Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #26 Skrevet 10. november 2014 Jeg er ordblind, men ellers smart. Da jeg gikk på skolen "hatet" jeg lærere som rettet stavefeil i alle oppgavene mine. Jeg hadde et par som bestandig rettet alt med rød tusj. Å få tilbake en oppgave jeg hadde arbeidet med i flere uker og som jeg viste var knakende god, overskriblet med røde tusjstreker var så demotiverende at jeg holdt på å slutte på skolen. Heldig vis hadde jeg familie og i det minste en lærer som så forbi stavingen min og forsto at jeg kunne stoffet bedre enn de fleste. Uten dem tror jeg jeg hadde gitt opp. Anonymous poster hash: d2e5e...99c
Gjest Antarctica Skrevet 10. november 2014 #27 Skrevet 10. november 2014 omtrent med vilje bruker jeg ikke store og små bokstaver når jeg tekster eller skriver på internett / facebook etc. jeg leser heller ikke over hva jeg skriver i disse sammenhengene for å se etter feil ellers var jeg en 4-5-6 elev i norsk på vgs nynorsk, norsk, norsk muntlig. og jeg tenker bemerkning av skrivefeil hadde vært ok, men ikke å demotivere et barn ved å rette alle små skrivefeil og trekke poeng for det i en samfunnsfag prøve. takk for svar dere! Anonymous poster hash: 3594d...a88 Men hva med å motivere til korrekt skriving? Er det så galt? En sjetteklassing er tross alt 11-12 år. Når mener du man skal stille krav?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #28 Skrevet 10. november 2014 omtrent med vilje bruker jeg ikke store og små bokstaver når jeg tekster eller skriver på internett / facebook etc. jeg leser heller ikke over hva jeg skriver i disse sammenhengene for å se etter feil ellers var jeg en 4-5-6 elev i norsk på vgs nynorsk, norsk, norsk muntlig. og jeg tenker bemerkning av skrivefeil hadde vært ok, men ikke å demotivere et barn ved å rette alle små skrivefeil og trekke poeng for det i en samfunnsfag prøve. takk for svar dere! Anonymous poster hash: 3594d...a88 Men hva med å motivere til korrekt skriving? Er det så galt? En sjetteklassing er tross alt 11-12 år. Når mener du man skal stille krav? jeg mente vel ikke i forhold til norsk, men for eksempel samfunnsfag. synes anonym 23:17 sier det ganske bra. jeg mener en skal stille rett krav til rett fag. norsk er forsåvidt datteren min god i, og der er hun obs på det hun skal. på denne prøven lå nok fokuset på å klare å svare for seg. Anonymous poster hash: 3594d...a88
Ladybird2014 Skrevet 11. november 2014 #29 Skrevet 11. november 2014 Stor bokstav i egennavn og etter punktum er noe vi fokuserer på lenge før femte klasse. Mulig at datteren din skriver veldig dårlig. Uenig at det skal trekke ned prøvekarakter i samfunnsfag, men viktig med godt språk og god rettskriving uansett fag. Synes du burde ha stor bokstav etter punktum selv. Får nesten frysninger av å lese det du skriver når du ikke har en eneste stor bokstav. Gå foran som et godt eksempel for datteren din.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #30 Skrevet 11. november 2014 Stavefeil er relevant i alle fag. Jeg trekker mindre dersom eleven er svak, strengere dersom eleven er sterk. Anonymous poster hash: 2d193...eb5 Da gjør du noe du ikke har lov til... Anonymous poster hash: b8c38...33e Ikke har lov til? Det går jo vel under tilpasset opplæring? At man er mindre pirkete på de elevene som i utgangspunktet ikke er så sterke, mens de elevene du vet for eksempel bare har slurvefeil og er sterke i utgangspunktet, de er man strengere med? Stedsnavn hadde jeg definitivt trukket poeng på i samfunnsfag, mens jeg ikke hadde vært like streng på annen skrivefeil. Samfunnsfag handler jo mer om å forstå og å kunne reflektere. Nei, du har ikke lov til å trekke i poeng/karakter for skrivefeil i andre fag enn språkfag. Jeg kjenner at jeg blir litt skremt over at du som lærer faktisk ikke vet dette. Dersom du virkelig trekker en elev i karakter i samfunnsfag fordi vedkommende har skrivefeil, gjør du noe du ikke har lov til fordi vi utelukkende skal vurdere etter kompetansemålene i læreplanen. Klart du kan være vrang og trekke litt for liten bokstav i egennavn, eller feilstaving av sådanne, fordi det da strengt tatt ikke blir et navn, men det synes jeg ærlig talt blir litt tåpelig. Da kan du heller snakk med eleven om det. Som du selv påpeker er det evnen til refleksjon og det å se sammenhenger som teller i faget, ikke rettskrivingen. En helt annen sak er det jo så klart å påpeke skrivefeil ovenfor elevene slik at de kan jobbe med disse, men å trekke i karakter? Nei, det kan du ikke. Hadde du gjort dette med mine barn, hadde jeg tatt det opp med deg, og ev. klaget på deg til ledelsen dersom du ikke stoppet med det. Du kan mene ting så mye du bare vil her, men faktum er at det er ikke lov til å trekke i karakter for skrivefeil i samfunnsfag. Anonymous poster hash: b8c38...33e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #31 Skrevet 11. november 2014 omtrent med vilje bruker jeg ikke store og små bokstaver når jeg tekster eller skriver på internett / facebook etc. jeg leser heller ikke over hva jeg skriver i disse sammenhengene for å se etter feil ellers var jeg en 4-5-6 elev i norsk på vgs nynorsk, norsk, norsk muntlig. og jeg tenker bemerkning av skrivefeil hadde vært ok, men ikke å demotivere et barn ved å rette alle små skrivefeil og trekke poeng for det i en samfunnsfag prøve. takk for svar dere! Anonymous poster hash: 3594d...a88 Men hva med å motivere til korrekt skriving? Er det så galt? En sjetteklassing er tross alt 11-12 år. Når mener du man skal stille krav? Det er stor forskjell på å motivere til god rettskriving, og det å gjøre noe man ikke har lov til. Som lærer skal vi forholde oss til læreplanen og kompetansemålene i de ulike fagene. Ut i fra disse kompetansemålene kan vi lage oss læringsmål som vi vurderer elevene etter på diverse prøver, framføringer osv. Disse målene skal være i tråd med kompetansemålene, og det er absolutt ingen kompetansemål i samfunnsfag som går på rettskriving. Disse finner man derimot i språkfagene. Dette betyr ikke at man som lærer i samfunnsfag ikke skal kunne kommentere rettskriving, eller oppmuntre til mer korrekt rettskriving, det betyr bare at man ikke har lov til å trekke i poeng/karakter for feil rettskriving, og det var vel dette HI spurte om også. Anonymous poster hash: b8c38...33e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #32 Skrevet 11. november 2014 forstår ikke problemet! det er vel ikke karakterer i 5.klasse? det spiller da ingen rolle hvor mange poeng ungen får? Anonymous poster hash: 9fd54...676
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #33 Skrevet 11. november 2014 forstår ikke problemet! det er vel ikke karakterer i 5.klasse? det spiller da ingen rolle hvor mange poeng ungen får? Anonymous poster hash: 9fd54...676 Det spiller en rolle for selvfølelsen. Spessielt om barnet sliter med staving vil det være viktig å få tilbakemelding om faglig dyktighet i andre fag. På barneskolen fungerer poeng på prøver på samme måte som karakterer gjør på ungdomskolen. De forteller deg om du har vært "flink" eller ikke. Anonymous poster hash: d2e5e...99c
Sage90 Skrevet 11. november 2014 #34 Skrevet 11. november 2014 Stavefeil er relevant i alle fag. Jeg trekker mindre dersom eleven er svak, strengere dersom eleven er sterk. Anonymous poster hash: 2d193...eb5 Da gjør du noe du ikke har lov til... Anonymous poster hash: b8c38...33e Ikke har lov til? Det går jo vel under tilpasset opplæring? At man er mindre pirkete på de elevene som i utgangspunktet ikke er så sterke, mens de elevene du vet for eksempel bare har slurvefeil og er sterke i utgangspunktet, de er man strengere med? Stedsnavn hadde jeg definitivt trukket poeng på i samfunnsfag, mens jeg ikke hadde vært like streng på annen skrivefeil. Samfunnsfag handler jo mer om å forstå og å kunne reflektere. Nei, du har ikke lov til å trekke i poeng/karakter for skrivefeil i andre fag enn språkfag. Jeg kjenner at jeg blir litt skremt over at du som lærer faktisk ikke vet dette. Dersom du virkelig trekker en elev i karakter i samfunnsfag fordi vedkommende har skrivefeil, gjør du noe du ikke har lov til fordi vi utelukkende skal vurdere etter kompetansemålene i læreplanen. Klart du kan være vrang og trekke litt for liten bokstav i egennavn, eller feilstaving av sådanne, fordi det da strengt tatt ikke blir et navn, men det synes jeg ærlig talt blir litt tåpelig. Da kan du heller snakk med eleven om det. Som du selv påpeker er det evnen til refleksjon og det å se sammenhenger som teller i faget, ikke rettskrivingen. En helt annen sak er det jo så klart å påpeke skrivefeil ovenfor elevene slik at de kan jobbe med disse, men å trekke i karakter? Nei, det kan du ikke. Hadde du gjort dette med mine barn, hadde jeg tatt det opp med deg, og ev. klaget på deg til ledelsen dersom du ikke stoppet med det. Du kan mene ting så mye du bare vil her, men faktum er at det er ikke lov til å trekke i karakter for skrivefeil i samfunnsfag. Anonymous poster hash: b8c38...33e Jeg er ikke lærer, men lærerstudent. Jeg tar samfunnsfag som valgfag i år og jeg spurte min foreleser om akkurat det her i dag, faktisk. Hun sa at man, med tanke på de grunnleggende ferdighetene, fint kunne rette på det med stor bokstav i stedsnavn osv. Og jeg mente IKKE at man trekke i poeng, jeg tenkte mer det at man kan rette på det. Jeg har definitivt misforstått det det er snakk om her. Jeg hadde altså fint rettet på det, men ikke trukket poeng for det! Når man svarer på ting rett før leggetid..herregud.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #35 Skrevet 11. november 2014 Nei. Man trekker ikke i skrivefeil i andre fag enn språkfag. Kommenterer skrivefeil? Ja, hvis de er gjentagende og ikke tilfeldige feil. Hilsen lærer OG mor til språksvak jente på 11 år. Anonymous poster hash: 7ed25...5ac
Astrum Skrevet 11. november 2014 #36 Skrevet 11. november 2014 (endret) Jeg undres på om lærere er klare over at de fatter et fovaltningsrettslig enkeltvedtak hver gang de setter karakterer på en prøve. Å rette på skrivefeil (så fremt teksten er leselig, og meningsinnholdet kommer klart frem) i samfunnsfag, for deretter å la dette virke inn på karakteren, vil fort kunne karakteriseres som å trekke inn hensyn som er utenforliggende. Rettskriving er ikke noe som skal vurderes i andre fag enn språkfagene, og dårlig rettskriving kan derfor normalt ikke danne grunnlaget for dårligere karakterer. Slike utenforliggende hensyn vil kunne ugyldiggjøre vedtak. Endret 11. november 2014 av Astrum
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #37 Skrevet 11. november 2014 omtrent med vilje bruker jeg ikke store og små bokstaver når jeg tekster eller skriver på internett / facebook etc. jeg leser heller ikke over hva jeg skriver i disse sammenhengene for å se etter feil ellers var jeg en 4-5-6 elev i norsk på vgs nynorsk, norsk, norsk muntlig. og jeg tenker bemerkning av skrivefeil hadde vært ok, men ikke å demotivere et barn ved å rette alle små skrivefeil og trekke poeng for det i en samfunnsfag prøve. takk for svar dere! Anonymous poster hash: 3594d...a88 Stor forskjell på å være en middels 4 til en 6er da.. Men hvorfor orker du ikke å bruke stor bokstav etter punktum? Grøsser når jeg ser setning på setning uten en eneste stor bokstav 🙈 Anonymous poster hash: fdba3...8f4
Tyra79 Skrevet 11. november 2014 #38 Skrevet 11. november 2014 Alle lærere har et medansvar når det kommer til grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning. Det betyr at vi i så måte er pliktet til å veilede elevene til å skrive riktig. Hadde nok rettet skrivefeil, evt kommentert dem, men aldri om jeg hadde trukket poeng!! Vurderingen skal skje på (i dette tilfelle) det samfunnsfaglige, ikke på rettskrivingen..!
Gjest Antarctica Skrevet 12. november 2014 #39 Skrevet 12. november 2014 (endret) omtrent med vilje bruker jeg ikke store og små bokstaver når jeg tekster eller skriver på internett / facebook etc. jeg leser heller ikke over hva jeg skriver i disse sammenhengene for å se etter feil ellers var jeg en 4-5-6 elev i norsk på vgs nynorsk, norsk, norsk muntlig. og jeg tenker bemerkning av skrivefeil hadde vært ok, men ikke å demotivere et barn ved å rette alle små skrivefeil og trekke poeng for det i en samfunnsfag prøve. takk for svar dere! Anonymous poster hash: 3594d...a88 Men hva med å motivere til korrekt skriving? Er det så galt? En sjetteklassing er tross alt 11-12 år. Når mener du man skal stille krav? Det er stor forskjell på å motivere til god rettskriving, og det å gjøre noe man ikke har lov til. Som lærer skal vi forholde oss til læreplanen og kompetansemålene i de ulike fagene. Ut i fra disse kompetansemålene kan vi lage oss læringsmål som vi vurderer elevene etter på diverse prøver, framføringer osv. Disse målene skal være i tråd med kompetansemålene, og det er absolutt ingen kompetansemål i samfunnsfag som går på rettskriving. Disse finner man derimot i språkfagene. Dette betyr ikke at man som lærer i samfunnsfag ikke skal kunne kommentere rettskriving, eller oppmuntre til mer korrekt rettskriving, det betyr bare at man ikke har lov til å trekke i poeng/karakter for feil rettskriving, og det var vel dette HI spurte om også. Anonymous poster hash: b8c38...33e Jeg henvender meg ikke til læreren, men til moren. HUN kan motivere ved å være omsorgsfull og nøyaktig i sitt eget skriftlige og muntlige språk. Hva læreren gjør, skiter jeg i, siden hun ikke er inne på tråden og leser hva jeg skriver. Men å skrive Grønland feil på en prøve i samfunnsfag ville jeg heller ikke ha akseptert som lærer - samfunnsfag innebærer bl a å kunne navn på land og kontinenter, og da bør de være riktig stava! Endret 12. november 2014 av Pashla&pashlingene
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #40 Skrevet 12. november 2014 omtrent med vilje bruker jeg ikke store og små bokstaver når jeg tekster eller skriver på internett / facebook etc. jeg leser heller ikke over hva jeg skriver i disse sammenhengene for å se etter feil ellers var jeg en 4-5-6 elev i norsk på vgs nynorsk, norsk, norsk muntlig. og jeg tenker bemerkning av skrivefeil hadde vært ok, men ikke å demotivere et barn ved å rette alle små skrivefeil og trekke poeng for det i en samfunnsfag prøve. takk for svar dere! Anonymous poster hash: 3594d...a88 Men hva med å motivere til korrekt skriving? Er det så galt? En sjetteklassing er tross alt 11-12 år. Når mener du man skal stille krav? Det er stor forskjell på å motivere til god rettskriving, og det å gjøre noe man ikke har lov til. Som lærer skal vi forholde oss til læreplanen og kompetansemålene i de ulike fagene. Ut i fra disse kompetansemålene kan vi lage oss læringsmål som vi vurderer elevene etter på diverse prøver, framføringer osv. Disse målene skal være i tråd med kompetansemålene, og det er absolutt ingen kompetansemål i samfunnsfag som går på rettskriving. Disse finner man derimot i språkfagene. Dette betyr ikke at man som lærer i samfunnsfag ikke skal kunne kommentere rettskriving, eller oppmuntre til mer korrekt rettskriving, det betyr bare at man ikke har lov til å trekke i poeng/karakter for feil rettskriving, og det var vel dette HI spurte om også. Anonymous poster hash: b8c38...33e Jeg henvender meg ikke til læreren, men til moren. HUN kan motivere ved å være omsorgsfull og nøyaktig i sitt eget skriftlige og muntlige språk. Hva læreren gjør, skiter jeg i, siden hun ikke er inne på tråden og leser hva jeg skriver. Men å skrive Grønland feil på en prøve i samfunnsfag ville jeg heller ikke ha akseptert som lærer - samfunnsfag innebærer bl a å kunne navn på land og kontinenter, og da bør de være riktig stava! Så på en prøve man har f.eks i geografi med flere land og hovedsteder så forventer du at man skal kunne klare å skrive alle land og hovedsteder korrekt til enhver tid? Når man har prøver om spesielt Afrika og Asia er det mange vanskelig og lange navn på både land og hovedsteder. Jeg er veldig interessert i geografi og kan mye der, men kan ikke garantere at jeg klarer å skrive stedsnavnene riktig. Anonymous poster hash: 1e497...1f5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #41 Skrevet 12. november 2014 Jeg undres på om lærere er klare over at de fatter et fovaltningsrettslig enkeltvedtak hver gang de setter karakterer på en prøve. Å rette på skrivefeil (så fremt teksten er leselig, og meningsinnholdet kommer klart frem) i samfunnsfag, for deretter å la dette virke inn på karakteren, vil fort kunne karakteriseres som å trekke inn hensyn som er utenforliggende. Rettskriving er ikke noe som skal vurderes i andre fag enn språkfagene, og dårlig rettskriving kan derfor normalt ikke danne grunnlaget for dårligere karakterer. Slike utenforliggende hensyn vil kunne ugyldiggjøre vedtak. Detter er ikke riktig. § 2.(definisjoner). I denne lov menes med: enkeltvedtak, et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer; Juristen. Anonymous poster hash: 9fd54...676
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #42 Skrevet 12. november 2014 omtrent med vilje bruker jeg ikke store og små bokstaver når jeg tekster eller skriver på internett / facebook etc. jeg leser heller ikke over hva jeg skriver i disse sammenhengene for å se etter feil ellers var jeg en 4-5-6 elev i norsk på vgs nynorsk, norsk, norsk muntlig. og jeg tenker bemerkning av skrivefeil hadde vært ok, men ikke å demotivere et barn ved å rette alle små skrivefeil og trekke poeng for det i en samfunnsfag prøve. takk for svar dere! Anonymous poster hash: 3594d...a88 Men hva med å motivere til korrekt skriving? Er det så galt? En sjetteklassing er tross alt 11-12 år. Når mener du man skal stille krav? Det er stor forskjell på å motivere til god rettskriving, og det å gjøre noe man ikke har lov til. Som lærer skal vi forholde oss til læreplanen og kompetansemålene i de ulike fagene. Ut i fra disse kompetansemålene kan vi lage oss læringsmål som vi vurderer elevene etter på diverse prøver, framføringer osv. Disse målene skal være i tråd med kompetansemålene, og det er absolutt ingen kompetansemål i samfunnsfag som går på rettskriving. Disse finner man derimot i språkfagene. Dette betyr ikke at man som lærer i samfunnsfag ikke skal kunne kommentere rettskriving, eller oppmuntre til mer korrekt rettskriving, det betyr bare at man ikke har lov til å trekke i poeng/karakter for feil rettskriving, og det var vel dette HI spurte om også. Anonymous poster hash: b8c38...33e Jeg henvender meg ikke til læreren, men til moren. HUN kan motivere ved å være omsorgsfull og nøyaktig i sitt eget skriftlige og muntlige språk. Hva læreren gjør, skiter jeg i, siden hun ikke er inne på tråden og leser hva jeg skriver. Men å skrive Grønland feil på en prøve i samfunnsfag ville jeg heller ikke ha akseptert som lærer - samfunnsfag innebærer bl a å kunne navn på land og kontinenter, og da bør de være riktig stava! Så på en prøve man har f.eks i geografi med flere land og hovedsteder så forventer du at man skal kunne klare å skrive alle land og hovedsteder korrekt til enhver tid? Når man har prøver om spesielt Afrika og Asia er det mange vanskelig og lange navn på både land og hovedsteder. Jeg er veldig interessert i geografi og kan mye der, men kan ikke garantere at jeg klarer å skrive stedsnavnene riktig. Anonymous poster hash: 1e497...1f5 Selvfølgelig skal man forvente at elever skriver navn på land og hovedstader riktig! Hvordan skal de ellers lære seg det? Skal man bare godta at de skriver feil? Kan jo snart ikke stille det minste krav til norske skoleelever. De kommer til å bli parkert fullstendig av utlendinger med tiden. Anonymous poster hash: c2fe9...438
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #43 Skrevet 12. november 2014 omtrent med vilje bruker jeg ikke store og små bokstaver når jeg tekster eller skriver på internett / facebook etc. jeg leser heller ikke over hva jeg skriver i disse sammenhengene for å se etter feil ellers var jeg en 4-5-6 elev i norsk på vgs nynorsk, norsk, norsk muntlig. og jeg tenker bemerkning av skrivefeil hadde vært ok, men ikke å demotivere et barn ved å rette alle små skrivefeil og trekke poeng for det i en samfunnsfag prøve. takk for svar dere! Anonymous poster hash: 3594d...a88 Men hva med å motivere til korrekt skriving? Er det så galt? En sjetteklassing er tross alt 11-12 år. Når mener du man skal stille krav?Det er stor forskjell på å motivere til god rettskriving, og det å gjøre noe man ikke har lov til. Som lærer skal vi forholde oss til læreplanen og kompetansemålene i de ulike fagene. Ut i fra disse kompetansemålene kan vi lage oss læringsmål som vi vurderer elevene etter på diverse prøver, framføringer osv. Disse målene skal være i tråd med kompetansemålene, og det er absolutt ingen kompetansemål i samfunnsfag som går på rettskriving. Disse finner man derimot i språkfagene. Dette betyr ikke at man som lærer i samfunnsfag ikke skal kunne kommentere rettskriving, eller oppmuntre til mer korrekt rettskriving, det betyr bare at man ikke har lov til å trekke i poeng/karakter for feil rettskriving, og det var vel dette HI spurte om også. Anonymous poster hash: b8c38...33e Jeg henvender meg ikke til læreren, men til moren. HUN kan motivere ved å være omsorgsfull og nøyaktig i sitt eget skriftlige og muntlige språk. Hva læreren gjør, skiter jeg i, siden hun ikke er inne på tråden og leser hva jeg skriver. Men å skrive Grønland feil på en prøve i samfunnsfag ville jeg heller ikke ha akseptert som lærer - samfunnsfag innebærer bl a å kunne navn på land og kontinenter, og da bør de være riktig stava! Så på en prøve man har f.eks i geografi med flere land og hovedsteder så forventer du at man skal kunne klare å skrive alle land og hovedsteder korrekt til enhver tid? Når man har prøver om spesielt Afrika og Asia er det mange vanskelig og lange navn på både land og hovedsteder. Jeg er veldig interessert i geografi og kan mye der, men kan ikke garantere at jeg klarer å skrive stedsnavnene riktig. Anonymous poster hash: 1e497...1f5 Selvfølgelig skal man forvente at elever skriver navn på land og hovedstader riktig! Hvordan skal de ellers lære seg det? Skal man bare godta at de skriver feil? Kan jo snart ikke stille det minste krav til norske skoleelever. De kommer til å bli parkert fullstendig av utlendinger med tiden. Anonymous poster hash: c2fe9...438 Nei, men man kan ikke trekke dem i karakter for vanlige skrivefeil. Det er åpnet opp for å trekke for å ikke skrive land, byer og lignende korrekt i og med at man da kan være vrang og si at de tross alt ikke har fått med riktig by/land, men man kan ikke trekke for generell dårlig rettskriving. Ikke i samfunnsfag. Du kan mene så mye du bare vi her, men slik er det akkurat nå med KL06. Anonymous poster hash: b8c38...33e
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #44 Skrevet 12. november 2014 Norske lærere sliter. De BØR skilte med gode resultater på diverse prøver, men nåde dem om de krever noe av våre stakkars små...! Anonymous poster hash: 048ab...0fb
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #45 Skrevet 12. november 2014 Det logiske er at stavefeil som er relevante i faget bør kunne trekkes for. Staver man land/byer feil på en geografiprøve, kjemiske navn på kjemiprøve, dikternavn på en litteraturhistoreprøve osv osv, så bør det kunne ha en betydning for resultatet, og så kan denne betydningen variere etter alderstrinn og hvor "grov" stavefeilen er. Man bør ikke kunne få full pott på en prøve i geografi om man staver feil på mange byer og land. Anonymous poster hash: 0ca3e...b8c
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #46 Skrevet 12. november 2014 omtrent med vilje bruker jeg ikke store og små bokstaver når jeg tekster eller skriver på internett / facebook etc. jeg leser heller ikke over hva jeg skriver i disse sammenhengene for å se etter feil ellers var jeg en 4-5-6 elev i norsk på vgs nynorsk, norsk, norsk muntlig. og jeg tenker bemerkning av skrivefeil hadde vært ok, men ikke å demotivere et barn ved å rette alle små skrivefeil og trekke poeng for det i en samfunnsfag prøve. takk for svar dere! Anonymous poster hash: 3594d...a88 Men hva med å motivere til korrekt skriving? Er det så galt? En sjetteklassing er tross alt 11-12 år. Når mener du man skal stille krav?Det er stor forskjell på å motivere til god rettskriving, og det å gjøre noe man ikke har lov til. Som lærer skal vi forholde oss til læreplanen og kompetansemålene i de ulike fagene. Ut i fra disse kompetansemålene kan vi lage oss læringsmål som vi vurderer elevene etter på diverse prøver, framføringer osv. Disse målene skal være i tråd med kompetansemålene, og det er absolutt ingen kompetansemål i samfunnsfag som går på rettskriving. Disse finner man derimot i språkfagene. Dette betyr ikke at man som lærer i samfunnsfag ikke skal kunne kommentere rettskriving, eller oppmuntre til mer korrekt rettskriving, det betyr bare at man ikke har lov til å trekke i poeng/karakter for feil rettskriving, og det var vel dette HI spurte om også. Anonymous poster hash: b8c38...33e Jeg henvender meg ikke til læreren, men til moren. HUN kan motivere ved å være omsorgsfull og nøyaktig i sitt eget skriftlige og muntlige språk. Hva læreren gjør, skiter jeg i, siden hun ikke er inne på tråden og leser hva jeg skriver. Men å skrive Grønland feil på en prøve i samfunnsfag ville jeg heller ikke ha akseptert som lærer - samfunnsfag innebærer bl a å kunne navn på land og kontinenter, og da bør de være riktig stava! Så på en prøve man har f.eks i geografi med flere land og hovedsteder så forventer du at man skal kunne klare å skrive alle land og hovedsteder korrekt til enhver tid? Når man har prøver om spesielt Afrika og Asia er det mange vanskelig og lange navn på både land og hovedsteder. Jeg er veldig interessert i geografi og kan mye der, men kan ikke garantere at jeg klarer å skrive stedsnavnene riktig. Anonymous poster hash: 1e497...1f5 Selvfølgelig skal man forvente at elever skriver navn på land og hovedstader riktig! Hvordan skal de ellers lære seg det? Skal man bare godta at de skriver feil? Kan jo snart ikke stille det minste krav til norske skoleelever. De kommer til å bli parkert fullstendig av utlendinger med tiden. Anonymous poster hash: c2fe9...438 Nei, men man kan ikke trekke dem i karakter for vanlige skrivefeil. Det er åpnet opp for å trekke for å ikke skrive land, byer og lignende korrekt i og med at man da kan være vrang og si at de tross alt ikke har fått med riktig by/land, men man kan ikke trekke for generell dårlig rettskriving. Ikke i samfunnsfag. Du kan mene så mye du bare vi her, men slik er det akkurat nå med KL06. Anonymous poster hash: b8c38...33e Innlegget mitt du svarte på er mitt første i denne tråden. Jeg svarte på om det er riktig at det skal forventes at elever skriver navn på byer, hovedstader osv. riktig. Mitt svar til det er SELVFØLGELIG!!! Pugget du aldri da du gikk på skolen? De skal selvsagt ikke trekkes i karakter i geografi for skrivefeil, men svarer de "Pariz" på spørsmål om hovedstaden i Frankrike, eller "Simbavve" om de skal nevne et land i Afrika, da bør det virkelig være trekk! Får assosiasjoner til den tegneserieruta med de foreldrene som står og kjefter på læreren for elevens svake resultater jeg nå.... Anonymous poster hash: c2fe9...438
Astrum Skrevet 12. november 2014 #47 Skrevet 12. november 2014 Jeg undres på om lærere er klare over at de fatter et fovaltningsrettslig enkeltvedtak hver gang de setter karakterer på en prøve. Å rette på skrivefeil (så fremt teksten er leselig, og meningsinnholdet kommer klart frem) i samfunnsfag, for deretter å la dette virke inn på karakteren, vil fort kunne karakteriseres som å trekke inn hensyn som er utenforliggende. Rettskriving er ikke noe som skal vurderes i andre fag enn språkfagene, og dårlig rettskriving kan derfor normalt ikke danne grunnlaget for dårligere karakterer. Slike utenforliggende hensyn vil kunne ugyldiggjøre vedtak. Detter er ikke riktig. § 2.(definisjoner). I denne lov menes med: enkeltvedtak, et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer; Juristen. Anonymous poster hash: 9fd54...676 For det første: Det er hevet over enhver tvil at standpunktkarakterer utgjør enkeltvedtak i lovens forstand, se forøvrig Sivilombudsmannens uttalelse i sak 2009/307, der denne skriver at "men manglende vurderingsgrunnlag kan medføre at karakterfastsettingen – som er enkeltvedtak – blir uforsvarlig". At standpunktkarakterer utgjør enkeltvedtak, er lagt til grunn av landets fylkeskommuner og skoler, samt i deres rundskriv. Visse rundskriv legger også til grunn at alle karakterer er resultatet av enkeltvedtak, cfr. f.eks. Nord-Trøndelag fylkeskommunes rundskriv: "All karaktersetting er enkeltvedtak og kan derfor påklages". Hvorvidt karakterer på lokale prøver er enkeltvedtak, kan altså diskuteres, og er muligens ikke svart på hvitt. Jeg formulerte meg nok for bastant, men det gjør, etter min mening, du også. Innledningsvis er vedtak avgjørelser som "treffes under utøving av offentlig myndighet", jf. fvl. § 2 første ledd litra a. Jeg antar at det ikke er omtvistet at lærere - i hvert fall ved landets offentlige skoler - utøver slik "offentlig myndighet" i karakterfastsettingen. Videre må disse gjelde "rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer". Jeg antar dermed at det heller ikke er omtvistet at prøvekarakterer gjelder "en eller flere personer", slik at tolkningen av "rettigheter og plikter" blir det avgjørende. I Alminnelig forvaltningsrett, 3. utg., Hans Petter Graver, legges til grunn at "[r]ettigheter og plikter må ses på i en nokså vid betydning". Videre fremgår at det med rettigheter og plikter menes "dels forhold av betydning for handlefriheten som påbud, forbud, fritakelser og tillatelser, og regler som gir noen et krav på andre, men det går også på regulering av kompetansen til å pådra seg eller pålegge andre forpliktelser og kvalifiseringer som f.eks. tildeling av sertifikater, diplomer, beviser m.m. (...)". Ettersom standpunktkarakterer bestemmer hvilke skoler en elev vil kunne få opptak til, og disse er basert på prøvekarakterer (og eventuelle andre karakterer/annen vurdering i timene), må det kunne sies at prøvekarakterene "er av betydning for tillatelser og krav" elevene måtte ha, jf. ordlyden i Gravers lærebok. Videre kan prøvekarakterer ha en rekke andre konsekvenser, som det til dels er vanskelig å få oversikt over. Som eksempel: For opptak til matematikkundervisning på engelsk da jeg gikk på videregående, fikk de som fikk best karakterer på matematikkprøvene plass, da klassen ellers var full. Dette må kunne betegnes en "rettighet". Om man likevel skulle sett bort ifra konsekvensene ovenfor, kunne man kanskje avvist prøvekarakterer som enkeltvedtak, da disse vil kunne ses på som "foreløpig ledd i behandlingen av en sak", der "saken" er standpunktkarakteren, jf. Jan Fridthjof Bernts kommentar til fvl. § 2 første ledd litra b på Rettsdata. Jeg er uansett av den oppfatning at karakterer utgjør selvstendige vurderingsgrunnlag, som uansett utgjør en stor andel (i noen fag/for noen lærere kanskje hele grunnlaget) for standpunktkarakteren. Jeg er overrasket at du, som jurist, kommer med et slikt svar - ikke minst der du bare kopierer og limer inn lovteksten med kommentaren "dette er ikke riktig". -Jusstudenten.
Gjest Antarctica Skrevet 12. november 2014 #48 Skrevet 12. november 2014 Irrelevant for en elev i barneskolen, da.
Astrum Skrevet 12. november 2014 #49 Skrevet 12. november 2014 Absolutt; muligens irrelevant for trådstarter, men relevant for karakterer senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå