Gå til innhold

Tåler dere at andre irettesetter deres barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På veldig generelt basis foretrekker jeg at man irettsetter barnet mitt fremfor å ikke si noen ting og tenke i sitt stille sinn "her var det en skikkelig drittunge". Særlig når jeg ikke er tilstede, for eksempel hvis han leker hos en annen.

Men kontekst er selvsagt kjempeviktig. Om en dame blander seg inn mens mitt barn gjør noe som plager henne uten å plage andre, synes jeg det er bedre at hun snakker til meg så jeg kan vurdere om det er verdt å gripe inn. Om han f.eks. gjør noe som er til ulempe for et annet barn (f.eks. monopoliserer husken, som i et eksempel i denne diskusjonen), synes jeg at det er helt greit at han får høre fra andre at man må vise hensyn.

Anonymous poster hash: 17b83...9e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke noe om det nei.

Har en vennine som alltid gjør det å det irriterer meg skikkelig!

Hadde selvsagt irettesatt han selv om jeg fikk tid før hun gjorde det.

Sønnen min er en forsiktig gutt å tar det ekstra illle opp når andre kjefter på han.

La nå mor få mulighet til å ordne opp først,å gjør hun ikke DA er det greit å si noe til barnet.

Anonymous poster hash: 44fe0...191

Så hvis han gjør noe galt i barnehage/skole skal ikke de ansatte irettesette han?

Nice!

Jada missforstå med vilje du..

Hvis ikke jeg er der så må selvsagt andre irettesette han,men når jeg er der så syns jeg det er helt unødvendig at andre kjefter på han.

Skrevet

Ja, i de fleste tilfeller hvis det er fortjent.

Har en svigerinne som kjefter på datteren min bak ryggen min (og mannen min), og det er helt ufortjent. (har "bustet" henne ved flere anledninger)

Forrige gang var jeg tilfeldigvis i naborommet når jeg overhørte den høylytte kjeftingen hennes. Da hadde datteren til svigerinnen min fått det for seg at hun SKULLE ha på seg datteren min sine tøfler. Så svigerinnen min sa hun skulle ta av seg tøflene, men det ville ikke datteren min. Det endte med at svigerinnen min kjeftet høylytt på datteren min og brukte ord som "dele med andre" og "være en god venn", etter hvert begynte hun å prøve å kle av datteren min med makt,, og da brøt jeg selvfølgelig inn. Forklaringen til svigerinnen min var at hun ikke orket at datteren hennes skulle sutre og gråte når hun ikke fikk viljen sin. Dette har både jeg og svigermor opplevd flere ganger, de gangene svigermor har oppdaget det har hun (heldigvis) gitt datteren en skikkelig overhøvling over at slik oppførsel ikke godtas!

Anonymous poster hash: 622bc...a2f

Jeeeez snakk om å gjøre datteren sin uspiselig isåfall. Svigerinna de har vel norgesmesterskap i å gi seg selv bjørnetjenester. :fnise: Sånn oppførsel mot mitt eget barn(eller andres) hadde jeg klart ikke godtatt ;)

Gjest Julia1984
Skrevet

Sønnen min er en forsiktig gutt å tar det ekstra illle opp når andre kjefter på han.

La nå mor få mulighet til å ordne opp først,å gjør hun ikke DA er det greit å si noe til barnet.

Så hvis han gjør noe galt i barnehage/skole skal ikke de ansatte irettesette han?

Nice!

Hvis ikke jeg er der så må selvsagt andre irettesette han,men når jeg er der så syns jeg det er helt unødvendig at andre kjefter på han.

Jeg hadde en elev hvor foreldre ikke godtok at vi snakket strengt eller irettesatte sønnen når han bråkte i klasserommet. Da ødela vi visstnok personligheten hans. ......

Skrevet

Nice!

Jeg hadde en elev hvor foreldre ikke godtok at vi snakket strengt eller irettesatte sønnen når han bråkte i klasserommet. Da ødela vi visstnok personligheten hans. ......

Hehe sånn mamma er jeg ikke hehe :)

Selvsagt må læreren snakke strengt til en som forstyrrer de andre i klassen,det har jeg full forståelse for.

Skrevet

Ja, i de fleste tilfeller hvis det er fortjent.

Har en svigerinne som kjefter på datteren min bak ryggen min (og mannen min), og det er helt ufortjent. (har "bustet" henne ved flere anledninger)

Forrige gang var jeg tilfeldigvis i naborommet når jeg overhørte den høylytte kjeftingen hennes. Da hadde datteren til svigerinnen min fått det for seg at hun SKULLE ha på seg datteren min sine tøfler. Så svigerinnen min sa hun skulle ta av seg tøflene, men det ville ikke datteren min. Det endte med at svigerinnen min kjeftet høylytt på datteren min og brukte ord som "dele med andre" og "være en god venn", etter hvert begynte hun å prøve å kle av datteren min med makt,, og da brøt jeg selvfølgelig inn. Forklaringen til svigerinnen min var at hun ikke orket at datteren hennes skulle sutre og gråte når hun ikke fikk viljen sin. Dette har både jeg og svigermor opplevd flere ganger, de gangene svigermor har oppdaget det har hun (heldigvis) gitt datteren en skikkelig overhøvling over at slik oppførsel ikke godtas!

Anonymous poster hash: 622bc...a2f

Har og en slik svigerinne, men hun tåler ikke at andre sier noe til hennes barn. Til og med da treåringen hennes angrep babyen min var det feil at jeg sa han måtte være forsiktig med helt vanlig stemme. Men andre barn, både eldre og yngre får stadig krasse beskjeder av henne om å gjøre det som passer hennes små best akkurat da.

Anonymous poster hash: fe0d3...bc0

Skrevet

Som regel ja, men ikke alltid. Det har bør tilfeller der jeg har vært uenig i bakgrunnen for tilsnakket.

Yngstemann sliter litt med sosialt, er tilknyttet BUP osv, han tåler ikke så veldig godt å bli tilsnakket.

Anonymous poster hash: c2655...ebf

Skrevet

Ja, jeg hadde blitt glad om noen irettesatte mine barn om de ikke oppfører seg. Og ja, jeg irettesetter andres barn også. Nå har jeg foreløpig ikke selv blitt "irettesatt" av en annen forelder fordi jeg har irettesatt deres barn, men hadde noen blitt sure for det (som hun ene her over) så skulle hun sannelig fått høre om folkeskikk hun også ;) 

Anonymous poster hash: af172...e6f
Skrevet

Jeg tåler det, og det skjer av og til. Jeg gjør det aldri med andre sine barn når foreldrene selv er til stede, synes det er frekt og en uting. Vet at andre ikke deler min mening.

Anonymous poster hash: b5ffa...67e

Skrevet

Godt å se at det er flere som er enig med meg her. Husker spesielt en gang jeg ble sint på en venn av min sønn. De to lekte i gangen vår og han tenkte nok ikke at jeg hørte hva de snakket om, for han sa til sønnen min: Om jeg ikke får den leken der så skal jeg drepe deg! Da gikk jeg rett ut og sa veldig strengt: "Det der tåler jeg ikke å høre i mitt hjem og du har med å si unskyld med det samme." Han ble nok veldig satt ut, noe jeg ikke skjønner for ikke ropte jeg eller noe, men sa fra med en streng stemme. 

Anonymous poster hash: b1781...441
Gjest Antarctica
Skrevet

Syns vel det er grunnleggende at man respekterer de reglene som er der man befinner seg. På skolen er det slike og slike, og de håndheves av de voksne på skolen. Hos besteforeldre er det noe annet, og bestemor kan selv stoppe barnet i å gjøre noe som ikke er OK der, og kan motsatt også si at noe er greit selv om jeg vanligvis ikke tillater det hjemme. Hos venner regner jeg med at vennenes mor eller far er så kompetente at de sier hva slags oppførsel de godtar. På samme måte er det våre regler som gjelder hos oss, i all hovedsak.

Jeg syns andre kan gripe fatt i noe hvis det skjer og jeg ikke er i den umiddelbare nærheten. Men når en slektning av meg har med ungene på besøk her, og sier høyt ved bordet at min yngste ikke har god oppførsel, da bare rister jeg på hodet. Hun må gjerne nekte ham å gjøre det hjemme hos dem, men hos meg får han lov. (Husker ikke helt hva hun reagerte på. Jeg tror han var 4 år og satt og sang litt over maten sin... Hun er en riktig tante Sofie.)

Skrevet

Jeg tåler det, og det skjer av og til. Jeg gjør det aldri med andre sine barn når foreldrene selv er til stede, synes det er frekt og en uting. Vet at andre ikke deler min mening.

Anonymous poster hash: b5ffa...67e

Er forsåvidt helt enig. Eneste er når foreksempel vi har besøk av vennepar som lar unga hoppe og knøle i sofaen, jeg har da selvfølgelig først sagt til min at vi hopper ikke i sofaen(trengs egentlig ikke, for dette vet hun). Venter 10 min og foreldra sier ikke et pøkk... Da sier jeg i fra at her hopper vi ikke i sofaen... Den er til å sitte i også ber jeg dem heller hoppe på stuegulvet. Synes selv det er innafor da det er mitt hjem.

Ellers er det foreldrene sin oppgave(men ikke alltid de skjønner at selv om ungene deres hopper i sofaen hjemme, så er det ikke lov alle andre steder også), men sånn "All over", så legger jeg meg ikke borti oppdragelse når foreldrene er der. ;)

Skrevet

Ja jeg synes det er helt greit. Har opplevd der ved flere anledninger når min datter var yngre. Hun var og er litt av en håndfull.

På offentlig steder hendte det at hun oppførte seg dårlig og valgte å ikke høres etter når jeg snakket til henne. Da hendte det at fremmede brøt inn og sa strengt : " nå må du se å høre på mammaen din og slutte (med det hun gjorde akkurat da) ".

Og det hadde faktisk effekt. Hun fikk store øyer og hørte etter. Men hun kunne jo finne på å være ulydig i en annen situasjon senere men da sluttet hun hvertfall der og da. Jeg peile da alltid å takke vedkommende. Ofte var det litt eldre damer som sa ifra type 50+.

Anonymous poster hash: 52215...f35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...