Gå til innhold

Kan jeg spørre om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men disse tingene han låner av deg. Er det dine private ting?

Ja, det er både private ting som ikke har noe med bedriften å gjøre, men det hender også han låner ting som eies av bedriften. Vi bor veldig nære hverandre.

Anonymous poster hash: 39357...724

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uprofesjonelt kan jeg godt være. Det er bare et skjellsord som blir brukt av ansatte når sjefen ikke oppfører seg som om hun var mammaen til den ansatte.

Ja, det koster meg noe å låne bort ting. Det koster slitasje og utallige avbrudte middager fordi noen ringer eller stikker innom for å be om noe. For meg er det helt fint å ha et forhold der man hjelper hverandre, men da må det være slik at man hjelper HVERANDRE, ikke bare at jeg skal hjelpe andre. Det gidder jeg ikke.

Jeg mistenker at du troller nå. Du har barnslig språk og masse skrivefeil, likevel er du en sjef? Yeah right...

Anonymous poster hash: aede0...7bc

Skrivefeil og hva du kaller barnslig språk fungerer helt fint.

Skrevet

Du er sjef, han er ansatt.  Hvis du strekker deg langt for at dine ansatte f.eks. skal få låne dine ting og bruker av din fritid for å legge tilrette for dette, så forstår jeg godt at du gjerne vil ha noe til gjengjeld. Likevel, så vil de fleste oppfatte en forespørsel fra sjefen som en forespørsel de ikke kan si nei til.  

Det du kan gjøre, er å forklare problemstillingen for ham, si hva du tror er problemet, at du trenger å få det fikset, og at du lurer på om han kan ta jobben, eventuelt anbefale noen som gjør den type arbeid raskt og ryddig.  

Hvis han er fullstendig uvillig til å hjelpe deg når du har behov for hjelp, så synes jeg det er helt ok at du blir mindre imøtekommende når han ber om hjelp.  Det er også et viktig poeng at han BER om hjelp, han PÅLEGGER deg ikke å hjelpe, dermed kan du svare ja eller nei.  Neste gang noen ringer i middagen din, så kan du svare at du dessverre er opptatt, men gjerne kan hjelpe neste dag på jobb.  Hvis dine ansatte til stadighet ringer eller stikker innom for å få hjelp til private oppgaver, så må du lære deg å sette grenser.  

Anonymous poster hash: 7bf8d...4d5
Skrevet

Forskjellen er makt, det er maktbalansen som gjør at han kan spørre deg om å få låne varebilen i helgen, men du kan ikke be han komme hjem til deg å reparere komfyren.

Som sjef kan du svare nei til hans spørsmål, men som ansatt kan han ikke si nei til deg når du spør. Det hele har med maktbalanse å gjøre, og når du begynner be dine ansatte om tjenester utnytter du makten du har over dem. De føler de ikke kan si nei, nettopp fordi du har dem "i din hule hånd", du kan ta fra dem levebrødet om de sier nei til dem...

At du ikke ser dette selv får meg til å lure på hva slags sjef du er altså. Du kan ha en så god tone du bare vil med dine ansatte, men de er ikke vennene dine, du er sjefen deres.

Anonymous poster hash: 2c6be...6d8
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det er både private ting som ikke har noe med bedriften å gjøre, men det hender også han låner ting som eies av bedriften. Vi bor veldig nære hverandre.

Det han låner fra bedriften tenker jeg er greit, men om dere nesten er naboer og "kamerater" så kan du spørre i kraft av å være en venn, ikke sjef. Og hvis han sier nei tenker jeg at du ikke skal dra inn godene han har av å være ansatt hos deg, men kanskje godene ved vennskapet...

Skrevet

Du virker barnslig og smålig!

Ta det innover deg.

Skjerp deg!

Anonymous poster hash: 228ae...8b4

Skrevet

Det han låner fra bedriften tenker jeg er greit, men om dere nesten er naboer og "kamerater" så kan du spørre i kraft av å være en venn, ikke sjef. Og hvis han sier nei tenker jeg at du ikke skal dra inn godene han har av å være ansatt hos deg, men kanskje godene ved vennskapet...

"Kamerater" er å trekke det veldig langt. Vi omgås ikke privat og jeg har ikke noe annet forhold til ham enn til andre ansatte og har heller ikke noe ønske om å få det.Jeg har ansatt ham fordi han kan jobben sin, ikke fordi vi er venner. Han jobber for meg fordi jeg betaler ham og kan tilby et bra arbeidsmiljø og arbeidsoppgaver han liker, ikke for å gjøre meg noen tjeneste. Skulle han sluttet måtte jeg funnet en ny person i den stillingen, men det ville ikke vært noen krise eller noe jeg ble spessielt lei meg for.

Å inndra goder som er avtalt i arbeidsavtalen eller som er vanlig i bransjen vil selvfølgelig være helt uaktuelt, uansett hva han sier om komfyren. Jeg merker bare at jeg vil bli mindre villig til å tillate ting ut over det eller hjelpe til med alt mulig annet om han tydlig ikke er villig til å å gi noe tilgjengjeld.

Skrevet

Du virker barnslig og smålig!

Ta det innover deg.

Skjerp deg!

Anonymous poster hash: 228ae...8b4

Nei jeg kommer ikke til å "skjerpe meg" og jeg tåler godt om noen synes jeg er "barnslig og smålig".

Gjest Sekretøsa
Skrevet

"Kamerater" er å trekke det veldig langt. Vi omgås ikke privat og jeg har ikke noe annet forhold til ham enn til andre ansatte og har heller ikke noe ønske om å få det.Jeg har ansatt ham fordi han kan jobben sin, ikke fordi vi er venner. Han jobber for meg fordi jeg betaler ham og kan tilby et bra arbeidsmiljø og arbeidsoppgaver han liker, ikke for å gjøre meg noen tjeneste. Skulle han sluttet måtte jeg funnet en ny person i den stillingen, men det ville ikke vært noen krise eller noe jeg ble spessielt lei meg for.

Å inndra goder som er avtalt i arbeidsavtalen eller som er vanlig i bransjen vil selvfølgelig være helt uaktuelt, uansett hva han sier om komfyren. Jeg merker bare at jeg vil bli mindre villig til å tillate ting ut over det eller hjelpe til med alt mulig annet om han tydlig ikke er villig til å å gi noe tilgjengjeld.

Om du ikke vil være "kompis" så låner du ikke bort ting på privaten. Det er vanskelig å lage et skille der, men jeg tenker at du ikke skylder han å låne bort noe som helst som privatperson. Alikevel mener jeg det blir feil at du skal "ta igjen"... MEN, når det er sagt vet du jo ikke hva han svarer om å hjelpe deg. Kanskje han selv skjønner at han kan gjøre det gratis fordi du er grei med han?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...