode ordninger ved sykdom osv.

Vi må derfor sørge for å lære våre barn å streve litt for å oppnå noe OG se verdien i det på andre vis! Vi mangler jo ikke mat og tak over hodet og da må andre ting gi mening slik at vi blir gode samfunnsborgere.

Jobber hver eneste dag for at barnet mitt skal skjønne dette jeg. Ikke alltid like lett. har aldri vært sulten, fryser sjelden (annet enn av og til litt når vi er på tur om vinteren). Har alt hun trenger og mere til og skolen går som en lek.

Anonymous poster hash: 41f7f...d16
Skrevet

Jeg jobber forresten i et nesten "hvitt" arbeidsmiljø. Alle mine kollegaer er høflige, arbeidsomme og jobber hver dag for å forbedre måten de jobber på. SÅ vi har forskjellige erfaringer!

Etter over 20 år i arbeidslivet har jeg tilgode å se det du beskriver. Selvsagt var det noen som ikke akkurat gjorde en topp innsats der jeg jobbet som student (altså ufaglærte yrker), men det var sjeldenhetene.

Anonymous poster hash: 41f7f...d16
Skrevet

Jeg blir hvertfall stadig imponert over hva mange utlendinger får til, og stå-på-viljen de har. Forskjellen ligger nok i kulturen. For det første er de vant med å måtte jobbe hardt, siden de ikke har sikringer rundt seg, som vi i Norge har. Dessuten kan det virke som familielivet er mindre viktig. Personer fra samme sted stiller opp for hverandre, og det kan gjerne være tanta til naboen til moren din som passer barna mens de jobber, selvom du ikke kjenner henne. 

Og, sist, men ikke minst, så blir jo vi nordmenn innprentet med at barna ikke har det bra i bhg, barna skal ikke være i bhg mer enn noen få timer om dagen, barna bør ikke ha stressende dager, barna ditt og barna datt. Det er så mye mer synd på barna i det norske samfunnet. Den dårlige samvittigheten sitter kanskje ikke utlendingene med i like stor grad? 

Nå handlet dette i og for seg mest om det å jobbe mye, ikke nødvendigvis hvordan de er på jobb. På selve jobben, merker jeg vel egentlig ikke noen forskjell på nordmenn og utlendinger. 

Anonymous poster hash: 8c6df...e56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...