Gå til innhold

Dumme egoistiske ignorante kjerringer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så provosert av dere alkoholdrikkende og røykende gravide. Hva feiler det huet deres?

Dere burde jo allerede vært fratatt omsorgsretten til barnet dere bærer på.

Samme tenker jeg om de idiotene som på død å liv skal dytte i seg både spekemat og andre ting de VET er potensiellt farlig.

Det er litt over 9 mnd man må avstå... Om man ikke greier det, burde man aldri hatt ansvaret for et annet liv.

ÆSJ!

Anonymous poster hash: 5f272...849
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig!

Anonymous poster hash: 0f1e9...3a4

Skrevet

Helt enig med det. Hadde ei venninne som røyka som svamp under svangerskapet, og fikk problemer med fosteret - for lite fostervekt og for lavt symfysemål. Men neida, hun fortsatte å røyke og klaget og gråt sine modige tårer om det stakkars barnet som ikke har det bra. At det var hun som skadet barnet sitt tenkte ikke hun et sekund på. Er ikke venn med denne kjerringa i dag. Barnet var dysmatur ved fødselen, og de fant ikke noe galt med barnet fysisk - det må jo være indikasjon på at det var røyken som bidro til vekstavviket. Ingen sympati med mor, men masse sympati til stakkars barnet.

Det jeg tenker på - både nikotin og alkohol går over i fosteret. Hadde dere som røyker og drikker under svangerskapet servert røyk og øl/vin til det nyfødte barnet? Her skrikes det at 16-åringer ikke skal smake et eneste glass vin fordi de er under lavalder for alkoholbruk, mens å servere alkohol og røyk til fosteret er helt greit? Hvor er logikken?

Skrevet

Det er vel ikke så lett å ha oversikt over alt som kan være farlig. Tenker ikke på røyk og alkohol, men diverse matvarer. Jeg ante ingenting om spekemat før jeg begynte å henge her inne. (Noe som var rett etter positiv test, så jeg spiste ikke spekemat under svangerskapet, slapp av. ;))

Men hvordan er det med sukkerfri brus egentlig? Jeg overhørte ei som var gravid samtidig som meg nevne i en bisetning at hun kunne jo ikke drikke brus siden hun var gravid. Det har jeg ikke hørt om hverken før eller senere, og følte meg rimelig dum der jeg satt med pepsi maxen min. (Men like etterpå kom det frem at hun spiste både fetaost og salami, for man kunne jo ikke være heeelt hysterisk heller...)

Anonymous poster hash: ad8d5...263
Skrevet

Det er vel ikke så lett å ha oversikt over alt som kan være farlig. Tenker ikke på røyk og alkohol, men diverse matvarer. Jeg ante ingenting om spekemat før jeg begynte å henge her inne. (Noe som var rett etter positiv test, så jeg spiste ikke spekemat under svangerskapet, slapp av. ;))

Men hvordan er det med sukkerfri brus egentlig? Jeg overhørte ei som var gravid samtidig som meg nevne i en bisetning at hun kunne jo ikke drikke brus siden hun var gravid. Det har jeg ikke hørt om hverken før eller senere, og følte meg rimelig dum der jeg satt med pepsi maxen min. (Men like etterpå kom det frem at hun spiste både fetaost og salami, for man kunne jo ikke være heeelt hysterisk heller...)

Anonymous poster hash: ad8d5...263

Det er ikke farlig med LITT sukkerholdig brus, mens aspartam anbefales ikke til barn under 3 år - derfor heller ikke til fosteret.

Skrevet

Det står at man kan drikke opptil en liter er det vel, med koffeinholdig brus pr dag. Men har aldri lest noe om lettbrus eller brus i sin helhet. Sikkert fordi brus ikke har noen plass i kosten min.

Skrevet

Helt enig, slike folk er ekle,og jeg hadde aldri klart å være venninne med ei som røykte og drakk i svangerskapet. 

Ellers regner jeg naivt nok med at alle følger anbefalingene om hva en bør la være å spise i svangerskapet, finnes grenser for hvor egoistisk man skal være, og hvor lite selvkontroll man har..

