Gå til innhold

Noen som har peiling på bidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har barna på 6 år og 9 år 70% og far har dem 30%. Jeg har fått beregnet at jeg har en inntekt på 300.000,- og overgangsstønad på 120.000,- i året. Altså en inntekt på 420.000,- før skatt, far hadde en inntekt på 511.000,- før skatt i 2013. Jeg vet at han nå har en inntekt på rundt 850.000.

Barnebidraget er beregnet til 2380,- i måneden for begge barna til sammen, er ikke dette litt lite?

Han nekter å kjøpe klær, betale for fritidsaktiviteter, bursdagsselskap osv.... De kjører til og med usikret i bilen for han gidder ikke å kjøpe bilseter, og mine nekter han å bruke :(

Hva får dere andre i bidrag?

Anonymous poster hash: 8ad30...857

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres riktig ut ifra tidligere registrert inntekt på han, men om lønna hans har gått så mye opp må du be dem sjekke på nytt. Koster en 1000 lapp for dere begge. men det ser ut til at du kan tjene på det.

Anonymous poster hash: 90fd8...5bd
Skrevet

Takk, for svar. Fikk vedtaket i posten i dag, så da kan jeg vel klage på det uten at det koster noe ekstra? Har bedt de om å skjønnsligne ettersom jeg vet han tjener mer, og han er egentlig ikke interessert i å betale ei krone. Han har i tillegg to-tre hus han har gjort om til hybler som han har en del husleieinntekter fra, de skal vel også tas med?

Skrevet

Høres veldig lite ut. Det kan riktignok stemme etter den gamle inntekten, men ikke den nye. 

Jeg får 4500 kr for et barn.

Far tjener ca 500 000 -600 000. Jeg ca 300 000. Far har samvær annenhver helg.

Anonymous poster hash: f7723...d30
Skrevet

Takk, for svar. Fikk vedtaket i posten i dag, så da kan jeg vel klage på det uten at det koster noe ekstra? Har bedt de om å skjønnsligne ettersom jeg vet han tjener mer, og han er egentlig ikke interessert i å betale ei krone. Han har i tillegg to-tre hus han har gjort om til hybler som han har en del husleieinntekter fra, de skal vel også tas med?Anonymous poster hash: 8ad30...857

HI

Skrevet

Takk, for svar. Fikk vedtaket i posten i dag, så da kan jeg vel klage på det uten at det koster noe ekstra? Har bedt de om å skjønnsligne ettersom jeg vet han tjener mer, og han er egentlig ikke interessert i å betale ei krone. Han har i tillegg to-tre hus han har gjort om til hybler som han har en del husleieinntekter fra, de skal vel også tas med?

Ja, det er vel egne felt i de papirene hvor øvrige eller andre inntekter skal skrives ned. Bare å klage, det har du full rett til uten at det skal koste noe. du kan jo med hell også skrive i den klagen at du er klar over andre inntektskilder enn de han har nevnt.

Skrevet

Høres veldig lite ut. Det kan riktignok stemme etter den gamle inntekten, men ikke den nye. Jeg får 4500 kr for et barn.Far tjener ca 500 000 -600 000. Jeg ca 300 000. Far har samvær annenhver helg. Anonymous poster hash: f7723...d30

Det høres litt mer riktig ut det beløpet du får ja. Synes det er rart med et så lavt beløp for to barn uansett ned da. Jeg trodde egentlig ikke overgangsstønad ble regnet som inntekt, men der tok jeg helt feil ser jeg...

HI

Skrevet

Da må du jo søke endring. Nav følger ikke opp lønnsforhøyelser eller at folk skifter jobb ;) Dere har et ansvar for slike ting ;)

Anonymous poster hash: 1666a...6ad
Skrevet

Takk, for svar. Fikk vedtaket i posten i dag, så da kan jeg vel klage på det uten at det koster noe ekstra? Har bedt de om å skjønnsligne ettersom jeg vet han tjener mer, og han er egentlig ikke interessert i å betale ei krone. Han har i tillegg to-tre hus han har gjort om til hybler som han har en del husleieinntekter fra, de skal vel også tas med?Anonymous poster hash: 8ad30...857

Ja, det er vel egne felt i de papirene hvor øvrige eller andre inntekter skal skrives ned. Bare å klage, det har du full rett til uten at det skal koste noe. du kan jo med hell også skrive i den klagen at du er klar over andre inntektskilder enn de han har nevnt. Anonymous poster hash: 90fd8...5bd
Takk, det skal jeg gjøre. Han bruker ekstremt mye penger på seg selv, og ingenting på barna. Det er ikke slik at jeg føler JEG har krav på disse pengene, men BARNA trenger faktisk mat og klær de også. Så lenge han ikke er med på å dele en eneste utgift føler jeg dette er urettferdig overfor dem, det er de det går utover.

HI

Skrevet

Da må du jo søke endring. Nav følger ikke opp lønnsforhøyelser eller at folk skifter jobb ;) Dere har et ansvar for slike ting ;)Anonymous poster hash: 1666a...6ad

Jeg fikk papirene i dag, to måneder forsinket siden de hadde så mye å gjøre på NAV. Jeg har ringt flere ganger og purret og samtidig sagt i fra om inntekt, men det har ikke blitt tatt hensyn til. Kun det han har oppgitt som har kommet med i beregningen.

HI

Skrevet

Ja, det er vel egne felt i de papirene hvor øvrige eller andre inntekter skal skrives ned. Bare å klage, det har du full rett til uten at det skal koste noe. du kan jo med hell også skrive i den klagen at du er klar over andre inntektskilder enn de han har nevnt.

Du kan ikke be om at han blir skjønnslignet... Dette er noe saksbehandler vurderer om det er grunnlag for i følge lovverk. Også nettokapitalinntekter over 10.000 blir tatt med.

Anonymous poster hash: 1666a...6ad

Skrevet

Han er forøvrig selvstendig næringsdrivende så ha kan gjemme en del i A/S'et sitt.....

HI

Skrevet

Ja, det er vel egne felt i de papirene hvor øvrige eller andre inntekter skal skrives ned. Bare å klage, det har du full rett til uten at det skal koste noe. du kan jo med hell også skrive i den klagen at du er klar over andre inntektskilder enn de han har nevnt.Anonymous poster hash: 90fd8...5bd

Du kan ikke be om at han blir skjønnslignet... Dette er noe saksbehandler vurderer om det er grunnlag for i følge lovverk. Også nettokapitalinntekter over 10.000 blir tatt med. Anonymous poster hash: 1666a...6ad
Har bedt om at han skal bli skjønnlignet, men det har de ikke hatt tid til....ble lagt som hastesak torsdag, og fikk svar i dag.

HI

Skrevet

Han er forøvrig selvstendig næringsdrivende så ha kan gjemme en del i A/S'et sitt.....

HI

Det er kun det han tar ut som lønn som skal legges til grunn. Det som blir igjen i selskapet av årets overskudd blir stående i bedriften.

Når du får bidrag er det du skal ksal kjøpe alt av klær, aktiviteter osv osv.

Om du mener han tar ut mer lønn enn han oppgir burde det være en smal sak for NAV å sjekke dette.

Anonymous poster hash: 9f25c...e7a

Skrevet

Sukk, for en gjerrig pappa, jeg kan ikke forstå at noen synker så lavt at de snyter sine egne barn.

Anonymous poster hash: 65c8f...895
Skrevet

Hvis det er fra skattelista du har funnet ut at han tjener over 800 000, så stemmer det tallet mest sannsynlig ikke. Hvis firmaet han eier går med overskudd, så blir dette lagt til inntekten hans, selv om han ikke tar ut pengene i lønn. NAV innhenter derfor RF skjemaer fra Skatteetaten (hvis ikke han sende de selv), for å sjekke hva som er reell lønn, og hva som er overskudd fra firmaet som ikke er tatt ut, men om evt. heller er investert i firmaet. Hvis firmaet hans har gått med overskudd, så vil han også måtte betale skatt av overskuddet (selv om han ikke tar ut pengene), og de pengene skal heller ikke telles som lønn (selv om de blir lagt til lønna på ligningen). Disse tallene finner NAV ut av via RF skjemaene som jeg nevnte tidligere. Dermed kan plutselig det som ser ut som 800 000 i lønn, egentlig bare være halvparten i reell inntekt.

Anonymous poster hash: c0a08...88d
Skrevet

Takk for svar. Han leier seg selv ut innenfor et spesialisert felt så jeg vet sånn cirka hva han tjener etter å ha vært sammen med han i 20 år. Han velger nå å kjøpe ny firmabil, bygge garasje, reise på turer og kjøpe seg nye ting via firmaet så det ikke ser ut som han tjener så mye. Han velger med andre ord bevisst å ta ut mindre lønn. Han har også opprettet eiendomsselskap som leieinntektene går inn i...Han er bare ikke interessert i å betale barnebidrag, og gjør alt for å unngå det.

HI

Skrevet

Ok, da er det vel vanskelig å få gjort noe med det.... Da får du velge en ny strategi. Du får heller jobbe for å prøve å få til et godt samarbeid med han, og legge go'siden til, så kanskje han får lyst av egen fri vilje å bidra litt mer etter hvert. :)

Skrevet

Hvis det er fra skattelista du har funnet ut at han tjener over 800 000, så stemmer det tallet mest sannsynlig ikke. Hvis firmaet han eier går med overskudd, så blir dette lagt til inntekten hans, selv om han ikke tar ut pengene i lønn. NAV innhenter derfor RF skjemaer fra Skatteetaten (hvis ikke han sende de selv), for å sjekke hva som er reell lønn, og hva som er overskudd fra firmaet som ikke er tatt ut, men om evt. heller er investert i firmaet. Hvis firmaet hans har gått med overskudd, så vil han også måtte betale skatt av overskuddet (selv om han ikke tar ut pengene), og de pengene skal heller ikke telles som lønn (selv om de blir lagt til lønna på ligningen). Disse tallene finner NAV ut av via RF skjemaene som jeg nevnte tidligere. Dermed kan plutselig det som ser ut som 800 000 i lønn, egentlig bare være halvparten i reell inntekt.

Wow, dette er helt på trynet.

Nei, han må ikke betale skatt av selskapets overskudd hvis ikke han tar ut pengene. Selskapet må derimot betale skatt, men det har ingenting med ex'en til HI å gjøre.

AS er en veldig ryddig selskapsform, og det skal være oversiktlig å vite hva som tas ut i lønn.

Det kan jo tenkes at han har oppgitt fastlønnen til NAV, og at han tar ut litt utbytte som ikke er oppgitt? Usikker på om utbytte skal være med i beregningen, men dette vet de jo på NAV.

Hilsen revisor'n

Anonymous poster hash: 28110...a84

Skrevet

Hvis det er fra skattelista du har funnet ut at han tjener over 800 000, så stemmer det tallet mest sannsynlig ikke. Hvis firmaet han eier går med overskudd, så blir dette lagt til inntekten hans, selv om han ikke tar ut pengene i lønn. NAV innhenter derfor RF skjemaer fra Skatteetaten (hvis ikke han sende de selv), for å sjekke hva som er reell lønn, og hva som er overskudd fra firmaet som ikke er tatt ut, men om evt. heller er investert i firmaet. Hvis firmaet hans har gått med overskudd, så vil han også måtte betale skatt av overskuddet (selv om han ikke tar ut pengene), og de pengene skal heller ikke telles som lønn (selv om de blir lagt til lønna på ligningen). Disse tallene finner NAV ut av via RF skjemaene som jeg nevnte tidligere. Dermed kan plutselig det som ser ut som 800 000 i lønn, egentlig bare være halvparten i reell inntekt.Anonymous poster hash: c0a08...88d

Nei, han må ikke betale skatt av selskapets overskudd hvis ikke han tar ut pengene. Selskapet må derimot betale skatt, men det har ingenting med ex'en til HI å gjøre.

AS er en veldig ryddig selskapsform, og det skal være oversiktlig å vite hva som tas ut i lønn.

Det kan jo tenkes at han har oppgitt fastlønnen til NAV, og at han tar ut litt utbytte som ikke er oppgitt? Usikker på om utbytte skal være med i beregningen, men dette vet de jo på NAV.

Hilsen revisor'nAnonymous poster hash: 28110...a84

Utbytte skal regnes med (positiv netto kapitalinntekt).

Anonymous poster hash: 0d069...045

Skrevet

Ok, da er det vel vanskelig å få gjort noe med det.... Da får du velge en ny strategi. Du får heller jobbe for å prøve å få til et godt samarbeid med han, og legge go'siden til, så kanskje han får lyst av egen fri vilje å bidra litt mer etter hvert. :)Anonymous poster hash: c0a08...88d

Har vært veldig samarbeidsvillig hele veien jeg, svelget 100 kameler og godsiden er godt innsmurt ;) Han nekter å svare på meldinger, svarer ikke telefon, bruker ungene som formidling oss i mellom....and the list goes on. Familievernkontoret har ønsket at vi skal ha flere veiledningstimer, men han nekter å møte opp. Egentlig like greit at han er en eks ser jeg!

Skrevet

Sukk, for en gjerrig pappa, jeg kan ikke forstå at noen synker så lavt at de snyter sine egne barn. Anonymous poster hash: 65c8f...895

Jepp, ganske trist i grunn :(

Skrevet

Er det noen flere som kan dele hva dere får i bidrag?

HI

Skrevet

Hvis det er fra skattelista du har funnet ut at han tjener over 800 000, så stemmer det tallet mest sannsynlig ikke. Hvis firmaet han eier går med overskudd, så blir dette lagt til inntekten hans, selv om han ikke tar ut pengene i lønn. NAV innhenter derfor RF skjemaer fra Skatteetaten (hvis ikke han sende de selv), for å sjekke hva som er reell lønn, og hva som er overskudd fra firmaet som ikke er tatt ut, men om evt. heller er investert i firmaet. Hvis firmaet hans har gått med overskudd, så vil han også måtte betale skatt av overskuddet (selv om han ikke tar ut pengene), og de pengene skal heller ikke telles som lønn (selv om de blir lagt til lønna på ligningen). Disse tallene finner NAV ut av via RF skjemaene som jeg nevnte tidligere. Dermed kan plutselig det som ser ut som 800 000 i lønn, egentlig bare være halvparten i reell inntekt.

Hilsen revisor'

Anonymous poster hash: 28110...a84

Sorry, dette gjaldt for DA (delt ansvar) selskap. Tenkte ikke på at det er forskjellige regler for de forskjellige selskapsformene

Skrevet

Har snakket med NAV, og de så ikke poenget med å skjønnsligne (?). Jeg kunne selvsagt sende inn klage, men de regnet heller ikke med at leieinntektene ville utgjøre store forskjellen..... Han tjener nå rundt 850.000,- i året og har leieinntekter på rundt 300.000,- i året, forstå det den som kan!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...