Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #1 Skrevet 10. november 2014 er stavefeil relevant i samfunnsfag? datteren min har fått trekk for stavefeil på prøven sin. et eksempel er Grøndland som trakk ned 1 av 2 poeng. Anonymous poster hash: 3594d...a88
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #2 Skrevet 10. november 2014 Nei Anonymous poster hash: 5d95d...6fe
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #3 Skrevet 10. november 2014 Jeg gir trekk for å stave land og byer feil. Anonymous poster hash: 9a12c...7b6
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #4 Skrevet 10. november 2014 Stavefeil er relevant i alle fag. Jeg trekker mindre dersom eleven er svak, strengere dersom eleven er sterk. Anonymous poster hash: 2d193...eb5
Gjest Julia1984 Skrevet 10. november 2014 #5 Skrevet 10. november 2014 Jeg ville absolutt bemerket skrivefeil. ..eneste måten de lærer på ved å se hva d3m har gjort feil. Men jeg ville ikke trukket de i poeng i en samfunnsfagsprøve
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #7 Skrevet 10. november 2014 Jeg underviser i norsk og historie i VGS, og jeg trekker aldri i karakter for skrivefeil innen historiefaget. Dersom læreren gjør dette, gjør hun/han feil. Det står ingenting i læreplanmålene at det skriftlige språket skal være korrekt i historie eller samfunnsfag. Jeg ville tatt det opp med læreren. Man kan selvsagt velge å være vrang når det kommer til egennavn, men jeg velger å ikke være det. For meg er det refleksjon og forståelse som er viktig i historiefaget. Derimot kan jeg gjerne påpeke en hyppig gjentatt skrivefeil ovenfor eleven for at hun/han skal kunne korrigere dette. Det er klart at rettskriving og språk er viktig i alle fag, men vi har ikke lov til å la det påvirke karakteren i alle fag. Anonymous poster hash: b8c38...33e
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #8 Skrevet 10. november 2014 Jeg er samfunnsfagslærer på en ungdomsskole, for tiden i 9. klasse. Jeg trekker IKKE poeng for skrivefeil. Ingen poeng i å trekke svake elever fordi de sliter med rettskriving, mye viktigere at de faktisk har forstått temaet. Mange av de svake har uansett muntlige prøver, da måtte jeg jo trekke en kollega (læree, assistent) om det var skrivefeil i svaret. Jeg er også engelsklærer, og da trekker jeg selvsagt for alt av skrivefeil, da dette faktisk er en språktestv Anonymous poster hash: 5ac21...8b7
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #9 Skrevet 10. november 2014 Stavefeil er relevant i alle fag. Jeg trekker mindre dersom eleven er svak, strengere dersom eleven er sterk. Anonymous poster hash: 2d193...eb5 Da gjør du noe du ikke har lov til... Anonymous poster hash: b8c38...33e
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #10 Skrevet 10. november 2014 takk for svar! hun går i femte klasse. over halvparten av poengene hun kunne ha fått ble borte pga skrivefeil. syntes dette var merkelig i samfunnsfag. er snakk om en bokstav her og der, og liten bokstav i stedet for stor på stedsnavn og lignende. Anonymous poster hash: 3594d...a88
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #11 Skrevet 10. november 2014 takk for svar! hun går i femte klasse. over halvparten av poengene hun kunne ha fått ble borte pga skrivefeil. syntes dette var merkelig i samfunnsfag. er snakk om en bokstav her og der, og liten bokstav i stedet for stor på stedsnavn og lignende. Anonymous poster hash: 3594d...a88 jeg mente sjette klasse. Anonymous poster hash: 3594d...a88
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #12 Skrevet 10. november 2014 Oi... Det var vanvittig strengt. Helt feil taktikk av læreren. I drøftingsoppgaver, særlig når vi snakker om programfaglige samfunnsfag i vg 2 og 3, bør elevene skrive med godt og feilfritt språk, men selv da er ikke trekket voldsomt. Men klart, med masse skrivefeil og dårlig språk når du ikke toppkarakter. I barneskolen er det helt meningsløst å trekke for skrivefeil. Dette må tas opp med læreren. Anonymous poster hash: a66f0...621
Optatium Skrevet 10. november 2014 #13 Skrevet 10. november 2014 Stor bokstav på stedsnavn syns jeg forsåvidt det er greit å trekke poeng for, da du ikke lenger skriver det som et navn. Når det er sagt ville jeg aldri trekt mye for skrivefeil i samfunnsfag. Samfunnsfag i ungdomsskolen er et muntlig fag, og da skal faktisk ikke skrivefeil telle. Derimot er det viktig å kunne formulere seg og gjøre seg godt forstått.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #14 Skrevet 10. november 2014 Jeg ville påpekt feilene muntlig men ikke trukket fra poeng. Evt skrivevansker skal ikke hindre deg i å gjøre det godt i samfunnsfag /naturfag el. Anonymous poster hash: 920a0...34a
LME1001 Skrevet 10. november 2014 #15 Skrevet 10. november 2014 Jeg trekker aldri for skrivefeil i andre fag enn engelsk og norsk. I engelsk og norsk får de nok heller ikke så mye trekk som de kanskje får av andre, så lenge de gjør seg forstått. Jeg mener det blir litt feil å trekke like mye hvis èn elev har skrevet "tsjer" (chair) på gloseprøven, mens en annen elev har svart blankt. Belønner altså de som prøver, med kanskje et halvt poeng.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #16 Skrevet 10. november 2014 Jeg trekker aldri for skrivefeil i andre fag enn engelsk og norsk. I engelsk og norsk får de nok heller ikke så mye trekk som de kanskje får av andre, så lenge de gjør seg forstått. Jeg mener det blir litt feil å trekke like mye hvis èn elev har skrevet "tsjer" (chair) på gloseprøven, mens en annen elev har svart blankt. Belønner altså de som prøver, med kanskje et halvt poeng. Godt å se at vi er flere! Jeg må ærlig innrømme at jeg ble veldig betenkt over en del av svarene i denne tråden. Det later til at flere av lærerne her inne ikke kan læreplanen sin noe særlig godt, og det synes jeg er litt skremmende. Det er tross alt den vi jobber etter. Anonymous poster hash: b8c38...33e
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #17 Skrevet 10. november 2014 Jeg er samfunnsfagslærer på en ungdomsskole, for tiden i 9. klasse. Jeg trekker IKKE poeng for skrivefeil. Ingen poeng i å trekke svake elever fordi de sliter med rettskriving, mye viktigere at de faktisk har forstått temaet. Mange av de svake har uansett muntlige prøver, da måtte jeg jo trekke en kollega (læree, assistent) om det var skrivefeil i svaret. Jeg er også engelsklærer, og da trekker jeg selvsagt for alt av skrivefeil, da dette faktisk er en språktestv Anonymous poster hash: 5ac21...8b7 Samme gjør jeg, i både samf og eng Anonymous poster hash: ace0e...9d6
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #18 Skrevet 10. november 2014 Jeg trekker aldri for skrivefeil i andre fag enn engelsk og norsk. I engelsk og norsk får de nok heller ikke så mye trekk som de kanskje får av andre, så lenge de gjør seg forstått. Jeg mener det blir litt feil å trekke like mye hvis èn elev har skrevet "tsjer" (chair) på gloseprøven, mens en annen elev har svart blankt. Belønner altså de som prøver, med kanskje et halvt poeng. Jeg gir også halvt poeng for lydrett svar. Anonymous poster hash: ace0e...9d6
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #19 Skrevet 10. november 2014 Jeg trekker aldri for skrivefeil i andre fag enn engelsk og norsk.I engelsk og norsk får de nok heller ikke så mye trekk som de kanskje får av andre, så lenge de gjør seg forstått. Jeg mener det blir litt feil å trekke like mye hvis èn elev har skrevet "tsjer" (chair) på gloseprøven, mens en annen elev har svart blankt. Belønner altså de som prøver, med kanskje et halvt poeng.Jeg gir også halvt poeng for lydrett svar. Anonymous poster hash: ace0e...9d6 Det gjør jeg også. Hilsen engelsk/samfunnsfagslæreren lenger oppe. Anonymous poster hash: 5ac21...8b7
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #20 Skrevet 10. november 2014 takk for svar! hun går i femte klasse. over halvparten av poengene hun kunne ha fått ble borte pga skrivefeil. syntes dette var merkelig i samfunnsfag. er snakk om en bokstav her og der, og liten bokstav i stedet for stor på stedsnavn og lignende. Anonymous poster hash: 3594d...a88 Men om hun går i 5.kl så får hun ingen karakter. Dermed kan det være bra å ha et visst fokus på dette slik det kommer på plass til ungdomsskolen. Det er viktigere at hun får dette på plass ,enn at du gjør dette til en kjepphest. Du ser selv hvor mye tyn folk får, bare her inne, om man ikke skriver rett. Men jeg er selvfølgelig enig med alle om at hun ikke børe trekke de poenga. Anonymous poster hash: ace0e...9d6
Sage90 Skrevet 10. november 2014 #21 Skrevet 10. november 2014 Stavefeil er relevant i alle fag. Jeg trekker mindre dersom eleven er svak, strengere dersom eleven er sterk. Anonymous poster hash: 2d193...eb5 Da gjør du noe du ikke har lov til... Anonymous poster hash: b8c38...33e Ikke har lov til? Det går jo vel under tilpasset opplæring? At man er mindre pirkete på de elevene som i utgangspunktet ikke er så sterke, mens de elevene du vet for eksempel bare har slurvefeil og er sterke i utgangspunktet, de er man strengere med? Stedsnavn hadde jeg definitivt trukket poeng på i samfunnsfag, mens jeg ikke hadde vært like streng på annen skrivefeil. Samfunnsfag handler jo mer om å forstå og å kunne reflektere.
det er berre mordi Skrevet 10. november 2014 #22 Skrevet 10. november 2014 Nei, men når det er sagt, så synest eg at det er viktig å skrive korrekt norsk i alle høve, så eg hadde nok korrigert, i håp om at eleven hadde lest det og lært av det.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #23 Skrevet 10. november 2014 Nei, jeg retter ikke stavefeil i andre fag enn norsk og engelsk. Elevene har mål de skal nå innenfor et emne, og der inngår ikke rettskriving. Det må jo være veldig frustrerende å kunne fagstoffet innenfor samfunnsfag godt, men få et dårlig resultat fordi man har skrivefeil! Selv ikke i norsk retter jeg alt av feil. Det kan virke veldig demotiverende for elevene å få masse røde streker. Har elevene for eksempel en innleveringsoppgave, skriver de etter kriterier. Noen av kriteriene kan for eksempel være å fokusere på skj-lyden, kj-lyden, sette avsnitt osv. Noen av kriteriene er også gjerne individuelle, slik at alle har noe å strekke seg etter. Jeg husker at dette også var et tema på lærerskolen da jeg gikk der for over 15 år siden. Vi lærte at vi ikke skal rette språkfeil i for eksempel samfunnsfag. Jeg husker at vi drøftet det på jobben for noen år siden også. Samme holdning da. Anonymous poster hash: db6d3...613
Gjest Antarctica Skrevet 10. november 2014 #24 Skrevet 10. november 2014 takk for svar! hun går i femte klasse. over halvparten av poengene hun kunne ha fått ble borte pga skrivefeil. syntes dette var merkelig i samfunnsfag. er snakk om en bokstav her og der, og liten bokstav i stedet for stor på stedsnavn og lignende. Anonymous poster hash: 3594d...a88 Du er ikke så nøye på store og små bokstaver, du heller. Hva med å anerkjenne, både på dine og barnets vegne, at det å kunne språket sitt godt, er en ressurs? Hvorfor ta det som en fornærmelse når noen forlanger at man snakker eller skriver rett? Hjelp henne - det gjør du ikke ved å bagatellisere det læreren sier.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #25 Skrevet 10. november 2014 omtrent med vilje bruker jeg ikke store og små bokstaver når jeg tekster eller skriver på internett / facebook etc. jeg leser heller ikke over hva jeg skriver i disse sammenhengene for å se etter feil ellers var jeg en 4-5-6 elev i norsk på vgs nynorsk, norsk, norsk muntlig. og jeg tenker bemerkning av skrivefeil hadde vært ok, men ikke å demotivere et barn ved å rette alle små skrivefeil og trekke poeng for det i en samfunnsfag prøve. takk for svar dere! Anonymous poster hash: 3594d...a88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå