Gå til innhold

Dumme egoistiske ignorante kjerringer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er rimelig ignorant hvis du sammenlikner alkohol og røyk i denne sammenhengen HI.

Anonymous poster hash: e5fd9...f2a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en titt på gildes hjemmesider. Der står det at gravide trygt kan spise salami. Tror dere virkelig de hadde skrevet det hvis det bare var tull og tøys?

Anonymous poster hash: 1daa8...f6a

Skrevet

Jeg blir så provosert av dere alkoholdrikkende og røykende gravide. Hva feiler det huet deres?

Dere burde jo allerede vært fratatt omsorgsretten til barnet dere bærer på.

Samme tenker jeg om de idiotene som på død å liv skal dytte i seg både spekemat og andre ting de VET er potensiellt farlig.

Det er litt over 9 mnd man må avstå... Om man ikke greier det, burde man aldri hatt ansvaret for et annet liv.

ÆSJ!

Anonymous poster hash: 5f272...849

Ta det litt easy med fordømmelsen, a. Har du en veldig dårlig dag? Jeg er enig med deg når det gjelder folk som storrøyker eller drikker større mengder alkohol i svangerskapet. Men da tenker jeg at de har såpass store problemer med seg selv at medlidenhet og hjelpetiltak for mor og barn (eller i verste fall omsorgsovertakelse) er mer konstruktivt enn å øse ut sin fordømmelse.

Men ærlig talt: På 80-tallet var det ingen som hadde hørt om listeria. Alle gravide spiste spekemat og forskjellige oster, og det var tross alt veldig sjelden at det gikk galt. Mattilsynets råd om hva gravide bør spise er basert på et føre-var prinsipp. Jeg følger disse rådene selv, og vil selvsagt anbefale andre gravide å gjøre det samme, men selv for de som ikke gjør det er tross alt sjansen for skade på barnet helt mikroskopisk. 

Og når det gjelder alkohol: Skyt meg, jeg drikker faktisk litt (men veldig lite) i svangerskapet. Vi snakker om opp til maks et halvt glass vin, kanskje hver tredje uke. Mer og mer forskning tyder på at alkohol i svært små menger neppe er skadelig for fosteret. Se for eksempel undersøkelsen til Skogerbø m.fl., som er referert her: 

http://www.nrk.no/rogaland/sma-mengder-alkohol-er-ikke-farlig-1.11110165

Tilsvarende funn er gjort av danske, britiske og kanadiske forskere.

Myndighetenes råd om totalavhold er igjen basert på et føre-var-prinsipp. Det er dessuten pedagogisk lettere å formidle et råd om totalavhold enn å si "du kan drikke litt". For hva er "litt"? Mange (særlig de som faktisk har problemer) har dessuten en tendens til å underrapportere hvor mye de egentlig drikker. Så det er sikkert fornuftig med "null alkohol" som budskap fra staten.

Men: På 80-tallet var det helt vanlig at gravide drakk betydelig mer enn hva jeg kunne ha funnet på. Moren min hadde for eksempel en grense på "et par-tre glass vin" av gangen. Både søsteren min og jeg har klart oss bra gjennom skole og høyere utdanning (hun er lege, jeg er jurist.) Ingen lærevansker som jeg har merket. Jeg er fullt klar over at dette er et anekdotisk eksempel, og ikke noe vitenskapelig argument for at alkohol i svangerskapet ikke er skadelig. Men ærlig talt: Burde moren min vært fratatt omsorgen fordi hun tok seg noen glass vin i svangerskapet?

Ta det litt easy, prøv å kjenne etter hvor raseriet ditt kommer fra.

Anonymous poster hash: 07a81...c04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...