Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #1 Skrevet 23. november 2014 Jeg er en 20 år gammel mor til ei jente på 6 mnd, og nå er jeg ca. 6 uker på vei med nummer 2. Vi har alltid ønsket flere barn, men kanskje ikke så fort. Jeg fullammet og hadde ikke fått mensen tilbake da jeg ble gravid. Ting skjer fort! Jeg har ikke jobb, hadde heller ikke jobb før vi fikk nummer 1. Jeg fikk engangsstønad, og det klarte vi oss fint med! Samboeren min har en godt betalt jobb, og jeg har fått hjelp av NAV. Jeg sliter med angst og depresjon som gjør det vanskelig å ta hvilken som helst jobb. Noen i NAV fortalte meg at jeg muligens må gå over til AAP istedenfor økonomisk sosialhjelp. Men jeg vet ikke hvordan dette blir om vi velger å beholde nummer 2. Jeg er veldig usikker, men bikker litt mer over på å beholde. Samboeren min er også usikker. Jeg synes det blir for dumt å ta abort av økonomiske årsaker. Jeg blir lei meg av tanken på abort. Jeg leste at hjertet til fosteret begynner å slå i denne uka, og da presset tårene på. Jeg vil gjerne ha svar fra noen her som er eller har vært i samme situasjon som meg og vil høre hva dere gjorde og hvordan dere taklet det. Anonymous poster hash: 7ad72...443
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #2 Skrevet 23. november 2014 Du er ung og har livet foran deg.. Dere klarer nok dette helt fint, når dere bare får vent dere til tanken Dersom tanken på abort opprører deg, så tror jeg ganske sikkert at en abort vil plage deg for resten av livet... Dere er to om d, dere har ikke all verdens økonomi, men dere klarer d! Tiden går fort og snart har dere ting på stell Anonymous poster hash: ea7ef...be9
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #3 Skrevet 23. november 2014 Vet dere ikke hvordan barn blir til og hvordan prevansjon brukes? Å føde barn inn i økonomiske vansker og psykisk sykdom er ikke det lureste dere gjør.... Ta ansvar for å sørge for det barnet dere allerede har satt til verden før dere begynner å produsere før. Anonymous poster hash: 77f4a...de0
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #4 Skrevet 23. november 2014 Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse du har eller hva som er helt uaktuelt for deg å jobbe med, men hva om du skaffet deg en kveldsjobb noen kvelder i uka og annenhver helg på feks en matbutikk, rengjøring o.l.? Har du mulighet til å jobbe noe på dagtid kan jo sfo eller bhg være et alternativ. Hvis jeg ikke husker feil trenger du kun å jobbe 50 % eller tjene så og så mange G for å få foreldrepenger - sjekk på nav.no. Og til annie #3: Føles det bra å sparke noen som ligger nede? Anonymous poster hash: f1276...4d6
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #5 Skrevet 23. november 2014 Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse du har eller hva som er helt uaktuelt for deg å jobbe med, men hva om du skaffet deg en kveldsjobb noen kvelder i uka og annenhver helg på feks en matbutikk, rengjøring o.l.? Har du mulighet til å jobbe noe på dagtid kan jo sfo eller bhg være et alternativ. Hvis jeg ikke husker feil trenger du kun å jobbe 50 % eller tjene så og så mange G for å få foreldrepenger - sjekk på nav.no. Og til annie #3: Føles det bra å sparke noen som ligger nede? Anonymous poster hash: f1276...4d6 Å realitetsorientere noen utfra det de selv skriver er ikke å sparke noen er. HI skriver at hun har angst, depresjon og mottar støtte fra NAV. Hun jobber ikke og har en 6 på 6 mnd. Det er ikke en god idè å sette flere barn til verden før man økonomisk kan sørge for barna sine og psyken er på plass. Anonymous poster hash: 77f4a...de0
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #6 Skrevet 23. november 2014 Jeg er dessverre enig i at du bør få det økonomiske og helsa på plass før du får flere barn. To såpass tette barn er slitsomt, og du trenger helsen din for å følge dem opp. Når du som 20-åring ikke har jobb, lever på sosialstønad fra nav, er psykisk syk og allerede har et barn på 6 mnd synes jeg ikke du skal sette flere barn til verden før du har fått stablet livet ditt på bena. Anonymous poster hash: 5ec61...952
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #7 Skrevet 23. november 2014 Jeg personlig synes dere bør få økonomien på plass og din helse bedre før dere får flere barn. Jeg tok abort fordi vi ikke hadde råd til flere barn og jeg ble uplanlagt gravid mens jeg gikk på p-piller. Jeg ville ikke at barna mine skulle møte en utrygg økonomisk hverdag Anonymous poster hash: 61303...ee5
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #8 Skrevet 23. november 2014 Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse du har eller hva som er helt uaktuelt for deg å jobbe med, men hva om du skaffet deg en kveldsjobb noen kvelder i uka og annenhver helg på feks en matbutikk, rengjøring o.l.? Har du mulighet til å jobbe noe på dagtid kan jo sfo eller bhg være et alternativ. Hvis jeg ikke husker feil trenger du kun å jobbe 50 % eller tjene så og så mange G for å få foreldrepenger - sjekk på nav.no. Og til annie #3: Føles det bra å sparke noen som ligger nede? Anonymous poster hash: f1276...4d6 Å realitetsorientere noen utfra det de selv skriver er ikke å sparke noen er. HI skriver at hun har angst, depresjon og mottar støtte fra NAV. Hun jobber ikke og har en 6 på 6 mnd. Det er ikke en god idè å sette flere barn til verden før man økonomisk kan sørge for barna sine og psyken er på plass. Anonymous poster hash: 77f4a...de0 På barselhotellet fikk jeg beskjed fra jordmor at fullamming er et sikkert prevensjonsmiddel og at jeg ikke kunne bli gravid mens jeg ammet. HI fikk kanskje samme beskjed, og trodde at hun var beskyttet. Kom deg ned fra hesten din Anonymous poster hash: 64ba5...4e8
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #9 Skrevet 23. november 2014 Jeg ville ikke tatt abort. Lev forsiktig økonomisk, og det meste av babyutstyr har dere jo allerede. Ikke like dyrt med nummer to. Når nummer to er ca ett år, kan du finne ut hva du bør gjøre med jobb. De to barna kommer til å ha mye glede av hverandre. Klart det blir travelt, men dere er unge. Husk prevensjon etter fødselen, eggløsning kommer før mens. Så man kan derfor ikke vente på mensen før man begynner med prevensjon. Lykke til Anonymous poster hash: 0c9b1...b87
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #10 Skrevet 23. november 2014 Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse du har eller hva som er helt uaktuelt for deg å jobbe med, men hva om du skaffet deg en kveldsjobb noen kvelder i uka og annenhver helg på feks en matbutikk, rengjøring o.l.? Har du mulighet til å jobbe noe på dagtid kan jo sfo eller bhg være et alternativ. Hvis jeg ikke husker feil trenger du kun å jobbe 50 % eller tjene så og så mange G for å få foreldrepenger - sjekk på nav.no. Og til annie #3: Føles det bra å sparke noen som ligger nede? Anonymous poster hash: f1276...4d6 Å realitetsorientere noen utfra det de selv skriver er ikke å sparke noen er. HI skriver at hun har angst, depresjon og mottar støtte fra NAV. Hun jobber ikke og har en 6 på 6 mnd. Det er ikke en god idè å sette flere barn til verden før man økonomisk kan sørge for barna sine og psyken er på plass. Anonymous poster hash: 77f4a...de0 På barselhotellet fikk jeg beskjed fra jordmor at fullamming er et sikkert prevensjonsmiddel og at jeg ikke kunne bli gravid mens jeg ammet. HI fikk kanskje samme beskjed, og trodde at hun var beskyttet. Kom deg ned fra hesten din Anonymous poster hash: 64ba5...4e8 Det er allmennkjent at eggløsning kommer før menstruasjonen. Det er noe alle burde vite. Og derfor bruker man prevansjon! ps. fullamming er ikke prevansjonsmiddel. det er også nokså velkjent. Anonymous poster hash: 77f4a...de0
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #11 Skrevet 23. november 2014 Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse du har eller hva som er helt uaktuelt for deg å jobbe med, men hva om du skaffet deg en kveldsjobb noen kvelder i uka og annenhver helg på feks en matbutikk, rengjøring o.l.? Har du mulighet til å jobbe noe på dagtid kan jo sfo eller bhg være et alternativ. Hvis jeg ikke husker feil trenger du kun å jobbe 50 % eller tjene så og så mange G for å få foreldrepenger - sjekk på nav.no. Og til annie #3: Føles det bra å sparke noen som ligger nede? Anonymous poster hash: f1276...4d6 Å realitetsorientere noen utfra det de selv skriver er ikke å sparke noen er. HI skriver at hun har angst, depresjon og mottar støtte fra NAV. Hun jobber ikke og har en 6 på 6 mnd.Det er ikke en god idè å sette flere barn til verden før man økonomisk kan sørge for barna sine og psyken er på plass. Anonymous poster hash: 77f4a...de0 På barselhotellet fikk jeg beskjed fra jordmor at fullamming er et sikkert prevensjonsmiddel og at jeg ikke kunne bli gravid mens jeg ammet. HI fikk kanskje samme beskjed, og trodde at hun var beskyttet. Kom deg ned fra hesten din Anonymous poster hash: 64ba5...4e8 Det er allmennkjent at eggløsning kommer før menstruasjonen. Det er noe alle burde vite. Og derfor bruker man prevansjon! ps. fullamming er ikke prevansjonsmiddel. det er også nokså velkjent. Anonymous poster hash: 77f4a...de0 JEG vet det. Poenget er at når helsepersonell sier at fullamming er et sikkert prevensjonsmiddel er det sikkert mange som tror på det. Spesielt unge jenter som tenker på jordmor som en slags autoritet som "vet alt om kropp". Husk at ikke alle vet like mye eller er like intelligente (sier ikke at du er dum altså, HI). Anonymous poster hash: 64ba5...4e8
Sint naken biltyv Skrevet 23. november 2014 #12 Skrevet 23. november 2014 Jeg er dessverre enig i at du bør få det økonomiske og helsa på plass før du får flere barn. To såpass tette barn er slitsomt, og du trenger helsen din for å følge dem opp. Når du som 20-åring ikke har jobb, lever på sosialstønad fra nav, er psykisk syk og allerede har et barn på 6 mnd synes jeg ikke du skal sette flere barn til verden før du har fått stablet livet ditt på bena. Anonymous poster hash: 5ec61...952 Enig!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #13 Skrevet 23. november 2014 Du burde brukt prevensjon, du venter ikke med det til mensen kommer tilbake (eggløsning kommer før mensen,vet du). Da vet du det til neste gang. Jeg synes det virker som du er i en litt vanskelig situasjon, bare du vet om du kommer til å klare det eller ikke. Anonymous poster hash: 47a30...734
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #14 Skrevet 23. november 2014 Min mor har alltid sakt at det er viktig å ta vare på det man har også :-) men det viktigste må være at du tar et valg du er helt sikker på og at du kan stå for det i senere tid! Anonymous poster hash: b2e63...eb9
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #15 Skrevet 23. november 2014 Jeg spør da for fader ikke om hvordan man bruker prevansjon her! Det er ikke det jeg vil ha hjelp til. Jeg spurte etter noen som kanskje er eller har vært i samme situasjon som meg, om hva de gjorde og hvordan de taklet det. Jeg synes det er frekt av noen av dere å si sånt når jeg er i en så sårbar situasjon. Tro det eller ei, jeg ble fortalt at man er sikret når man fullammer og ikke har fått tilbake mens. Jeg ser jo nå at det var utrolig dumt å tro på. Det var ei på legekontoret mitt som sa det, så jeg trengte ikke ppiller sa hun. Jeg spurte jo faktisk etter det, så det var liksom ikke nødvendig å få resept... Ja, jeg var dum, men jeg synes det er unødvendig at dere gnir det inn når jeg som sagt er i en sårbar situasjon. Anonymous poster hash: 7ad72...443
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #16 Skrevet 23. november 2014 Vet dere ikke hvordan barn blir til og hvordan prevansjon brukes? Å føde barn inn i økonomiske vansker og psykisk sykdom er ikke det lureste dere gjør.... Ta ansvar for å sørge for det barnet dere allerede har satt til verden før dere begynner å produsere før. Anonymous poster hash: 77f4a...de0 Vet dere ikke hvordan barn blir til og hvordan prevansjon brukes? Å føde barn inn i økonomiske vansker og psykisk sykdom er ikke det lureste dere gjør.... Ta ansvar for å sørge for det barnet dere allerede har satt til verden før dere begynner å produsere før. Anonymous poster hash: 77f4a...de0 Spar deg, vær så snill. Makan til frekkhet. Anonymous poster hash: 7ad72...443
Sint naken biltyv Skrevet 23. november 2014 #17 Skrevet 23. november 2014 Jeg spør da for fader ikke om hvordan man bruker prevansjon her! Det er ikke det jeg vil ha hjelp til. Jeg spurte etter noen som kanskje er eller har vært i samme situasjon som meg, om hva de gjorde og hvordan de taklet det. Jeg synes det er frekt av noen av dere å si sånt når jeg er i en så sårbar situasjon. Tro det eller ei, jeg ble fortalt at man er sikret når man fullammer og ikke har fått tilbake mens. Jeg ser jo nå at det var utrolig dumt å tro på. Det var ei på legekontoret mitt som sa det, så jeg trengte ikke ppiller sa hun. Jeg spurte jo faktisk etter det, så det var liksom ikke nødvendig å få resept... Ja, jeg var dum, men jeg synes det er unødvendig at dere gnir det inn når jeg som sagt er i en sårbar situasjon. Anonymous poster hash: 7ad72...443 Jeg tok abort som 20 åring når første var bare 4 måneder. Trist ja, men riktig valg. Du har dårlig økonomi, sliter psykisk m.m. Ikke få flere barn inn i dette. Bygg opp deg selv og livet ditt først. Og ta vare på barnet du allerede har.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #18 Skrevet 23. november 2014 Jeg spør da for fader ikke om hvordan man bruker prevansjon her! Det er ikke det jeg vil ha hjelp til. Jeg spurte etter noen som kanskje er eller har vært i samme situasjon som meg, om hva de gjorde og hvordan de taklet det. Jeg synes det er frekt av noen av dere å si sånt når jeg er i en så sårbar situasjon. Tro det eller ei, jeg ble fortalt at man er sikret når man fullammer og ikke har fått tilbake mens. Jeg ser jo nå at det var utrolig dumt å tro på. Det var ei på legekontoret mitt som sa det, så jeg trengte ikke ppiller sa hun. Jeg spurte jo faktisk etter det, så det var liksom ikke nødvendig å få resept... Ja, jeg var dum, men jeg synes det er unødvendig at dere gnir det inn når jeg som sagt er i en sårbar situasjon. Anonymous poster hash: 7ad72...443 Jeg tok abort som 20 åring når første var bare 4 måneder. Trist ja, men riktig valg. Du har dårlig økonomi, sliter psykisk m.m. Ikke få flere barn inn i dette. Bygg opp deg selv og livet ditt først. Og ta vare på barnet du allerede har. Men hun sier mannen tjener godt. Da er det kanskje ikke sååå gale. Å ta abort når det føles feil skal man ikke kimse av. Er det krise å lete etter jobb ett år senere enn først tenkt? Anonymous poster hash: 0c9b1...b87
Sint naken biltyv Skrevet 23. november 2014 #19 Skrevet 23. november 2014 Jeg spør da for fader ikke om hvordan man bruker prevansjon her! Det er ikke det jeg vil ha hjelp til. Jeg spurte etter noen som kanskje er eller har vært i samme situasjon som meg, om hva de gjorde og hvordan de taklet det. Jeg synes det er frekt av noen av dere å si sånt når jeg er i en så sårbar situasjon. Tro det eller ei, jeg ble fortalt at man er sikret når man fullammer og ikke har fått tilbake mens. Jeg ser jo nå at det var utrolig dumt å tro på. Det var ei på legekontoret mitt som sa det, så jeg trengte ikke ppiller sa hun. Jeg spurte jo faktisk etter det, så det var liksom ikke nødvendig å få resept... Ja, jeg var dum, men jeg synes det er unødvendig at dere gnir det inn når jeg som sagt er i en sårbar situasjon. Anonymous poster hash: 7ad72...443 Jeg tok abort som 20 åring når første var bare 4 måneder. Trist ja, men riktig valg. Du har dårlig økonomi, sliter psykisk m.m. Ikke få flere barn inn i dette. Bygg opp deg selv og livet ditt først. Og ta vare på barnet du allerede har.Men hun sier mannen tjener godt. Da er det kanskje ikke sååå gale. Å ta abort når det føles feil skal man ikke kimse av. Er det krise å lete etter jobb ett år senere enn først tenkt? Anonymous poster hash: 0c9b1...b87 Nei men det er krise å være psykisk syk og få barn. Eller ikke krise, men noe man ikke skal ta lett på. Og psykisk sykdom kombinert med baby hun allerede har og dårlig økonomi tilsier at hun burde ta abort. En oppegående person ville tatt abort og ventet med flere barn til livet var på plass. Eller ventet med barn generelt.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #20 Skrevet 23. november 2014 Jeg spør da for fader ikke om hvordan man bruker prevansjon her! Det er ikke det jeg vil ha hjelp til. Jeg spurte etter noen som kanskje er eller har vært i samme situasjon som meg, om hva de gjorde og hvordan de taklet det. Jeg synes det er frekt av noen av dere å si sånt når jeg er i en så sårbar situasjon. Tro det eller ei, jeg ble fortalt at man er sikret når man fullammer og ikke har fått tilbake mens. Jeg ser jo nå at det var utrolig dumt å tro på. Det var ei på legekontoret mitt som sa det, så jeg trengte ikke ppiller sa hun. Jeg spurte jo faktisk etter det, så det var liksom ikke nødvendig å få resept... Ja, jeg var dum, men jeg synes det er unødvendig at dere gnir det inn når jeg som sagt er i en sårbar situasjon. Anonymous poster hash: 7ad72...443 Jeg tok abort som 20 åring når første var bare 4 måneder. Trist ja, men riktig valg. Du har dårlig økonomi, sliter psykisk m.m. Ikke få flere barn inn i dette. Bygg opp deg selv og livet ditt først. Og ta vare på barnet du allerede har.Men hun sier mannen tjener godt. Da er det kanskje ikke sååå gale. Å ta abort når det føles feil skal man ikke kimse av. Er det krise å lete etter jobb ett år senere enn først tenkt? Anonymous poster hash: 0c9b1...b87 Hva en ung jente mener er å tjene godt er nok ikke det samme som en godt voksen dame på 40 mener er god lønn. Hun sier de er samboere og at hun får sosialstønad, det hadde hun ikke fått om han tjente godt nok til å forsørge dem... Anonymous poster hash: 5ec61...952
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #21 Skrevet 23. november 2014 Samboeren min tjener mellom 20 000-30 000 etter skatt hver mnd. Jeg mener det er bra til at han er bare 21 år. Grunnen til at jeg får sosial stønad er fordi han har variert inntekt. Jeg hadde ikke fått det ellers. Det er hva NAV har fortalt meg. Anonymous poster hash: 7ad72...443
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #22 Skrevet 23. november 2014 Samboeren min tjener mellom 20 000-30 000 etter skatt hver mnd. Jeg mener det er bra til at han er bare 21 år. Grunnen til at jeg får sosial stønad er fordi han har variert inntekt. Jeg hadde ikke fått det ellers. Det er hva NAV har fortalt meg. Anonymous poster hash: 7ad72...443 Jeg vil jo si at da bør din psykiske tilstand og evne til å være en mor som veier tyngst i abortspørsmålet. Det er ikke bra for et barn å ha en avflatet hovedomsorgsperson. Du bør jobbe mer med denne delen av ditt liv om mulig. Anonymous poster hash: 0c9b1...b87
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #23 Skrevet 23. november 2014 Jeg er dessverre enig i at du bør få det økonomiske og helsa på plass før du får flere barn. To såpass tette barn er slitsomt, og du trenger helsen din for å følge dem opp. Når du som 20-åring ikke har jobb, lever på sosialstønad fra nav, er psykisk syk og allerede har et barn på 6 mnd synes jeg ikke du skal sette flere barn til verden før du har fått stablet livet ditt på bena. Anonymous poster hash: 5ec61...952 Jeg er dessverre enig med denne. Det høres ut som det komplette kaos å bringe nok et barn inn i denne situasjonen. Får orden på livet ditt, helsen din og sørg godt for det lille barnet du allerede har. Jeg ville ikke tvilt et sekund, jeg hadde tatt abort (tok selv abort da jeg var 19 pga jeg ikke hadde jobb osv osv, har aldri angret et sekund på det. Nå er jeg voksen og resurssterk og klar for nummer to snart.). Anonymous poster hash: 85c97...f92
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #24 Skrevet 23. november 2014 Jeg er enig med de andre. Det er ikke en veldig heldig situasjon! Dere er veldig unge og det er mye som skal komme på plass, jeg anbefaler faktisk å vente med flere barn. Du spesielt, står ikke i en situasjon hvor det er heldig å få flere barn! Og nei, fullamming er ikke et prevensjonsmiddel 😊 Anonymous poster hash: 0ed30...9fe
sl2010 Skrevet 24. november 2014 #25 Skrevet 24. november 2014 Heihei gratulere så mye med graviditeten:) jeg synes du skal gå etter magefølelsen din jeg har selv to små barn der jeg fikk foreldrepenger med den første den andre hadde jeg ikke opptjent rett nok til å få så jeg fikk engangsbeløp, når barne ditt er ett år så får du kontantstøtte til barne blir to det er 6000 kr i tillegg til du får 2xbarnetrygd å du i tillegg får denne stønaden din:) alt fungere om man vil, nå vet jeg ikke med tanke på din angst,men sånt kan du jo få hjelp til. Ikke ta ett valg du vil angre på, vær sikker på ditt valg. Alt går om man vil. Masse lykke til deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå