Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #26 Skrevet 4. november 2014 Det ser ut som en del her inne tror at det å spise sunt trenger å bety et matbudsjett på opp mot 8-10.000,- pr mnd for en familie på to voksne og to barn. Det er jo bare tull og kan ikke skyldes annet enn veldig begrensede matlaginskunskaper. Å bruke så mye er jo selvfølgelig ikke vansklig, men du kan ha et veldig sunt og godt kosthold til en langt lavere pris. Bare for å ta noen eksempler. Perletomater koster ofte omtrent 10 ganger så mye som vanlige runde tomater. Næringsinnholdet er så godt som likt. Indrefilet er dyrt, men bankekjøtt er like sunt og koster gjerne 1/3. Små amadinepoteter koster gjerne minst 4 ganger så mye som løsvektpoteter og kjøper du de norske billigere potetene slipper du antigromiddlene som amadinepotetene er behandlet med også. Epler, pærer og bananer er oftest billig og like sunt som mango, kiwi, pasjonsfrukt osv. Purre koster gjerne under 1/4 av vårløk. Hodekål er kjempesunt og koster nesten ingenting. Det går an å gjøre veldig mange gode helsevalg som også er billige hvis du bare kan litt om hva de ulike produktene inneholder og litt om matlaging. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Problemet er at ren fisk og rent kjøtt koster mye mer enn kjøttkaker, fiskeboller og annen halvfabrikata. Hvis man skal spise brød med skinkepålegg 3 ganger om dagen pluss middag som er sammensatt av billige ingredienser er det selvfølgelig bra for matbudsjettet, men ikke så bra for helsa. Det er der du tar feil og sansynlig vis mangler litt kunskaper om hva de ulike matarene inneholder.Bankekjøtt, koteletter, frossne blokker av fiskefilet, kyllingkjøttdeig osv er sunn mat og ikke dyrt. Et grovt brød med skinke er også sunn og god mat. Når det gjelder for eksempel fiskeboller som du nevner så er det heller ikke spessielt billig. En boks Bjellands fiskeboller koster gjerne over 50 kr. Det er en god del mer enn en blokk med 400 g torsk. Ferdige kjøttkaker er heller ikke spessielt billig. Ofte koster det over 200 kr pr kg, men i og med at de gjerne selges i pakkninger på 400 g ser det ikke så dyrt ut i butikken. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Men altså, kyllingKJØTTDEIG er jo ikke sunt. Det er halvfabrikata. Kjøttdeig man lager selv er sunt. Grovt brød er sunt ja, men det er ikke sunt slik som mange nordmenn gjør å spise brød hele dagen lang. Det hjelper ikke å spise grønnsaker til middag hvis resten av måltider om dagen består av bare brød. Fiskeboller på boks er billig, koster rundt 10-12 kroner og holder til en familie på 4 i tillegg til poteter. Når det gjelder tilbud på butikkene, så er 80 % av tilbudsvarer usunn mat som pizza, brus, halvfabrikata osv. Hva er det egentlig du mener er feil med kyllingkjøttdeigen og hva er det som gjør den kjøttdeigen du lager selv bedre?Prisen på fiskeboller på boks varierer mye. De billigste variantene kan koste ned mot 22,- (first price), omtrent som de billigste torskeblokkene. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Lenge siden jeg leste på kyllingkjøttpakken men sa var det vel muk kjøtt. Jeg har hjemmekværnet kjøttdeig - da vet jeg hva som er i. Fiskeboller er faktisk noe jeg prøvde å redusere prisen på - vi spiser Lofoten (tror det er den med mest fisk på meny?) kr 80 pr pakke, blir selvsagt dyrt med 2 slike pakker for en fiskebollemiddag. Men alternativene smaker altså så lit godt at det er uaktuelt. Jeg kan selvagt lage det selv, men Fiskebollemiddag går under kategorien raske enkle middager så da er det alternativet når ting skal gå raskt her. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Når det gjelder kyllingkjøttdeig er det ikke MUK i den i Norge. Hva har du i din hjemmekvernede kjøttdeig? Anonymous poster hash: d0e44...6b7
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #27 Skrevet 4. november 2014 Vi bruker 12-14.000 på 2 voksne og 3 små barn. Mye penger helt klart, vi spiser sunt, og vi kan helt klart spise like sunt til en billigere penge, men: Vi liker mango - vi liker smaken på perletomatet bedre enn store tomater, det er også lettere å ha på boret til selvplukk gjennom dagen. Jeg liker amadinpoteter elle andre selskapspoteter med skal uten gjord. Jeg foretrekker charlottløk foran purre. Jeg foretrekker ofte økologisk, det er gjerne litt dyrere. Vi drikker Hardanger eplejuice pga smaken, det samme med ferskpresset appelsinjuice fremfor billigere juice. Vi foretrekker viltkjøtt (elg, hjort) og fersk fisk. All mat lages fra bunnen og vi har råd til det, selvom jeg prøver å være mer bevist på pris så ønsker vi ikke å gå ned på smak. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Samme her, altså ikke at vi bare spiser vilt og filet, men å kjøpe de billigste matpotetene (bare ordet gir meg frysninger) som ikke har smak, og kun spise de samme fruktene hele tiden uten variasjon er jo drittkjedelig. Greit hvis man absolutt er NØDT til å spare, men hvis man ikke er det så forstår jeg ikke poenget å leve kjipt og velge mat ut fra pris og ikke smak. Perletomater smaker for eksempel helt annerledes enn vanlige, utvannede store tomater. Det er lettere å få i barna ting som perletomater, aromapoteter, mango, bananer osv enn andre grønnsaker og frukt. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Jeg forstår at du liker disse produktene godt og det er ikke noe galt i å bruke dem, men det er ikke nødvendig. Hvis du ikke klan lage god og variert mat med de billige produktene er du sansynlig vis ikke noe særlig flink på kjøkkenet. Det er drimot litt dumt å påstå at andre må ha et dårlig kosthold bare fordi de bruker halvparten så mye penger på mat som det du gjør. Det er like sansynlig at de bare er flinkekere til å lage mat. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Angrep er det beste forsvar, er det ikke det? Skal jeg være like usaklig som deg og påpeke hvor dårlig du skriver? Jeg er ikke en dårlig kokk bare fordi jeg ikke bruker alt fra first price eller fordi jeg velger å spise variert, og ikke begrenser meg til 2 slag frukt og 3 slag grønnsaker hele året. Men du må selvfølgelig være usaklig når du er tom for argumenter. Jeg sier ikke at kostholdet til de som velger de billigste produktene er dårlig (hvor har du det fra?), det jeg sier at så lenge man ikke MÅ spare, så ser jeg ikke poenget med å velge pris fremfor smak. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Jeg skriver jo også at det ikke er noe galt i å bruke de dyre produktene. Diskusjonen gikk på om det er nødvendig å ha et høyt matbudsjett for å spise sunt. Det går helt fint an å spise både variert og godt (til og med uten å bruke firstpriceprodukter om du ikke liker dem) på et begrenset budsjett. Du er ikke nødvendigvis noen dårlig kokk selv om du velger dyre råvarer, men om du ikke klarer å lage sunn og variert mat med et budsjett på 5-6 tusen pr mnd for en familie på 4 skorter det en del på kuskapene. Om du velger dyrere produkter fordi du liker dem best er jo det opp til deg, men det blir feil å tro at ditt store matbudsjett er et bevis på at dere spiser sunnere enn en familie som bruker vesentlig mindre på mat. Innegget var ikke ment som noe angrep på deg, men for å få frem at med litt kunskaper om matlagning kan man lage veldig mye godt og sunt av billige råvarer. De som ikke kan så mye om matlaging sliter selvfølgelig også mer med å få til det. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Jeg kan nok en del om matlaging, også om at å gå og maule brødskiver hele dagen ikke er sunt, det er kun i Skandinavia man gjør det. Vi spiser mye varmmat til kvelds, eller salater som erstatning for denne evinnelige brødskiva, som selvfølgelig er billigere enn sunne varmretter eller salater, men mindre sunn. Jeg kommer selv fra et annet land og synes det er veldig ensformig å spise brød til alle måltider bortsett fra middagen. Det gjør meg ikke til dårlig kokk eller matsnobb. Har ikke stort matbudsjett, vi bruker ca 8 000 i måneden på mat og husholdningsartikler. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Du skriver at "så forstår jeg ikke poenget å leve kjipt og velge mat ut fra pris og ikke smak". Saken er at det ikke trenger å være kjipt å velge relativt rimlige matvarer. Hvis du går inn for det kan du klare det ganske billig. Anonymous poster hash: d0e44...6b7
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #28 Skrevet 4. november 2014 Det ser ut som en del her inne tror at det å spise sunt trenger å bety et matbudsjett på opp mot 8-10.000,- pr mnd for en familie på to voksne og to barn. Det er jo bare tull og kan ikke skyldes annet enn veldig begrensede matlaginskunskaper. Å bruke så mye er jo selvfølgelig ikke vansklig, men du kan ha et veldig sunt og godt kosthold til en langt lavere pris. Bare for å ta noen eksempler. Perletomater koster ofte omtrent 10 ganger så mye som vanlige runde tomater. Næringsinnholdet er så godt som likt. Indrefilet er dyrt, men bankekjøtt er like sunt og koster gjerne 1/3. Små amadinepoteter koster gjerne minst 4 ganger så mye som løsvektpoteter og kjøper du de norske billigere potetene slipper du antigromiddlene som amadinepotetene er behandlet med også. Epler, pærer og bananer er oftest billig og like sunt som mango, kiwi, pasjonsfrukt osv. Purre koster gjerne under 1/4 av vårløk. Hodekål er kjempesunt og koster nesten ingenting. Det går an å gjøre veldig mange gode helsevalg som også er billige hvis du bare kan litt om hva de ulike produktene inneholder og litt om matlaging. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Problemet er at ren fisk og rent kjøtt koster mye mer enn kjøttkaker, fiskeboller og annen halvfabrikata. Hvis man skal spise brød med skinkepålegg 3 ganger om dagen pluss middag som er sammensatt av billige ingredienser er det selvfølgelig bra for matbudsjettet, men ikke så bra for helsa. Det er der du tar feil og sansynlig vis mangler litt kunskaper om hva de ulike matarene inneholder.Bankekjøtt, koteletter, frossne blokker av fiskefilet, kyllingkjøttdeig osv er sunn mat og ikke dyrt. Et grovt brød med skinke er også sunn og god mat. Når det gjelder for eksempel fiskeboller som du nevner så er det heller ikke spessielt billig. En boks Bjellands fiskeboller koster gjerne over 50 kr. Det er en god del mer enn en blokk med 400 g torsk. Ferdige kjøttkaker er heller ikke spessielt billig. Ofte koster det over 200 kr pr kg, men i og med at de gjerne selges i pakkninger på 400 g ser det ikke så dyrt ut i butikken. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Men altså, kyllingKJØTTDEIG er jo ikke sunt. Det er halvfabrikata. Kjøttdeig man lager selv er sunt. Grovt brød er sunt ja, men det er ikke sunt slik som mange nordmenn gjør å spise brød hele dagen lang. Det hjelper ikke å spise grønnsaker til middag hvis resten av måltider om dagen består av bare brød. Fiskeboller på boks er billig, koster rundt 10-12 kroner og holder til en familie på 4 i tillegg til poteter. Når det gjelder tilbud på butikkene, så er 80 % av tilbudsvarer usunn mat som pizza, brus, halvfabrikata osv. Hva er det egentlig du mener er feil med kyllingkjøttdeigen og hva er det som gjør den kjøttdeigen du lager selv bedre?Prisen på fiskeboller på boks varierer mye. De billigste variantene kan koste ned mot 22,- (first price), omtrent som de billigste torskeblokkene. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Lenge siden jeg leste på kyllingkjøttpakken men sa var det vel muk kjøtt. Jeg har hjemmekværnet kjøttdeig - da vet jeg hva som er i. Fiskeboller er faktisk noe jeg prøvde å redusere prisen på - vi spiser Lofoten (tror det er den med mest fisk på meny?) kr 80 pr pakke, blir selvsagt dyrt med 2 slike pakker for en fiskebollemiddag. Men alternativene smaker altså så lit godt at det er uaktuelt. Jeg kan selvagt lage det selv, men Fiskebollemiddag går under kategorien raske enkle middager så da er det alternativet når ting skal gå raskt her. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Når det gjelder kyllingkjøttdeig er det ikke MUK i den i Norge. Hva har du i din hjemmekvernede kjøttdeig? Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Nei, men det er vann, salt og mel i den. Jeg har ikke det i min hjemmelagede kjøttdeig. Hilsen en annen anonym. Anonymous poster hash: 1a273...d5b
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #29 Skrevet 4. november 2014 Det ser ut som en del her inne tror at det å spise sunt trenger å bety et matbudsjett på opp mot 8-10.000,- pr mnd for en familie på to voksne og to barn. Det er jo bare tull og kan ikke skyldes annet enn veldig begrensede matlaginskunskaper. Å bruke så mye er jo selvfølgelig ikke vansklig, men du kan ha et veldig sunt og godt kosthold til en langt lavere pris. Bare for å ta noen eksempler. Perletomater koster ofte omtrent 10 ganger så mye som vanlige runde tomater. Næringsinnholdet er så godt som likt. Indrefilet er dyrt, men bankekjøtt er like sunt og koster gjerne 1/3. Små amadinepoteter koster gjerne minst 4 ganger så mye som løsvektpoteter og kjøper du de norske billigere potetene slipper du antigromiddlene som amadinepotetene er behandlet med også. Epler, pærer og bananer er oftest billig og like sunt som mango, kiwi, pasjonsfrukt osv. Purre koster gjerne under 1/4 av vårløk. Hodekål er kjempesunt og koster nesten ingenting. Det går an å gjøre veldig mange gode helsevalg som også er billige hvis du bare kan litt om hva de ulike produktene inneholder og litt om matlaging. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Problemet er at ren fisk og rent kjøtt koster mye mer enn kjøttkaker, fiskeboller og annen halvfabrikata. Hvis man skal spise brød med skinkepålegg 3 ganger om dagen pluss middag som er sammensatt av billige ingredienser er det selvfølgelig bra for matbudsjettet, men ikke så bra for helsa. Det er der du tar feil og sansynlig vis mangler litt kunskaper om hva de ulike matarene inneholder.Bankekjøtt, koteletter, frossne blokker av fiskefilet, kyllingkjøttdeig osv er sunn mat og ikke dyrt. Et grovt brød med skinke er også sunn og god mat. Når det gjelder for eksempel fiskeboller som du nevner så er det heller ikke spessielt billig. En boks Bjellands fiskeboller koster gjerne over 50 kr. Det er en god del mer enn en blokk med 400 g torsk. Ferdige kjøttkaker er heller ikke spessielt billig. Ofte koster det over 200 kr pr kg, men i og med at de gjerne selges i pakkninger på 400 g ser det ikke så dyrt ut i butikken. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Men altså, kyllingKJØTTDEIG er jo ikke sunt. Det er halvfabrikata. Kjøttdeig man lager selv er sunt. Grovt brød er sunt ja, men det er ikke sunt slik som mange nordmenn gjør å spise brød hele dagen lang. Det hjelper ikke å spise grønnsaker til middag hvis resten av måltider om dagen består av bare brød. Fiskeboller på boks er billig, koster rundt 10-12 kroner og holder til en familie på 4 i tillegg til poteter. Når det gjelder tilbud på butikkene, så er 80 % av tilbudsvarer usunn mat som pizza, brus, halvfabrikata osv. Hva er det egentlig du mener er feil med kyllingkjøttdeigen og hva er det som gjør den kjøttdeigen du lager selv bedre?Prisen på fiskeboller på boks varierer mye. De billigste variantene kan koste ned mot 22,- (first price), omtrent som de billigste torskeblokkene. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Lenge siden jeg leste på kyllingkjøttpakken men sa var det vel muk kjøtt. Jeg har hjemmekværnet kjøttdeig - da vet jeg hva som er i. Fiskeboller er faktisk noe jeg prøvde å redusere prisen på - vi spiser Lofoten (tror det er den med mest fisk på meny?) kr 80 pr pakke, blir selvsagt dyrt med 2 slike pakker for en fiskebollemiddag. Men alternativene smaker altså så lit godt at det er uaktuelt. Jeg kan selvagt lage det selv, men Fiskebollemiddag går under kategorien raske enkle middager så da er det alternativet når ting skal gå raskt her. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Når det gjelder kyllingkjøttdeig er det ikke MUK i den i Norge. Hva har du i din hjemmekvernede kjøttdeig? Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Ok , flott at de har sluttet med det! Jeg kjøper hele/deler av storfe, gris, lam, elg hjort osv og så lager kverner jeg av kjøtt og fett. Må innrømme at jeg også har fått det gjort når jeg har kjøpt et dyr ferdig partert. Anonymous poster hash: 0abc6...af4
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #30 Skrevet 4. november 2014 Vi bruker 12-14.000 på 2 voksne og 3 små barn. Mye penger helt klart, vi spiser sunt, og vi kan helt klart spise like sunt til en billigere penge, men: Vi liker mango - vi liker smaken på perletomatet bedre enn store tomater, det er også lettere å ha på boret til selvplukk gjennom dagen. Jeg liker amadinpoteter elle andre selskapspoteter med skal uten gjord. Jeg foretrekker charlottløk foran purre. Jeg foretrekker ofte økologisk, det er gjerne litt dyrere. Vi drikker Hardanger eplejuice pga smaken, det samme med ferskpresset appelsinjuice fremfor billigere juice. Vi foretrekker viltkjøtt (elg, hjort) og fersk fisk. All mat lages fra bunnen og vi har råd til det, selvom jeg prøver å være mer bevist på pris så ønsker vi ikke å gå ned på smak. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Samme her, altså ikke at vi bare spiser vilt og filet, men å kjøpe de billigste matpotetene (bare ordet gir meg frysninger) som ikke har smak, og kun spise de samme fruktene hele tiden uten variasjon er jo drittkjedelig. Greit hvis man absolutt er NØDT til å spare, men hvis man ikke er det så forstår jeg ikke poenget å leve kjipt og velge mat ut fra pris og ikke smak. Perletomater smaker for eksempel helt annerledes enn vanlige, utvannede store tomater. Det er lettere å få i barna ting som perletomater, aromapoteter, mango, bananer osv enn andre grønnsaker og frukt. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Jeg forstår at du liker disse produktene godt og det er ikke noe galt i å bruke dem, men det er ikke nødvendig. Hvis du ikke klan lage god og variert mat med de billige produktene er du sansynlig vis ikke noe særlig flink på kjøkkenet. Det er drimot litt dumt å påstå at andre må ha et dårlig kosthold bare fordi de bruker halvparten så mye penger på mat som det du gjør. Det er like sansynlig at de bare er flinkekere til å lage mat. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Angrep er det beste forsvar, er det ikke det? Skal jeg være like usaklig som deg og påpeke hvor dårlig du skriver? Jeg er ikke en dårlig kokk bare fordi jeg ikke bruker alt fra first price eller fordi jeg velger å spise variert, og ikke begrenser meg til 2 slag frukt og 3 slag grønnsaker hele året. Men du må selvfølgelig være usaklig når du er tom for argumenter. Jeg sier ikke at kostholdet til de som velger de billigste produktene er dårlig (hvor har du det fra?), det jeg sier at så lenge man ikke MÅ spare, så ser jeg ikke poenget med å velge pris fremfor smak. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Jeg skriver jo også at det ikke er noe galt i å bruke de dyre produktene. Diskusjonen gikk på om det er nødvendig å ha et høyt matbudsjett for å spise sunt. Det går helt fint an å spise både variert og godt (til og med uten å bruke firstpriceprodukter om du ikke liker dem) på et begrenset budsjett. Du er ikke nødvendigvis noen dårlig kokk selv om du velger dyre råvarer, men om du ikke klarer å lage sunn og variert mat med et budsjett på 5-6 tusen pr mnd for en familie på 4 skorter det en del på kuskapene. Om du velger dyrere produkter fordi du liker dem best er jo det opp til deg, men det blir feil å tro at ditt store matbudsjett er et bevis på at dere spiser sunnere enn en familie som bruker vesentlig mindre på mat. Innegget var ikke ment som noe angrep på deg, men for å få frem at med litt kunskaper om matlagning kan man lage veldig mye godt og sunt av billige råvarer. De som ikke kan så mye om matlaging sliter selvfølgelig også mer med å få til det. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Jeg kan nok en del om matlaging, også om at å gå og maule brødskiver hele dagen ikke er sunt, det er kun i Skandinavia man gjør det. Vi spiser mye varmmat til kvelds, eller salater som erstatning for denne evinnelige brødskiva, som selvfølgelig er billigere enn sunne varmretter eller salater, men mindre sunn. Jeg kommer selv fra et annet land og synes det er veldig ensformig å spise brød til alle måltider bortsett fra middagen. Det gjør meg ikke til dårlig kokk eller matsnobb. Har ikke stort matbudsjett, vi bruker ca 8 000 i måneden på mat og husholdningsartikler. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Du skriver at "så forstår jeg ikke poenget å leve kjipt og velge mat ut fra pris og ikke smak". Saken er at det ikke trenger å være kjipt å velge relativt rimlige matvarer. Hvis du går inn for det kan du klare det ganske billig. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 For meg så er det ikke et mål å leve så billig som mulig. Jeg forsøker å redusere litt på matutgiftene (jeg som brukte 12-14000) fordi det er latterlig mye penger, men jeg er ikke villig til å bytte bort noe mot dårligere kvalitet (om det er det) eller smak. At man kan lage like sunn mat for halve summen er jeg ikke i tvil om, men jeg vil altså heller spise min mango og økologiske banan som alternativ til firstprice epler. Dette gjør meg hverken til en dårlig kokk eller uvitende mht mat, men at jeg Evt blir kalt matsnobb skal jeg kunne leve med. Det fine, er at jeg vet at dersom det en dag skulle gå dårlig økonomisk her hjemme så har jeg masse å spare på matbudsjettet - men det er altså ikke en prioritering i dag. Anonymous poster hash: 0abc6...af4
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #31 Skrevet 4. november 2014 Vi bruker 12-14.000 på 2 voksne og 3 små barn. Mye penger helt klart, vi spiser sunt, og vi kan helt klart spise like sunt til en billigere penge, men: Vi liker mango - vi liker smaken på perletomatet bedre enn store tomater, det er også lettere å ha på boret til selvplukk gjennom dagen. Jeg liker amadinpoteter elle andre selskapspoteter med skal uten gjord. Jeg foretrekker charlottløk foran purre. Jeg foretrekker ofte økologisk, det er gjerne litt dyrere. Vi drikker Hardanger eplejuice pga smaken, det samme med ferskpresset appelsinjuice fremfor billigere juice. Vi foretrekker viltkjøtt (elg, hjort) og fersk fisk. All mat lages fra bunnen og vi har råd til det, selvom jeg prøver å være mer bevist på pris så ønsker vi ikke å gå ned på smak. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Ingen tvil om at mye god og sunn mat er dyr, det var den forestillingen enkelte firfekter om at sunn mat MÅ vere dyrt HI ville diskutere. Argumentet dukker stadig opp her inne, om noen har et lite matbudsjett får de slengt etter seg at de serverer barna sine søppel. Samtidig blir dyrt kosthold holdt fram som bevis på at en spiser sunt. Dyrt kosthold kan like gjerne komme av mye halv- og helfabrikata som at en kjøper dyre, sunne varer. For ikke å snakke om hvor mye av et matbudsjett en kan kaste bort på godteri, snacks og brus. Og mange bruker lite på kjøtt og fisk fordi de jakter og/eller fisker, kortreist, økoligisk og sunt. Pris og sunnhet trenger ikke å henge sammen når det gjelder matbudsjettet. Anonymous poster hash: ebf50...8f8
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #32 Skrevet 4. november 2014 Det ser ut som en del her inne tror at det å spise sunt trenger å bety et matbudsjett på opp mot 8-10.000,- pr mnd for en familie på to voksne og to barn. Det er jo bare tull og kan ikke skyldes annet enn veldig begrensede matlaginskunskaper. Å bruke så mye er jo selvfølgelig ikke vansklig, men du kan ha et veldig sunt og godt kosthold til en langt lavere pris. Bare for å ta noen eksempler. Perletomater koster ofte omtrent 10 ganger så mye som vanlige runde tomater. Næringsinnholdet er så godt som likt. Indrefilet er dyrt, men bankekjøtt er like sunt og koster gjerne 1/3. Små amadinepoteter koster gjerne minst 4 ganger så mye som løsvektpoteter og kjøper du de norske billigere potetene slipper du antigromiddlene som amadinepotetene er behandlet med også. Epler, pærer og bananer er oftest billig og like sunt som mango, kiwi, pasjonsfrukt osv. Purre koster gjerne under 1/4 av vårløk. Hodekål er kjempesunt og koster nesten ingenting. Det går an å gjøre veldig mange gode helsevalg som også er billige hvis du bare kan litt om hva de ulike produktene inneholder og litt om matlaging. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Problemet er at ren fisk og rent kjøtt koster mye mer enn kjøttkaker, fiskeboller og annen halvfabrikata. Hvis man skal spise brød med skinkepålegg 3 ganger om dagen pluss middag som er sammensatt av billige ingredienser er det selvfølgelig bra for matbudsjettet, men ikke så bra for helsa. Det er der du tar feil og sansynlig vis mangler litt kunskaper om hva de ulike matarene inneholder.Bankekjøtt, koteletter, frossne blokker av fiskefilet, kyllingkjøttdeig osv er sunn mat og ikke dyrt. Et grovt brød med skinke er også sunn og god mat. Når det gjelder for eksempel fiskeboller som du nevner så er det heller ikke spessielt billig. En boks Bjellands fiskeboller koster gjerne over 50 kr. Det er en god del mer enn en blokk med 400 g torsk. Ferdige kjøttkaker er heller ikke spessielt billig. Ofte koster det over 200 kr pr kg, men i og med at de gjerne selges i pakkninger på 400 g ser det ikke så dyrt ut i butikken. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Men altså, kyllingKJØTTDEIG er jo ikke sunt. Det er halvfabrikata. Kjøttdeig man lager selv er sunt. Grovt brød er sunt ja, men det er ikke sunt slik som mange nordmenn gjør å spise brød hele dagen lang. Det hjelper ikke å spise grønnsaker til middag hvis resten av måltider om dagen består av bare brød. Fiskeboller på boks er billig, koster rundt 10-12 kroner og holder til en familie på 4 i tillegg til poteter. Når det gjelder tilbud på butikkene, så er 80 % av tilbudsvarer usunn mat som pizza, brus, halvfabrikata osv. Hva er det egentlig du mener er feil med kyllingkjøttdeigen og hva er det som gjør den kjøttdeigen du lager selv bedre?Prisen på fiskeboller på boks varierer mye. De billigste variantene kan koste ned mot 22,- (first price), omtrent som de billigste torskeblokkene. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Lenge siden jeg leste på kyllingkjøttpakken men sa var det vel muk kjøtt. Jeg har hjemmekværnet kjøttdeig - da vet jeg hva som er i. Fiskeboller er faktisk noe jeg prøvde å redusere prisen på - vi spiser Lofoten (tror det er den med mest fisk på meny?) kr 80 pr pakke, blir selvsagt dyrt med 2 slike pakker for en fiskebollemiddag. Men alternativene smaker altså så lit godt at det er uaktuelt. Jeg kan selvagt lage det selv, men Fiskebollemiddag går under kategorien raske enkle middager så da er det alternativet når ting skal gå raskt her. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Når det gjelder kyllingkjøttdeig er det ikke MUK i den i Norge. Hva har du i din hjemmekvernede kjøttdeig? Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Nei, men det er vann, salt og mel i den. Jeg har ikke det i min hjemmelagede kjøttdeig. Hilsen en annen anonym. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Mel har jeg aldri vært borte i at har vært i kyllingkjøttdeig. Vann og litt salt er det i noen typer, men ikke i alle typer. Vann er uansett ikke usunt. Saltet skal man være forsiktig med, men i de vanlige typene kyllingkjøttdeig er det ikke mye salt, oftest under 0,5 g pr 100 g. Noen typer er også helt uten tilsatt salt. Anonymous poster hash: d0e44...6b7
*Yuna* Skrevet 4. november 2014 #33 Skrevet 4. november 2014 Vi bruker 12-14.000 på 2 voksne og 3 små barn. Mye penger helt klart, vi spiser sunt, og vi kan helt klart spise like sunt til en billigere penge, men: Vi liker mango - vi liker smaken på perletomatet bedre enn store tomater, det er også lettere å ha på boret til selvplukk gjennom dagen. Jeg liker amadinpoteter elle andre selskapspoteter med skal uten gjord. Jeg foretrekker charlottløk foran purre. Jeg foretrekker ofte økologisk, det er gjerne litt dyrere. Vi drikker Hardanger eplejuice pga smaken, det samme med ferskpresset appelsinjuice fremfor billigere juice. Vi foretrekker viltkjøtt (elg, hjort) og fersk fisk. All mat lages fra bunnen og vi har råd til det, selvom jeg prøver å være mer bevist på pris så ønsker vi ikke å gå ned på smak. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Ingen tvil om at mye god og sunn mat er dyr, det var den forestillingen enkelte firfekter om at sunn mat MÅ vere dyrt HI ville diskutere. Argumentet dukker stadig opp her inne, om noen har et lite matbudsjett får de slengt etter seg at de serverer barna sine søppel. Samtidig blir dyrt kosthold holdt fram som bevis på at en spiser sunt. Dyrt kosthold kan like gjerne komme av mye halv- og helfabrikata som at en kjøper dyre, sunne varer. For ikke å snakke om hvor mye av et matbudsjett en kan kaste bort på godteri, snacks og brus. Og mange bruker lite på kjøtt og fisk fordi de jakter og/eller fisker, kortreist, økoligisk og sunt. Pris og sunnhet trenger ikke å henge sammen når det gjelder matbudsjettet. Anonymous poster hash: ebf50...8f8 Enig i dette.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #34 Skrevet 4. november 2014 Enig med deg, HI. Sunn mat kan fint være billig, latskap og kunnskapsløshet koster. Kunnskap om helse og mat koster krefter å tilegne seg. Og det er definitivt enklere å pakke ut en grandis enn å lage hjemmelaget suppe, selv om suppen ikke tar lengre tid og er uendelig mye bedre og billigere. Anonymous poster hash: 2593e...eb7
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #35 Skrevet 4. november 2014 Det ser ut som en del her inne tror at det å spise sunt trenger å bety et matbudsjett på opp mot 8-10.000,- pr mnd for en familie på to voksne og to barn. Det er jo bare tull og kan ikke skyldes annet enn veldig begrensede matlaginskunskaper. Å bruke så mye er jo selvfølgelig ikke vansklig, men du kan ha et veldig sunt og godt kosthold til en langt lavere pris. Bare for å ta noen eksempler. Perletomater koster ofte omtrent 10 ganger så mye som vanlige runde tomater. Næringsinnholdet er så godt som likt. Indrefilet er dyrt, men bankekjøtt er like sunt og koster gjerne 1/3. Små amadinepoteter koster gjerne minst 4 ganger så mye som løsvektpoteter og kjøper du de norske billigere potetene slipper du antigromiddlene som amadinepotetene er behandlet med også. Epler, pærer og bananer er oftest billig og like sunt som mango, kiwi, pasjonsfrukt osv. Purre koster gjerne under 1/4 av vårløk. Hodekål er kjempesunt og koster nesten ingenting. Det går an å gjøre veldig mange gode helsevalg som også er billige hvis du bare kan litt om hva de ulike produktene inneholder og litt om matlaging. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Problemet er at ren fisk og rent kjøtt koster mye mer enn kjøttkaker, fiskeboller og annen halvfabrikata. Hvis man skal spise brød med skinkepålegg 3 ganger om dagen pluss middag som er sammensatt av billige ingredienser er det selvfølgelig bra for matbudsjettet, men ikke så bra for helsa. Det er der du tar feil og sansynlig vis mangler litt kunskaper om hva de ulike matarene inneholder.Bankekjøtt, koteletter, frossne blokker av fiskefilet, kyllingkjøttdeig osv er sunn mat og ikke dyrt. Et grovt brød med skinke er også sunn og god mat. Når det gjelder for eksempel fiskeboller som du nevner så er det heller ikke spessielt billig. En boks Bjellands fiskeboller koster gjerne over 50 kr. Det er en god del mer enn en blokk med 400 g torsk. Ferdige kjøttkaker er heller ikke spessielt billig. Ofte koster det over 200 kr pr kg, men i og med at de gjerne selges i pakkninger på 400 g ser det ikke så dyrt ut i butikken. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Men altså, kyllingKJØTTDEIG er jo ikke sunt. Det er halvfabrikata. Kjøttdeig man lager selv er sunt. Grovt brød er sunt ja, men det er ikke sunt slik som mange nordmenn gjør å spise brød hele dagen lang. Det hjelper ikke å spise grønnsaker til middag hvis resten av måltider om dagen består av bare brød. Fiskeboller på boks er billig, koster rundt 10-12 kroner og holder til en familie på 4 i tillegg til poteter. Når det gjelder tilbud på butikkene, så er 80 % av tilbudsvarer usunn mat som pizza, brus, halvfabrikata osv. Hva er det egentlig du mener er feil med kyllingkjøttdeigen og hva er det som gjør den kjøttdeigen du lager selv bedre?Prisen på fiskeboller på boks varierer mye. De billigste variantene kan koste ned mot 22,- (first price), omtrent som de billigste torskeblokkene. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Lenge siden jeg leste på kyllingkjøttpakken men sa var det vel muk kjøtt. Jeg har hjemmekværnet kjøttdeig - da vet jeg hva som er i. Fiskeboller er faktisk noe jeg prøvde å redusere prisen på - vi spiser Lofoten (tror det er den med mest fisk på meny?) kr 80 pr pakke, blir selvsagt dyrt med 2 slike pakker for en fiskebollemiddag. Men alternativene smaker altså så lit godt at det er uaktuelt. Jeg kan selvagt lage det selv, men Fiskebollemiddag går under kategorien raske enkle middager så da er det alternativet når ting skal gå raskt her. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Når det gjelder kyllingkjøttdeig er det ikke MUK i den i Norge. Hva har du i din hjemmekvernede kjøttdeig? Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Ok , flott at de har sluttet med det! Jeg kjøper hele/deler av storfe, gris, lam, elg hjort osv og så lager kverner jeg av kjøtt og fett. Må innrømme at jeg også har fått det gjort når jeg har kjøpt et dyr ferdig partert. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Hvis du ser på hva den kjøttdeigen du lager selv kommer til å inneholde så vil den nok i de fleste tilfellene være vesentlig feter enn kyllingkjøttdeigen. Det er ingen grunn til at den du lager blir noe sunnere enn den du kjøper. Les på innholdsfortegnelsen så ser du at det blir omtrent det samme (med unntak til at hygienekravene er mye strengere på et slakteri enn i et vanlig hjem). Det er fint å lage slike ting selv, men det blir ikke sunnere av at du maler kjøttet i ditt eget kjøkken. Anonymous poster hash: d0e44...6b7
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #36 Skrevet 4. november 2014 Her har vi ekstremt dårlig råd. Lever under fattigdomsgrensen. Derfor så lager jeg omtrent all mat fra bunn av, baker også brød, knekkebrød, rundstykker, hamburgerbrød, pølsebrød. Handler masse frukt og grønnsaker på innvandrer butikkene, samme med linser og bønner. Så kjøper jeg fersk villfisk da de har salg på det, og fryser ned. Bruker en del kyllingfilet og kyllingkjøttdeig. Poteter. Og ofte havregrøt til frokost. Så vi spiser mye grønnsaker, frukt, bønner, linser og rent kjøtt og fisk. Så tror virkelig ikke vi har så ille kosthold. Og vi bruker lite penger på mat. Anonymous poster hash: 759c4...125
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #37 Skrevet 4. november 2014 Her har vi ekstremt dårlig råd. Lever under fattigdomsgrensen. Derfor så lager jeg omtrent all mat fra bunn av, baker også brød, knekkebrød, rundstykker, hamburgerbrød, pølsebrød. Handler masse frukt og grønnsaker på innvandrer butikkene, samme med linser og bønner. Så kjøper jeg fersk villfisk da de har salg på det, og fryser ned. Bruker en del kyllingfilet og kyllingkjøttdeig. Poteter. Og ofte havregrøt til frokost. Så vi spiser mye grønnsaker, frukt, bønner, linser og rent kjøtt og fisk. Så tror virkelig ikke vi har så ille kosthold. Og vi bruker lite penger på mat. Anonymous poster hash: 759c4...125 Hvor får du kjøpt fersk villfisk, som det er salg på? Anonymous poster hash: a1351...ba4
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #38 Skrevet 4. november 2014 Det ser ut som en del her inne tror at det å spise sunt trenger å bety et matbudsjett på opp mot 8-10.000,- pr mnd for en familie på to voksne og to barn. Det er jo bare tull og kan ikke skyldes annet enn veldig begrensede matlaginskunskaper. Å bruke så mye er jo selvfølgelig ikke vansklig, men du kan ha et veldig sunt og godt kosthold til en langt lavere pris. Bare for å ta noen eksempler. Perletomater koster ofte omtrent 10 ganger så mye som vanlige runde tomater. Næringsinnholdet er så godt som likt. Indrefilet er dyrt, men bankekjøtt er like sunt og koster gjerne 1/3. Små amadinepoteter koster gjerne minst 4 ganger så mye som løsvektpoteter og kjøper du de norske billigere potetene slipper du antigromiddlene som amadinepotetene er behandlet med også. Epler, pærer og bananer er oftest billig og like sunt som mango, kiwi, pasjonsfrukt osv. Purre koster gjerne under 1/4 av vårløk. Hodekål er kjempesunt og koster nesten ingenting. Det går an å gjøre veldig mange gode helsevalg som også er billige hvis du bare kan litt om hva de ulike produktene inneholder og litt om matlaging. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Problemet er at ren fisk og rent kjøtt koster mye mer enn kjøttkaker, fiskeboller og annen halvfabrikata. Hvis man skal spise brød med skinkepålegg 3 ganger om dagen pluss middag som er sammensatt av billige ingredienser er det selvfølgelig bra for matbudsjettet, men ikke så bra for helsa.Det er der du tar feil og sansynlig vis mangler litt kunskaper om hva de ulike matarene inneholder.Bankekjøtt, koteletter, frossne blokker av fiskefilet, kyllingkjøttdeig osv er sunn mat og ikke dyrt. Et grovt brød med skinke er også sunn og god mat. Når det gjelder for eksempel fiskeboller som du nevner så er det heller ikke spessielt billig. En boks Bjellands fiskeboller koster gjerne over 50 kr. Det er en god del mer enn en blokk med 400 g torsk. Ferdige kjøttkaker er heller ikke spessielt billig. Ofte koster det over 200 kr pr kg, men i og med at de gjerne selges i pakkninger på 400 g ser det ikke så dyrt ut i butikken. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Men altså, kyllingKJØTTDEIG er jo ikke sunt. Det er halvfabrikata. Kjøttdeig man lager selv er sunt. Grovt brød er sunt ja, men det er ikke sunt slik som mange nordmenn gjør å spise brød hele dagen lang. Det hjelper ikke å spise grønnsaker til middag hvis resten av måltider om dagen består av bare brød. Fiskeboller på boks er billig, koster rundt 10-12 kroner og holder til en familie på 4 i tillegg til poteter. Når det gjelder tilbud på butikkene, så er 80 % av tilbudsvarer usunn mat som pizza, brus, halvfabrikata osv.Hva er det egentlig du mener er feil med kyllingkjøttdeigen og hva er det som gjør den kjøttdeigen du lager selv bedre?Prisen på fiskeboller på boks varierer mye. De billigste variantene kan koste ned mot 22,- (first price), omtrent som de billigste torskeblokkene. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Lenge siden jeg leste på kyllingkjøttpakken men sa var det vel muk kjøtt. Jeg har hjemmekværnet kjøttdeig - da vet jeg hva som er i. Fiskeboller er faktisk noe jeg prøvde å redusere prisen på - vi spiser Lofoten (tror det er den med mest fisk på meny?) kr 80 pr pakke, blir selvsagt dyrt med 2 slike pakker for en fiskebollemiddag. Men alternativene smaker altså så lit godt at det er uaktuelt. Jeg kan selvagt lage det selv, men Fiskebollemiddag går under kategorien raske enkle middager så da er det alternativet når ting skal gå raskt her. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Når det gjelder kyllingkjøttdeig er det ikke MUK i den i Norge. Hva har du i din hjemmekvernede kjøttdeig? Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Ok , flott at de har sluttet med det! Jeg kjøper hele/deler av storfe, gris, lam, elg hjort osv og så lager kverner jeg av kjøtt og fett. Må innrømme at jeg også har fått det gjort når jeg har kjøpt et dyr ferdig partert. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Hvis du ser på hva den kjøttdeigen du lager selv kommer til å inneholde så vil den nok i de fleste tilfellene være vesentlig feter enn kyllingkjøttdeigen. Det er ingen grunn til at den du lager blir noe sunnere enn den du kjøper. Les på innholdsfortegnelsen så ser du at det blir omtrent det samme (med unntak til at hygienekravene er mye strengere på et slakteri enn i et vanlig hjem).Det er fint å lage slike ting selv, men det blir ikke sunnere av at du maler kjøttet i ditt eget kjøkken. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Nå vil jeg ha fett i kosten -jo mer jo bedre så jo - jeg mener den er sunnere. I hvertfall for oss at du ikke ønsker det respekterer jeg, men jeg får altså kjøttdeigen slik jeg vil ha den ved å lage selv. Anonymous poster hash: 0abc6...af4
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #39 Skrevet 4. november 2014 Her har vi ekstremt dårlig råd. Lever under fattigdomsgrensen. Derfor så lager jeg omtrent all mat fra bunn av, baker også brød, knekkebrød, rundstykker, hamburgerbrød, pølsebrød. Handler masse frukt og grønnsaker på innvandrer butikkene, samme med linser og bønner. Så kjøper jeg fersk villfisk da de har salg på det, og fryser ned. Bruker en del kyllingfilet og kyllingkjøttdeig. Poteter. Og ofte havregrøt til frokost. Så vi spiser mye grønnsaker, frukt, bønner, linser og rent kjøtt og fisk. Så tror virkelig ikke vi har så ille kosthold. Og vi bruker lite penger på mat. Anonymous poster hash: 759c4...125 Hvor får du kjøpt fersk villfisk, som det er salg på? Anonymous poster hash: a1351...ba4 Om den var fersk skal jeg kanskje ikke garantere. Men de har hatt tilbud på torsk i fiskedisken på meny, står der at det er villfisk. Iblant har de tilbud på sei og, står og at den er villfisk. Anonymous poster hash: 759c4...125
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå