Gå til innhold

Dekket kost i påvente av fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er plassert på hotell i påvente fødsel og kan i værste fall bli værende i to uker. Dette pga risikosvangeeskap og langt unna hjemmet. Får dekket hotellet med frokost, men oppdaget fort at det blir dyrt me lunsj middag og kvelds ute hver dag. Finnes det noe ordning å få dekket dette uten å legge ut å få tilbakebet senere? Isåfall blir det kun frokost på meg etter et par dager :-/

Anonymous poster hash: 9022b...424

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er plassert på hotell i påvente fødsel og kan i værste fall bli værende i to uker. Dette pga risikosvangeeskap og langt unna hjemmet. Får dekket hotellet med frokost, men oppdaget fort at det blir dyrt me lunsj middag og kvelds ute hver dag. Finnes det noe ordning å få dekket dette uten å legge ut å få tilbakebet senere? Isåfall blir det kun frokost på meg etter et par dager :-/

Du trenger jo ikke spise lunsj og middag ute? Du kan handle mat på matbutikken i små kvanta og ha på hotellrommet. Blir litt masete, men det går. 

Anonymous poster hash: 6ce90...2b8

Skrevet

Hvorfor skal det være staten sitt ansvar å dekke utgiftene?

Anonymous poster hash: 3c4d3...16d

Skrevet

Du må vel kjøpe mat om du er hjemme også?

Anonymous poster hash: 6443d...433
Skrevet

Jeg trodde man fikk dekket lunch og middag når man var innlagt på sykehotellet jeg da. Jeg fikk iallefall det sist, men da var det ikke så  mange dagene. Høre med Helfo kanskje??

Anonymous poster hash: 34a7f...c68
Skrevet

Du må vel kjøpe mat om du er hjemme også?

Anonymous poster hash: 6443d...433

Vel hjemme har amn tilgang på kjøleskap, komfyr osv. På et hotellrom har man ikke dette og hvis man er innlagt pga risikofødsel så er det kanskje ikke bare bare å fly runt i matbutikker hver dag. De færreste synes vel heller ikke det er så greit å psise knekkebrød og pålegg som ikke trenger kjøleskapsoppbevaring i 2 uker heller, eller??

Anonymous poster hash: 34a7f...c68

Skrevet

Er det vannkoker på rommet? I såfall kan du jo kjøpe billige alternativer på matbutikken, som kan fikses med varmt vann. Mener "real turmat" har en del gode middager som kun trenger varmt vann. Du har vel råd til mat sånn i det daglige?

Skrevet

Joda.. Lunsj og kvelds er jo greit å spise knekkebrød eller no lett som jeg selvfølgelig har kjøpt inn.. Men man bør nesten ha et varmt måltid iløpet av dagen også.. Verken micro eller kokemulighetrt her

Skrevet

Har du sjekket priser i sykehuskantine? Det er vel ikke så dyrt der? Må vel være mulig å få noe varmt til under en hundrings. Vi kjøpte maten vår da vi lå på sykehushotel mener jeg å huske. Men var der kun tre dager. Husker det var rimelig i sykehuskantina.

Skrevet

Har du sjekket priser i sykehuskantine? Det er vel ikke så dyrt der? Må vel være mulig å få noe varmt til under en hundrings. Vi kjøpte maten vår da vi lå på sykehushotel mener jeg å huske. Men var der kun tre dager. Husker det var rimelig i sykehuskantina.

Sykehuscafeen er definitivt ikke noe spesielt billig alternativ på de sykehusene jeg har hatt befatning med i alle fall (vært innlagt på Rikshospitalet, og jobbet på Ullevål og Ahus). Kantinene har litt lavere priser, men er kun for ansatte, ikke innlagte.

Anonymous poster hash: c9340...b5a

Skrevet

Joda.. Lunsj og kvelds er jo greit å spise knekkebrød eller no lett som jeg selvfølgelig har kjøpt inn.. Men man bør nesten ha et varmt måltid iløpet av dagen også.. Verken micro eller kokemulighetrt her

Ser ikke problemet ditt. En trenger overhodet ikke et varmt målitid hver dag, men du har vel råd til å kjøpe det hvis du ønsker. 

Brødmat/knekkebrød, frukt og grønt, leverpostei/makrell i tomat, syltetøy, osv trenger ikke kjøl. Kok vann og lag deg instant, sportsbutikker har gode middager beregnet på tur. 

Anonymous poster hash: 3c4d3...16d

Skrevet

Pølse i brød i kiosken, rett i koppen-supper, brødmat, knekkebrød, posehavregrøt etc. Du kan om du vil.

Anonymous poster hash: 0b70b...a31

Skrevet

Vet at en venninne av meg fikk dette dekket. Hun ble også innlagt pga risiko svangerskap og lang reise vei. Men hun gikk noen runder med Helfo der hun argumenterte kraftig for at dette ikke var selvvalgt osv. Hør med Helfo og gi beskjed til de at du vet om andre som har fått det dekket.

Skrevet

Du kan også ta kontakt med fødeavdelingen/pasientreiser/HELFO og stille samme spørsmålet der, så får du bedre svar. Men jeg kan tenke meg at det er et av typen "legg ut, og få tilbake". Det burde jo ikke være noe problem, spise må du jo uansett hvor du oppholder deg.

Skrevet

Tenkte bare det er ikke en selvfølge at alle har penger nok til å oppholde seg på hotell i to uker.. Er jo greit man trenger mat uansett hvor man er, men Hjemme har vi matbudsjett og meget stram økonomi og oppfylt fryser og kjøleskap som er nøye planlagt.. Fikk ikke plass på sykehushotellet som dekker frokost, lunsj og kvelds og ble plassert på 'vanlig' hotell. Merkelig at uansett hva man skriver på dette forumet får man kritikk.. Må da være kjedelige dager for enkelte som bare må svare frekt tilbake uansett hva folk lurer på, men takk til dere som skjønte hva jeg spurte om :)

Skrevet

Syns det er litt merkelig at "alle" her synes det er greit at en pasient skal leve på knekkebrød og rett-i-koppen de siste ukene før fødselen. Er det ikke vanlig å få mat når man blir lagt inn og dermed fratatt muligheten til å oppbevare og lage ordentlig mat?

Anonymous poster hash: 3a922...8eb

Skrevet

Jeg måtte også betale all mat selv når jeg var innlagt på sykehushotellet pga risikosvangerskap. Skulle jeg kjøpt alle måltider der hadde det kostet meg over 6000kr på 3 uker. Heldigvis bodde jeg ikke langt unna så familien til meg og mannen hadde med mat til meg. Skandale mener jeg deg er, greit det er gratis helsevesen, men mat må du skaffe selv!!!

Anonymous poster hash: 51656...cbb

Skrevet

Hadde dere som kommer med at du kan spise pølse i brød, rett i koppen og brødmat og annen drittmat syntes det var greit å leve på det hvis dere hadde havnet på sykehuset eller fått det servert etter dere hadde født?

Skrevet (endret)

Synes dette er ei problemstilling sjukehuset bør ordne opp i. Vi fekk matkupongar som innlagt på pasienthotellet. Men som "dagpasient" på sjukehus langt unna og rom på pasienthotellet fekk vi eit beløp frå Helfo som dekte ca halve hotellrekninga, og måtte kjøpe alle måltid utanom. Merkeleg at Helfo trur at ein kan bu og ete for ca 350 kr dagen.

Hadde fint råd til dette, men det er bra urettferdig at ein skal straffast med store utgifter for å trenge eit tilbod som ikkje finst på sitt lokale sjukehus.

Endret av ★
Skrevet

Hadde dere som kommer med at du kan spise pølse i brød, rett i koppen og brødmat og annen drittmat syntes det var greit å leve på det hvis dere hadde havnet på sykehuset eller fått det servert etter dere hadde født?

Ut fra hovedinnlegget til HI virker det som at hun kan få dekket iallefall deler av det etterskuddsvis, men at det blir et problem.

Det er jo heller ingen som har sagt hun trenger å spise drittmat? Det blir hva man gjør det til. Ta med en vannkoker, spis vegetarmat/raw foodOg hvis økonomien ikke tåler to uker med litt ekstra til mat, så lurer jeg på hvordan det skal gå med et barn til...

Skrevet

Som høygravid ogsnart i fødsel skjønner jeg meget godt at du ønsker å få i deg skikkelig mat som er både varm, god og mettende. Seriøst, jeg hadde sliti om jeg som høygravid og nesten fødende skulle levd på brødmat, nudler, ris og "kaninfor" i noen uker. En gravid fødekvinne må da få skikkelig mat.

Snakk med HELFO. Det er godt mulig at du kan få dekket noe av kosten, spnn at du iallfall får i deg nok mat og mettende mat til å ha krefter til å føde.

Anonymous poster hash: 47222...30f
Skrevet

Pølse i brød i kiosken, rett i koppen-supper, brødmat, knekkebrød, posehavregrøt etc. Du kan om du vil.

Anonymous poster hash: 0b70b...a31

Du synes pølser og rett i koppen er greit å spise for en gravid? Med et risikosvangerskap i tillegg? Man er forskjellige skjønner jeg...

Anonymous poster hash: c9340...b5a

Skrevet

Hvis problemstillingen hadde vært av typen:

"Jeg er høygravid og ikke i stand til å lage meg mat, mannen orker ikke lage middag til meg så jeg spiser knekkebrød og rett i koppen hver dag"

Da hadde låta vært en helt annen her inne! Utrolig fjott, hiv han på dør osv.

For noen brødhuer dere er av og til!!!! Nesten så det er en kamp om hvem som kan være frekkest til tider! Det er ikke alle som har romslig nok økonomi til å spise flere måltider ute, men kan være gode foreldre uansett!

Kontakt fødeavdelingen og legg frem at du ikke har råd til å spise ute, kanskje du får komme inn på sykehuset til middag og lunch?

Anonymous poster hash: bb055...90e

Skrevet

Dere som mener at HI fint skal leve bare på brødmat og ting som ikke skal i kjøleskap - dere viser i hvert fall at kosthold og ernæring har dere absolutt ikke peiling på!

Dette er et risikosvangerskap, og uansett så er det viktig at mor får i seg nok og riktig næring. Dette er jo spesielt viktig før fødsel, mormelkens kvalitet bestemmes av mors næringsstatus, og mor skal ha krefter til svangerskapet og tiden etter.

Man skal ikke forvente at HI skal holde et kosthold som ikke ville bli betegnet som godt nok på sykehuset, bare fordi sykehushotellet ikke har plass til henne. Å spise to måltider ute daglig blir dyrt. Selv om HI ikke fikk plass på sykehushotellet så burde hun helt klart få muligheten til å spise på sykehuset slik situasjonen er.

HI, en venninne av meg måtte bo på sykehuset med et barn over lang tid. De fikk matbonger som de leverte inn i kantinen på sykehuset. Kanskje det er en mulighet der du er også? Snakk med den avdelingen som har ansvar for deg.

Lykke til med innspurten, fødselen og gled deg til den lille kommer :)

Anonymous poster hash: 69c58...4c9
Skrevet

Takker for mange gode svar.. Jeg venter tvillinger og har svangerskapsdiabetes, samt lav blodtrykk, så passelig sunn mat er ganske viktig for meg nå ja. Men de på fødeavdelinga skulle sjekke opp litt og ser ut som det ordner seg :) var ikke noe syteinnlegg dette, bare ville høre andres erfaringer og om dere visste om noe opplegg, er jo som sagt ikke av eget valg jeg er her.. Vil helst være hjemme hos mine søte små, men kommer iallfall hjem med enda fler, så blir nok bra til slutt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...