Gå til innhold

Fødebrev til keisersnitt, noen som har tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal inn til keisersnitt snart, og lurer på om noen av dere skrev fødebrev på forhånd? 

Jeg har noen punkter, men er redd for at jeg mangler noe. Hva skrev dere? 

Anonymous poster hash: f5c2d...074
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødebrev. Du kødder?!

Anonymous poster hash: a0b4b...01b

Skrevet

Nei hvorfor skulle jeg det? Har ingen mental liste i hodet jeg lirer av meg når jeg legges inn, og forventer at jordmor skal huske. 

Har faktisk blitt anbefalt av jordmor å skrive et brev og levere ved innskriving, sånn at leger og jordmødre skal kunne samarbeide best mulig med meg og mine ønsker. Som f.eks at mannen får være med på keisersnittet, noe som er viktig for oss begge, og ingen selvfølge om de ikke vet om det på forhånd. 

Har du noe mer saklig å komme med? 

Skrevet

Ble veldig nysgjerrig nå på hvilke punkter du har skrevet opp. Jeg hadde keisersnitt og det tok noen få minutter. Ungen kom ut og ble sydd igjen...vet ikke helt hva jeg skulle bedt om for å være ærlig. Mannen var det en selvfølge at ble med. Han fikk en drakt og diltet etter.  Sikkert ikke dumt med fødebrev altså, jeg bare lurer veldig på hva slags ting du tenker skal skrives opp?

Anonymous poster hash: cee49...0e1
Skrevet

Har aldri hørt om å skrive fødebrev ved KS nei.. Er da ikke så mye å si? Det ble tatt som en selvfølge at mannen min skulle være med inn, og de legger barnet på brystet så sant det er medisinsk forsvarlig.

Anonymous poster hash: e6193...fd1
Skrevet

Skal ha et planlagt snitt eller ønsker du keisersnitt?

Det er et planlagt snitt. Dette dreier seg om at legene skal få vite noe om hvorvidt jeg ønsker noe tilrettelagt under keisersnittet, som de trenger å vite på forhånd. Som f.eks å ha med mannen. 

Skrevet

Mannfolket får være med inn, med mindre det blir full narkose. Får spinal regner jeg med, og far er med hele tiden. Iallefall har han gjort det her 4 ganger :)

Blir sydd sammen, far går ut med baby sammens med jordmor for veing og måling.

Du ligger litt på oppvåkning for å komme deg, og far med baby kommer etterhvert. Ikke mye som skjer i grunn.

Skrevet

Er det jordmor ved sykehuset som har anbefalt deg p skrive fødebrev? Synes også dette høres litt merkelig ut. Det er vel på de fleste fødeavdelingen en selvfølge at mannen får bli med inn. Så mye annet er det vel strengt tatt ikke å tilrettelegge. Dette er jo et kirurgisk inngrep og det er vel ikke så mange operasjoner hvor man får levere et ønskebrev til kirurgen på forhånd? Det er ofte stort trykk på operasjonsstuen og kirurgene ved KS. Alt går fort for seg med lite rom for noe ekstra etter min erfaring..håper bare du ikke blir skuffet.

Anonymous poster hash: e7dd9...c76

Skrevet

Jeg fikk vite at det ikke var en selvfølge at mannen skulle få være med, og at jeg måtte be spesifikt om det for å være sikker på at det ble sånn. 

Og så har jeg skrevet at jeg ønsker sen avnavling, sånn at barnet får alt blodet fra morkaken før de kutter navlestrengen. Det er heller ikke fast praksis enda. 

Skrevet

Mannfolket får være med inn, med mindre det blir full narkose. Får spinal regner jeg med, og far er med hele tiden. Iallefall har han gjort det her 4 ganger :)

Du ligger litt på oppvåkning for å komme deg, og far med baby kommer etterhvert. Ikke mye som skjer i grunn.

En liten digresjon.. har du hatt FIRE snitt?! Er ikke det risikabelt da? Trodde man måtte stoppe etter tre..

Skrevet

De tingene som var viktige for meg tok jeg opp under samtalen før keisersnittet. Og bad om at ble journalført. Det ble fulgt til punkt og prikke.

Fødebrev synes jeg høres dillete og snodig ut, og tror ikke rette vedkommende vil få lest det om det er noe du tar med ved ankomst.

De tingene jeg tok opp var relatert til problemer med spinal anestesi tidligere, vanskelig å sette veneflon på, ønsket info om hvordan det gikk med barnet mens jeg lå på overvåkningen, ønsket enerom om mulig osv.

Anonymous poster hash: 7ffec...657
Skrevet

Det er et planlagt snitt. Dette dreier seg om at legene skal få vite noe om hvorvidt jeg ønsker noe tilrettelagt under keisersnittet, som de trenger å vite på forhånd. Som f.eks å ha med mannen. 

Jeg ble sterkt anbefalt å gjøre det da jeg skulle ha planlagt ks. Det er ikke bare selve keisersnittet, men også tiden etterpå, som f.eks. amming og annet. Jeg hadde opplevd at fødebrevet mitt ble ignorert da jeg fikk førstemann (endte i traumatisk hastesnitt, så kanskje ikke så rart at de ikke kunne oppfylle mine ønsker om naturlig fødsel bla-bla-bla), så jeg ville egentlig ikke skrive noe fødebrev. Ville ikke legge noen "planer" som det kanskje ikke ble noe av - igjen. Men det gjorde jeg da altså. Det var mest om ting som var viktige for meg, med utgangspunkt i forrige dårlige opplevelse - som f.eks. at jeg ville se barnet med en gang, hudkontakt så tidlig som mulig, være oppdatert hele veien, ekstra hjelp med amming etc. 

Det føltes litt som bortkastet tid, om jeg skal være helt ærlig. Det var veldig mye de ikke tok hensyn til. Og mye angikk gynekologene som utførte inngrepet, og de leser ikke fødebrevene. 

Nå høres jeg kanskje negativ ut, hehe, men i utgangspunktet mener jeg faktisk at fødebrev er like viktig (eller lite viktig) som ved vaginal fødsel. 

Anonymous poster hash: 242f0...926

Skrevet

En liten digresjon.. har du hatt FIRE snitt?! Er ikke det risikabelt da? Trodde man måtte stoppe etter tre..

Fire ja :) Forhørte meg på forhånd med en gynokolog om jeg tålte det fjerde snittet, siden jeg har ny mann og vi ville ha et sammen :) Fikk klarsignal etter en innvendig us mht livor og arr.

Skrevet

Hihihi. .. sorry, ser bare for meg timen hos legen.

meg:"jeg er gravid med nummer 4"

Legen:"du har hatt 3 keisersnitt? "

Meg:"ja, desverre kan jeg ikke føde naturlig av medisinske årsaker"

Legen:" da må nok nr 4 bare bli der inne for det er kun lov med 3 keisersnitt "

Mener ikke noe negativt, bare en morsom digresjon som poppe opp i hodet mitt.

Skrevet

Jeg skrev det første gang, til planlagt ks, anbefalt av jordmor! Så dere som er spydige, hva prøver dere å oppnå egentlig? Jeg skrev ned hva jeg hadde angst for, at jeg gjerne ville ha baby inntil meg så fort som mulig, resten husker jeg ikke. De tok det seriøst og jeg følte meg særdeles ivaretatt! Flotte folk!:-)

Anonymous poster hash: 02997...f18

Skrevet

Men mye kommer ann på formen til mor & baby ang å få baby med en gang.

Nr 1 : livløs ved ankomst og måtte i kuvøse

Nr 2 ; Mistet mye blod og måtte ha bl.overføring

Nr 3 : Fikk han med en gang :)

Nr 4 : Jeg var helt dopa og klarte si navnet mitt engang. Fikk vel minsten etter 4 timer :(

Så mye uforusett kan skje, selv om en planlegger inntil benet.

Skrevet (endret)

Jeg har hatt planlagt KS, men skrev aldri noe brev - det ble aldri nevnt og i etterkant kan jeg ikke de at det var noe behov for det heller.

Det er ikke så lett å forutse hvilken forfatning man er i etterpå. Jeg hadde stålsatt meg og var forberedt på det verste.

Jeg var imidlertid sprek som en hoppestokk, hadde lite vondt og var sminket, påkledt og klar med nylakkerte negler samme ettermiddag. Blødde ikke en dråpe i etterkant og var "fit for fight" bare timer etterpå (etter å ha fått fjernet kateteret, som var det verste med hele inngrepet). Hun jeg delte rom med var helt ødelagt, hadde veldig vondt, blødde som en foss og var særdeles sjaber. Hun klarte knapt å sitte oppreist i sengen.

Jeg tror det beste er å ta det litt som det kommer og ikke stresse - du er i de beste hender.

Lykke til og gratulerer med baby :)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Sorry, jeg synes fødebrev er urteit både ved vaginal fødsel og keisersnitt. Hva er forskjell på fødsel eller andre operasjoner ved sykehus? Leger og sykepleier hadde jo ikke gjort annet enn å lese "ønskebrev".

Anonymous poster hash: 72cd5...69a

Skrevet

Takk for mange svar! 

Godt å se at det er flere som har fått råd om å skrive brev. Kan ikke se at det skal være så borti natta som enkelte skal ha det til. Det er begrenset med kommunikasjon under en operasjon regner jeg med, og det kan være greit at legene vet hva pasienten tenker rundt inngrepet på forhånd.

Det er ingen liste med krav, men ønsker til leger og jordmødre, dersom ting ligger til rette for det. Det er ikke alt som er en selvfølge alle steder, og ikke alt som blir tatt hensyn til om man ikke ber om det. Og jeg har ikke tenkt til å drille mannen i å vite hva jeg ønsker, og passe på at han forteller det til rette person til rett tid. 

Derfor sa jordmor til meg at jeg burde skrive et brev med mine ønsker, selvsagt innenfor grensene av hva som er rimelig å forvente på et sykehus med mange pasienter, men ting som kunne være med på å gjøre det hele til en bedre opplevelse for meg uten at det kostet de ansatte noe ekstra. 

Skrevet

Hihihi. .. sorry, ser bare for meg timen hos legen.

meg:"jeg er gravid med nummer 4"

Legen:"du har hatt 3 keisersnitt? "

Meg:"ja, desverre kan jeg ikke føde naturlig av medisinske årsaker"

Legen:" da må nok nr 4 bare bli der inne for det er kun lov med 3 keisersnitt "

Mener ikke noe negativt, bare en morsom digresjon som poppe opp i hodet mitt.

Nå fikk mannen og meg selv oss en god latter 😂

Skrevet

Jobber på føden, vi hater fødebrev!

Anonymous poster hash: 0b107...2c7

Skrevet

Mannen får bli med så lenge han selv vil.

Tilrettelagt som??

Om du har allergier så vil det stå i journalen.

Du vil ligge på et operasjonsbord. Tar knappe noen min å få babyen ut.

Kan virkelig ikke forstå hva du vil ha tilrettelagt.

Anonymous poster hash: 969cb...25a

Skrevet

Jeg skal inn til keisersnitt snart, og lurer på om noen av dere skrev fødebrev på forhånd?

Jeg har noen punkter, men er redd for at jeg mangler noe. Hva skrev dere?

Si at du helst vil bli sydd med nål og (selvoppløselig) tråd. Ikke stiftet med agraffer (jeg har gjort begge og agraffer var no herk). Du kan også si at du ikke vil ha katet før rett før du skal opp (eller så sent som mulig). Ikke noe gøy å ligge med katet og vente (og plutselig kan det bli kø pga. hasteKS). Du kan også si at du ikke vil gå med katetet opp på operasjonssalen, men sitte i rullestol (det er ikke noe gøy å traske opp en etasje med den inni).

Når du skal opp å gå for første gang etter operasjon kan det lønne seg å ha en "gåstol" eller et "gåstativ". Jeg vet ikke hva de heter, men de kommer til å skjønne hva du mener :) Du kan også skrive at før du skal opp å gå første gang vil du ha spist og drukket godt en halvtime i forveien. Jeg hadde en pleier som dro meg opp på tom mage og jeg svimte rett av. Mat i kroppen har alt å si. Ta gjerne med deg en sjokolade på do og gomle på den hvis du blir svimmel :)

Det er det jeg kommer på i slengen :) Lykke til :)

Anonymous poster hash: f6ceb...a6c

Skrevet

Mannen får bli med så lenge han selv vil.

Tilrettelagt som??

Om du har allergier så vil det stå i journalen.

Du vil ligge på et operasjonsbord. Tar knappe noen min å få babyen ut.

Kan virkelig ikke forstå hva du vil ha tilrettelagt.

Anonymous poster hash: 969cb...25a

Du får lese innlegget mitt da :)

Anonymous poster hash: f6ceb...a6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...