Gå til innhold

Fødebrev til keisersnitt, noen som har tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er dere så nebbete? Jeg prøver bare å finne ut om det er noe spesielt jeg bør ha med i brevet jeg ble anbefalt å skrive, og om noen hadde tips til hva det kunne være. Jeg ba ikke om meninger rundt om fødebrev er en god ide eller ikke, eller få beskjed om at ansatte på føden hater fødebrev. 

Har dere ikke noe konstruktivt å si, så la heller være å svare! Skulle jo tro jeg ba om å få champagne intravenøst og en diamanttiara etter operasjonen på sykehusets regning. 

Til dere som har svart ordentlig, tusen takk :) 

Anonymous poster hash: f5c2d...074
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal inn til keisersnitt snart, og lurer på om noen av dere skrev fødebrev på forhånd?

Jeg har noen punkter, men er redd for at jeg mangler noe. Hva skrev dere?

Si at du helst vil bli sydd med nål og (selvoppløselig) tråd. Ikke stiftet med agraffer (jeg har gjort begge og agraffer var no herk). Du kan også si at du ikke vil ha katet før rett før du skal opp (eller så sent som mulig). Ikke noe gøy å ligge med katet og vente (og plutselig kan det bli kø pga. hasteKS). Du kan også si at du ikke vil gå med katetet opp på operasjonssalen, men sitte i rullestol (det er ikke noe gøy å traske opp en etasje med den inni).

Når du skal opp å gå for første gang etter operasjon kan det lønne seg å ha en "gåstol" eller et "gåstativ". Jeg vet ikke hva de heter, men de kommer til å skjønne hva du mener :) Du kan også skrive at før du skal opp å gå første gang vil du ha spist og drukket godt en halvtime i forveien. Jeg hadde en pleier som dro meg opp på tom mage og jeg svimte rett av. Mat i kroppen har alt å si. Ta gjerne med deg en sjokolade på do og gomle på den hvis du blir svimmel :)

Det er det jeg kommer på i slengen :) Lykke til :)

Anonymous poster hash: f6ceb...a6c

Her var det mange gode råd, tusen takk! :) 

Skrevet

Jeg skal inn til keisersnitt snart, og lurer på om noen av dere skrev fødebrev på forhånd?

Jeg har noen punkter, men er redd for at jeg mangler noe. Hva skrev dere?

Si at du helst vil bli sydd med nål og (selvoppløselig) tråd. Ikke stiftet med agraffer (jeg har gjort begge og agraffer var no herk). Du kan også si at du ikke vil ha katet før rett før du skal opp (eller så sent som mulig). Ikke noe gøy å ligge med katet og vente (og plutselig kan det bli kø pga. hasteKS). Du kan også si at du ikke vil gå med katetet opp på operasjonssalen, men sitte i rullestol (det er ikke noe gøy å traske opp en etasje med den inni).

Når du skal opp å gå for første gang etter operasjon kan det lønne seg å ha en "gåstol" eller et "gåstativ". Jeg vet ikke hva de heter, men de kommer til å skjønne hva du mener :) Du kan også skrive at før du skal opp å gå første gang vil du ha spist og drukket godt en halvtime i forveien. Jeg hadde en pleier som dro meg opp på tom mage og jeg svimte rett av. Mat i kroppen har alt å si. Ta gjerne med deg en sjokolade på do og gomle på den hvis du blir svimmel :)

Det er det jeg kommer på i slengen :) Lykke til :)

Her var det mange gode råd, tusen takk! :)

Bare hyggelig :) Jeg må bare si det en gang til: insistér på det med nål og tråd. Hvilket sykehus skal du på?

Skrevet

Herregud, du skal ta en operasjon!

Skjønner til dels at man har fødebrev for vaginal fødsel da det kan være litt vanskelig å kommunisere ønsker i rier og under sterke smerter. I tillegg kan man reagere annerledes enn man hadde tenkt og det kan vare i mange timer.

Men du skal inn på operasjonsstua og det tar minutter! Si ønsker under forsamtale og be det journalføres.

Snakk om å være dillete.

Anonymous poster hash: 5f24e...dca

Skrevet

Når du har planlagt keisersnitt er du våken og klar. Du har ikke smerter og har en anestesilege ved siden av deg. Det er derfor enkelt å kommunisere underveis dersom du har noen ønsker. Når det er sagt, kan det kanskje være greit å ha tenkt ut hva man ønske på forhånd. 

Anonymous poster hash: cee49...0e1
Skrevet

Skal ha et planlagt snitt eller ønsker du keisersnitt?

Det er et planlagt snitt. Dette dreier seg om at legene skal få vite noe om hvorvidt jeg ønsker noe tilrettelagt under keisersnittet, som de trenger å vite på forhånd. Som f.eks å ha med mannen.

Mannen får bli med så lenge han selv vil.

Tilrettelagt som??

Om du har allergier så vil det stå i journalen.

Du vil ligge på et operasjonsbord. Tar knappe noen min å få babyen ut.

Kan virkelig ikke forstå hva du vil ha tilrettelagt.

Anonymous poster hash: 969cb...25a

Du får lese innlegget mitt da :)

Har lest, trenger ikke fødebrev for et planlagt ks. Kan fint fortelle underveis.

Har selv hatt to haste ks. Ikke så mye en kan kreve under operasjon.

Tiden på Basel får en skjeldent særbehandling.

Var oppe å dusjet på egenhånd etter kateteret var fjernet. Noen timer etter vil det si.

Skrevet

Jeg fikk vite at det ikke var en selvfølge at mannen skulle få være med, og at jeg måtte be spesifikt om det for å være sikker på at det ble sånn.

Og så har jeg skrevet at jeg ønsker sen avnavling, sånn at barnet får alt blodet fra morkaken før de kutter navlestrengen. Det er heller ikke fast praksis enda.

Sen avnavling ved keisersnitt?? Tror du heller skal ha fokus på at de får ungen ut og at du blir sydd igjen raskest mulig. Skal kirurgen stå å tvinne tommeltotter med babyen dinglende over din åpne mage inntil du syns ungen har dinglet lenge nok?

Anonymous poster hash: 3c173...155

Skrevet

Jeg fikk vite at det ikke var en selvfølge at mannen skulle få være med, og at jeg måtte be spesifikt om det for å være sikker på at det ble sånn.

Og så har jeg skrevet at jeg ønsker sen avnavling, sånn at barnet får alt blodet fra morkaken før de kutter navlestrengen. Det er heller ikke fast praksis enda.

Sen avnavling ved keisersnitt?? Tror du heller skal ha fokus på at de får ungen ut og at du blir sydd igjen raskest mulig. Skal kirurgen stå å tvinne tommeltotter med babyen dinglende over din åpne mage inntil du syns ungen har dinglet lenge nok?

Skrevet

Jobber på føden, vi hater fødebrev!

Anonymous poster hash: 0b107...2c7

Ikke mer en jeg hater de på føden..

Anonymous poster hash: 5fb05...ca6

Skrevet

Det er et planlagt snitt. Dette dreier seg om at legene skal få vite noe om hvorvidt jeg ønsker noe tilrettelagt under keisersnittet, som de trenger å vite på forhånd. Som f.eks å ha med mannen.

Tilrettelagt som??

Nå var det ikke jeg som er hi, men ved dette svangerskapet, skal jeg ha ks.

Og Jeg holder på å skrive et ks brev med instrukser. Ganske detaljert. Ks skjer i mars.

Og årsaken til det er pga siste fødsel endte i en tragedie, der vi måtte reise hjem med en tom bilstol i baksetet.

Så pass deres egne saker. Det kan være mange grunner til å skrive instrukser.

Jeg stoler bare på 3 leger der, og noen få jordmødre.

Jeg kommer bl.a til å skrive ned navn på folk som skal til h..... Holde seg unna meg og mine. Om folk jeg ikke vil se. Og om at jeg skal ha ungen hos meg så lenge det er mulig etter ks. ( hvis forsvarlig)

Jeg kommer til å være en versting pasient der, men det bryr jeg meg lite om, da mitt hat til dem er større enn alt. Heldigvis har jeg en forståelsesfull lege som jeg går til, som forstår, og sier at de skal gjøre det de kan for at mitt opphold det skal bli bra.

Vi har hatt en tilsynssak mot dem, som vi har vunnet.

Men vi er uansett taperne likevell.

Skrevet

Jeg var til journalsamtale dagen før ks. Du kan fortelle det du ønsker der. De sa til meg at sen avnavling er fast praksis. Og jeg kunne selvfølgelig ha med meg hvem jeg ville inn på keisersnittet.

Tror ikke fødebrev er nødvendig!

Skrevet

Fødebrev er så fjollete at jeg fniser høyt bare jeg leser navnet. Hva er det med norske damer og det å føde? Skulle tro dere var tafatte og navlebeskuende smådronninger hele gjengen. Jeg kan komme på en haug med tilstander og inngrep som i langt større grad enn det å føde, som "alle" gjør, skulle tilsi at man på forhånd dikterer sykehuspersonellet. Som om de ikke har bedre å ta seg til enn å innfri ønsker fra gørrkjedelige vordende mødre. Dere minner meg om B-kjendiser som krever gåselever servert i ørsmå porselenskopper før opptredenen i det lokale bedehuset.

Anonymous poster hash: d5d3d...ec1
Skrevet

Har jeg sagt at jeg vil ha deres meninger om fødebrev? Nei. Dere vet ingenting om omstendighetene, og når jeg har blitt anbefalt av jordmor å skrive, så gjør jeg det! 

Jeg ba om tips og råd fra noen med erfaring, noe et par brukere har vært supre og gitt meg, takk til dere :) 

Nå tar jeg resten med jordmor og lege. Den her tråden var så godt som bortkastet, og jeg kommer ikke til å følge den videre, så får dere slenge ut av dere det dere vil. Neste gang jeg lurer på noe gidder jeg i hvert fall ikke å spørre om det her. 

Skrevet

Tilrettelagt som??

Nå var det ikke jeg som er hi, men ved dette svangerskapet, skal jeg ha ks.

Og Jeg holder på å skrive et ks brev med instrukser. Ganske detaljert. Ks skjer i mars.

Og årsaken til det er pga siste fødsel endte i en tragedie, der vi måtte reise hjem med en tom bilstol i baksetet.

Så pass deres egne saker. Det kan være mange grunner til å skrive instrukser.

Jeg stoler bare på 3 leger der, og noen få jordmødre.

Jeg kommer bl.a til å skrive ned navn på folk som skal til h..... Holde seg unna meg og mine. Om folk jeg ikke vil se. Og om at jeg skal ha ungen hos meg så lenge det er mulig etter ks. ( hvis forsvarlig)

Jeg kommer til å være en versting pasient der, men det bryr jeg meg lite om, da mitt hat til dem er større enn alt. Heldigvis har jeg en forståelsesfull lege som jeg går til, som forstår, og sier at de skal gjøre det de kan for at mitt opphold det skal bli bra.

Vi har hatt en tilsynssak mot dem, som vi har vunnet.

Men vi er uansett taperne likevell.

Det er leit at du mister barnet ditt. Og helt jævlig at sykehuset kunne avverget det. Jeg skjønner hvorfor du ikke stoler på sykehuset for å si det sånn. Kanskje du burde prøve å få bytte sykehus? Så slipper du å forholde deg til de folka som gjorde at du mistet barnet ditt. Det er jo fritt sykehusvalg og hvis man bor på østlandet feks er det jo mange man kan velge i.
Skrevet

Fødebrev er så fjollete at jeg fniser høyt bare jeg leser navnet. Hva er det med norske damer og det å føde? Skulle tro dere var tafatte og navlebeskuende smådronninger hele gjengen. Jeg kan komme på en haug med tilstander og inngrep som i langt større grad enn det å føde, som "alle" gjør, skulle tilsi at man på forhånd dikterer sykehuspersonellet. Som om de ikke har bedre å ta seg til enn å innfri ønsker fra gørrkjedelige vordende mødre. Dere minner meg om B-kjendiser som krever gåselever servert i ørsmå porselenskopper før opptredenen i det lokale bedehuset.

Er du så lite intelligent som du gir inntrykk av i dette innlegget? Makan til useriøst, generaliserende og fordomsfullt sludder og vas er det heldigvis lenge mellom hver gang jeg ser.

Anonymous poster hash: e1db1...253

Skrevet

Bedteveninnen min er gynekolog, jobber på en kvinneklinikk. Spurte henne om hun leste fødebrev før hun utfører KS. Svaret var nei. De gjennomgår den medisinske journalen og annet er det ikke tid til.

Personlig skjønner jeg ikke greia med fødebrev. Regner med at det har noe med en følelse av å prøve å påvirke en situasjon man har null kontroll over, kanskje en måte å prøve å kontrollere det ukontrollbare. Så godt som alt folk nevner i denne tråden man kan ha med i brevet er jo ting som er selvsagte nesten uansett hvor man føder.

Anonymous poster hash: cc0d2...700

Skrevet

Fødebrev er så fjollete at jeg fniser høyt bare jeg leser navnet. Hva er det med norske damer og det å føde? Skulle tro dere var tafatte og navlebeskuende smådronninger hele gjengen. Jeg kan komme på en haug med tilstander og inngrep som i langt større grad enn det å føde, som "alle" gjør, skulle tilsi at man på forhånd dikterer sykehuspersonellet. Som om de ikke har bedre å ta seg til enn å innfri ønsker fra gørrkjedelige vordende mødre. Dere minner meg om B-kjendiser som krever gåselever servert i ørsmå porselenskopper før opptredenen i det lokale bedehuset.

Er du så lite intelligent som du gir inntrykk av i dette innlegget? Makan til useriøst, generaliserende og fordomsfullt sludder og vas er det heldigvis lenge mellom hver gang jeg ser.

Anonymous poster hash: e1db1...253

Man trenger ikke være lite intelligent selv om man er uenig med deg. Snarere tvert imot, ut fra det du skriver.

Skrevet

Beklager, dere er ikke oppdatert. Sen avnavling er standar ved alle keisersnitt så lenge babyen er frisk nok/mor er frisk nok. 

Vedrørende fødebrev så er det bortkastet med tanke på tiden inne på operasjonsstuen og oppvåkningen. For tiden før og etter må du gjerne komme med ønsker. 

Anonymous poster hash: 32e65...d32

Skrevet

Fødebrev til keisersnitt????

:/

Anonymous poster hash: 5482d...3b3

Skrevet

Tilrettelagt som??

Du får lese innlegget mitt da :)

Har lest, trenger ikke fødebrev for et planlagt ks. Kan fint fortelle underveis.

Har selv hatt to haste ks. Ikke så mye en kan kreve under operasjon.

Tiden på Basel får en skjeldent særbehandling.

Var oppe å dusjet på egenhånd etter kateteret var fjernet. Noen timer etter vil det si.

Så trist at du føler at du ikke kan ønske deg noe. Jeg har hatt to keisersnitt selv (planlagte) og skulle ønske jeg hadde satt med inn i prosessen på forhånd. Jeg trodde også at "det er jo bare en operasjon", men den er ikke uten betydning for hvordan vi føler det senere. Det er mange ting man kan ønske seg, hvis man bare setter seg litt inn i det. Så jeg synes ønskebrev til KS var en god idé. Det værste som kan skje er jo at de ikke leser det, så slik jeg ser det bringer det bare positive ting med seg :)

Skrevet

Beklager, dere er ikke oppdatert. Sen avnavling er standar ved alle keisersnitt så lenge babyen er frisk nok/mor er frisk nok.

Vedrørende fødebrev så er det bortkastet med tanke på tiden inne på operasjonsstuen og oppvåkningen. For tiden før og etter må du gjerne komme med ønsker.

Det stemmer ikke helt. Jeg har hatt planlagte "friske" KS på to av Oslos største sykehus i 2013 og 2014, og ingen av mine barn fikk sen avnavnling.

Skrevet

Det stemmer ikke helt. Jeg har hatt planlagte "friske" KS på to av Oslos største sykehus i 2013 og 2014, og ingen av mine barn fikk sen avnavnling.

Du har nok ikke helt kontroll på hva som skjer bak forhenget. Sen avnavling er standar så lenge det ikke er noen medisinsk kontraindikasjon. 

Hilsen gynekolog. 

Skrevet

Vet dere hva jeg hadde skrevet i fødebrevet for KS? Be om å at legeteamet gjør den beste jobben de kan for at mine komplikasjoner ifb operasjonen blir så få/enkle som mulig og at jeg unngår infeksjoner og indre blødninger.

Hva i alle dager skal man be om ifm en slik operasjon - diktere hvordan legen skal kutte? Hvordan hn skal sy stingene?

Skrevet

Kirurgen tar avgjørelsen på alt som har med operasjonen å gjøre. Hvis de vil bruke agraffer, så gjør de det. Det spørs jo helt på kvaliteten på huden osv.

Jeg syns problemet med et fødebrev, er at man raskt blir skuffet hvis alt ikke blir oppfylt. Da er det bedre å bare gå inn med en positiv innstilling, og ta ting som de kommer. Har selv vært gjennom 2 planlagte ks, og begge to var flotte opplevelser. Veldig ulike, men like flotte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...