Lammelåret Skrevet 25. november 2014 #1 Skrevet 25. november 2014 Det er typisk kvinneoppgaver å sørge for julegaver, pynting og kortskriving mm, men må det være slik? Har du valgt disse oppgavene fordi du ikke stoler på mannen din, synes du det hele er pes eller ønsker du å gjøre alt selv og koser deg med det? Er det ikke rimelig, i likestillingens navn, at begge tar for seg noen av oppgavene slik at det blir noenlunde likt fordelt?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #2 Skrevet 25. november 2014 Jeg har valgt disse oppgavene fordi jeg føler at det ikke er forsvarlig å overlate dem til 4åringen Anonymous poster hash: 50a14...057
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #3 Skrevet 25. november 2014 Mannen kommer hjem uka før jul, så jeg handler det meste, og pynter til advent, og til jul. Han fikser juletre og leverer ut gave, evt handler det som er igjen ☺ Anonymous poster hash: c6eb8...69d
Lammelåret Skrevet 25. november 2014 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2014 Jeg har valgt disse oppgavene fordi jeg føler at det ikke er forsvarlig å overlate dem til 4åringen Anonymous poster hash: 50a14...057 haha.. har du ikke hørt at ungene må få ansvar tidlig for å bli skikkelige voksne?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #5 Skrevet 25. november 2014 Jeg har valgt disse oppgavene fordi jeg føler at det ikke er forsvarlig å overlate dem til 4åringen Anonymous poster hash: 50a14...057 haha.. har du ikke hørt at ungene må få ansvar tidlig for å bli skikkelige voksne? Sant nok Hun er juletreansvarlig. Det får duge, for i år Anonymous poster hash: 50a14...057
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #6 Skrevet 25. november 2014 Jeg tar meg av alle julegavene med unntak av den fra ham til meg, helt frivillig. Det er ikke fordi han ikke gidder, men han kjøper altfor dyre gaver etter min mening, og vi har felles økonomi og ikke veldig god råd. Han pleier å bli fornøyd med det jeg kjøper da, og pyntingen til jul tar han seg av. Julekort sender vi ikke. Anonymous poster hash: f5117...3bb
Superdolly Skrevet 25. november 2014 #7 Skrevet 25. november 2014 Etter å ha hengt med her inne en stund blir jeg ikke lenger forbauset eller sjokkert over noe. Eller, joda, men dette kommer ikke inn i den kategorien. Jeg er selv gift med en mann som tar sin del av arbeidsoppgavene i hjemmet og med barna, og trodde vel at han var et helt normalt og vanlig eksemplar av arten Mann. Men jeg ser jo her inne at det er mange som skriver om menn som aldri gjør noe med barna, som bor på hotell og lever nærmest et ungkarsliv. Personlig kjenner jeg ingen slike. I min verden er det helt vanlig å dele på ansvaret for juleforberedelser og gaver. Min mann tar hovedansvaret for gaver til hans side av familien, jeg til min. Så finner vi noe til barna sammen. Vi deler selvsagt på ansvaret for juleforberedelsene. Vi gjør noe sammen, og så gjør vi litt hver for oss, men begge bidrar med like mye.
Lammelåret Skrevet 25. november 2014 Forfatter #8 Skrevet 25. november 2014 Blir du ikke sliten av å ta seg av alt aleine? Masse ekstra arbeid i tillegg til hverdagslivet, men på den annen side er det vel rimelig at mannen gjør det du ellers ville gjort, dersom du tar deg av de typiske juleoppgavene.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #9 Skrevet 25. november 2014 Hver mann sine julekort og sine julegaver, den som liker å bake baker, rydding og vasking er det ingen som liker så det deles, og pynting gjør alle. Men bortsett fra vasking og rydding hadde det ikke gjort meg noe å gjøre alt sjøl, jeg liker å driver med det. Anonymous poster hash: ff8fd...fd9
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #10 Skrevet 25. november 2014 Blir du ikke sliten av å ta seg av alt aleine? Masse ekstra arbeid i tillegg til hverdagslivet, men på den annen side er det vel rimelig at mannen gjør det du ellers ville gjort, dersom du tar deg av de typiske juleoppgavene. Er det meg du spør? Han tar jo som nevnt pyntingen. Og mesteparten av bakingen faktisk. Generelt er han flinkere på husarbeid enn meg også, så jeg synes ikke jeg kommer noe dårlig ut av fordelingen akkurat. Og å ordne julegaver er ikke slitsomt, bare gøy. #6 Anonymous poster hash: f5117...3bb
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. november 2014 #11 Skrevet 25. november 2014 Jeg må gjøre det for at det skal bli gjort. HR tidligere prøvd å overlate det til han, og sagt fra at jeg ikke kommer til å minne han på det. De gangene har han kommet 22 desember og spurt hva han skal kjøpe til den og den...det orker jeg bare ikke!
Lammelåret Skrevet 25. november 2014 Forfatter #12 Skrevet 25. november 2014 #6 og #10 Jeg spurte vel litt ut i lufta, men tenkte mest på deg.
Lammelåret Skrevet 25. november 2014 Forfatter #13 Skrevet 25. november 2014 Jeg må gjøre det for at det skal bli gjort. HR tidligere prøvd å overlate det til han, og sagt fra at jeg ikke kommer til å minne han på det. De gangene har han kommet 22 desember og spurt hva han skal kjøpe til den og den...det orker jeg bare ikke! Å komme på idéene er den største jobben. Skjønner deg godt. Er vel best å sende han ut med liste, men likevel: Synes ikke det er for mye å forvente at den en lever med tar sin turn, eventuelt at han kompenserer ved å gjøre mer av noe annet, for at hun skal slippe å slite seg ihjel.
soleia Skrevet 25. november 2014 #14 Skrevet 25. november 2014 Gåvene og julekorta deler vi på. Eg er ikkje så god på å finne på gåver, så det set eg pris på. Litt julevask er det eg som syter for at kjem i gang, men han vert kommandert i arbeid med feks tømming av kjøkenskap. Baking, matlaging og det meste av pyntinga står eg for (juletreet tek vi saman) Vil nok seie at eg har/tek meir ansvar når det gjeld planlegging og arganisering fram mot jul.
sug lut Skrevet 25. november 2014 #15 Skrevet 25. november 2014 Jeg kjøper ikke premisset at jula er jobb. For meg er det i bunn og grunn på linje med annen hobbyaktivitet, ergo ville jeg ikke hatt problemer med å ta det aleine fordi det gir meg glede å gjøre det, det er ikke noe jeg gjør fordi jeg må.
Gjest Kira Skrevet 25. november 2014 #16 Skrevet 25. november 2014 Vi setter oss ned og skriver en liste over alt som må gjøres, deretter fordeler vi arbeidsoppgavene etter både hva vi har lyst til og kvalifikasjoner.
Mamalarma Skrevet 25. november 2014 #17 Skrevet 25. november 2014 Her kjøper mannen flesteparten av gavene. Fikser innkjøp av julemat, er med på lett julevask og skriver julekort. Pynte til jul er han deltagende på, men der er det jeg som "bestemmer". Han er ikke så opptatt av pyntingen, men hjelper for å glede meg.
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. november 2014 #18 Skrevet 25. november 2014 Jeg må gjøre det for at det skal bli gjort. HR tidligere prøvd å overlate det til han, og sagt fra at jeg ikke kommer til å minne han på det. De gangene har han kommet 22 desember og spurt hva han skal kjøpe til den og den...det orker jeg bare ikke! Å komme på idéene er den største jobben. Skjønner deg godt. Er vel best å sende han ut med liste, men likevel: Synes ikke det er for mye å forvente at den en lever med tar sin turn, eventuelt at han kompenserer ved å gjøre mer av noe annet, for at hun skal slippe å slite seg ihjel. Det er som med handling av mat. Hvis jeg ikkr lager liste,skrive hva vi skal ha til middag og sier ifra at "i dag skal du handle", så blir det småhandlet hver eneste dag istedenfor. Tror ikke det ligger så mye i vilje, men i evnen! Nå kan jeg bare snakke for min mann, men han gjør det jo ikke for å være kjip. Han bare evner ikke å planlegge på det nivået en familie trenger.
Hjertefru Skrevet 25. november 2014 #19 Skrevet 25. november 2014 Her er det sånn at vi kjøper omtrent like mange gaver hver. Det blir oftest sånn at han kjøper til menn og gutter, mens jeg kjøper de mer feminine gavene. Sitter ikke å regner på øret, det blir for dumt. Julekort har pleid å være mitt ansvarsområde, men der har jeg backet ut i år. Har stresset mye før med dette, men i år har mannen lovet å ordne julekort. Skal bli spennende å se om det blir. Skrive på kortene gjør vi begge. Juletre insisterer han på både å skaffe og pynte, vi andre får aller nådigst lov til å sette litt pynt utover sånn ellers i huset. Julebakst blir det vel jeg som tar, mens han lager rull og sylte. Julevask...spørs om vi rekker.
Mamma_til_2 Skrevet 25. november 2014 #20 Skrevet 25. november 2014 Jeg står for innkjøp av gaver og mat, pakker og sender de og, vasker og pynter gjør jeg og, han stiller med penger
valkyrien Skrevet 25. november 2014 #21 Skrevet 25. november 2014 Jeg gjør alt for at det skal bli gjort. Begge synes at det er stress og mas, men han synes det er kjipere enn meg. Unntaket er juletreet, der er det han som ordner, for jeg tåler ikke å ta på det
Light of my life Skrevet 25. november 2014 #22 Skrevet 25. november 2014 Han kjøper gaver til sin side av familien (og til meg da😝 ). Jeg koooser meg med å bake, pynter og lager pakkekalender til storesøster. Noen ting gjør vi felles som å kjøpe juletre. Sånn har det bare blitt og vi trives med det. Elsker førjulstiden og gleder meg til 1 des🎅 Her blir det peppekakebaking allerede til helgen😄
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #23 Skrevet 25. november 2014 Han kjøper gave til sin far. Resten gjør jeg. Mest fordi jeg synes det er hyggelig å skaffe gaver og bake. Men for mannen er det revnende likgyldig om huset er pyntet, kakene i boks (han er allergisk mot alt) og familen hans er ikke opptatt av gaver. Julekort synes han er pinlig, så det nekter han å ta seg av. Han vil helst på jobb på dagen på julaften, det har han alltid vært, og så lenge han får ribbe til middag, er han fornøyd. Anonymous poster hash: 8fc8c...9f1
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #24 Skrevet 25. november 2014 Den kjedelige delen, husvask, deler vi på. Den morsomme delen, kalender, baking og aktiviteter deler vi også på. Den andre morsomme delen, pynting og mat, tar jeg fordi jeg elsker å gjøre det! Anonymous poster hash: 6aedd...81f
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #25 Skrevet 25. november 2014 Vi deler på det. Jeg synes det er morsomst å kjøpe julegaver, så det er mest jeg som gjør det. I år er jeg sykemeldt, så regner med at jeg gjør det meste alene på dagtid. Bakingen gjør vi sammen, julemiddagen står han for... Vaskingen deler vi på. Anonymous poster hash: 01e83...6d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå