Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #1 Skrevet 16. november 2014 Jeg har en komfyr med et kontaktproblem og en ansatt som er utdannet elektrikker og ekspert på reperasjoner av elektriske apparater. Han jobber med noe helt annet for meg. Veldig ofte får hen låne biler og utstyr gratis av meg i helger og på kvelder hvis han har behov for det. Kan jeg be ham fikse min komfyr en dag det passer for ham uten å betale ham? Personlig mener jeg det burde være greit, men hva tenker dere om en sjef som hadde stilt et slikt spørsmål? Anonymous poster hash: 51b42...f65 Anonymous poster hash: 39357...724
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #2 Skrevet 16. november 2014 Jeg har en komfyr med et kontaktproblem og en ansatt som er utdannet elektrikker og ekspert på reperasjoner av elektriske apparater. Han jobber med noe helt annet for meg. Veldig ofte får hen låne biler og utstyr gratis av meg i helger og på kvelder hvis han har behov for det. Kan jeg be ham fikse min komfyr en dag det passer for ham uten å betale ham? Personlig mener jeg det burde være greit, men hva tenker dere om en sjef som hadde stilt et slikt spørsmål? Anonymous poster hash: 51b42...f65 Anonymous poster hash: 39357...724 Nei, det kan du ikke spørre om uten at du har tenkt å betale ham. Anonymous poster hash: c199e...4d3
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #3 Skrevet 16. november 2014 Hvis det bare er dårlig kontakt og dermed en enkel jobb så mener jeg du kan spørre han - men gi nå gutten en flaske vin eller noe da Anonymous poster hash: 004c5...9c1
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #4 Skrevet 16. november 2014 Nei. Det er særdeles uprofft av deg som sjef å spørre ansatte om å jobbe gratis for deg privat på fritiden Anonymous poster hash: 6f60f...ab3
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #5 Skrevet 16. november 2014 Dere som sier nei. Kan jeg i steden si at han kan få fortsette å låne ting gratis om han fikser komfyren eller må tjenester bestandig gå den ene veien når det gjelder ansatt og sjef? "Gutten" er foresten eldre enn meg og jeg er over 35. Anonymous poster hash: 39357...724
MammantilNurket Skrevet 16. november 2014 #6 Skrevet 16. november 2014 Hva med å spørre ham om hjelp og samtidig invitere på en god middag på den nyreparerte komfyren?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #7 Skrevet 16. november 2014 Har du tenkt å BE ham om å gjøre det, eller tenkte du å SPØRRE ham? Vesentlig forskjell. Spørre han kan du selvsagt, men du har like lite rett til å beordre han til noe av privat art som han har til å beordre deg. Anonymous poster hash: 85d86...b78
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. november 2014 #8 Skrevet 16. november 2014 Jeg tenker at du som sjef kan spørre han om han kan fikse det, og betale han. Men siden han får låne ting av deg bør han avslå betalingen.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #9 Skrevet 16. november 2014 Hva med å spørre ham om hjelp og samtidig invitere på en god middag på den nyreparerte komfyren? Poenget er at jeg mener det ikke bør være noen grunn til å betale hverken med vin eller middag. Han betaler ikke for det han får ekstra. Hvorfor kan det ikke gå begge veier? Anonymous poster hash: 39357...724
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #10 Skrevet 16. november 2014 Har du tenkt å BE ham om å gjøre det, eller tenkte du å SPØRRE ham? Vesentlig forskjell. Spørre han kan du selvsagt, men du har like lite rett til å beordre han til noe av privat art som han har til å beordre deg.Anonymous poster hash: 85d86...b78 Dreier seg selvfølgelig om å spørre, men om han sier nei, vil det jo være greit for meg å si nei til å låne ting senere. Anonymous poster hash: 39357...724
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #11 Skrevet 16. november 2014 Har han spurt om å få låne bilen og ikke betalt for det? Da blir det det samme, men hvis du har tilbydd han bil og greier så synes jeg ikke du kan be han fikse komfyr uten å betale Anonymous poster hash: 12bc0...f5c
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #12 Skrevet 16. november 2014 Fordi du tjener mer enn han? Anonymous poster hash: 3af05...901
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #13 Skrevet 16. november 2014 Dere som sier nei. Kan jeg i steden si at han kan få fortsette å låne ting gratis om han fikser komfyren eller må tjenester bestandig gå den ene veien når det gjelder ansatt og sjef? "Gutten" er foresten eldre enn meg og jeg er over 35.Anonymous poster hash: 39357...724 Jeg mener det er noen grenser man ikke krysser når man er sjef. Hadde du vært en kollega hadde det vært noe annet, men en sjef burde ikke spørre sine ansatte om å jobbe gratis i fritiden. At du i tillegg fremstår som litt barnslig taler ikke til din fordel. Er han en god ansatt lar du ham fortsatt låne tingene og så tilbyr du betaling for å fikse komfyren. Å opptre ryddig når man er sjef er utrolig viktig. Anonymous poster hash: 6f60f...ab3
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #14 Skrevet 16. november 2014 Hva med å spørre ham om hjelp og samtidig invitere på en god middag på den nyreparerte komfyren? Poenget er at jeg mener det ikke bør være noen grunn til å betale hverken med vin eller middag. Han betaler ikke for det han får ekstra. Hvorfor kan det ikke gå begge veier? Anonymous poster hash: 39357...724 Fordi du er sjef. Anonymous poster hash: 8c23c...8e4
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #15 Skrevet 16. november 2014 Dette var faktisk veldig interessant. En sjef skal altså låne ut ting og gjøre greie ting for de ansatte og det er helt greit at de ansatte spør om gratistjenester på fritiden som ikke har noe med arbeidet å gjøre, men det er ikke greit at en sjef spør en ansatt om det samme. En ansatt kan for eksempel spørre sjefen sin om å få låne sjefens private gressklipper men sjefen kan ikke spørre den ansatte om det samme. Tror ikke jeg kommer til å gidde å være grei til å svare ja på slike forespørsler om det skal være slik at det går bare en vei. Han er flink men ikke uerstattelige. Anonymous poster hash: 39357...724
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #16 Skrevet 16. november 2014 Dette var faktisk veldig interessant. En sjef skal altså låne ut ting og gjøre greie ting for de ansatte og det er helt greit at de ansatte spør om gratistjenester på fritiden som ikke har noe med arbeidet å gjøre, men det er ikke greit at en sjef spør en ansatt om det samme. En ansatt kan for eksempel spørre sjefen sin om å få låne sjefens private gressklipper men sjefen kan ikke spørre den ansatte om det samme. Tror ikke jeg kommer til å gidde å være grei til å svare ja på slike forespørsler om det skal være slik at det går bare en vei. Han er flink men ikke uerstattelige.Anonymous poster hash: 39357...724 Det er forskjell på å være sjef og å være ansatt. Det burde du da vite uten å surkelure over det. Og å låne sv hverandre er noe helt annet enn å spørre en ansatt om å jobbe gratis for deg på fritiden. Ser du virkelig ikke dette selv? Anonymous poster hash: 6f60f...ab3
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #17 Skrevet 16. november 2014 Dette var faktisk veldig interessant. En sjef skal altså låne ut ting og gjøre greie ting for de ansatte og det er helt greit at de ansatte spør om gratistjenester på fritiden som ikke har noe med arbeidet å gjøre, men det er ikke greit at en sjef spør en ansatt om det samme. En ansatt kan for eksempel spørre sjefen sin om å få låne sjefens private gressklipper men sjefen kan ikke spørre den ansatte om det samme. Tror ikke jeg kommer til å gidde å være grei til å svare ja på slike forespørsler om det skal være slik at det går bare en vei. Han er flink men ikke uerstattelige.Anonymous poster hash: 39357...724 Det er forskjell på å være sjef og å være ansatt. Det burde du da vite uten å surkelure over det. Og å låne sv hverandre er noe helt annet enn å spørre en ansatt om å jobbe gratis for deg på fritiden. Ser du virkelig ikke dette selv? Anonymous poster hash: 6f60f...ab3 Nei, jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen på å låne ting av hverandre og å gjøre hverandre tjenester. At det er forskjell på å være ansatt og sjef er klart, men jeg er ikke enig i at det bør være noe mer naturlig at en sjef gjør en ansatt en tjeneste enn omvendt. Anonymous poster hash: 39357...724
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #18 Skrevet 16. november 2014 Hvorfor vil det bli greit for deg å si nei til å låne ting gratis til ham videre, om han ikke ønsker fikse komfyren din gratis? Har det vært noe ille eller problematisk med å låne ham disse tingene? Du er skikkelig smålig! Det er ok å spørre, men det er ikke ok om han skulle si nei og du deretter sier nei til å låne ham ting. Du burde også si ifra at han ikke får betalt på forhånd, så han er klar over dette. Anonymous poster hash: 57d1f...5d0
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #19 Skrevet 16. november 2014 Jeg hadde aldri tenkt tanken å spørre en av mine ansatte om en personlig tjeneste. Anser det som svært uprofesjonelt. Man spør kun venner og familie om tjenester, med mindre man har planer om å betale for jobben. At du låner vekk ting får du stå for, men synes ikke det er greit å skulle forvente at han skal gjøre arbeid i gjengjeld. Da burde du informert han om dette før han fikk låne tingene. Synes du høres ekstremt uprofesjonell ut. Anonymous poster hash: ee31e...15d
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #20 Skrevet 16. november 2014 Dette var faktisk veldig interessant. En sjef skal altså låne ut ting og gjøre greie ting for de ansatte og det er helt greit at de ansatte spør om gratistjenester på fritiden som ikke har noe med arbeidet å gjøre, men det er ikke greit at en sjef spør en ansatt om det samme. En ansatt kan for eksempel spørre sjefen sin om å få låne sjefens private gressklipper men sjefen kan ikke spørre den ansatte om det samme. Tror ikke jeg kommer til å gidde å være grei til å svare ja på slike forespørsler om det skal være slik at det går bare en vei. Han er flink men ikke uerstattelige.Anonymous poster hash: 39357...724 Det er forskjell på å være sjef og å være ansatt. Det burde du da vite uten å surkelure over det. Og å låne sv hverandre er noe helt annet enn å spørre en ansatt om å jobbe gratis for deg på fritiden. Ser du virkelig ikke dette selv? Anonymous poster hash: 6f60f...ab3 Nei, jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen på å låne ting av hverandre og å gjøre hverandre tjenester.At det er forskjell på å være ansatt og sjef er klart, men jeg er ikke enig i at det bør være noe mer naturlig at en sjef gjør en ansatt en tjeneste enn omvendt.Anonymous poster hash: 39357...724 Maktbalansen er allerde skjev og det å spørre ansatte om å utføre gratisarbeid på fritiden for deg privat er uprofft. Enkelte vil kanskje si at det er å utnytte sine ansatte fordi det ofte kan være vanskelig å si nei, akkurat som du skisserer her. Det vil få konsekvenser for den ansatte om han ikke gjør som du ønsker. Da tråkker du over en grense. Anonymous poster hash: 6f60f...ab3
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #21 Skrevet 16. november 2014 Uprofesjonelt kan jeg godt være. Det er bare et skjellsord som blir brukt av ansatte når sjefen ikke oppfører seg som om hun var mammaen til den ansatte. Ja, det koster meg noe å låne bort ting. Det koster slitasje og utallige avbrudte middager fordi noen ringer eller stikker innom for å be om noe. For meg er det helt fint å ha et forhold der man hjelper hverandre, men da må det være slik at man hjelper HVERANDRE, ikke bare at jeg skal hjelpe andre. Det gidder jeg ikke. Anonymous poster hash: 39357...724
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #22 Skrevet 17. november 2014 Uff, du er utrolig barnslig HI. Pinlig barnslig.... Ingen er enig med deg, og det synes jeg du skal ta innover deg.... Anonymous poster hash: 0a23c...bd6
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #23 Skrevet 17. november 2014 Uprofesjonelt kan jeg godt være. Det er bare et skjellsord som blir brukt av ansatte når sjefen ikke oppfører seg som om hun var mammaen til den ansatte. Ja, det koster meg noe å låne bort ting. Det koster slitasje og utallige avbrudte middager fordi noen ringer eller stikker innom for å be om noe. For meg er det helt fint å ha et forhold der man hjelper hverandre, men da må det være slik at man hjelper HVERANDRE, ikke bare at jeg skal hjelpe andre. Det gidder jeg ikke. Anonymous poster hash: 39357...724 Jeg mistenker at du troller nå. Du har barnslig språk og masse skrivefeil, likevel er du en sjef? Yeah right... Anonymous poster hash: aede0...7bc
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. november 2014 #24 Skrevet 17. november 2014 Men disse tingene han låner av deg. Er det dine private ting?
MammantilNurket Skrevet 17. november 2014 #25 Skrevet 17. november 2014 Det kommer aldri noe i en lukket hånd. Uansett hvilken relasjon man tenker jeg at det er hyggelig å være litt raus. Det er fint av deg at du låner bort sakene dine, men i denne sammenhengen tenker jeg at det er på sin plass å tilby en liten slant, middag eller en gjentjeneste av noe slag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå