Gå til innhold

NAV! At det går an? Har dere vært borti dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykmeldt. Får plutselig et brev i postkassen i dag om "midlertidig stans i utbetaling av sykepenger". Videre står det at "NAV ikke finner meg arbeidsudyktig nok". Men kjære vene da! De har ikke sett eller pratet med meg i det hele tatt og sykemeldingen har de jo!

Hvordan i alle dager kan de plutselig sende et brev hvor de sier de stanser utbetalingen og sier jeg må jobbe når de har sykemeldingen inne med tungtveiende medisinske grunner?

Fyfaen, blir så forbanna! NAV gjør folk langtidssykmeldte for man blir deprimert av å bruke sine siste krefter og motivasjon til å SLITE med nav hele tiden!!

Anonymous poster hash: 4a818...350
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så merkelig....står det ikke noen begrunnelse utover det? Om hvorfor de mener du ikke er arbeidsudyktig nok?

Skrevet

Ring dem ASAP! Kan være de har sendt feil brev. Har skjedd før.

Anonymous poster hash: f676b...5c7

Skrevet

Da har de undergravet sykemeldingen din. Det er de i sin fulle rett til, så lenge de mener at det ikke er sykemeldingsgrunnlag. Hilsen ansatt i NAV.

Anonymous poster hash: 32d3f...fc0

Skrevet

Det samme skjedde min mann. Be legen om å gi utfyllende opplysninger.

Anonymous poster hash: f3401...f0c

Skrevet

Både NAV og arbeidsgiver er i sin fulle rett til å bestride sykemeldingen. Det kan da ikke komme som et sjokk dersom du er litt orientert i regelverk.

Ta kontakt med legen din og med NAV for å be om et samarbeidsmøte med deg, legen og saksbehandler. Du kan også tilby deg å kontakte en annen lege for å få en ny vurdering av din helsetilstand.

Anonymous poster hash: 0bd03...68c
Skrevet

Det er rart at en saksbehandler på NAV, som ikke har medisinsk utdanning, uten å ha pratet med meg eller møtt meg, kan mene jeg kan jobbe. Når en lege har erklært meg arbeidsudyktig, hvordan i alle dager kan en saksbehandler bare få for seg det uten videre? 

De må da ta en telefon og si ifra eller sende et varselbrev om de trenger mer informasjon? Ikke bare stoppe utbetalingen. De har jo ikke vært i kontakt med meg! Herregud sier jeg bare, noe så respektløst!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nav ser jo diagnosen din hvis jeg ikke husker feil...og da kan de bestride det

Skrevet

Det skjedde med meg, det var fordi legen ikke hadde sendt nok opplysninger. Jeg ringte til NAV, de ba om mer opplysninger fra legen. Det fikk de, så for meg hadde det ingen betydning.

Skrevet

Da har de undergravet sykemeldingen din. Det er de i sin fulle rett til, så lenge de mener at det ikke er sykemeldingsgrunnlag. Hilsen ansatt i NAV.

Da må de gi en begrunnelse for avgjørelsen!

Saksbehandlere i Nav har som regel ingen medisinsk kompetanse og er derfor sjeldent i stand til å vurdere den medisinske informasjonen i legeerklæringene.

Det HI opplever er dessverre ingen overraskelse, og det trenger nødvendigvis ikke være en reell grunn for Nav å gjøre et slikt vedtak. Jeg har selv opplevd dette ved flere anledninger. Forrige nav-kontor jeg var tilknyttet avslo alle stønader før jeg hadde søkt, og uten å vite hvorfor jeg skulle søke. Søkte, fikk avslag. Byttet saksbehandler, fikk nytt avslag. Dette til tross for flere legeerklæringer og flere spesialisterklæringer som ikke levnet noen tvil om nødvendigheten. Årsak? Første saksbehandler hadde bestemt seg for at jeg sikkert var ute etter å snylte systemet, for jeg virket ikke syk (ja, hun sa det direkte). Andre saksbehandler innrømmet til slutt at hun hadde gjort "som hun fikk beskjed om" fra første saksbehandler. Ingen av dem hadde en gang sett på noen av erklæringene! Og ja, de innrømmet til og med det, at de ikke en gang hadde lest noen erklæringer, og at de faktisk ikke visste hva som feilet meg.

Dessverre så er jeg blitt syk igjen, og bombe... jammen opplever jeg det samme her jeg bor nå i lignende variant.

Ingen av gangene har det vært tvil om at jeg ikke kan jobbe, diagnosene har det heller ikke vært noen tvil om. Likevel sitter navansatte totalt blottet for medisinsk kompetanse og avslår søknader! Ene her har innrømmet å ikke ha lest erklæringene fra leger.

Og før du nav-ansatte sier at dere har lege tilknyttet som dere kan rådføre dere med.... jeg har spurt saksbehandlerne om de har snakket med rådførende lege, noe de innrømmer å ikke ha gjort.

I første saken endte saken i møte med to leger til stede fra navs side + min + x antall saksbehandlere som da hadde avslått alt. Nav-legene åpnet møtet med å spørre "kan noen fortelle oss hvorfor vi kaster bort tiden til så mange mennesker som er her nå, dette er en helt opplagt sak, det er ingen tvil om hverken diagnose eller behov for stønad fra nav. Så vi vil gjerne vite hvorfor vi er kalt inn til dette møtet?!"

Så HI - kontakt dem, kontakt legen din og få dem til å rydde opp asap!

Anonymous poster hash: 88712...407

Skrevet

Det er rart at en saksbehandler på NAV, som ikke har medisinsk utdanning, uten å ha pratet med meg eller møtt meg, kan mene jeg kan jobbe. Når en lege har erklært meg arbeidsudyktig, hvordan i alle dager kan en saksbehandler bare få for seg det uten videre?

De må da ta en telefon og si ifra eller sende et varselbrev om de trenger mer informasjon? Ikke bare stoppe utbetalingen. De har jo ikke vært i kontakt med meg! Herregud sier jeg bare, noe så respektløst!

Det er ikke saksbehandleren som har gjort det, men nav sin egen lege. Slik er det desverre og de er i sin fulle rett til det. Du får ta kontakt med nav og legen din og få til et møte. Nav kan også kreve at du får en vurdering fra en annen lege.

Skrevet

Så synd at du har opplevd så mye motgang i NAVsystemet! Tviler sterkt på at legen har foretatt en grundig vurdering .. hvorfor tar ikke denne navlegen en telefon til min fastlege eller meg? EN telefonsamtale kan endre bilde for NAV ansatte helt. Istedefor skriver de et langt notat, poster dette, lar det går et par-tre dager før jeg får det. Det nærmer seg sykepengeutbetaling og når man vet hvor vanvittig tregt dette systemet er, så må jeg få til møte med lege og nav på under en uke. 

De gjør ting så vanskelig!  De kunne tatt en telefon til legen eller meg for å¨få mer forståelse! Ikke bare se på meg som et nummer i folkeregistreringen og en utgift for samfunnet!

Skrevet
Det er ikke saksbehandleren som har gjort det, men nav sin egen lege. Slik er det desverre og de er i sin fulle rett til det. Du får ta kontakt med nav og legen din og få til et møte. Nav kan også kreve at du får en vurdering fra en annen lege.

Det er langt fra alltid at saksbehandler konfererer med rådgivende lege før de gir slike avslag som HI har fått!

De skal konferere med rådgivende lege, men det er det altså ikke alle saksbehandlere som bryr seg om!

Skrevet

Så synd at du har opplevd så mye motgang i NAVsystemet! Tviler sterkt på at legen har foretatt en grundig vurdering .. hvorfor tar ikke denne navlegen en telefon til min fastlege eller meg? EN telefonsamtale kan endre bilde for NAV ansatte helt. Istedefor skriver de et langt notat, poster dette, lar det går et par-tre dager før jeg får det. Det nærmer seg sykepengeutbetaling og når man vet hvor vanvittig tregt dette systemet er, så må jeg få til møte med lege og nav på under en uke. 

De gjør ting så vanskelig!  De kunne tatt en telefon til legen eller meg for å¨få mer forståelse! Ikke bare se på meg som et nummer i folkeregistreringen og en utgift for samfunnet!

Jeg er helt enig, HI. Måten de arbeider på i slike tilfeller er ikke effektiv for noen. En telefon til legen kan rette opp misforståelser umiddelbart - eller avklare at legen må gi ytterligere informasjon eller henvise deg videre, få en second opinion eller lignende.

Det som skjer nå blir merarbeid for alle parter... du blir frustrert og dårlig fordi du ikke vet om du har penger å leve av, det blir merarbeid for legen din, det blir merarbeid for saksbehandler på nav når det klages... det blir en negativ dominoeffekt som bare forplanter seg til alle parter.

Ring nav i morgen tidlig og be om begrunnelse for avslag, ring deretter legen din og fortell hva som har skjedd.

Det jeg synes er meget pussig er at de kan gjøre et slikt avslag helt uten å begrunne det på noen som helst faglig måte. Det er ikke mange andre steder i arbeidslivet man kan operere på den måten.

Håper det ordner seg fort for deg, HI!

Hos meg er det over et halvt år siden saksbehandler skulle kontakte min lege. Lege har skrevet mange erklæringer, ingen tvil om det fysiske som feiler meg, han har skrevet detaljert om det på alle måter + at jeg jeg følges opp av spesialisthelsetjenesten for det samme. Saksbehandler har trenert og trenert saken, og nå har jeg fått byttet saksbehandler... så får vi se hvordan det går...

Skrevet

Det er langt fra alltid at saksbehandler konfererer med rådgivende lege før de gir slike avslag som HI har fått!

De skal konferere med rådgivende lege, men det er det altså ikke alle saksbehandlere som bryr seg om!

He he, jo alle saksbehandlere rådfører seg med nav sin lege! Disse historiene som kommer frem her er langt ifra sanne! Husk det at vi som jobber i nav har ikke lov til å uttale oss om enkelt saker. De sakene som kommer frem på sosiale medier og i media forteller ikke hele saken. Nav får veldig mye ufortjent kritikk.

Skrevet

Både NAV og arbeidsgiver er i sin fulle rett til å bestride sykemeldingen. Det kan da ikke komme som et sjokk dersom du er litt orientert i regelverk.

Ta kontakt med legen din og med NAV for å be om et samarbeidsmøte med deg, legen og saksbehandler. Du kan også tilby deg å kontakte en annen lege for å få en ny vurdering av din helsetilstand.

Anonymous poster hash: 0bd03...68c

Det er vel merkelig at de kan gjøre det uten å ha møtt personen?

Skrevet
He he, jo alle saksbehandlere rådfører seg med nav sin lege! Disse historiene som kommer frem her er langt ifra sanne! Husk det at vi som jobber i nav har ikke lov til å uttale oss om enkelt saker. De sakene som kommer frem på sosiale medier og i media forteller ikke hele saken. Nav får veldig mye ufortjent kritikk.

Det blir jo bare enda mer skremmende at slike som deg jobber i systemet med den holdningen du viser her.

Det er IKKE alle saksbehandlere i nav som alltid rådfører seg med navs lege når de etter regelverket skulle gjort det!

De historiene jeg har kommet med over er 100 % sanne. Min lege kunne vitnet på at begge nav-legene på det møtet jeg refererte til sa at de aldri var blitt forespurt om noe i min sak før de fikk papirene i forkant av møtet. De sa at hvis de hadde blitt forelagt mine papirer fra saksbehandler hadde det aldri vært tvil fra deres side om at jeg kvalifiserte til stønad!

Og dette var TO nav-leger som begge var enige i. Det ble sagt foran min lege og fire eller fem saksbehandlere/avdelingsledere fra nav. Legene var lite blid på saksbehandlerne, for å si det slik.

Det samme opplever jeg nå - saksbehandler skulle konferere med nav-lege i vår, dette har fremdeles ikke skjedd, tross utallige purringer fra min side.

Å kalle mine historier for løgner blir en arroganse som dessverre bare er med på å gi Nav et enda dårligere rykte.

Og de historiene jeg har fortalt her er ikke en gang det verste jeg har opplevd av regelbrudd fra Navs side - og ja, alt kan dokumenteres. Jeg kunne gått til avisene, burde kanskje også gjøre det. Det jeg har opplevd er mer enn nok til å havne på avisenes forsider.

Om du overholder regelverket, så er det bra. Men det er dessverre mange av dine kolleger som IKKE gjør det! Og det er med på å gi deg som nav-ansatt dårlig rykte også. Holdningen du viser her, med å kalle mine sanne historier for løgn, det er holdninger som er med på å bekrefte hvorfor nav sliter med dårlig rykte.

Skrevet

Jeg måtte fint stille på NAV kontoret en uke etter en 5 timers komplisert operasjon. De betvilte flere legers uttalelser. Så det forundrer meg ikke.

Anonymous poster hash: fc065...e3a

Skrevet

Jeg er helt enig, HI. Måten de arbeider på i slike tilfeller er ikke effektiv for noen. En telefon til legen kan rette opp misforståelser umiddelbart - eller avklare at legen må gi ytterligere informasjon eller henvise deg videre, få en second opinion eller lignende.

Det som skjer nå blir merarbeid for alle parter... du blir frustrert og dårlig fordi du ikke vet om du har penger å leve av, det blir merarbeid for legen din, det blir merarbeid for saksbehandler på nav når det klages... det blir en negativ dominoeffekt som bare forplanter seg til alle parter.

Ring nav i morgen tidlig og be om begrunnelse for avslag, ring deretter legen din og fortell hva som har skjedd.

Det jeg synes er meget pussig er at de kan gjøre et slikt avslag helt uten å begrunne det på noen som helst faglig måte. Det er ikke mange andre steder i arbeidslivet man kan operere på den måten.

Håper det ordner seg fort for deg, HI!

Hos meg er det over et halvt år siden saksbehandler skulle kontakte min lege. Lege har skrevet mange erklæringer, ingen tvil om det fysiske som feiler meg, han har skrevet detaljert om det på alle måter + at jeg jeg følges opp av spesialisthelsetjenesten for det samme. Saksbehandler har trenert og trenert saken, og nå har jeg fått byttet saksbehandler... så får vi se hvordan det går...

Takk for det!

Har du fått sykepenger i løpet av dette halve året da? Eller har de holdt igjen?

Riktig som du sier, det blir merarbeid for alle parter, samt at den sykmeldte blir enda sykere. Det ironiske er at jeg ikke skal utsettes for stress og belastning, for da blir jeg enda sykere. Og ikke vite om man får mat på bordet eller får betalt strømregningen sin, gjør at stressnivået øker betraktelig - ergo, de risikerer å gjøre meg enda sykere over lengre tid. Dette fører igjen til mer ressursbruk hos NAV og at jeg blir en større utgiftspost. 

Skrevet

Det blir jo bare enda mer skremmende at slike som deg jobber i systemet med den holdningen du viser her.

Det er IKKE alle saksbehandlere i nav som alltid rådfører seg med navs lege når de etter regelverket skulle gjort det!

De historiene jeg har kommet med over er 100 % sanne. Min lege kunne vitnet på at begge nav-legene på det møtet jeg refererte til sa at de aldri var blitt forespurt om noe i min sak før de fikk papirene i forkant av møtet. De sa at hvis de hadde blitt forelagt mine papirer fra saksbehandler hadde det aldri vært tvil fra deres side om at jeg kvalifiserte til stønad!

Og dette var TO nav-leger som begge var enige i. Det ble sagt foran min lege og fire eller fem saksbehandlere/avdelingsledere fra nav. Legene var lite blid på saksbehandlerne, for å si det slik.

Det samme opplever jeg nå - saksbehandler skulle konferere med nav-lege i vår, dette har fremdeles ikke skjedd, tross utallige purringer fra min side.

Å kalle mine historier for løgner blir en arroganse som dessverre bare er med på å gi Nav et enda dårligere rykte.

Og de historiene jeg har fortalt her er ikke en gang det verste jeg har opplevd av regelbrudd fra Navs side - og ja, alt kan dokumenteres. Jeg kunne gått til avisene, burde kanskje også gjøre det. Det jeg har opplevd er mer enn nok til å havne på avisenes forsider.

Om du overholder regelverket, så er det bra. Men det er dessverre mange av dine kolleger som IKKE gjør det! Og det er med på å gi deg som nav-ansatt dårlig rykte også. Holdningen du viser her, med å kalle mine sanne historier for løgn, det er holdninger som er med på å bekrefte hvorfor nav sliter med dårlig rykte.

Jeg tviler veldig på at det du forteller her er sant. Men bare klage å syt på de som hjelper deg slik at du får mat på bordet. Eller kanskje du burde flytte til et land der systemet er bedre, og der du får bedre hjelp? Lykke til videre sier jeg bare. :)

Skrevet
Jeg tviler veldig på at det du forteller her er sant. Men bare klage å syt på de som hjelper deg slik at du får mat på bordet. Eller kanskje du burde flytte til et land der systemet er bedre, og der du får bedre hjelp? Lykke til videre sier jeg bare. :)

Vet du, jeg har ikke en gang fortalt alle detaljer her. Hadde jeg gjort det så hadde historiene vært langt verre. Hvert eneste ord er sant. Det er faktisk så horribelt det jeg har opplevd at legen min i dag tok opp dette på eget initiativ da jeg hadde en time der.

Jeg hverken klager eller syter. Det eneste jeg krever er at de nav-ansatte som behandler saken min kan jobben sin og behandler saken min ut fra regelverket - og ikke ut fra sine personlige synsinger og meninger.

Hvorfor trekker du kortet om at jeg burde flytte til et annet land? Kanskje heller du som skal være glad for at du jobber her i landet hvor slik inkompetanse som mange av dine kolleger viser ville ført til null jobb. Her i landet er man derimot nærmest fredet når man jobber i det systemet du jobber i, selv når man gjør grove feil gang på gang.

Jeg trodde det var en selvfølge at man gjør jobben sin etter gjeldende lover og regler - men det er det tydeligvis ikke for alle...

Skrevet

Det er ikke saksbehandleren som har gjort det, men nav sin egen lege. Slik er det desverre og de er i sin fulle rett til det. Du får ta kontakt med nav og legen din og få til et møte. Nav kan også kreve at du får en vurdering fra en annen lege.Anonymous poster hash: 32d3f...fc0

De skal konferere med rådgivende lege, men det er det altså ikke alle saksbehandlere som bryr seg om!Anonymous poster hash: 88712...407

He he, jo alle saksbehandlere rådfører seg med nav sin lege! Disse historiene som kommer frem her er langt ifra sanne! Husk det at vi som jobber i nav har ikke lov til å uttale oss om enkelt saker. De sakene som kommer frem på sosiale medier og i media forteller ikke hele saken. Nav får veldig mye ufortjent kritikk. Anonymous poster hash: 32d3f...fc0

Bullshit!

NAV jurist

Anonymous poster hash: 0b1b1...80a

Skrevet

Det kan være arbeidsgiveren din som har bestridt sykemeldingen også, da må nav gå videre med det. Har du vært i dialogmøte som du skal så nav har referat fra de møtene som de skal?

Anonymous poster hash: 391b5...6a2

Skrevet

Takk for det!

Har du fått sykepenger i løpet av dette halve året da? Eller har de holdt igjen?

Riktig som du sier, det blir merarbeid for alle parter, samt at den sykmeldte blir enda sykere. Det ironiske er at jeg ikke skal utsettes for stress og belastning, for da blir jeg enda sykere. Og ikke vite om man får mat på bordet eller får betalt strømregningen sin, gjør at stressnivået øker betraktelig - ergo, de risikerer å gjøre meg enda sykere over lengre tid. Dette fører igjen til mer ressursbruk hos NAV og at jeg blir en større utgiftspost. 

Jeg har greid å få utbetalt penger, men må stort sett purre på dem hver eneste måned, noe som gjør at jeg hele tiden må bruke masse energi på nav og økonomiske bekymringer som heller burde vært brukt på å bli bedre.

Når systemet fungerer så er det jo et fantastisk system. Problemet er bare at det for mange dessverre ikke fungerer, og da ender systemet med å påføre den enkelte enorme belastninger som også kan gjøre folk dårligere enn de i utgangspunktet var, og dermed forlenge fraværet fra jobb. I de tilfellene dette skjer så fungerer ikke systemet slik det er ment å gjøre.

Helt greit at de stiller spørsmål der de mener det er tvil, men da må det gjøres slik at man får tid til å skaffe den informasjonen de krever eller rette opp i feil som er gjort.

Jeg har "lært" av tidligere dårlige erfaringer, så jeg prøver å ligge i forkant på absolutt alt, dobbeltsjekker alt osv., da får jeg fanget opp slikt før det stopper helt opp.

Anbefaler deg til å få legen din til å understreke i legeerklæring at du trenger ro rundt din sykdom/rehabilitering for å bli bra, og at det derfor er viktig at du slipper å bruke ekstra energi på unødvendige ting overfor systemet. Det kan hjelpe noe.

Om du ikke allerede har hatt det, så be om at du får et møte med saksbehandler, legen din og deg så fort som mulig. Og viktig, viktig mtp. at slikt møte - be i starten av møtet om at det skrives et møtereferat som du og legen din skal ha tilsendt kopi av etter møtet. Da kan du ev. få rettet opp ting de ikke forstår riktig av det legen/du har sagt på møtet. Jeg har dessverre opplevd to ganger at slike møtereferater ikke blir skrevet, og da har de rett og slett ikke brydd seg om det som det som er blitt avtalt, eller at informasjon ikke er videreført når de har byttet saksbehandler.

Min erfaring er at man blir tatt mer på alvor etter at saksbehandler har snakket med legen ansikt til ansikt.

Skrevet

Tror jeg må utdype litt.

Det er for mange klager som får medhold i klageinstanser, og i trygderetten. Hvorforfor er andelen medhold i klagesaker for høyt? Fordi det ikke er god nok saksbehandling i første instansen. Hvorfor er det ikke god nok saksbehandling? Det er et komplekst bilde som er årsaken her. Dårlig forståelse av regelverket, rettskildene og regelbruken er ofte et problem.

Anonymous poster hash: 0b1b1...80a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...