Gå til innhold

lekser vs leksefri skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker du? :)

Anonymous poster hash: cccc9...c74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er veldig viktig å lære gode rutiner, god studieteknikk og ansvar for lekselesing fra de er små. Det er helt nødvendig for å takle overgangen til videregående og høyere utdanning senere.

Anonymous poster hash: 67b86...d12

Skrevet

Jeg tenker at det er veldig viktig å lære gode rutiner, god studieteknikk og ansvar for lekselesing fra de er små. Det er helt nødvendig for å takle overgangen til videregående og høyere utdanning senere.

Det kan løses ved å legge opp til mer selvstendig arbeid i skoletiden.

Kutt ut sfo, innfør heldagsskole og kutt ut leksene.

Anonymous poster hash: d5787...dae

Skrevet

Jeg er egentlig for leksefri skole. Her i området er skolen barna mine går på kjent for masse lekser, uten at nivået dermed er høyere. Dette har blitt tatt opp på foreldremøter i flere år uten bedring, så diskusjonen rundt det går ofte varmt..

Om ikke leksefri er noe alternativ så synes jeg mengden bør reduseres betraktelig. Det er jo selvfølgelig mtp. mengden her, har også hørt om skoler som har mindre.

Det er ikke sjans om at de som ligger på normalt nivå i alle fall før 4. klasse kan klare store deler av leksene selv. Det betyr at det er foreldrene sin oppgave med lekser. Og før noen hogger hodet av meg her, så mener jeg ikke at barna skal kunne gjøre leksene helt selv, men her er det slik at jeg må forklare, lære, legge til rette for, rette og sitte konstant ved deres side. Jeg har en i 2. og en i 4. klasse og det hadde tatt et stort innhogg i vår hverdag om det ikke var for at de ikke går på sfo, og at eldste går på leksehjelp :/

Og jeg har i tillegg ikke kompetanse til å verken forstå eller kunne alt stoffet, og jeg har i alle fall ingen kompetanse til å lære noe fra meg på en god måte etter hvert som eldste får utfordrende oppgaver.

Det burde ikke henge på foreldrene, hvor godt barna klarer å gjøre leksene. Men slik er det ofte dessverre :(

Skrevet

Ut med leksene!

Barna bør ha fri når de har fri. Spesielt eldre barn som er samvittighetsfulle blir sittende hele dagen og kvelden.

Det bør heller innføres mer egentrening i skoletiden.

Anonymous poster hash: 7fc6b...69e

Skrevet

Det kan løses ved å legge opp til mer selvstendig arbeid i skoletiden.

Kutt ut sfo, innfør heldagsskole og kutt ut leksene.

Anonymous poster hash: d5787...dae

Det tror ikke jeg.

Selvstendig arbeid i et klasserom med en lærer som overvåker arbeidet er tvang man ikke kommer unna, det er noe helt annen enn å klare motivere seg selv til å velge å studere hjemme når man har en million andre valg som frister mer. Det å fra ganske tidlig klare å lage seg gode rutiner på å få lekser gjort selv om man egentlig har mer lyst til å leke med venner, se på TV, spille på ipad'en osv er viktig å ha med seg videre.

Men mengden lesker han selvfølgelig diskuteres, den bør ikke være så stor at barna blir motløse og demotiverte, men rundt 30-45 min med lekser synes jeg barna bør ha.

Har selv barn i 2. og 5. og 8.klasse.

Skrevet

Uten lekser vil alle møte uforberedt til alle timer, og all øving må spise av lærerstyrt tid. Det skal mye øving og repetisjon til før lærdom sitter, og det er komplett bortkasta å bruke skoletid på det.

Skrevet

Ja til lekser. 

Jeg er glad jeg kan være aktivt med og hjelpe barnet  mitt med skolegangen. Barna har såpass kort skoledag, at lekselesing neppe kan sees som noen belastning. Da får man heller redusere på etter-skole aktivitetene. 

Anonymous poster hash: 1c00f...59f
Skrevet

Innfør heldagsskole med litt andre aktiviteter og flere skoletimer, og kutt ut leksene. Lekser er fint for de som får hjelp hjemme og får gjort dem, men for resten som har foreldre som ikke får til, ikke har tid eller gir faen er det en belastning og en faktor som øker det sosiale skillet. Om man fikk 90 min mer på skolen hver dag ville det utgjøre mer for elevene enn de leksene man har i dag. 

Skrevet

Enn alle de barna med ressurssvake foresatte? Eller de som allerede av ulike grunner sliter på skolen? Eller der begge er kombinert? Hva med dem?

Skrevet

Ja til lekser.

Alternativet er at vi aldri vil rekke igjennom lærestoffet i noe fag eller at undervisningen må utvides med mange timer pr uke.

Anonymous poster hash: f4d1f...eaa

Skrevet

Innfør heldagsskole med litt andre aktiviteter og flere skoletimer, og kutt ut leksene. Lekser er fint for de som får hjelp hjemme og får gjort dem, men for resten som har foreldre som ikke får til, ikke har tid eller gir faen er det en belastning og en faktor som øker det sosiale skillet. Om man fikk 90 min mer på skolen hver dag ville det utgjøre mer for elevene enn de leksene man har i dag. 

Det er strengt tatt ikke spesielt fristende at vi som faktisk klarer jobben som foreldre skal betale for at de med null i alt formerer seg som kaniner. Jeg gidder ikke ha ungen låst på skolen langt utover ettermiddagen bare fordi andre foreldre er så usedvanlig hjelpeløse.

Skrevet

Jeg er litt ambivalent. Fordelen med lekser er at barna får jobbe i fred og ro med noe, stoffet fordøyes og bearbeides. I tillegg får vi foreldre innblikk i hva de driver med på skolen, noe jeg synes er verdifullt. Det jeg synes er problematisk gjelder helst på høyere trinn (ungdomsskole of vgs), der jeg har opplevd lærere som mer eller mindre konkurrerer om å gi mest lekser. Heldagsskolen synes je G ikke noe om.

Anonymous poster hash: dcd14...eb1

Skrevet

Skolesystemet i dag er veldig sink or swim.

De med forutsetninger for å passe inn i formen klarer seg, de andre gjør det ikke, eller i det minste haltende igjennom.

Jeg synes antall lekser burde reduseres. Mye av leksene er bare tull. Ark med de samme oppgavene de gjorde siste timen.

Sett strek fra 1-70, og fargelegg.

Fargelegg de skandinaviske flaggene.

Det står for meg som tull!

Det å øve på gloser, lese osv er forsåvidt greit og bidragsfremmende ifht arbeidsmengden som kommer senere også.

Men, nå synes jeg lekser blir gitt bare for å ha noe å fylle ut lekseplanen.

Kom med noe bærekraftig og nyttig, eller la være.

Skrevet

Jeg er for lekser, men ikke for store mengder. At noen foreldre ikke gidder å følge opp barna sine hverken kan eller bør løses ved å legge mer av ansvaret på skolene.

Skal vi fortsette å løse den utfordringen på den måten må ungene snart bo på skolen, for det er faktisk ikke alle foreldre som klarer å gi barna sine ordentlig middag, trygghet og gode leggerutiner.

Skrevet

Samfunnet er lagt opp at de aller fleste foreldre jobber begge 2, så regelen er at barna går i SFO. Når barna kommer hjem rundt kl 1630 skal de gjøre lekser. Sorry, men 6-, 7- og 8-åringer er da utslitt allerede, ikke mye overskudd til å sette seg på pulten og øve matte.

Barn som er så små trenger ikke motivere seg til lekser heller, det er tvang uansett, om det er fra lærer eller foreldre spiller da vel ingen rolle.

Jeg og mannen er høyt utdannet og har har mer matte i studiene enn noen av lærerne sønnen vår blir undervist av, men det betyr ikke at jeg er så bra til å lære ham det. Og jer mener helt bestemt at lekser er noe barnet må klare på egenhånd, det skal være repetisjon av noe han har lært allerede, men ofte får jeg følelsen han hører det for aller første gang. Når han i tillegg forteller om støynivå og at x og y forstyrrer hele tiden kan jeg tenke meg hvordan det ser ut med læring på skolen. Ikke rart at lekser hjemme er så mye, foreldrene skal visst fange opp det skolen forsømmer.

Skrevet

Ja til lekser. 

Jeg er glad jeg kan være aktivt med og hjelpe barnet  mitt med skolegangen. Barna har såpass kort skoledag, at lekselesing neppe kan sees som noen belastning. Da får man heller redusere på etter-skole aktivitetene. 

Enig. Jeg har førsteklassing, og jeg ser at den en-til-en-treningen leksene gir, spesielt med lesing, aldri kan bli den samme med en heldagsskole. Folk sier de har det så travelt - det er ikke leksene som er problemet, men ofte altfor mange aktiviteter på ettermiddagen. Ikke rart det blir travelt da.

Det som er negativt med lekser, er at de forsterker sosiale forskjeller. Min mann og jeg har til sammen rundt 15 år med høyere utdanning, og begge har norsk som morsmål. Klart vi har et mye bedre grunnlag for å kunne hjelpe til med lekser, selv om ingen av oss er lærere, enn endel andre foreldre. 

Anonymous poster hash: 5d6fa...73b

Skrevet

Kunne ikke tenkt meg å være mindre deltagende i skolehverdagen til barna mine. Noe lekser bør det være, men jeg er helt enig i at barna ikke bør sitte timesvis med lekser.

Jeg er heller ikke interessert i å ha barna på skolen lengre enn idag.

Anonymous poster hash: bc0d2...087

Skrevet

Leksehjelp på skolen i regi av SFO. :) 

Leselekser hjemme :) 

Jeg for lekser. Klart med foresatte som kanskje sliter selv med forskjellige fag, dysleksi, nasjonalitet etc, synes jeg barna kan få litt ekstra hjelp på skolen der foreldrene ikke strekker til. 

Anonymous poster hash: 3c45c...32b
Skrevet

Hva tenker du? :)

Jeg liker jo å gjøre lekser med ungene mine jeg da, så jeg ser på det som helt OK at de har lekser, synest faktisk ikke da har nok lekser. Andre foreldre klager og syter, om alle leksene og unger som ikke vil gjøre lekser, at det ikke blir tid til fritidsaktiviteter. 

Anonymous poster hash: 66feb...e00

Skrevet

Skulle redigere litt så ble trykkt send, få vekk litt komma og litt bedre setninger. Men, men. 

Jeg synest jo det er viktigere å gjøre lekser med ungene, enn at de skal være med på fotball, tur, sang, og skolemusikk. 

Lekser er en superflott familie aktivitet som engasjerer hele familien, jo eldre barna blir, jo mer kvalitet blir det på lekselesingen. 

Skrevet

Ja til lekser.

Jeg er glad jeg kan være aktivt med og hjelpe barnet mitt med skolegangen. Barna har såpass kort skoledag, at lekselesing neppe kan sees som noen belastning. Da får man heller redusere på etter-skole aktivitetene.

Enig. Jeg har førsteklassing, og jeg ser at den en-til-en-treningen leksene gir, spesielt med lesing, aldri kan bli den samme med en heldagsskole. Folk sier de har det så travelt - det er ikke leksene som er problemet, men ofte altfor mange aktiviteter på ettermiddagen. Ikke rart det blir travelt da.

Det som er negativt med lekser, er at de forsterker sosiale forskjeller. Min mann og jeg har til sammen rundt 15 år med høyere utdanning, og begge har norsk som morsmål. Klart vi har et mye bedre grunnlag for å kunne hjelpe til med lekser, selv om ingen av oss er lærere, enn endel andre foreldre.

Anonymous poster hash: 5d6fa...73b

Har du barn i høyere klassetrinn? Lekser i 1. Og 2. Klasse er blåbær forhold til 5 - 10 klasse... kan ikke sammenlignes før man opplever det selv å ha barn i den alderen. Det er også et leksehopp fra 4. til 5. Klasse som er enormt.

Skrevet

Det er mange ting som er mye mer avgjørende for økning av det sosiale skillet enn hjemmelekser. 

Noen foreldre er flinke til å følge opp barna sine, og de kommer til å følge opp barna sine så uansett, om det er lekser på lekseplanen eller ikke. 

Det å ta vekk leksene vil jo bare gi grønt lys for å følge opp barna mindre, for de foreldrene som allerede gir faen i opplæringa til ungene sine. Kanskje det faktisk vil gjøre forskjellen enda større. 

To timer ekstra på skolen er sikkert vel og bra nok i klasser som funker, men i klasser som ikke funker, og de er det mange av, vil jo ikke ungene lære noe mer. Har et av mine barn i en slik klasse som ikke funker, og vi tar mesteparten av jobben med undervisninga hjemme, dette i samarbeid med læreren. 

Det er engang slik at vi foreldre er ansvarlige for våre barn, og vi er de som er ansvarlig for deres læring, det er noe av det viktigeste vi kan gjøre for å forberede dem på voksenlivet. Forstår meg ikke på foreldre som vil gi dette ansvaret over til skolen i større grad enn hva det er allerede, det er en graverende ansvarsfraskrivelse. 

Vi er nødt til å sette oss ned med barna våre, og forsikre oss om at de behersker sitt pensum, eller kompetansekrav eller hva det nå enn kalles i dag. Eksempelvis, læreer barna om fotosyntesen, så hjelper vi dem med fotosyntesen, og er sikker på at de forstår dette mens arbeidet pågår parallelt på skolen, slik at de får maksimalt ut av undervisningen. Å få vite at avkommet ikke har forstått hva som foregikk etter at kapitellet er avsluttet, eller ved neste konferansetime, da har jo undervisningen gått videre til neste tema, og da blir det jo mye verre  å ta det igjen. 

Er det så fryktelig ille at vi får en sjangse til å følge med på hva barna våre bedriver på skolen, slik at vi best mulig kan hjelpe dem å tilegne seg kunnskap, og forsterke læreprosessen? Skal vi som bryr oss slutte med dette, fordi det da blir urettferdig i forhold til de som har foreldre som ikke brr seg? 

finnes mange foreldre som gjør enda verre vanskjøtsel av sine barn, men vi kan da ikke alle bedrive samme galskap bare for at det ikke skal være uretferdig eller øke sosiale forskjeller. 

Skrevet

Selv om man har leksefri skole så forbyr det jo ikke foreldre i å sette seg ned med barna og få et innblikk i hvor barnet er faglig. Lesing bør man gjøre sammen med barnet uavhengig av om det har lekser eller ikke.

Tenk deg selv om du MÅTTE sette deg ned når du kom hjem fra jobb og da fortsette med jobb. Vet jo at noen må ta arbeid med seg hjem men da er du allefall voksen nok til å takle det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...