Anonymous poster hash: d3b66...3bf
Skrevet

Amen!!!!

Anonymous poster hash: b92f3...1f8

Skrevet

Jeg tenker at folk som bærer på så mye hat, sinne og dømmer andre nedenom og hjem ikke bør ha barn. Det er ikke sunt for barn å ha sånne foreldre.

(Bare for å avklare: jeg har ikke inntatt en dråpe alkohol siden vi begynte å prøve, ikke spist spekemat eller brie i graviditeten heller. MEN jeg har lest forskningen og det er visselig ingenting som tyder på at et glass vin i ny og ne er farlig. Likevel velger jeg å avstå helt som et føre-var-prinsipp og fordi jeg ikke ser poenget , men jeg ville heller ringt Barnevernet om en aggressiv dømmende person som deg enn om en som tok tre-fire glass vin spredd utover svangerskapet)

Fei for egen dør og ta en titt på bjelken i ditt eget øye

Anonymous poster hash: b3b4f...016

Skrevet

Jeg tenker at folk som bærer på så mye hat, sinne og dømmer andre nedenom og hjem ikke bør ha barn. Det er ikke sunt for barn å ha sånne foreldre.

(Bare for å avklare: jeg har ikke inntatt en dråpe alkohol siden vi begynte å prøve, ikke spist spekemat eller brie i graviditeten heller. MEN jeg har lest forskningen og det er visselig ingenting som tyder på at et glass vin i ny og ne er farlig. Likevel velger jeg å avstå helt som et føre-var-prinsipp og fordi jeg ikke ser poenget , men jeg ville heller ringt Barnevernet om en aggressiv dømmende person som deg enn om en som tok tre-fire glass vin spredd utover svangerskapet)

Fei for egen dør og ta en titt på bjelken i ditt eget øye

Hehe, ja, barnevernet hadde heller tatt barnet fra en person som fordømmer alkoholbruk i svangerskapet, enn fra en person som jevnlig bruker alkohol mens vedkommende er gravid. Eller kanskje ikke :D

Anonymous poster hash: 328fd...4f7

Skrevet

For ikke å snakke om gravide som går ute uten refleks en gang i skumringen, kjører bil over fartsgrensen, flyr i småfly, spiser mer salt enn anbefalt, bruker medisiner for egen del osv.

Anonymous poster hash: 145a0...9d7
Skrevet

Det er vel ikke så lett å ha oversikt over alt som kan være farlig. Tenker ikke på røyk og alkohol, men diverse matvarer. Jeg ante ingenting om spekemat før jeg begynte å henge her inne. (Noe som var rett etter positiv test, så jeg spiste ikke spekemat under svangerskapet, slapp av. ;)) Men hvordan er det med sukkerfri brus egentlig? Jeg overhørte ei som var gravid samtidig som meg nevne i en bisetning at hun kunne jo ikke drikke brus siden hun var gravid. Det har jeg ikke hørt om hverken før eller senere, og følte meg rimelig dum der jeg satt med pepsi maxen min. (Men like etterpå kom det frem at hun spiste både fetaost og salami, for man kunne jo ikke være heeelt hysterisk heller...) Anonymous poster hash: ad8d5...263

Morsomt, men mest trist med sånne som ikke tar forskningsresultater inn over seg, som henne du nevner. En bit salami kan potensielt drepe fosteret. Dette dersom det er listeria eller toxoplasma i salamien. Det er derfor ikke hysterisk å holde seg helt unna spekemat. Det er gjort ekstremt mye forskning på aspartam de siste tretti årene. Ingenting tilsier at det har noen som helst skadelig effekt på fosteret, i motsetning til listeria og toxoplasma som bevist har svært skadelig effekt. Det blir som de som ikke tør drikke lettbrus fordi de er redde for kreft, men røyker 20 sigaretter daglig. Sistnevnte fører beviselig til kreft, mens all forskning på lettbrus (aspartam) og kreft har vist at det ikke er noen sammenheng.

Problemet er at folk har et skrudd inntrykk av at naturlig alltid er sunt, og unaturlig alltid er usunt. Forøvrig inneholder spekemat som salami også nitritt som er bevist fører til svulstdannelse i tarmene og på sikt tarmkreft ved høyt inntak. Aspartam er et skummelt ord for mange, men det er helt naturlige amonosyrerm akkurat som i proteiner i kjøtt osv. Med en gang noe er bearbeidet og gitt et annet navn blir det skummelt.

Skrevet

For ikke å snakke om gravide som går ute uten refleks en gang i skumringen, kjører bil over fartsgrensen, flyr i småfly, spiser mer salt enn anbefalt, bruker medisiner for egen del osv.

Anonymous poster hash: 145a0...9d7

Hehe, her må man nesten fly i "småfly" (les:ambulansefly) for å kunne føde, ellers blir det hjemmefødsel :D

Skrevet

Jeg tenker at folk som bærer på så mye hat, sinne og dømmer andre nedenom og hjem ikke bør ha barn. Det er ikke sunt for barn å ha sånne foreldre.(Bare for å avklare: jeg har ikke inntatt en dråpe alkohol siden vi begynte å prøve, ikke spist spekemat eller brie i graviditeten heller. MEN jeg har lest forskningen og det er visselig ingenting som tyder på at et glass vin i ny og ne er farlig. Likevel velger jeg å avstå helt som et føre-var-prinsipp og fordi jeg ikke ser poenget , men jeg ville heller ringt Barnevernet om en aggressiv dømmende person som deg enn om en som tok tre-fire glass vin spredd utover svangerskapet)Fei for egen dør og ta en titt på bjelken i ditt eget øyeAnonymous poster hash: b3b4f...016

Hehe, ja, barnevernet hadde heller tatt barnet fra en person som fordømmer alkoholbruk i svangerskapet, enn fra en person som jevnlig bruker alkohol mens vedkommende er gravid. Eller kanskje ikke :DAnonymous poster hash: 328fd...4f7

Du misforsto. Folk som har så mye aggresjon og sinne i seg er mindre skikket som foreldre enn noen som smaker på vin noen ganger i svangerskapet.

Skrevet

Det er vel ikke så lett å ha oversikt over alt som kan være farlig. Tenker ikke på røyk og alkohol, men diverse matvarer. Jeg ante ingenting om spekemat før jeg begynte å henge her inne. (Noe som var rett etter positiv test, så jeg spiste ikke spekemat under svangerskapet, slapp av. ;)) Men hvordan er det med sukkerfri brus egentlig? Jeg overhørte ei som var gravid samtidig som meg nevne i en bisetning at hun kunne jo ikke drikke brus siden hun var gravid. Det har jeg ikke hørt om hverken før eller senere, og følte meg rimelig dum der jeg satt med pepsi maxen min. (Men like etterpå kom det frem at hun spiste både fetaost og salami, for man kunne jo ikke være heeelt hysterisk heller...) Anonymous poster hash: ad8d5...263

Morsomt, men mest trist med sånne som ikke tar forskningsresultater inn over seg, som henne du nevner. En bit salami kan potensielt drepe fosteret. Dette dersom det er listeria eller toxoplasma i salamien. Det er derfor ikke hysterisk å holde seg helt unna spekemat. Det er gjort ekstremt mye forskning på aspartam de siste tretti årene. Ingenting tilsier at det har noen som helst skadelig effekt på fosteret, i motsetning til listeria og toxoplasma som bevist har svært skadelig effekt. Det blir som de som ikke tør drikke lettbrus fordi de er redde for kreft, men røyker 20 sigaretter daglig. Sistnevnte fører beviselig til kreft, mens all forskning på lettbrus (aspartam) og kreft har vist at det ikke er noen sammenheng.

Problemet er at folk har et skrudd inntrykk av at naturlig alltid er sunt, og unaturlig alltid er usunt. Forøvrig inneholder spekemat som salami også nitritt som er bevist fører til svulstdannelse i tarmene og på sikt tarmkreft ved høyt inntak. Aspartam er et skummelt ord for mange, men det er helt naturlige amonosyrerm akkurat som i proteiner i kjøtt osv. Med en gang noe er bearbeidet og gitt et annet navn blir det skummelt.

Det er bare i Norge det ikke er bevist at aspartam kan skade, i flere andre europeiske land har man funnet sammenhengen. I Japan er aspartam forbudt.

På Island er det funnet sammenheng mellom inntak av aspartamholdig brus og for tidlig fødsel:

http://www.kk.no/livsstil/er-aspartam-farlig-22629

http://www.nrk.no/livsstil/barn-skal-ikke-ha-voksenyoghurt-1.7743070

"I produkter som er ment til barn under 3 år er det ikke tillatt å bruke aspartam". Hvorfor mener dere at det er bedre å servere aspartam til et foster under utvikling, enn til et barn under 3 år? Av med skylappene :)

Skrevet

Hahahahaha .. Ler så jeg griner 😂

Anonymous poster hash: b8256...7ad

Skrevet

Nå er jeg ikke kristen men synes likevel det der med at om man er fri for synd kan man kaste stein er greit å tenke på i denne sammenhengen. Eller flisen i brorens øye og bjelken i eget øye

Det handler om å være pragmatisk og å se på hele mennesket, hvilke feil de gjør og ikke både i graviditeten og etter. Og jeg er sikker på at mange som glefser og skriker opp når de hører om noen som tok noen glass vin i svangerskapet er utrygge ustabile mennesker som gir barna en stressende oppvekst, kanskje de krangler med mannen, skilsmisse og hva som helst. jeg tror at å rope og skrike til barna er mye mer skadelig for deres framtidige helse enn om de hadde hatt en rolig og konsekvent mor (som de vet hvor de har hen) som tok noen glass vin i svangerskapet. Les forskningen forsåvidt.

Jeg kan avstå fra å gjøre ting uten å dømme andre fordi de gjør det. Jeg har ikke smakt en dråpe alkohol under svangerskapet, og det er et valg jeg har tatt fordi jeg ikke ser poenget med det. Jeg har lest såpass mye om det at jeg vet hva forskningen har vist og hvordan alkoholen skader fosteret. Derfor vet jeg også at et lite glass rødvin i ny og ne ikke har noen skadelig effekt på fosteret. Likevel er det sånn at man følger et føre-var-prinsipp og anbefaler total avholdenhet fordi den enkelte kvinnens grense varierer. Man vil ikke sette noen fast grense av den grunn, eller si at "litt er greit" fordi man (forståelig nok) ikke har tillit til at den enkelte kjenner sin egen kropp godt nok til å vite hva den trygge grensen for henne ville vært. Rather safe than sorry

Skrevet

Morsomt, men mest trist med sånne som ikke tar forskningsresultater inn over seg, som henne du nevner. En bit salami kan potensielt drepe fosteret. Dette dersom det er listeria eller toxoplasma i salamien. Det er derfor ikke hysterisk å holde seg helt unna spekemat. Det er gjort ekstremt mye forskning på aspartam de siste tretti årene. Ingenting tilsier at det har noen som helst skadelig effekt på fosteret, i motsetning til listeria og toxoplasma som bevist har svært skadelig effekt. Det blir som de som ikke tør drikke lettbrus fordi de er redde for kreft, men røyker 20 sigaretter daglig. Sistnevnte fører beviselig til kreft, mens all forskning på lettbrus (aspartam) og kreft har vist at det ikke er noen sammenheng.Problemet er at folk har et skrudd inntrykk av at naturlig alltid er sunt, og unaturlig alltid er usunt. Forøvrig inneholder spekemat som salami også nitritt som er bevist fører til svulstdannelse i tarmene og på sikt tarmkreft ved høyt inntak. Aspartam er et skummelt ord for mange, men det er helt naturlige amonosyrerm akkurat som i proteiner i kjøtt osv. Med en gang noe er bearbeidet og gitt et annet navn blir det skummelt.Anonymous poster hash: b3b4f...016

Det er bare i Norge det ikke er bevist at aspartam kan skade, i flere andre europeiske land har man funnet sammenhengen. I Japan er aspartam forbudt. På Island er det funnet sammenheng mellom inntak av aspartamholdig brus og for tidlig fødsel: http://www.kk.no/livsstil/er-aspartam-farlig-22629 http://www.nrk.no/livsstil/barn-skal-ikke-ha-voksenyoghurt-1.7743070 "I produkter som er ment til barn under 3 år er det ikke tillatt å bruke aspartam". Hvorfor mener dere at det er bedre å servere aspartam til et foster under utvikling, enn til et barn under 3 år? Av med skylappene :)Anonymous poster hash: 328fd...4f7

KK og Nrk er ikke vitenskapelige kilder. Kom med forskningsrapportene. Jeg snakker ikke om norske klikk-artikler, jeg snakker om internasjonal forskning, blant annet utført av WHO. Jeg er på mobil nå, ellers hadde jeg lagt ved lenke til forskningsrapportene. Å hoste opp artikler fra de tabloide tidsskriftene, eller ukebladartikler, sier ingenting. Anbefaler deg å lese forskningsrapportene selv

Skrevet

Morsomt, men mest trist med sånne som ikke tar forskningsresultater inn over seg, som henne du nevner. En bit salami kan potensielt drepe fosteret. Dette dersom det er listeria eller toxoplasma i salamien. Det er derfor ikke hysterisk å holde seg helt unna spekemat. Det er gjort ekstremt mye forskning på aspartam de siste tretti årene. Ingenting tilsier at det har noen som helst skadelig effekt på fosteret, i motsetning til listeria og toxoplasma som bevist har svært skadelig effekt. Det blir som de som ikke tør drikke lettbrus fordi de er redde for kreft, men røyker 20 sigaretter daglig. Sistnevnte fører beviselig til kreft, mens all forskning på lettbrus (aspartam) og kreft har vist at det ikke er noen sammenheng.Problemet er at folk har et skrudd inntrykk av at naturlig alltid er sunt, og unaturlig alltid er usunt. Forøvrig inneholder spekemat som salami også nitritt som er bevist fører til svulstdannelse i tarmene og på sikt tarmkreft ved høyt inntak. Aspartam er et skummelt ord for mange, men det er helt naturlige amonosyrerm akkurat som i proteiner i kjøtt osv. Med en gang noe er bearbeidet og gitt et annet navn blir det skummelt.Anonymous poster hash: b3b4f...016
  Det er bare i Norge det ikke er bevist at aspartam kan skade, i flere andre europeiske land har man funnet sammenhengen. I Japan er aspartam forbudt. På Island er det funnet sammenheng mellom inntak av aspartamholdig brus og for tidlig fødsel: http://www.kk.no/livsstil/er-aspartam-farlig-22629 http://www.nrk.no/livsstil/barn-skal-ikke-ha-voksenyoghurt-1.7743070 "I produkter som er ment til barn under 3 år er det ikke tillatt å bruke aspartam". Hvorfor mener dere at det er bedre å servere aspartam til et foster under utvikling, enn til et barn under 3 år? Av med skylappene :)Anonymous poster hash: 328fd...4f7

KK og Nrk er ikke vitenskapelige kilder. Kom med forskningsrapportene. Jeg snakker ikke om norske klikk-artikler, jeg snakker om internasjonal forskning, blant annet utført av WHO. Jeg er på mobil nå, ellers hadde jeg lagt ved lenke til forskningsrapportene. Å hoste opp artikler fra de tabloide tidsskriftene, eller ukebladartikler, sier ingenting. Anbefaler deg å lese forskningsrapportene selv

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/09/26/aspartame-causes-brain-damage.aspx

http://www.nature.com/ejcn/journal/v62/n4/full/1602866a.html

http://www.wnho.net/aspartame_brain_damage.htm

Skrevet

Jeg synes vi er hysteriske når vi sier at "de burde mistet omsorg" - "ikke egnet som foreldre".

Nå kjenner jeg ingen som har drukket alkohol som en ikke-gravid i svangerskapet, men jeg kjenner et par som har nippet litt en sjelden gang.

Jeg kjenner ingen som har røyket som en svamp i svangerskapet, men jeg kjenner noen som ikke har kuttet den helt. Det samme gjelder snus.

Jeg kjenner overvektige gravide som ikke har klart å spise mindre og sunnere i svangerskapet. (Overvekt er like skadelig som røyk).

Jeg kjenner gravide som har tatt lettere på salamispising i svangerskapet enn andre gravide.

Jeg kjenner gravide som har tatt nødvendige medisiner i svangerskapet som potensielt sett er skadelig for fosteret og alikevel har valgt å bli gravide.

Jeg kjenner folk med store økonomiske problemer og som likevel har blitt gravide.

Jeg kjenner folk i dårlige forhold som har valgt å bli gravide.

Jeg kjenner folk som bor mitt inni giftlokket i Bergen som har valgt å bli gravide selv om de går og puster inn giften dag ut og dag inn.

Jeg kjenner gravide som snakker i telefonen og sender sms mens de kjører bil. (Det er som promillekjøring)

Og vet du hva? Ingen av disse som jeg har ramset opp her er uegnet som foreldre. De er flinke og gode foreldre for barna sine selv om kanskje et av valgene de har tatt under graviditet ikke har vært ideell.

Skal jeg ramse opp alle de "perfekte" gravide som ikke er egnet som foreldre?

Du må ikke glemme at man har en jobb og gjøre etter barnet er født også. Jeg bekymrer meg langt mer over foreldre som bærer på så mange fordommer og så mye sinne og hat, som baksnakker og som mangler både forståelse og toleranse for mennesker som ikke ligner dem selv på en prikk, enn på en mor som har tilsammen drukket 4 glass vin i svangerskapet eller spist salami.

Anonymous poster hash: 17d0f...109
Skrevet

Jeg synes vi er hysteriske når vi sier at "de burde mistet omsorg" - "ikke egnet som foreldre".

Nå kjenner jeg ingen som har drukket alkohol som en ikke-gravid i svangerskapet, men jeg kjenner et par som har nippet litt en sjelden gang.

Jeg kjenner ingen som har røyket som en svamp i svangerskapet, men jeg kjenner noen som ikke har kuttet den helt. Det samme gjelder snus.

Jeg kjenner overvektige gravide som ikke har klart å spise mindre og sunnere i svangerskapet. (Overvekt er like skadelig som røyk).

Jeg kjenner gravide som har tatt lettere på salamispising i svangerskapet enn andre gravide.

Jeg kjenner gravide som har tatt nødvendige medisiner i svangerskapet som potensielt sett er skadelig for fosteret og alikevel har valgt å bli gravide.

Jeg kjenner folk med store økonomiske problemer og som likevel har blitt gravide.

Jeg kjenner folk som bor mitt inni giftlokket i Bergen som har valgt å bli gravide selv om de går og puster inn giften dag ut og dag inn.

Jeg kjenner gravide som snakker i telefonen og sender sms mens de kjører bil. (Det er som promillekjøring)

Og vet du hva? Ingen av disse som jeg har ramset opp her er uegnet som foreldre. De er flinke og gode foreldre for barna sine selv om kanskje et av valgene de har tatt under graviditet ikke har vært ideell.

Du må ikke glemme at man har en jobb og gjøre etter barnet er født også. Jeg bekymrer meg langt mer over foreldre som bærer på så mange fordommer og så mye sinne og hat, som baksnakker og som mangler både forståelse og toleranse for mennesker som ikke ligner dem selv på en prikk, enn på en mor som har tilsammen drukket 4 glass vin i svangerskapet eller spist salami.

var ikke meningen å være anonym :)

Skrevet

Ts her.

Ikke spesiellt sint person, men ignorante mennesker som med vilje skader barna sine har jeg noe i mot.

Skrevet

Godt sagt :)

Anonymous poster hash: 55e83...338

Skrevet

Hvordan røyker egentlig en svamp?

Jeg syns det er merkelig at barna mine har overlevd jeg. Nå var det riktignok ikke lov å røyke og drikke i svangerskap da jeg ble gravid første gang heller, noe jeg selvsagt ikke gjorde heller, men alt det andre er nytt.

Det er lov å tenke selv, og så ofte som rådene endres så tror jeg at faren med salami og brie er forsvinnende liten.

Faktisk så har jeg hørt flere ganger om listeria i vanlig melk enn i brie de siste årene...

Anonymous poster hash: f798a...e70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...