Gå til innhold

Urolig.. Please svar fort!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrevet i dag, 12:36

Hei, fant ut for 3 dager siden at jeg var gravid etter jeg kjente liv i magen og tok en test. Jeg er nå i uke 22+4! Siden jeg ikke har hatt noe anelse om graviditet har jeg drukket store mengder alkohol og røyket ca 20 sigaretter pr dag. Jeg har også slitet i flere år med spiseforstyrrelse og har derfor intatt svært lite mat, ca et måltid om dagen. Jeg har vært helt symptom fri frem til nå og har ungått mensen ved hjelp av p-piller så er derfor jeg ikke har merket graviditeten.. Jeg har også hatt små blødninger, og for en måneds tid siden utstøtte kroppen min en lang blodig og gjele aktig hinne :/ Erså UTROLIG redd for at det skal være noe galt med den lille, har gjort ALT man ikke skal gjøre under et svangerskap  :( Har også hatt ekstremt mye aktivitet i helt nedre del av magen, som dunking og stikking.. Er det normalt at det skal være bevegelse hele tiden eller, er det tegn på at noe er galt? Please svar fort!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å bestille legetime og ultralyd? Vi kan ikke hjelpe deg!

Anonymous poster hash: bc4cf...567

Skrevet

Har allerede bestilt time, men har ikke time hos legen før til tirsdag :( Er bare så utrolig redd for at noe skal være galt

Skrevet

Da ringer du legekontoret igjen og ber om en hastetime. Eller så drar du til helsestasjonen og snakker med jordmor. Hun kan henvise deg direkte til sykehuset. 

Kommer du ikke gjennom til noen av de så ringer du føden. 

Ingen her kan gi deg svar på det du lurer på nå, du må snakke med helsepersonell. Lykke til :) 

Skrevet

Om du ikke har funnet ut av babyen før nå så hadde jeg dratt direkte til legevakt og forklart problemet. Du er bekymret og vil vite hvordan babyen har det. Ikke riktig at du skal vente til i morgen, du er ikke 4 uker på vei, men over halvveis.

Du kan være heldig og babyen trenger ikke å ha tatt skade av det du har gjort. Det var ikke meningen din å skade den vesle uansett! Jeg håper alt er i orden med deg og babyen din, men kom deg til kontroll så fort som mulig. Ikke finn deg i å vente.

Lykke til, og sender deg en klem på din vei.

Anonymous poster hash: 60982...b33
Skrevet

Det er jo klart at det kan være noe galt, det er jo derfor du er så bekymret.

Jeg mener: du har jo fulgt med i timen, og VET at alkohol, tobakk, p-piller og dårlig kosthold vil kunne påvirke en baby i magen. 

Det er dessverre ingenting vi her på DIB kan si annet enn at vi håper det går bra med deg og den lille i magen, og at dagene frem til legetimen må gå fort, og kanskje råde deg til å ta kontakt med lege å få komme tidligere inn enn tirsdag. 

Lykke til :)

Skrevet

Har allerede bestilt time, men har ikke time hos legen før til tirsdag :( Er bare så utrolig redd for at noe skal være galt

Da ringer du legekontoret igjen og ber om en hastetime. Eller så drar du til helsestasjonen og snakker med jordmor. Hun kan henvise deg direkte til sykehuset. 

Kommer du ikke gjennom til noen av de så ringer du føden. 

Ingen her kan gi deg svar på det du lurer på nå, du må snakke med helsepersonell. Lykke til :)

Takk for svar! Forklarte hele situasjonen til legekontoret, men de hadde ikke noe mulighet til å gi svar på noe og kunne heller ikke gi meg time før neste tirsdag.. Men da skal jeg ta meg en tur på legekontoret å håper de kan hjelpe meg der :) Er helt grusomt å gå å ikke vite om det er noe galt!

Skrevet

For noen svar du har fått her... Som regel går det bra. Tenk på alle de som faktisk føder uten at de vet at de er gravid!

Du er nødt til å snakke med helsepersonell, med legen din eller noe. Få en UL.

Men det er ikke noe mer du kan gjøre nå enn å ta godt vare på deg og babyen fremover. At babyen sparker mye er bare positivt :D

Gratulerer og lykke til :)

Anonymous poster hash: cc2aa...df5
Skrevet

Jeg hadde ringt direkte til fødeavdelingen på sykehuset og snakket med dem. Hvis du tror du er så langt på vei vil jeg tro at de ønsker å få deg inn på ultralyd med en gang.

Skrevet

Jeg mener: du har jo fulgt med i timen, og VET at alkohol, tobakk, p-piller og dårlig kosthold vil kunne påvirke en baby i magen. 

Det er dessverre ingenting vi her på DIB kan si annet enn at vi håper det går bra med deg og den lille i magen, og at dagene frem til legetimen må gå fort, og kanskje råde deg til å ta kontakt med lege å få komme tidligere inn enn tirsdag. 

Ja, er helt klar over at det er noe som er galt! Derfor jeg nevnte hva som har skjedd, i håp om at noen der ute kanskje kjenner igjen noen av syptomene jeg nevnte, og kanskje har opplevd noe lignende før :)

Skrevet

Jeg hadde ringt direkte til fødeavdelingen på sykehuset og snakket med dem. Hvis du tror du er så langt på vei vil jeg tro at de ønsker å få deg inn på ultralyd med en gang.

Har ikke hatt samleie siden slutten av juni, og tok en clear blue test for å vite nøyaktig hvor langt ut i svangerskapet jeg hadde kommet :/ Har snakket med sykehuset nå, får time i morgen kl 12 :D

Skrevet

Ja, er helt klar over at det er noe som er galt! Derfor jeg nevnte hva som har skjedd, i håp om at noen der ute kanskje kjenner igjen noen av syptomene jeg nevnte, og kanskje har opplevd noe lignende før :)

Alle gravide er forskjellige, og selv om dette kan være symptomer på at noe er veldig galt for noen, så behøver ikke det bety at det er galt for din kropp.

Flott at du har fått time på sykehuset i morgen, så slipper du å bekymre deg. Ønsker deg lykke til igjen... Du får holde oss oppdatert :)

Skrevet

For noen svar du har fått her... Som regel går det bra. Tenk på alle de som faktisk føder uten at de vet at de er gravid!

Du er nødt til å snakke med helsepersonell, med legen din eller noe. Få en UL.

Men det er ikke noe mer du kan gjøre nå enn å ta godt vare på deg og babyen fremover. At babyen sparker mye er bare positivt :D

Gratulerer og lykke til :)

Anonymous poster hash: cc2aa...df5

Får bare krysse fingrene og håpe på det beste! At det er bevegelse er selvfølgelig et godt tegn, det er vertfall ikke noe tvil på at det er liv der:) Men det er veldig kraftig slag og kan tydelig se det på utsiden av magen som skjer ,kontinuerlig så er urolig for at det kan være abstinenser eller lignende :/ Å med tanke på svært lite innhold av mat er jeg redd for at den lille i magen skal være underernært eller ikke har fått utviklet seg ordentlig. Kan jo så vidt se at magen er større, og er ganske tynn, så syntes det er veldig uvanlig til å være så langt ute i svangerskapet.

Skrevet

Bare for å forsikre meg her.. Du har nå stoppet med sigaretter og alkohol? Og du spiser bedre??

Ja barnet ditt kan ha tatt skade. Men det er umulig å vite. Du vet ingenting før du går til lege..

Anonymous poster hash: ce83b...4a8

Skrevet

Bare for å forsikre meg her.. Du har nå stoppet med sigaretter og alkohol? Og du spiser bedre??

Ja barnet ditt kan ha tatt skade. Men det er umulig å vite. Du vet ingenting før du går til lege..

Ja, selvfølgelig! Vil ikke påføre noe mer skade, en det som allerede er gjort. Stumpet røyken samme dag som jeg fant ut at jeg var gravid :) Spiser så mye som overhode mulig, men store deler av det jeg spiser kommer opp igjen, så tar kosttilskudd og vitaminer også. Har vert nødt til å ungått frokosten i dag pgr av blødninger etter oppkast, men har heldigvis mavesår tabletter så da er det snart i orden!

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Har du vært på OUL? Jeg trodde disse cb-testene bare viste opp til 3+? Hvis du har vært på OUL kan du i alle fall ta kontakt med fødeavdelingen, men jeg ville ringt dem og forklart situasjonen uansett. Håper de har mulighet til å ta deg inn og at alt er bra med den lille. Du kan jo ikke gå slik i over en uke og vente! Har du mulighet til å ta en privat UL? Da får du kanskje slippe til på kort varsel. Lykke til!

Anonymous poster hash: bdd8d...aaa

Skrevet

Ja, selvfølgelig! Vil ikke påføre noe mer skade, en det som allerede er gjort. Stumpet røyken samme dag som jeg fant ut at jeg var gravid :) Spiser så mye som overhode mulig, men store deler av det jeg spiser kommer opp igjen, så tar kosttilskudd og vitaminer også. Har vert nødt til å ungått frokosten i dag pgr av blødninger etter oppkast, men har heldigvis mavesår tabletter så da er det snart i orden!

Mavesårtabletter? Kan du bare ta det sånn uten videre når du er gravid da? Man skal ikke ta noen medisiner som gravid uten å konferere med lege, og forstår jeg deg rett har du ikke vært hos lege enda?

Om du kaster opp mye og det kommer litt blir er det sannsynligvis fordi du har sprengt et blodkar eller fått et sår i halsen etter all spyingen, hvorfor tror du at du har magesår?

Anonymous poster hash: 2abae...3ff

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Har du vært på OUL? Jeg trodde disse cb-testene bare viste opp til 3+? Hvis du har vært på OUL kan du i alle fall ta kontakt med fødeavdelingen, men jeg ville ringt dem og forklart situasjonen uansett. Håper de har mulighet til å ta deg inn og at alt er bra med den lille. Du kan jo ikke gå slik i over en uke og vente! Har du mulighet til å ta en privat UL? Da får du kanskje slippe til på kort varsel. Lykke til!

Anonymous poster hash: bdd8d..

Det stemmer, gikk bare litt fort i svingene når jeg skulle svare på spm :) Grunnen til jeg vet når jeg er gravid er pgr av clear blu test selv om den bare viser frem til 3 uker + og at jeg vet sånn ca hvilken dag sist hadde samleie (mellom 14-20 juni). Har heldigvis fått time i morgen kl 12 isteden :D

Skrevet

Anonymous poster hash: bdd8d..

Det stemmer, gikk bare litt fort i svingene når jeg skulle svare på spm :) Grunnen til jeg vet når jeg er gravid er pgr av clear blu test selv om den bare viser frem til 3 uker + og at jeg vet sånn ca hvilken dag sist hadde samleie (mellom 14-20 juni). Har heldigvis fått time i morgen kl 12 isteden :D

Bra! Lykke til, håper du får rask UL og at alt er i orden :)

Anonymous poster hash: bdd8d...aaa

Skrevet

Tusen takk for svar og støtte! :D Dere har virkelig hjulpet en urolig sjel. Har bare et siste spørsmål, hvis noe skulle være alvorlig galt f.eks at ikke indre organer og hjerne skal være ordentlig utviklet, misdannelser osv.. Hva gjør de da? Med tanke på at det er så langt ut i svangerskapet?

Skrevet

Veldig godt å høre at du har stoppet!

Ta opp dette med legen i morgen, at du kaster opp mye, tar magesår-tabletter osv.

All info er viktig 😊😊😊

Lykke til!

Skrevet

Om skadene ikke er forenelig med liv kan du søke om senabort.

Men jeg er litt bekymret for at du skriver du tar medisiner for magesår, magesår behandles ikke hos gravide fordi medisinene er skadelig for fosteret! Man må bare leve med plagene og vente med behandling til barnet er født....

Skrevet

Om skadene ikke er forenelig med liv kan du søke om senabort.

Men jeg er litt bekymret for at du skriver du tar medisiner for magesår, magesår behandles ikke hos gravide fordi medisinene er skadelig for fosteret! Man må bare leve med plagene og vente med behandling til barnet er født....

Rettelse, om man ved hjelp av gastro påviser magesår vil man få behandling, men bare med visse typer medisiner som ikke er skadelig for fosteret. Det finnes noen typer på markedet som ikke er skadelig for foster, men du vet vel ikke om du har rett type? Ikke ta medisiner før du har fått påvist magesår ved gastro ihvertfall.

Skrevet

Mavesårtabletter? Kan du bare ta det sånn uten videre når du er gravid da? Man skal ikke ta noen medisiner som gravid uten å konferere med lege, og forstår jeg deg rett har du ikke vært hos lege enda?

Om du kaster opp mye og det kommer litt blir er det sannsynligvis fordi du har sprengt et blodkar eller fått et sår i halsen etter all spyingen, hvorfor tror du at du har magesår?

Jeg får det av legen pgr av jeg stadig får indre blødninger, å en halv tablett skader mindre på barnet en at mor skal få akutt mavesår. Egentlig skal man ikke ta noen form for medisiner under svangerskapet, men siden blødningene er såpass kraftig, valgte jeg å gjøre det for den lille beste og for mitt eget beste :)

Skrevet (endret)

Skrevet i dag, 12:36

Hei, fant ut for 3 dager siden at jeg var gravid etter jeg kjente liv i magen og tok en test. Jeg er nå i uke 22+4! Siden jeg ikke har hatt noe anelse om graviditet har jeg drukket store mengder alkohol og røyket ca 20 sigaretter pr dag. Jeg har også slitet i flere år med spiseforstyrrelse og har derfor intatt svært lite mat, ca et måltid om dagen. Jeg har vært helt symptom fri frem til nå og har ungått mensen ved hjelp av p-piller så er derfor jeg ikke har merket graviditeten.. Jeg har også hatt små blødninger, og for en måneds tid siden utstøtte kroppen min en lang blodig og gjele aktig hinne :/ Erså UTROLIG redd for at det skal være noe galt med den lille, har gjort ALT man ikke skal gjøre under et svangerskap  :( Har også hatt ekstremt mye aktivitet i helt nedre del av magen, som dunking og stikking.. Er det normalt at det skal være bevegelse hele tiden eller, er det tegn på at noe er galt? Please svar fort!!

Helsepersonellet kan ikke gjøre så mye fra eller til uansett, annet enn å forsøke å berolige deg. Dette er derfor egentlig ikke noe som haster, selv om jeg godt skjønner at du er urolig, redd og engstelig. Imidlertid bør du nok til ultralyd, for å sjekke det som skulle vært sjekket ved ordinær ultralyd i uke 18, så godt det lar seg gjøre. Hvis du er 22+4 uker er du for langt på vei til å få abort selv om barnet skulle være skadet, med mindre fosteret skulle ha en lidelse som gjør at det uansett ikke er levedyktig (noe som er svært lite sannsynlig). Grensen for senabort i Norge er 22 uker (jeg vet selvsagt ikke om dette er aktuelt for deg i det hele tatt, men hvis det skulle være det er det altså uansett ikke noe som kan forandres ved å stresse.) På den annen side kan det jo være at testen du har tatt ikke er nøyaktig.

Når det gjelder alkoholskader, varier det en del hvor skadelig alkoholpåvirkning er for det enkelte fosterets utvikling. Det er også et spørsmål om hva du mener med "store mengder alkohol". Mange barn har blitt født av mødre som har drukket en del alkohol i svangerskapet uten å få alvorlige skader, men mengde og hyppighet spiller selvsagt inn.

Det eneste du virkelig kan gjøre fra eller til for barnet ditt nå, er å kutte ut alkohol og røyk så fort som mulig. Det er for øvrig vanlig med mye sparking og aktivitet i magen når du er såpass langt ute i svangerskapet. Selv er jeg 20 uker på vei, og har en liten turner inni her.

Jeg ønsker deg virkelig lykke til, håper alt ordner seg til det beste, og at du får hjelp og støtte av helsepersonell og evt. hjelpeapparat hvis du trenger det.

Endret av runag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...