Gå til innhold

lekser vs leksefri skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i prinsippet ikke imot at det kan være lekser. Men det må stå i proporsjon med hvor lang skoledag det er, samt med respekt at barn har fritidsaktiviteter ved siden av skolen. Eller så får de gå litt lenger på skolen slik at leksene blir gjort der.

Min 3 klassing må gjøre to dagers lekse på tirsdager slik at hun skal klare å komme igjennom ukeplan,Siden hun har dansing som fritidsaktivitet på Onsdager fra 15.30- 18.30. Det er en times pause mellom dansingene og vi prøvde å gjøre lekser der. Men med så mye andre barn og distraksjon ble det umulig.

Man snakker også om hvor viktig det er at barna er i bevegelse og er med på idrett ved siden av skolen. Men det er jo umulig for noen når leksen tar over. Dette går dessuten ut over de svakeste. De som sliter litt med fag og konsentrasjon. Eller foreldre som ikke vil eller klarer å følge opp.

Nei, skal det gis lekser bør det være et absolutt minimum slik at barna våre får tid til å være barn på fritiden. Dem blir voksne fort nok.Snart har barna en arbeidsdag som varer fra de står opp til dem legger seg, og fritidsaktiviteter må velges bort slik at ikke skolearbeid og lekser blir lidende. Vi voksne hadde aldrig godtatt slike arbeidsvilkor. Hvorfor sksl vi da godta at barna vårres har det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja til lekser.

Jeg er glad jeg kan være aktivt med og hjelpe barnet mitt med skolegangen. Barna har såpass kort skoledag, at lekselesing neppe kan sees som noen belastning. Da får man heller redusere på etter-skole aktivitetene.

Anonymous poster hash: 1c00f...59f

Enig. Jeg har førsteklassing, og jeg ser at den en-til-en-treningen leksene gir, spesielt med lesing, aldri kan bli den samme med en heldagsskole. Folk sier de har det så travelt - det er ikke leksene som er problemet, men ofte altfor mange aktiviteter på ettermiddagen. Ikke rart det blir travelt da.

Det som er negativt med lekser, er at de forsterker sosiale forskjeller. Min mann og jeg har til sammen rundt 15 år med høyere utdanning, og begge har norsk som morsmål. Klart vi har et mye bedre grunnlag for å kunne hjelpe til med lekser, selv om ingen av oss er lærere, enn endel andre foreldre.

Anonymous poster hash: 5d6fa...73b

Har du barn i høyere klassetrinn? Lekser i 1. Og 2. Klasse er blåbær forhold til 5 - 10 klasse... kan ikke sammenlignes før man opplever det selv å ha barn i den alderen. Det er også et leksehopp fra 4. til 5. Klasse som er enormt.

Anonymous poster hash: cccc9...c74

Nei, det har jeg ikke. Og selvfølgelig blir det mer lekser når de blir eldre, men da skal man jo heller ikke være nødt til å sitte sammen med dem hvert eneste minutt av lekselesingen. 

Anonymous poster hash: 5d6fa...73b

Skrevet

Hvordan kan du vite om du må sitte sammen med barnet hele tiden eller ikke? Mye kan skje fram til da. Du kan uten at du vet det nå få et barn som sliter på skolen, får skolevegring, diagnose, eller kan slite på andre måter. Hva med de barna? Ikke alle barn er selvdrevet når det kommer til skolearbeid og det uten å ha noen form for diagnose. Skjønner at du jobber for å få barnet ditt mest mulig selvstendig men du kan ikke spå i framtiden. Du virker ganske så sikker.

Skrevet

Hvordan kan du vite om du må sitte sammen med barnet hele tiden eller ikke? Mye kan skje fram til da. Du kan uten at du vet det nå få et barn som sliter på skolen, får skolevegring, diagnose, eller kan slite på andre måter. Hva med de barna? Ikke alle barn er selvdrevet når det kommer til skolearbeid og det uten å ha noen form for diagnose. Skjønner at du jobber for å få barnet ditt mest mulig selvstendig men du kan ikke spå i framtiden. Du virker ganske så sikker.

Men alle barn har rett på tilpasset undervisning.

Jeg har barn i 5. og 8. klasse og de er stort sett selvdrevne på lekser, men begge har et par klassekamerater som sliter og da har de tilpasset leksemengde. Da velger læreren ut de viktigste leksene som MÅ gjøres også har de en avtale om leksetid, f.eks at de skal sitte max 45 min med lekser.

Anonymous poster hash: 67b86...d12

Skrevet

Noe lekser tror jeg er positivt, men det bør være lekser som har et mål, ikke bare lekser fordi ungene skal ha lekser hver dag, og det bør være lekser som ikke tar for lang tid.

Her har skolen gått ut med en liste over hvor lang tid vi må forvente at leksene tar. Der sier de at en førsteklassing bør sitte 30 min fem dager i uka, en 3. klassing bør sitte 1,5 timer og en 5. klassing 2 timer. Svake elever bør sitte lengre og sterke elever bør få ekstralekser så de sitter såpass lenge. Dette skal heller ikke være tiden fra de starter med leksene til de er ferdige, men den tiden de sitter og jobber konsentrert. Dette er etter min mening alt for mye. Selv om vi dropper alt av ekstra aktiviteter, idret og musikk blir det ikke tid til mye annet enn lekser etter at ungene kommer fra SFO litt før 17. Å lage og spise middag tar omtrent en time og ungene bør i seng rundt 20.00. Det vil i praksis si at det ikke er tid til noe annet enn lekser og middag etter skoletid hvis ungene skal få nok søvn.

Anonymous poster hash: 54071...691

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...