Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #1 Skrevet 21. november 2014 Jeg er sykepleierstudent, er halvferdig i studiet. Er alene med et barn. Her jeg bor er det ingen ledige jobber, jeg har søkt i flere mnd nå, Og jeg klarer meg ikke på bare studielånet + stipendet + barnetrygd, stønad til barnetilsyn og forskuddsbidraget fra Nav... Bare husleia er 6250 og barnehage 2995, så det sier seg selv at det ikke går. Hadde jeg fått tilbud om fast jobb nå, så hadde jeg gått fra fulltidsstudie til deltid, slik at jeg kunne jobbe i tillegg, men her er INGEN jobber.. Så jeg bare lurer... Hvordan skal jeg og datteren min klare oss? Jeg har spurt her før og fått mange krasse svar tilbake.. Så for å unngå det nå, så skriver jeg det slik som det er. Jeg fikk jenta mi som 18 åring i 2009. Fikk da OS i fra 2009. Jeg begynte på høyskolen i 2013, og fikk da utvidet. Og jeg begynte ikke på høyskolen før i 2013, da jeg ikke var ferdig med vgs når jeg fikk jenta mi. Så til dere som mener jeg har vært lat og ikke giddet å begynt på høyskolen før, så er jeg ikke det. Jeg begynte så fort jeg fikk mulighet... Anonymous poster hash: 352f7...df7
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #3 Skrevet 21. november 2014 Du har kanskje krav på bostøtte? Om dere virkelig ikke klarer dere må du søke om økonomisk rådgivning hos Nav, få hjelp med budsjettet og til å evt søke "supplerende livgsopphold" Anonymous poster hash: a3f75...c79
Mandala Skrevet 21. november 2014 #4 Skrevet 21. november 2014 Vel, først og fremst kan du få stønad for tilsyn for barnet. Jeg husker ikke hva den heter eksakt. Men med den lille inntekten er det ikke riktig at du skal betale 3000 kr i bhg. Også har du jo dyr husleie, kan du flytte, som jeg så en annen spurte om her? Er du på jakt etter bare faste jobber? Er det virkelig ingen sykehjem, hjemmesykepleie etc som trenger ekstravakt feks en helg i mnd?
Mother Gothel Skrevet 21. november 2014 #5 Skrevet 21. november 2014 Du kan forresten få tilskudd til skolen også. Jeg får for kjøring til og fra skolen, penger til skolemateriell og betalt semesteravgift.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #6 Skrevet 21. november 2014 Du skriver at du får stønad til barnetilsyn, men jeg får det ikke til å stemme med barnehageregning på nesten 3000 kroner. For det første har vel de fleste kommuner inntektsgradert betaling, og da kommer du vel antakelig i den laveste kategorien? Og så vidt jeg vet skal du deretter ha dekket 64 % (er det fortsatt det stønad til barnetilsyn dekker?) av summen. For mange aleneforeldre med svært lav inntekt vil det i praksis si nesten gratis barnehage (noen hundrelapper?). Anonymous poster hash: 98800...6bc
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #7 Skrevet 21. november 2014 6250 i husleie er virkelig billig. Søk om bostøtte og sosialstønad:) Anonymous poster hash: 5b9e4...1a6
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #8 Skrevet 21. november 2014 Søk om bostøtte og supplering til livsopphold hos nav. Får du ikke dekket 66%(?) av barnehagen siden du studerer? Hør i så fall med kommunen, hos oss kan man søke noe som kalles delvis friplass (gjelder barnehage), den får man innvilget om man har lav inntekt. Går på total inntekt i husholdningen, ikke på aktivitetskrav. Lykke til, håper det ordner seg! Anonymous poster hash: fbcdc...99b
januarsurprise Skrevet 21. november 2014 #9 Skrevet 21. november 2014 Jeg trodde man fikk dekket størsteparten av bhgplassen når man er alene om omsorgen jeg? Gå til NAV og legg frem saken. Vet at studenter ikke får sosialstønad, men er kanskje annerledes når du har barn.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #10 Skrevet 21. november 2014 Nå må jeg faktisk komme med litt sintestemme til deg for DETTE blir for dumt! Du betaler faktisk ikke 3000 per mnd i barnehage, du får stønad til barnetilsyn som du skrev i innlegget! Du har for det første gått i 5 år og sullet rundt for å bli ferdig med videregående skole, og har i 2013 bestemt deg for å ta en utdannelse...Sistnevnte er flott, men når man velger å sette barn til verden, gir du faktisk opp en viss grad av autonomi, og må faktisk begynne å planlegge livet sitt slik at man evner å forsørge sitt barn og seg selv for egen maskin! Hvordan har du klart å bruke 5 år på å få ferdig videregående? Dessuten får man bare 5 års overgangsstønad, så det er klart at du må planlegge slik at du evt skal ta utdannelsen din i løpet av denne tiden. Mener du alvorlig at det er samfunnet eller statens ansvar å planlegge livet ditt? Her må du brette opp ermene og ta en avgjørelse. Du får nesten 8000 per mnd fra lånekassen. Den dekker husleie++. barnetrygd og barnetilsyn dekker barnehage. Så må barnebidraget dekke mat. Så får du leve ytterst asketisk til du er ferdig å studere. Det er vel 1,5 år til om du begynte i 2013? Og fortsett å søke jobber, hvorfor får du ikke jobb på sykehjem med å ta ekstravakter når du er sykepleierstudent? trodde det skulle være ganske enkelt, men jeg tar kanskje feil? Sett opp budsjett, se deg om etter billigere bosted, ta ekstravakter som vikar om du kan, og hold UT. Det blir bedre når du er ferdig å studere. Dessuten SKAL du ha redusert barnehageutgiften. Den er betalingsbehovsprøvd, og ettersom du ikke har inntekt er den på 700-og noe for den laveste satsen mener jeg? Ønsker deg lykke til HI Anonymous poster hash: 9aa6e...ec9
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #11 Skrevet 21. november 2014 Jeg var så heldig å var tilkallingsvikar under sykepleiestudiet. Søkte på alle ledige stillinger. Fantes ingen faste jobber som sykepleierstudent. Får du ingenting fra lånekassen da? Jeg hadde ingen overgangsstønad da jeg hadde brukt opp tiden (jobbet fulltid Før jeg studerte og visste ikke hva jeg ville bli) men levde på lånekassa og lønna mi. Var heldig å fikk ny jobb etter praksis i andre året og der har jeg fått fast jobb nå etter endt studie. Hva med å høres med de stedene du har Vært i praksis? Anonymous poster hash: 08f08...751
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #12 Skrevet 21. november 2014 Jeg var så heldig å var tilkallingsvikar under sykepleiestudiet. Søkte på alle ledige stillinger. Fantes ingen faste jobber som sykepleierstudent. Får du ingenting fra lånekassen da? Jeg hadde ingen overgangsstønad da jeg hadde brukt opp tiden (jobbet fulltid Før jeg studerte og visste ikke hva jeg ville bli) men levde på lånekassa og lønna mi. Var heldig å fikk ny jobb etter praksis i andre året og der har jeg fått fast jobb nå etter endt studie. Hva med å høres med de stedene du har Vært i praksis? Anonymous poster hash: 08f08...751 Ok så nå at du får fra lånekassa. Jeg fikk 8000 som alenemor. Anonymous poster hash: 08f08...751
Isola&Lille+julegave Skrevet 21. november 2014 #13 Skrevet 21. november 2014 Du kan kanskje få støtte til utdanning fra nav.
Mandala Skrevet 21. november 2014 #14 Skrevet 21. november 2014 Vel, først og fremst kan du få stønad for tilsyn for barnet. Jeg husker ikke hva den heter eksakt. Men med den lille inntekten er det ikke riktig at du skal betale 3000 kr i bhg. Også har du jo dyr husleie, kan du flytte, som jeg så en annen spurte om her? Er du på jakt etter bare faste jobber? Er det virkelig ingen sykehjem, hjemmesykepleie etc som trenger ekstravakt feks en helg i mnd? Jeg skumleste bare hi, men ser jo nå at du skriver at du har denne stønaden jeg skrev om. Da står jeg fortsatt på mitt med at 3000 kr i bhg-regning ikke kan stemme.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #15 Skrevet 21. november 2014 Flytt! Anonymous poster hash: 8025f...572
Anonym bruker Skrevet 22. november 2014 #16 Skrevet 22. november 2014 Som sykepleierstudent før du ekstravakter kastet etter deg på sykehus,hjemmetjenesten og sykehjem! Møt opp hvor som helst,og du får til salt på grøten.. Anonymous poster hash: 160da...b38
Anonym bruker Skrevet 22. november 2014 #17 Skrevet 22. november 2014 Hvordan skal du kombinere alenemortilværelsen med turnus når du er ferdig utdannet!? Anonymous poster hash: 160da...b38
Anonym bruker Skrevet 22. november 2014 #18 Skrevet 22. november 2014 Fast jobb!? He he! Man får ikke noe fast som sykepleier før man har krav på det! Altså at du har jobbet i et vikariat i minst fire år. Sannsynligvis kommer du til å få en haug med vikariater som nyutdannet sykepleier,3-6 mnd i slengen. Er du heldig blir det fast stilling etterhvert.. Anonymous poster hash: 160da...b38
Anonym bruker Skrevet 22. november 2014 #19 Skrevet 22. november 2014 Du skriver at du får stønad til barnetilsyn, men jeg får det ikke til å stemme med barnehageregning på nesten 3000 kroner. For det første har vel de fleste kommuner inntektsgradert betaling, og da kommer du vel antakelig i den laveste kategorien? Og så vidt jeg vet skal du deretter ha dekket 64 % (er det fortsatt det stønad til barnetilsyn dekker?) av summen.For mange aleneforeldre med svært lav inntekt vil det i praksis si nesten gratis barnehage (noen hundrelapper?). Anonymous poster hash: 98800...6bc Det er slett ikke sant at de fleste kommuner har inntektsgradert barnehagebetaling! Anonymous poster hash: c81f8...0d2
Pippitussa Skrevet 22. november 2014 #20 Skrevet 22. november 2014 Er det i Oslo? Hva med studentbarnehage? Vet at det er ledige plasser der og at de tar i mot barn hele året. Koster bare rundt 800 i måneden og de tar i mot barn hele året..
Anonym bruker Skrevet 22. november 2014 #21 Skrevet 22. november 2014 Du har stønader+ studielån og greier deg ikke? Med så høy barnehagesats må du har tjent en del i fjor - eller latt være å opplyse inntekter for å få redusert barnehagesats. Her i kommunen betaler de fattigste under 1000-lappen i barnehage. Anonymous poster hash: 35e5d...980
Anonym bruker Skrevet 22. november 2014 #22 Skrevet 22. november 2014 Deltidsjobb på butikk en vakt i uka vil gi deg minst 5000kr/mnd. Anonymous poster hash: cbe9c...180
Anonym bruker Skrevet 22. november 2014 #23 Skrevet 22. november 2014 Jeg får det uansett ikke til å stemme. Du fikk jenta di i 2009 og hadde ikke fullført vgs. Du begynte på høgskolen i 2013. Hvis du var hjemme med datteren din 1 år - har du da brukt 3 år på å fullføre videregående?? Det er isåfall utrolig lite effektivt, og jeg nekter å tro at du ikke kunne fullført tidligere. Du bør jo ha gått et par år innen hun ble født også... Siden du fikk henne som 18-åring. Så jeg tror du har sløst med tiden, og ikke tenkt på konsekvensene mtp overgangsstønaden. Hvis du ikke klarer deg på det du har nå må du utsette videre studier og få deg en jobb. En hvilken som helst jobb - kassa på Rema, bensinstasjon, renhold. Ta ansvar! Anonymous poster hash: 2d956...5ac
Anonym bruker Skrevet 22. november 2014 #24 Skrevet 22. november 2014 Du trenger ikke fast jobb, det viktigste er at du tjener penger. Siden du utdanner deg til sykepleier regner jeg med det er flere steder i nærområdet du kan jobbe som det etter endte studier? Dra dit og meld deg som vikar/assistent. Her jeg bor er det helt vanlig at sykepleierstudentene tar ekstravakter ved sykdom o.l. både i hjemmesykepleien, på sykehuset og på sykehjemmene. Du kan også melde deg som julehjelp, ekstrahjelp i butikkene der du bor. At du går på skolen på dagtid er egentlig bare en fordel, de fleste butikker ønsker folk som vil ha kvelds og helgevakter. Siden du utdanner deg til sykepleier og skal ut i turnusarbeid etterhvert regner jeg med du har et nettverk som kan ta seg av barnet ditt når du skal jobbe kveld og natt, benytt deg at det allerede nå. En kveldsvakt i kassa på matbutikken, fra 17-23 er faktisk godt betalt. Anonymous poster hash: a3f75...c79
Anonym bruker Skrevet 22. november 2014 #25 Skrevet 22. november 2014 Ca inn i mnd har du vel 12500 kr hvis ikke jeg tar helt feil. Minus husleie og bhg sitter du igjen med 3255 kr. Hva slags andre utgifter har du? Har du bil? Hvor mye bruker dere på mat? Det er veldig mye som går an å kutte ned på! Og det går an å få seg en jobb på en eller annen måte. Og da tenker jeg kun på pengene, ikke at du skal jobbe med noe du liker.. Anonymous poster hash: 90359...738
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå