Gjest Sekretøsa Skrevet 24. november 2014 #26 Skrevet 24. november 2014 Men da bruker dere jo 500 kr på 2 av barna og 1000 på et barn? Jeg er ikke noe forkjemper for at alt skal være likt hele tiden, men det er vel kanskje det hun reagerer på? Man kan si det så enkelt av far bruker 500,- på sine barn og mor, HI, bruker 500,- på sine barn. Om da mor til fars særkullsbarn også bruker 500,- på sitt barn så blir det 1000,- på alle barna. Logisk. Anonymous poster hash: 551d7...15c Ja, hvis man er inn i dette med adskilt økonomi så. Men som et par så gir de 1000 til et barn og 500 til et annet. Det er ikke logisk Tenker at hver mor og hver far gir 500,- til sine respektive barn. Ingenting urettferdig ved det. Anonymous poster hash: 551d7...15c Nei vi har alle ulike måter å praktisere sånt på. Jeg synes det er rart og ville aldri gjort det sånn. Men som jeg sa, jeg er ikke for at alt skal være likt til enhver tid, men når man tviholder på sånne prinsipper synes jeg det er rart. Altså, JEG synes Her gir vi for det vi har lyst til å gi, så gjør far og stemor det samme.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #27 Skrevet 24. november 2014 Jeg er forsåvidt enig med deg HI. Jeg pleier derimot ikke å la summen bestemme gavene. Ett år får et av barna kanskje noe dyrere enn de andre, neste år er det annerledes. Kjøper noe de vil bli glade for (og helst trenger), og prøver å holde meg innenfor et samlet budsjett. Synes det skal ligge en god tanke bak hver gave, og ikke nødvendigvis bare fylle opp til samme sum for alle barna. Anonymous poster hash: 7b2d1...09b
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #28 Skrevet 24. november 2014 Ville jo antatt at de 500 Kr til særkullsbarn er fra hele familien og ikke kun far eller mor om man har felles økonomi. IKKE rart barn blir utakknemlige da alt regnes i kr å øre, og man skal ha gave fra hver enkelt voksen person. Far og stemor eller mor å stefar er i mine øyne en enhet, men har ikke den problematikken. Syntes at det er urettferdig om skilsmisse barn skal ha dobbelt opp kun pga foreldra ikke klarte holde sammen. Mye argumenter som har lite logikk Anonymous poster hash: 7d1c9...13d
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #29 Skrevet 24. november 2014 Gaver er jo noe litt personlig? Jeg tenker at det er viktigere å få en egen gave fra hver av far, mor og stemor som er personlig og gjennomtenkt enn at gavesummen skal være helt lik mellom søsknene?<br /><br />Og jeg hadde blitt passe irritert hvis jeg var moren til ditt bonusbarn og du forsøkte å legge deg opp i hva jeg skal gi ungen min i julegave. Dette er ikke en setting hvor det er naturlig å spleise, i hvert fall ikke hvis ikke samarbeidet og stemningen er på topp fra før av, og alle synes det er en god tanke.<br /><br />Tror du skal prøve å styre litt mindre, HI. Anonymous poster hash: 71cf1...eaa
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #30 Skrevet 24. november 2014 Vi forhørte oss om hun ville spleise på julegave til jenta i år, og foreslo at vi gav for ca 500 kr hver slik at hun får gave for 1000 av alle oss foreldre. Hun ble pottesur og glefset ut at vi er sleipe som gjør forskjell på ungene :-( Hvert år spleiser vi (jeg og min mann) og eksen min og hans kone på gaven til min datter 500 kr hver slik at hun får gave fra oss foreldre til 1000 kr), og så gir jeg og min mann gave til barna vi har sammen for 1000 kr, og vi spør nå altså henne om hun vil spleise på gave slik at dette barnet også får gave for 1000 av sine foreldre. Men dette synes hun er feil av oss. Dersom hun ikke vil spleise med oss vil jenta få gave for 500 av oss, og da vil hun jo få en gave i tillegg fra moren sin. Kan ikke skjønne hvorfor hun synes vi gjør forskjell på barna da. Nytter ikke å diskutere med henne heller. Kjenner jeg blir så oppgitt noen ganger :-( Anonymous poster hash: e3251...6d3 Jeg skjønner godt tankegangen din. Den er logisk og rettferdig synes jeg, men som mor ville jeg nok heller ønsket å gi mitt barn en gave bare fra meg, og ikke "delt" julegaven med x-mann og ny dame. Altså at barnet fikk to gaver da. En fra far og en fra mor. Det blir kanskje litt krøll pengemessig, men jeg synes at det er viktig at gaven er personlig. Anonymous poster hash: f6089...7b1
Nebbdyret Skrevet 24. november 2014 #31 Skrevet 24. november 2014 (endret) Om ho ikkje vil spleise kan du og mannen din gi for 500kr også får mora gjere som ho vil? At skilsmissebarn skal få ekstra gave blir berre rart, om ein snur det blir det som å seie at du og mannen sine felles barn er mindre verdt/får mindre for dei har ikkje ei stemor som gir eiga gave.. Di løysing Hi er fin :-) Og må også få seie at det er ikkje automatisk synd på nokon berre fordi dei er skilsmissebarn! Endret 24. november 2014 av Nebbdyret
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #32 Skrevet 24. november 2014 Om ho ikkje vil spleise kan du og mannen din gi for 500kr også får mora gjere som ho vil? At skilsmissebarn skal få ekstra gave blir berre rart, om ein snur det blir det som å seie at du og mannen sine felles barn er mindre verdt/får mindre for dei har ikkje ei stemor som gir eiga gave.. Di løysing Hi er fin :-) Og må også få seie at det er ikkje automatisk synd på nokon berre fordi dei er skilsmissebarn! Etter den logikken er det vel urettferdig at særkullsbarna får en ekstra gave fordi de har ett ekstra par besteforeldre også da? Hva skal man gjøre da, mener du? Anonymous poster hash: 9faf6...b22
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #33 Skrevet 24. november 2014 Om Biomor har tenkt til å gi mer får jo hum gi det hun vil. Om dere gir for 500kr så ok. Med mindre dere har tenkt å kjøpe noe hun ønsker seg til 1000? Isåfall kan jo mor likevel velge si nei til spleising selv om hun kunne kjøpt enda mer utenom selv. Men er det vanlig å ha en så lav sum på 500kr er jo veldig mange ting der ute ivertfall av leker som koster mer enn det. Får de aldri mulighet til å få en stor legopakke til 799kr liksom? Anonymous poster hash: c37b5...bff
Helene Harepus Skrevet 24. november 2014 #34 Skrevet 24. november 2014 Jeg synes det er sært. Dere regner dere vel som én familie ellers i året, så jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke er det også i julen? Hvorfor i det hele tatt blande andre familier inn i julegavebudsjettet deres?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #35 Skrevet 24. november 2014 Bare fellesbarn her, og i år får tenåringen gave til 1500,- de på 7 og 8 gaver til ca 500,- hver, og minsten på 3 gave til 200,- Går helt fint det, og ingen sure miner fra noen. Verre om 8 åringen hadde fått dobbelt så dyr gave som syvåringen. Skjønner ikke hvorfor gaver skal måles i størrelse og beløp. Anonymous poster hash: 606be...495
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 24. november 2014 #36 Skrevet 24. november 2014 JEG mener det logiske er at dere gir for 1000 til alle barna deres, så får de fraskilte foreldrene gi for seg selv. Noen fordeler må man da ha som skillsmissebarn. Men det er min mening
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #37 Skrevet 24. november 2014 Du virker utrolig sær. Gi det dere ønsker men hold moren utenom. Dere har da ingen grunn til å være sur pga at hun ikke vil spleise med dere. Å gi mannens barn 500,- og dere felles barn for 1000,- er stygg forskjellsbehandling. Anonymous poster hash: bff32...d09
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #38 Skrevet 24. november 2014 Her gjør vi det sånn at vi kjøper likt til både fellesbarna og særkullsbarna, sånn ca da - pleier ikke måle på krona... Men så er det sånn at de fellesbarna vi har har mye mindre familie enn særkullsbarna, ikke bare fordi særkullsbarna har stefamilier, men de har rett og slett mange onkler og tanter, noe ikke fellesbarna har. Derfor gjør vi det sånn at når alle barna er her på julaften får de likt på julaften, også får fellesbarna handle seg litt ekstra på romjulssalget når søsknene har reist til sin andre familie :-) Når særkullsbarna feirer julaften i sitt andre hjem får fellesbarna gaver på julaften, også får de også noen gaver når søsknene har kommet hjem og vi feirer "julaften" med alle i romjula. Dette blir ikke gjort noe nummer ut av, men er rett og slett gjort fordi ellers sitter fellesbarna der og hører på at søsknene ramser opp 100-vis av ting de har fått jul, mens fellesbarna har fått 1/4... Nå er det ingen som synes det er noe særlig forskjell, og alle er såre fornøyd :-) At særkullsbarna har to hjem og to sett foreldre er opplest og vedtatt for alle, og tror fellesbarna synes det er helt naturlig at søsknene også får jule- og bursdagsgaver i sitt andre hjem. Anonymous poster hash: 473c2...779
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #39 Skrevet 24. november 2014 Det som er rettferdig er jo at Dere gir felles barn 500kr, ditt barn 500kr hans barn 500kr. At du spleiser med bf til ditt barn for å kjøpe større gave tilditt barn og evt at mannen din spleiser med eksen, er jo noe annet enn at alle barna får likt fra dere. Jeg skjønner at dere tenker at det er rettferdig, men det blir feil, fordi dere 2 gir mer til ett barn enn de 2 andre. Det burde ikke ha noe å si at de 2 andre er skillsmisse barn. Anonymous poster hash: ef887...e75
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #40 Skrevet 24. november 2014 Om Biomor har tenkt til å gi mer får jo hum gi det hun vil. Om dere gir for 500kr så ok. Med mindre dere har tenkt å kjøpe noe hun ønsker seg til 1000? Isåfall kan jo mor likevel velge si nei til spleising selv om hun kunne kjøpt enda mer utenom selv. Men er det vanlig å ha en så lav sum på 500kr er jo veldig mange ting der ute ivertfall av leker som koster mer enn det. Får de aldri mulighet til å få en stor legopakke til 799kr liksom? Anonymous poster hash: c37b5...bff Her går det jo på hva folk har råd til. Er ikke alle som har råd til å kjøpe 1000kr gaver til alle barna sine. Anonymous poster hash: ef887...e75
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #41 Skrevet 24. november 2014 Jeg ville nok aldri spleiset på gave til mine barn med exen og hans nye dame. Gaver prøver jeg å gjøre mer personlig enn som så. Det eneste måtte være dersom barnet hadde et helst spesifikt ønske som kostet mye. Forøvrig så er det ikke sikkert at det at dere har bestem en sum er det hun vil gi. Kanskje det er for mye eller for lite. Hun kan også ha tenkt på hva hun vil allerede. Og som andre skriver. Hva med besteforeldre og tanter. Halvsøsken og stesøsken vil ha ulik antall familiemedlemmer som gir gaver, og slektninger vil nok som oftest gi en mindre sum til halvsøsken og Stesøsken ift biologisk familie. Det vil derfor være forskjell og det er bare å læren barna med en gang. Anonymous poster hash: 005cc...82a
Nebbdyret Skrevet 24. november 2014 #42 Skrevet 24. november 2014 Om ho ikkje vil spleise kan du og mannen din gi for 500kr også får mora gjere som ho vil? At skilsmissebarn skal få ekstra gave blir berre rart, om ein snur det blir det som å seie at du og mannen sine felles barn er mindre verdt/får mindre for dei har ikkje ei stemor som gir eiga gave.. Di løysing Hi er fin :-) Og må også få seie at det er ikkje automatisk synd på nokon berre fordi dei er skilsmissebarn!Etter den logikken er det vel urettferdig at særkullsbarna får en ekstra gave fordi de har ett ekstra par besteforeldre også da? Hva skal man gjøre da, mener du? Anonymous poster hash: 9faf6...b22 Vel, teknisk sett har ein like mange besteforeldre. Særkullsbarn har foreldrene til si mor og sin far, felles barn har foreldrene til si far og mor. Om besteforeldre vel å gi julegåve også til sine bonusbarnebarn så er det koselig det, men eg syns det blir meir rart om eit særkullsbarn skal få ei gåve frå mor (med evt. mann/sambuar), ei gåve frå far også ei lita ekstra gåve berre frå stemor. Far og stemor er i mitt hovud eit par som gir gåve saman. Og syns det er snodig om bonusbarn skal få dobbel verdi berre fordi foreldra er skilt.
Ladybird2014 Skrevet 24. november 2014 #43 Skrevet 24. november 2014 Hadde blitt irritert om stemor skulle diktere hva jeg kunne gi datteren min i gave!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #44 Skrevet 24. november 2014 Nå ville jeg ikke blandet inn moren til bonusbarna mine i noen julegavehandel og bare kjøpt for ca likt til alle. Når det er sagt, synes jeg ikke det er logikk i at skilsmissebarn fortjener mere gaver enn andre barn. Dem får ofte mye mye mer ann andre barn i samme familie.. Anonymous poster hash: 47089...7ee
Iiiiik Skrevet 24. november 2014 #45 Skrevet 24. november 2014 En annen ting som irriterer meg er at hun får seg til å si noe om dette, og i tillegg toppe det med å være sur over det. Vi må jo selv få velge hva vi vil gi og for hvor mye. Det er jo tanken bak som teller. Vi lurte jo bare på om hun ville være med på gaven. Hun trengte bare å svare ja eller nei. Anonymous poster hash: e3251...6d3 Det er jo nesten litt komisk at du skriver at det er tanken bak som teller. Det er jo ikke det for deg/dere. Det er rettferdighet som teller og den rettferdigheten måles i antall kroner. Så du synes det er greit at du irriterer deg, at du blir overgitt, men det er ikke greit at hun takker nei til deres forslag og gjør det med litt skarpe kanter? Jeg ville blitt temmelig irritert hvis min datters stemor forslo det dere har foreslått. Litt fordi jeg ville tatt det som et "bevis" på at stemor ikke har ønske om å gi gave til et barn hun tross alt er en av de viktigste i verden for. Litt fordi det ville frarøvet min mann sjansen til å gi gave til en jente han tross alt bor sammen med. Litt fordi jeg synes det er fint at datteren min har gave med seg fra meg/oss når hun er hos faren og omvendt. Da er begge foreldre på et vis til stede på julaften. Og litt fordi jeg vil ha gleden av selv å bestemme gave til mitt barn i stedet for å måtte forhandle med min eks og hans kone om hva som er passe og hva barnet trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå