Gå til innhold

Ansvar for juleforberedelser og gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke likestilte, jeg er hjemmeværende og jeg liker og er flinkere til disse oppgavene enn mannen, så da blir det slik hos oss. Hos de som er likestilte syns jeg disse oppgavene skal fordeles, evt. at en tar alt, mens en annen får tilsvarende annen jobb å gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg storkoser meg med julegavehandling, baking og pynting og tar mer enn gjerne ansvar for det. Mannen er delaktig i barnas gaver og ordner gave til meg, ellers gjør han som vanlig og har hovedansvar for vasking og holde huset i orden. Og så er han som regel med å bære inn når mor har vært på shopping 😜

Signerer Luten om at juleforberedelser ikke er jobb, det er kos og gir meg energi 🎄🎅

Skrevet

Min mann kommer fra en familie som mildt sakt ikke er flinke til å gjøre noe spesielt ut av hverken jul eller andre høytider. Han har ingen indre følelse av hva som må gjøres av forberedelser for at vi skal få den julen vi er enige om at vi vil ha. Forberedelsene er derfor 95% mitt ansvar. Han er involvert i julegavehandlingen. Der er han flink, ellers hjelper han til med konkrete oppgaver, men stort sett ligger han lavt i terrenget og venter på at det skal bli trygt å komme frem. Baking og annen matlaging liker jeg best å gjøre selv. Det samme med pyntingen, rullings av duker og sølvpuss. Det er oppgaver som gir meg julestemning. Rydding og vasking, spesielt av boder, inni skap ol, skulle jeg gjerne sluppet, men jeg kan jo ikke akkurat forvente at han tar alle de kjedelige oppgavene :).

Det jeg synes er veldig deilig er at mannen er en fantastisk vert når vi har selskaper og dem har vi mange av i julen. Da tar han masse ansvar både med matlaging, bæring av bord, utsetting av fakler osv. I tillegg er han utrolig flink til å rydde opp underveis i selskapet slik at det blir lite jobb etterpå.

Anonymous poster hash: 1ef84...da4

Skrevet

Mannen min ordner slike ting.

Han henter pynten, så jeg kan pynte på min måte😁✌️

Ellers handler han gaver og kjøper inn mat etc.

Han vet hvilken hårfarge og foundation jeg bruker også f.eks og kjøper med dette for meg f.eks.

Han er unik har jeg skjønt!

Anonymous poster hash: 421a0...ba7

Skrevet

Hvert år er det samme regla, han sukker og stønner over julegaven han må kjøpe til meg og ikke minst at han må bruke tid på å skrive ønskeliste (til øvrig familie) samt bli enig med meg om hva som skal kjøpes.

Liten innsikt over at det faktisk er jeg som kjøper inn ca 15 gaver og sørger for innpakning.

Jeg kjøper juletre og pynter sammen med barnet vårt, ordner julekalender.

Og hvorfor er jeg så dum at jeg går med på det? Jeg har gitt opp og jeg vil at barnet vårt skal ha en fin jul.

Men søren heller, i år kan han fikse gavene til sin side av familien.

Anonymous poster hash: 9c93f...d84

Skrevet

Rydding og vasking, spesielt av boder, inni skap ol, skulle jeg gjerne sluppet, men jeg kan jo ikke akkurat forvente at han tar alle de kjedelige oppgavene :).

What? Du bruker altså tid på å vaske inni skaper før jul? Kunne ikke falle meg inn..

Skrevet

Jeg står for å finne ut hva vi skal kjøpe. Noen ganger diskuterer vi for å finne hva som er best. Mannen pakker inn alle pakker. Han tar også i et tak på ganske mange områder fordi jeg er mye syk og tenker at dette er noe han ikke er så opptatt av, så da tar jeg den jobben fordi jeg kan gøre det over lang tid.

En julefeiring her hjemme med familien var jeg sengeliggende. Han ordnet da alt, men spurte meg, mor og svigermor om råd.

Jeg har styr på julekortlista og er nok den som tar mest bilder. Jeg ordner og bestiller, men vi deler på å skrive på konvolutter og legge i f.eks.

Anonymous poster hash: 0ff2d...ef3
Skrevet

Vi deler på det, han setter opp treet og pynter det med ungene, jeg tørker litt støv og henger opp adventsstjerna og pynter vinduene:)

Baking gjør jeg med ungene mens mannen vasker:p

Skrevet

Vi hr vaskehjelp, men mannen vasker inni skuffer og skap. Han har noen ganger fått lov til å sette lys på treet ute, men det har stort sett ikke blitt tilstrekkelig symmetrisk, slik at han er fratatt dette ansvaret. Han får være med i skogen for å hugge treet jeg velger. I fjor var han litt småsint etter tre timer der jeg ikke hadde klart å velge, men det gikk seg til.

Sånn ellers gjør jeg alt. Da blir det perfekt- for jeg er dronning av julen.

Skrevet

Vi har hver våre oppgaver. Jeg baker og handler gaver og skriver kort. Han ordner tre og utebelysning.

Vasking, pynting og slikt deler vi på.

Det er delt slik fordi det fungerer best for oss på alle måter😊

Skrevet

Rydding og vasking, spesielt av boder, inni skap ol, skulle jeg gjerne sluppet, men jeg kan jo ikke akkurat forvente at han tar alle de kjedelige oppgavene :).

What? Du bruker altså tid på å vaske inni skaper før jul? Kunne ikke falle meg inn..

Det har vi også gjort i år! Gidder som regel ikke, men utrolig deilig når det er gjort. :P

Anonymous poster hash: f5117...3bb

Skrevet

Det er en ting det er nødvendig å gjøre innimellom og gjør jeg det ikke til jul blir det i praksiss ikke gjort det året. Veldig deilig når jula kommer og jeg vet at huset er ryddig og rent til bunds, ikke bare på overflaten :)

Skrevet

Jeg elkser julen! Elsker å lage juleting ha juleverksted lage pepperkakehus, julekaker, pakke julegaver..Alt liker jeg.
Mannen hate der, derfor blir det en naturlig oppgave for meg.
Syns det er helt greit jeg, han setter opp treet, og føler da han er ferdig med juleforberedelsene.

Økonomien vår er også ordnet sånn at jeg tar alle de uventete utgiftene, alle ekstrautgifter, som verkstedregninger og ferier og også julegaveinnkjøp.

Så juilen tar ikke han muye del i, men han ønsker det ikke heller.

Skrevet

Her tar mannen alt mat-relatert; planlegging, innkjøp og det er han som står ved grytene hele jula. Vi baker noen faste kakeslag hver, vasker og ordner sammen, og julegavene ordner vi sammen. Han tar inn treet og jeg og tuppa pynter.

Alt i alt tror jeg nok med god margin han drar mesteparten av lasset, i og med at han tar maten.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hver familie får vel legge så mye arbeid i det som de gidder? Det er da for sin egen skyld de lager hyggen, hvis det føles som kjas, er det vel bare å senke lista litt.

Mannen min koker kjøttruller og lager all mulig mat. Jeg tar julebrev og litterære utfordringer; samt handler en flaske akevitt. Vips, så er det juuuul!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...