Gå til innhold

Hvorfor starter folk julen allrede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mitt hode er det riv, ruskende galt å julepynte nå, det er ikke engang advent enda.

Neste søndag henger jeg opp adventsbelysning, det blir bra med litt lys, for jammen er det mørkt i november uten snø. Julepynten blir i eskene sine til jul; den kommer tidligst fram på kvelden den 23. Men gammel og konservativ som jeg er, så holder jeg da på jula hele jula, helt til 20. dag jul. Da rydder vi den bort og ut i januar begynner vi å merke sola godt igjen. Deilig med mer lys!

Anonymous poster hash: 4c90e...b37

Som om jeg skulle sagt det selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker å pynte til jul og synes denne spenningen & kosen med julen er hyggelig FØR jul og ikke langt uti januar. Her har gardiner og noe småtteri kommet opp og gleder meg til resten. Har også bakt et pepperkakehus til utstilling i AS Heimen :D

Neste helg er jeg bortreist og vil da komme hjem til pyntet hus, i stedet for å stresse rundt som ei hodeløs høne hvor tingen er. Men folk får da gjøre som de vil.....mener nå jeg!

Skrevet

Jeg har noen feriedager nå for å vaske til jul. Det har jeg hatt endel år nå, for desember er en tid det skjer veldig mye og jeg vil bruke tiden vi da er hjemme til å kose oss istede for å stresse.

Jeg vasker, rydder, setter ting på loftet slik at ting er klart til første søndag i advent/1 desember. Da blir julepynten hentet og ungene kan begynne å pynte. Jeg er nemlig slik st jeg ikke vil begynne å pynte til jul før hele huset err vasket og alt det kjedelige er gjort. Mannen sier jeg er rar, men han skjønner det for han er like lite glad i å vaske og rydde som meg. Og det er enklere å få ungene til å hjelpe når julepynten er gulroten når vi er ferdige.

Men jeg skal ikke ha jul i huset før 1 advent/1 desember. For meg blir det feil å se stjerner i vinduer, juletree i hager osv nå. Juletree i byer osv er en annen sak, for jeg har en far som holder på med slikt på jobb. Så jeg vet hvor mye de har å gjøre på denne tiden, så skal de rekke det før jula er ferdig, må de starte tidlig. Han setter annonse i avisa hver august om det er noen som har ett stort juletre på x antall meter de vil gi bort. De feller og fjerner treet, så de får alltid masse respons. Men det tar litt tid å finne ett passende tre, ikke alle som ringer har skjønt hva ett juletre er blandt annet. Bjørk egner seg ikke forran rådhuset blandt annet.

Anonymous poster hash: d6be1...8e0

Skrevet

Skjønner det ikke! Jeg også klør i fingrene etter å pynte, men man pynter da ikke i november!!!?

Anonymous poster hash: edc43...f6b

Skrevet

Kjenner jeg er rimelig avvikende, for her kommer ikke noe som helst utenom adventstake og adventkalender før midten av desember. Jeg har bursdag da, og Julen kommer ikke i hus før tidligst dagen etter. Men da kommer alt opp, inkl. juletre, som får stå frem til helgen etter Helligtrekongersdag.

Julebaksten tas en gang i Advent, men den har vi kuttet mye ned på etter flere år med mye rester som måtte kastes. De årene vi er hjemme tar jeg pepperkaker, kransekakestenger og fruit cake oppskriften fra min farmor. I år tar jeg bare pepperkaker siden vi er borte i hele Julen.

I år blir det faktisk ikke noe julepynt her siden vi er borte 19.12-03.01. Julestemninge er noe vi har i hodet og hjertet, vi er ikke noe særlig avhengig av ritualer og tradisjoner for å ha det koselig.

Anonymous poster hash: d2526...fdf

Skrevet

Fordi det er så utrolig koselig med juuuuuul!
Beste tiden i året :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...