Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #1 Skrevet 4. november 2014 Det ser ut som en del her inne tror at det å spise sunt trenger å bety et matbudsjett på opp mot 8-10.000,- pr mnd for en familie på to voksne og to barn. Det er jo bare tull og kan ikke skyldes annet enn veldig begrensede matlaginskunskaper. Å bruke så mye er jo selvfølgelig ikke vansklig, men du kan ha et veldig sunt og godt kosthold til en langt lavere pris. Bare for å ta noen eksempler. Perletomater koster ofte omtrent 10 ganger så mye som vanlige runde tomater. Næringsinnholdet er så godt som likt. Indrefilet er dyrt, men bankekjøtt er like sunt og koster gjerne 1/3. Små amadinepoteter koster gjerne minst 4 ganger så mye som løsvektpoteter og kjøper du de norske billigere potetene slipper du antigromiddlene som amadinepotetene er behandlet med også. Epler, pærer og bananer er oftest billig og like sunt som mango, kiwi, pasjonsfrukt osv. Purre koster gjerne under 1/4 av vårløk. Hodekål er kjempesunt og koster nesten ingenting. Det går an å gjøre veldig mange gode helsevalg som også er billige hvis du bare kan litt om hva de ulike produktene inneholder og litt om matlaging. Anonymous poster hash: d0e44...6b7
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #2 Skrevet 4. november 2014 Her går det mye i rotgrønnsaker og løk, samt hermetiske tomater supplert med 1-2 ferske. Ellers bruker vi mye frossenerter og brokkoliblanding. Av frukt går det i epler, bananer og appelsiner for det meste. Vi har gått over fra pasta og ris til poteter som tilbehør og kjøper ikke dyre halvfabrikata som saus- og suppepulver. Brødet bakes hjemme. Vann er billigere enn pepsi max (som jeg hører mange bruker mye av), og karbonadedeig kjøpes på tilbud og fryses ned. Vi er 4 i familien og spiser sunt og godt for ca 5000 i mnd. Anonymous poster hash: ebf50...8f8
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #3 Skrevet 4. november 2014 Her går det mye i rotgrønnsaker og løk, samt hermetiske tomater supplert med 1-2 ferske. Ellers bruker vi mye frossenerter og brokkoliblanding. Av frukt går det i epler, bananer og appelsiner for det meste. Vi har gått over fra pasta og ris til poteter som tilbehør og kjøper ikke dyre halvfabrikata som saus- og suppepulver. Brødet bakes hjemme. Vann er billigere enn pepsi max (som jeg hører mange bruker mye av), og karbonadedeig kjøpes på tilbud og fryses ned. Vi er 4 i familien og spiser sunt og godt for ca 5000 i mnd. Anonymous poster hash: ebf50...8f8 Det er det jeg mener. Sansynlig vis spiser dere minst like sunt og godt som dem som påberoper seg at de må ha et høyt matbudsjett fordi de prioriterer å spise sunt. Anonymous poster hash: d0e44...6b7
*Yuna* Skrevet 4. november 2014 #4 Skrevet 4. november 2014 Enig. Det er jo halvfabrikata og ferdigmat som ofte trekker opp et matbudsjett. Men kommer kanskje litt ann på hva man spiser og? Noen av de treningsfikserte jeg kjenner spiser jo kjøtt/fisk til lunsj og kvelds, i tillegg til middag. Og det koster jo vesentlig mer enn knekkebrød og yoghurt som jeg spiser.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #5 Skrevet 4. november 2014 Enig. Det er jo halvfabrikata og ferdigmat som ofte trekker opp et matbudsjett. Men kommer kanskje litt ann på hva man spiser og? Noen av de treningsfikserte jeg kjenner spiser jo kjøtt/fisk til lunsj og kvelds, i tillegg til middag. Og det koster jo vesentlig mer enn knekkebrød og yoghurt som jeg spiser. Men spørsmålet er jo om det kostholdet egentlig er så sunnere enn ditt. Det er klart man kan bruke masse penger på sunn mat. Det er ikke noe problem, men det går fint å spise sunt for en billig penge også. Anonymous poster hash: d0e44...6b7
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #6 Skrevet 4. november 2014 Jeg er helt enig, man kan spise sunt til en rimelig penge!! Det kan vel også hende at de som bruker mye på sunn mat gjerne spiser mer enn de som bruker mindre på den samme sunne maten? Anonymous poster hash: 5f0bc...ebd
*Yuna* Skrevet 4. november 2014 #7 Skrevet 4. november 2014 Enig. Det er jo halvfabrikata og ferdigmat som ofte trekker opp et matbudsjett. Men kommer kanskje litt ann på hva man spiser og? Noen av de treningsfikserte jeg kjenner spiser jo kjøtt/fisk til lunsj og kvelds, i tillegg til middag. Og det koster jo vesentlig mer enn knekkebrød og yoghurt som jeg spiser. Men spørsmålet er jo om det kostholdet egentlig er så sunnere enn ditt. Det er klart man kan bruke masse penger på sunn mat. Det er ikke noe problem, men det går fint å spise sunt for en billig penge også. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Enig i det altså, men tenker de selv syns at deres kosthold er sunt OG dyrt
Luksusdyret Skrevet 4. november 2014 #8 Skrevet 4. november 2014 Det ser ut som en del her inne tror at det å spise sunt trenger å bety et matbudsjett på opp mot 8-10.000,- pr mnd for en familie på to voksne og to barn. Det er jo bare tull og kan ikke skyldes annet enn veldig begrensede matlaginskunskaper. Å bruke så mye er jo selvfølgelig ikke vansklig, men du kan ha et veldig sunt og godt kosthold til en langt lavere pris. Bare for å ta noen eksempler. Perletomater koster ofte omtrent 10 ganger så mye som vanlige runde tomater. Næringsinnholdet er så godt som likt. Indrefilet er dyrt, men bankekjøtt er like sunt og koster gjerne 1/3. Små amadinepoteter koster gjerne minst 4 ganger så mye som løsvektpoteter og kjøper du de norske billigere potetene slipper du antigromiddlene som amadinepotetene er behandlet med også. Epler, pærer og bananer er oftest billig og like sunt som mango, kiwi, pasjonsfrukt osv. Purre koster gjerne under 1/4 av vårløk. Hodekål er kjempesunt og koster nesten ingenting. Det går an å gjøre veldig mange gode helsevalg som også er billige hvis du bare kan litt om hva de ulike produktene inneholder og litt om matlaging. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Problemet er at ren fisk og rent kjøtt koster mye mer enn kjøttkaker, fiskeboller og annen halvfabrikata. Hvis man skal spise brød med skinkepålegg 3 ganger om dagen pluss middag som er sammensatt av billige ingredienser er det selvfølgelig bra for matbudsjettet, men ikke så bra for helsa.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #9 Skrevet 4. november 2014 Det ser ut som en del her inne tror at det å spise sunt trenger å bety et matbudsjett på opp mot 8-10.000,- pr mnd for en familie på to voksne og to barn. Det er jo bare tull og kan ikke skyldes annet enn veldig begrensede matlaginskunskaper. Å bruke så mye er jo selvfølgelig ikke vansklig, men du kan ha et veldig sunt og godt kosthold til en langt lavere pris. Bare for å ta noen eksempler. Perletomater koster ofte omtrent 10 ganger så mye som vanlige runde tomater. Næringsinnholdet er så godt som likt. Indrefilet er dyrt, men bankekjøtt er like sunt og koster gjerne 1/3. Små amadinepoteter koster gjerne minst 4 ganger så mye som løsvektpoteter og kjøper du de norske billigere potetene slipper du antigromiddlene som amadinepotetene er behandlet med også. Epler, pærer og bananer er oftest billig og like sunt som mango, kiwi, pasjonsfrukt osv. Purre koster gjerne under 1/4 av vårløk. Hodekål er kjempesunt og koster nesten ingenting. Det går an å gjøre veldig mange gode helsevalg som også er billige hvis du bare kan litt om hva de ulike produktene inneholder og litt om matlaging. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Problemet er at ren fisk og rent kjøtt koster mye mer enn kjøttkaker, fiskeboller og annen halvfabrikata. Hvis man skal spise brød med skinkepålegg 3 ganger om dagen pluss middag som er sammensatt av billige ingredienser er det selvfølgelig bra for matbudsjettet, men ikke så bra for helsa. Det er der du tar feil og sansynlig vis mangler litt kunskaper om hva de ulike matarene inneholder. Bankekjøtt, koteletter, frossne blokker av fiskefilet, kyllingkjøttdeig osv er sunn mat og ikke dyrt. Et grovt brød med skinke er også sunn og god mat. Når det gjelder for eksempel fiskeboller som du nevner så er det heller ikke spessielt billig. En boks Bjellands fiskeboller koster gjerne over 50 kr. Det er en god del mer enn en blokk med 400 g torsk. Ferdige kjøttkaker er heller ikke spessielt billig. Ofte koster det over 200 kr pr kg, men i og med at de gjerne selges i pakkninger på 400 g ser det ikke så dyrt ut i butikken. Anonymous poster hash: d0e44...6b7
Luksusdyret Skrevet 4. november 2014 #10 Skrevet 4. november 2014 Det ser ut som en del her inne tror at det å spise sunt trenger å bety et matbudsjett på opp mot 8-10.000,- pr mnd for en familie på to voksne og to barn. Det er jo bare tull og kan ikke skyldes annet enn veldig begrensede matlaginskunskaper. Å bruke så mye er jo selvfølgelig ikke vansklig, men du kan ha et veldig sunt og godt kosthold til en langt lavere pris. Bare for å ta noen eksempler. Perletomater koster ofte omtrent 10 ganger så mye som vanlige runde tomater. Næringsinnholdet er så godt som likt. Indrefilet er dyrt, men bankekjøtt er like sunt og koster gjerne 1/3. Små amadinepoteter koster gjerne minst 4 ganger så mye som løsvektpoteter og kjøper du de norske billigere potetene slipper du antigromiddlene som amadinepotetene er behandlet med også. Epler, pærer og bananer er oftest billig og like sunt som mango, kiwi, pasjonsfrukt osv. Purre koster gjerne under 1/4 av vårløk. Hodekål er kjempesunt og koster nesten ingenting. Det går an å gjøre veldig mange gode helsevalg som også er billige hvis du bare kan litt om hva de ulike produktene inneholder og litt om matlaging. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Problemet er at ren fisk og rent kjøtt koster mye mer enn kjøttkaker, fiskeboller og annen halvfabrikata. Hvis man skal spise brød med skinkepålegg 3 ganger om dagen pluss middag som er sammensatt av billige ingredienser er det selvfølgelig bra for matbudsjettet, men ikke så bra for helsa. Det er der du tar feil og sansynlig vis mangler litt kunskaper om hva de ulike matarene inneholder. Bankekjøtt, koteletter, frossne blokker av fiskefilet, kyllingkjøttdeig osv er sunn mat og ikke dyrt. Et grovt brød med skinke er også sunn og god mat. Når det gjelder for eksempel fiskeboller som du nevner så er det heller ikke spessielt billig. En boks Bjellands fiskeboller koster gjerne over 50 kr. Det er en god del mer enn en blokk med 400 g torsk. Ferdige kjøttkaker er heller ikke spessielt billig. Ofte koster det over 200 kr pr kg, men i og med at de gjerne selges i pakkninger på 400 g ser det ikke så dyrt ut i butikken. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Men altså, kyllingKJØTTDEIG er jo ikke sunt. Det er halvfabrikata. Kjøttdeig man lager selv er sunt. Grovt brød er sunt ja, men det er ikke sunt slik som mange nordmenn gjør å spise brød hele dagen lang. Det hjelper ikke å spise grønnsaker til middag hvis resten av måltider om dagen består av bare brød. Fiskeboller på boks er billig, koster rundt 10-12 kroner og holder til en familie på 4 i tillegg til poteter. Når det gjelder tilbud på butikkene, så er 80 % av tilbudsvarer usunn mat som pizza, brus, halvfabrikata osv.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #11 Skrevet 4. november 2014 Vi bruker 12-14.000 på 2 voksne og 3 små barn. Mye penger helt klart, vi spiser sunt, og vi kan helt klart spise like sunt til en billigere penge, men: Vi liker mango - vi liker smaken på perletomatet bedre enn store tomater, det er også lettere å ha på boret til selvplukk gjennom dagen. Jeg liker amadinpoteter elle andre selskapspoteter med skal uten gjord. Jeg foretrekker charlottløk foran purre. Jeg foretrekker ofte økologisk, det er gjerne litt dyrere. Vi drikker Hardanger eplejuice pga smaken, det samme med ferskpresset appelsinjuice fremfor billigere juice. Vi foretrekker viltkjøtt (elg, hjort) og fersk fisk. All mat lages fra bunnen og vi har råd til det, selvom jeg prøver å være mer bevist på pris så ønsker vi ikke å gå ned på smak. Anonymous poster hash: 0abc6...af4
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #12 Skrevet 4. november 2014 Vi bruker 12-14.000 på 2 voksne og 3 små barn. Mye penger helt klart, vi spiser sunt, og vi kan helt klart spise like sunt til en billigere penge, men: Vi liker mango - vi liker smaken på perletomatet bedre enn store tomater, det er også lettere å ha på boret til selvplukk gjennom dagen. Jeg liker amadinpoteter elle andre selskapspoteter med skal uten gjord. Jeg foretrekker charlottløk foran purre. Jeg foretrekker ofte økologisk, det er gjerne litt dyrere. Vi drikker Hardanger eplejuice pga smaken, det samme med ferskpresset appelsinjuice fremfor billigere juice. Vi foretrekker viltkjøtt (elg, hjort) og fersk fisk. All mat lages fra bunnen og vi har råd til det, selvom jeg prøver å være mer bevist på pris så ønsker vi ikke å gå ned på smak. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Samme her, altså ikke at vi bare spiser vilt og filet, men å kjøpe de billigste matpotetene (bare ordet gir meg frysninger) som ikke har smak, og kun spise de samme fruktene hele tiden uten variasjon er jo drittkjedelig. Greit hvis man absolutt er NØDT til å spare, men hvis man ikke er det så forstår jeg ikke poenget å leve kjipt og velge mat ut fra pris og ikke smak. Perletomater smaker for eksempel helt annerledes enn vanlige, utvannede store tomater. Det er lettere å få i barna ting som perletomater, aromapoteter, mango, bananer osv enn andre grønnsaker og frukt. Anonymous poster hash: 1a273...d5b
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #13 Skrevet 4. november 2014 Det ser ut som en del her inne tror at det å spise sunt trenger å bety et matbudsjett på opp mot 8-10.000,- pr mnd for en familie på to voksne og to barn. Det er jo bare tull og kan ikke skyldes annet enn veldig begrensede matlaginskunskaper. Å bruke så mye er jo selvfølgelig ikke vansklig, men du kan ha et veldig sunt og godt kosthold til en langt lavere pris. Bare for å ta noen eksempler. Perletomater koster ofte omtrent 10 ganger så mye som vanlige runde tomater. Næringsinnholdet er så godt som likt. Indrefilet er dyrt, men bankekjøtt er like sunt og koster gjerne 1/3. Små amadinepoteter koster gjerne minst 4 ganger så mye som løsvektpoteter og kjøper du de norske billigere potetene slipper du antigromiddlene som amadinepotetene er behandlet med også. Epler, pærer og bananer er oftest billig og like sunt som mango, kiwi, pasjonsfrukt osv. Purre koster gjerne under 1/4 av vårløk. Hodekål er kjempesunt og koster nesten ingenting. Det går an å gjøre veldig mange gode helsevalg som også er billige hvis du bare kan litt om hva de ulike produktene inneholder og litt om matlaging. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Problemet er at ren fisk og rent kjøtt koster mye mer enn kjøttkaker, fiskeboller og annen halvfabrikata. Hvis man skal spise brød med skinkepålegg 3 ganger om dagen pluss middag som er sammensatt av billige ingredienser er det selvfølgelig bra for matbudsjettet, men ikke så bra for helsa. Det er der du tar feil og sansynlig vis mangler litt kunskaper om hva de ulike matarene inneholder. Bankekjøtt, koteletter, frossne blokker av fiskefilet, kyllingkjøttdeig osv er sunn mat og ikke dyrt. Et grovt brød med skinke er også sunn og god mat. Når det gjelder for eksempel fiskeboller som du nevner så er det heller ikke spessielt billig. En boks Bjellands fiskeboller koster gjerne over 50 kr. Det er en god del mer enn en blokk med 400 g torsk. Ferdige kjøttkaker er heller ikke spessielt billig. Ofte koster det over 200 kr pr kg, men i og med at de gjerne selges i pakkninger på 400 g ser det ikke så dyrt ut i butikken. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Men altså, kyllingKJØTTDEIG er jo ikke sunt. Det er halvfabrikata. Kjøttdeig man lager selv er sunt. Grovt brød er sunt ja, men det er ikke sunt slik som mange nordmenn gjør å spise brød hele dagen lang. Det hjelper ikke å spise grønnsaker til middag hvis resten av måltider om dagen består av bare brød. Fiskeboller på boks er billig, koster rundt 10-12 kroner og holder til en familie på 4 i tillegg til poteter. Når det gjelder tilbud på butikkene, så er 80 % av tilbudsvarer usunn mat som pizza, brus, halvfabrikata osv. Hva er det egentlig du mener er feil med kyllingkjøttdeigen og hva er det som gjør den kjøttdeigen du lager selv bedre? Prisen på fiskeboller på boks varierer mye. De billigste variantene kan koste ned mot 22,- (first price), omtrent som de billigste torskeblokkene. Anonymous poster hash: d0e44...6b7
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #14 Skrevet 4. november 2014 Vi bruker 12-14.000 på 2 voksne og 3 små barn. Mye penger helt klart, vi spiser sunt, og vi kan helt klart spise like sunt til en billigere penge, men: Vi liker mango - vi liker smaken på perletomatet bedre enn store tomater, det er også lettere å ha på boret til selvplukk gjennom dagen. Jeg liker amadinpoteter elle andre selskapspoteter med skal uten gjord. Jeg foretrekker charlottløk foran purre. Jeg foretrekker ofte økologisk, det er gjerne litt dyrere. Vi drikker Hardanger eplejuice pga smaken, det samme med ferskpresset appelsinjuice fremfor billigere juice. Vi foretrekker viltkjøtt (elg, hjort) og fersk fisk. All mat lages fra bunnen og vi har råd til det, selvom jeg prøver å være mer bevist på pris så ønsker vi ikke å gå ned på smak. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Samme her, altså ikke at vi bare spiser vilt og filet, men å kjøpe de billigste matpotetene (bare ordet gir meg frysninger) som ikke har smak, og kun spise de samme fruktene hele tiden uten variasjon er jo drittkjedelig. Greit hvis man absolutt er NØDT til å spare, men hvis man ikke er det så forstår jeg ikke poenget å leve kjipt og velge mat ut fra pris og ikke smak. Perletomater smaker for eksempel helt annerledes enn vanlige, utvannede store tomater. Det er lettere å få i barna ting som perletomater, aromapoteter, mango, bananer osv enn andre grønnsaker og frukt. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Jeg forstår at du liker disse produktene godt og det er ikke noe galt i å bruke dem, men det er ikke nødvendig. Hvis du ikke klan lage god og variert mat med de billige produktene er du sansynlig vis ikke noe særlig flink på kjøkkenet. Det er drimot litt dumt å påstå at andre må ha et dårlig kosthold bare fordi de bruker halvparten så mye penger på mat som det du gjør. Det er like sansynlig at de bare er flinkekere til å lage mat. Anonymous poster hash: d0e44...6b7
Luksusdyret Skrevet 4. november 2014 #15 Skrevet 4. november 2014 Det ser ut som en del her inne tror at det å spise sunt trenger å bety et matbudsjett på opp mot 8-10.000,- pr mnd for en familie på to voksne og to barn. Det er jo bare tull og kan ikke skyldes annet enn veldig begrensede matlaginskunskaper. Å bruke så mye er jo selvfølgelig ikke vansklig, men du kan ha et veldig sunt og godt kosthold til en langt lavere pris. Bare for å ta noen eksempler. Perletomater koster ofte omtrent 10 ganger så mye som vanlige runde tomater. Næringsinnholdet er så godt som likt. Indrefilet er dyrt, men bankekjøtt er like sunt og koster gjerne 1/3. Små amadinepoteter koster gjerne minst 4 ganger så mye som løsvektpoteter og kjøper du de norske billigere potetene slipper du antigromiddlene som amadinepotetene er behandlet med også. Epler, pærer og bananer er oftest billig og like sunt som mango, kiwi, pasjonsfrukt osv. Purre koster gjerne under 1/4 av vårløk. Hodekål er kjempesunt og koster nesten ingenting. Det går an å gjøre veldig mange gode helsevalg som også er billige hvis du bare kan litt om hva de ulike produktene inneholder og litt om matlaging. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Problemet er at ren fisk og rent kjøtt koster mye mer enn kjøttkaker, fiskeboller og annen halvfabrikata. Hvis man skal spise brød med skinkepålegg 3 ganger om dagen pluss middag som er sammensatt av billige ingredienser er det selvfølgelig bra for matbudsjettet, men ikke så bra for helsa. Det er der du tar feil og sansynlig vis mangler litt kunskaper om hva de ulike matarene inneholder. Bankekjøtt, koteletter, frossne blokker av fiskefilet, kyllingkjøttdeig osv er sunn mat og ikke dyrt. Et grovt brød med skinke er også sunn og god mat. Når det gjelder for eksempel fiskeboller som du nevner så er det heller ikke spessielt billig. En boks Bjellands fiskeboller koster gjerne over 50 kr. Det er en god del mer enn en blokk med 400 g torsk. Ferdige kjøttkaker er heller ikke spessielt billig. Ofte koster det over 200 kr pr kg, men i og med at de gjerne selges i pakkninger på 400 g ser det ikke så dyrt ut i butikken. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Men altså, kyllingKJØTTDEIG er jo ikke sunt. Det er halvfabrikata. Kjøttdeig man lager selv er sunt. Grovt brød er sunt ja, men det er ikke sunt slik som mange nordmenn gjør å spise brød hele dagen lang. Det hjelper ikke å spise grønnsaker til middag hvis resten av måltider om dagen består av bare brød. Fiskeboller på boks er billig, koster rundt 10-12 kroner og holder til en familie på 4 i tillegg til poteter. Når det gjelder tilbud på butikkene, så er 80 % av tilbudsvarer usunn mat som pizza, brus, halvfabrikata osv. Hva er det egentlig du mener er feil med kyllingkjøttdeigen og hva er det som gjør den kjøttdeigen du lager selv bedre? Prisen på fiskeboller på boks varierer mye. De billigste variantene kan koste ned mot 22,- (first price), omtrent som de billigste torskeblokkene. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Fordi når man lager kjøttdeigen selv kan man velge hva man putter oppi der. De fleste industrielt fremstilte bearbeidede kjøttvarer inneholder ting man egentlig ikke ønsker å ha i maten. Det er vel ganske utbredt lærdom at halvfabrikata er mindre sunt enn rene varer, og at hjemmelaget mat som regel er bedre enn fabrikkprodusert?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #16 Skrevet 4. november 2014 Det ser ut som en del her inne tror at det å spise sunt trenger å bety et matbudsjett på opp mot 8-10.000,- pr mnd for en familie på to voksne og to barn. Det er jo bare tull og kan ikke skyldes annet enn veldig begrensede matlaginskunskaper. Å bruke så mye er jo selvfølgelig ikke vansklig, men du kan ha et veldig sunt og godt kosthold til en langt lavere pris. Bare for å ta noen eksempler. Perletomater koster ofte omtrent 10 ganger så mye som vanlige runde tomater. Næringsinnholdet er så godt som likt. Indrefilet er dyrt, men bankekjøtt er like sunt og koster gjerne 1/3. Små amadinepoteter koster gjerne minst 4 ganger så mye som løsvektpoteter og kjøper du de norske billigere potetene slipper du antigromiddlene som amadinepotetene er behandlet med også. Epler, pærer og bananer er oftest billig og like sunt som mango, kiwi, pasjonsfrukt osv. Purre koster gjerne under 1/4 av vårløk. Hodekål er kjempesunt og koster nesten ingenting. Det går an å gjøre veldig mange gode helsevalg som også er billige hvis du bare kan litt om hva de ulike produktene inneholder og litt om matlaging. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Problemet er at ren fisk og rent kjøtt koster mye mer enn kjøttkaker, fiskeboller og annen halvfabrikata. Hvis man skal spise brød med skinkepålegg 3 ganger om dagen pluss middag som er sammensatt av billige ingredienser er det selvfølgelig bra for matbudsjettet, men ikke så bra for helsa. Det er der du tar feil og sansynlig vis mangler litt kunskaper om hva de ulike matarene inneholder.Bankekjøtt, koteletter, frossne blokker av fiskefilet, kyllingkjøttdeig osv er sunn mat og ikke dyrt. Et grovt brød med skinke er også sunn og god mat. Når det gjelder for eksempel fiskeboller som du nevner så er det heller ikke spessielt billig. En boks Bjellands fiskeboller koster gjerne over 50 kr. Det er en god del mer enn en blokk med 400 g torsk. Ferdige kjøttkaker er heller ikke spessielt billig. Ofte koster det over 200 kr pr kg, men i og med at de gjerne selges i pakkninger på 400 g ser det ikke så dyrt ut i butikken. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Men altså, kyllingKJØTTDEIG er jo ikke sunt. Det er halvfabrikata. Kjøttdeig man lager selv er sunt. Grovt brød er sunt ja, men det er ikke sunt slik som mange nordmenn gjør å spise brød hele dagen lang. Det hjelper ikke å spise grønnsaker til middag hvis resten av måltider om dagen består av bare brød. Fiskeboller på boks er billig, koster rundt 10-12 kroner og holder til en familie på 4 i tillegg til poteter. Når det gjelder tilbud på butikkene, så er 80 % av tilbudsvarer usunn mat som pizza, brus, halvfabrikata osv. Hva er det egentlig du mener er feil med kyllingkjøttdeigen og hva er det som gjør den kjøttdeigen du lager selv bedre?Prisen på fiskeboller på boks varierer mye. De billigste variantene kan koste ned mot 22,- (first price), omtrent som de billigste torskeblokkene. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Lenge siden jeg leste på kyllingkjøttpakken men sa var det vel muk kjøtt. Jeg har hjemmekværnet kjøttdeig - da vet jeg hva som er i. Fiskeboller er faktisk noe jeg prøvde å redusere prisen på - vi spiser Lofoten (tror det er den med mest fisk på meny?) kr 80 pr pakke, blir selvsagt dyrt med 2 slike pakker for en fiskebollemiddag. Men alternativene smaker altså så lit godt at det er uaktuelt. Jeg kan selvagt lage det selv, men Fiskebollemiddag går under kategorien raske enkle middager så da er det alternativet når ting skal gå raskt her. Anonymous poster hash: 0abc6...af4
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #17 Skrevet 4. november 2014 Vi bruker 12-14.000 på 2 voksne og 3 små barn. Mye penger helt klart, vi spiser sunt, og vi kan helt klart spise like sunt til en billigere penge, men: Vi liker mango - vi liker smaken på perletomatet bedre enn store tomater, det er også lettere å ha på boret til selvplukk gjennom dagen. Jeg liker amadinpoteter elle andre selskapspoteter med skal uten gjord. Jeg foretrekker charlottløk foran purre. Jeg foretrekker ofte økologisk, det er gjerne litt dyrere. Vi drikker Hardanger eplejuice pga smaken, det samme med ferskpresset appelsinjuice fremfor billigere juice. Vi foretrekker viltkjøtt (elg, hjort) og fersk fisk. All mat lages fra bunnen og vi har råd til det, selvom jeg prøver å være mer bevist på pris så ønsker vi ikke å gå ned på smak. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Samme her, altså ikke at vi bare spiser vilt og filet, men å kjøpe de billigste matpotetene (bare ordet gir meg frysninger) som ikke har smak, og kun spise de samme fruktene hele tiden uten variasjon er jo drittkjedelig. Greit hvis man absolutt er NØDT til å spare, men hvis man ikke er det så forstår jeg ikke poenget å leve kjipt og velge mat ut fra pris og ikke smak. Perletomater smaker for eksempel helt annerledes enn vanlige, utvannede store tomater. Det er lettere å få i barna ting som perletomater, aromapoteter, mango, bananer osv enn andre grønnsaker og frukt. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Vi spiser heller ikke bare vilt - bare for å presisere det 😉 Anonymous poster hash: 0abc6...af4
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #18 Skrevet 4. november 2014 Vi bruker 12-14.000 på 2 voksne og 3 små barn. Mye penger helt klart, vi spiser sunt, og vi kan helt klart spise like sunt til en billigere penge, men: Vi liker mango - vi liker smaken på perletomatet bedre enn store tomater, det er også lettere å ha på boret til selvplukk gjennom dagen. Jeg liker amadinpoteter elle andre selskapspoteter med skal uten gjord. Jeg foretrekker charlottløk foran purre. Jeg foretrekker ofte økologisk, det er gjerne litt dyrere. Vi drikker Hardanger eplejuice pga smaken, det samme med ferskpresset appelsinjuice fremfor billigere juice. Vi foretrekker viltkjøtt (elg, hjort) og fersk fisk. All mat lages fra bunnen og vi har råd til det, selvom jeg prøver å være mer bevist på pris så ønsker vi ikke å gå ned på smak. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Samme her, altså ikke at vi bare spiser vilt og filet, men å kjøpe de billigste matpotetene (bare ordet gir meg frysninger) som ikke har smak, og kun spise de samme fruktene hele tiden uten variasjon er jo drittkjedelig. Greit hvis man absolutt er NØDT til å spare, men hvis man ikke er det så forstår jeg ikke poenget å leve kjipt og velge mat ut fra pris og ikke smak. Perletomater smaker for eksempel helt annerledes enn vanlige, utvannede store tomater. Det er lettere å få i barna ting som perletomater, aromapoteter, mango, bananer osv enn andre grønnsaker og frukt. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Jeg forstår at du liker disse produktene godt og det er ikke noe galt i å bruke dem, men det er ikke nødvendig. Hvis du ikke klan lage god og variert mat med de billige produktene er du sansynlig vis ikke noe særlig flink på kjøkkenet. Det er drimot litt dumt å påstå at andre må ha et dårlig kosthold bare fordi de bruker halvparten så mye penger på mat som det du gjør. Det er like sansynlig at de bare er flinkekere til å lage mat. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Angrep er det beste forsvar, er det ikke det? Skal jeg være like usaklig som deg og påpeke hvor dårlig du skriver? Jeg er ikke en dårlig kokk bare fordi jeg ikke bruker alt fra first price eller fordi jeg velger å spise variert, og ikke begrenser meg til 2 slag frukt og 3 slag grønnsaker hele året. Men du må selvfølgelig være usaklig når du er tom for argumenter. Jeg sier ikke at kostholdet til de som velger de billigste produktene er dårlig (hvor har du det fra?), det jeg sier at så lenge man ikke MÅ spare, så ser jeg ikke poenget med å velge pris fremfor smak. Anonymous poster hash: 1a273...d5b
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #19 Skrevet 4. november 2014 Folk legger ulike ting i sunt. Det er klart at dersom en går på lavkarbo-økologisk-kortreist mat, blir det mye dyrere enn om en lager husmannskost med rotgrønnsaker som basis - og i tillegg har gode matkunnskaper og tid til å lage mat fra bunnen. Bare sjekk Hellstrøms tips og oppskrifter, mye bra å lære der. Jeg mener folk må bli litt mer kritiske forbrukere, ikke bare se på pris men innhold. Fiskeboller med lite fisk er ikke like helsefremmende som fiskeboller med høyt fiskenivå. Eller pølser med høy kjøttandel kontra billige pølser med mye rart i. Og som hi sier er det mye juks med matpriser: påleggsskinke kan være dyrere i familiepakning enn i vanlig pakning. Viktig å sjekke kiloprisen. Rød løk som er first price ferdigpakket kan være halvparten så dyrt som rød løk i en annen innpakning og størrelse. Osv Det er mye matsnobberi der ute! Anonymous poster hash: 2f92a...2a2
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #20 Skrevet 4. november 2014 Folk legger ulike ting i sunt. Det er klart at dersom en går på lavkarbo-økologisk-kortreist mat, blir det mye dyrere enn om en lager husmannskost med rotgrønnsaker som basis - og i tillegg har gode matkunnskaper og tid til å lage mat fra bunnen. Bare sjekk Hellstrøms tips og oppskrifter, mye bra å lære der. Jeg mener folk må bli litt mer kritiske forbrukere, ikke bare se på pris men innhold. Fiskeboller med lite fisk er ikke like helsefremmende som fiskeboller med høyt fiskenivå. Eller pølser med høy kjøttandel kontra billige pølser med mye rart i. Og som hi sier er det mye juks med matpriser: påleggsskinke kan være dyrere i familiepakning enn i vanlig pakning. Viktig å sjekke kiloprisen. Rød løk som er first price ferdigpakket kan være halvparten så dyrt som rød løk i en annen innpakning og størrelse. Osv Det er mye matsnobberi der ute! Anonymous poster hash: 2f92a...2a2 Men forstår du ikke at pølser, uansett hvor mye kjøtt det er i dem, som er industrielt fremskaffet, er ikke like sunt som rent kjøtt? Og at fiskeboller, som er iblandet mel, uansett hvor mye, er mindre sunt enn ren fisk? Jeg ønsker ikke å spise halvfabrikata med masse mel og andre tilsetninger, gjør dette meg til en matsnobb? Når det gjelder Hellstrøm, så spiser karen ikke pølser så vidt jeg vet. Heller ikke ferdiglagede fiskeboller fra butikken. Anonymous poster hash: 1a273...d5b
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #21 Skrevet 4. november 2014 Folk legger ulike ting i sunt. Det er klart at dersom en går på lavkarbo-økologisk-kortreist mat, blir det mye dyrere enn om en lager husmannskost med rotgrønnsaker som basis - og i tillegg har gode matkunnskaper og tid til å lage mat fra bunnen. Bare sjekk Hellstrøms tips og oppskrifter, mye bra å lære der. Jeg mener folk må bli litt mer kritiske forbrukere, ikke bare se på pris men innhold. Fiskeboller med lite fisk er ikke like helsefremmende som fiskeboller med høyt fiskenivå. Eller pølser med høy kjøttandel kontra billige pølser med mye rart i. Og som hi sier er det mye juks med matpriser: påleggsskinke kan være dyrere i familiepakning enn i vanlig pakning. Viktig å sjekke kiloprisen. Rød løk som er first price ferdigpakket kan være halvparten så dyrt som rød løk i en annen innpakning og størrelse. Osv Det er mye matsnobberi der ute! Anonymous poster hash: 2f92a...2a2 Men forstår du ikke at pølser, uansett hvor mye kjøtt det er i dem, som er industrielt fremskaffet, er ikke like sunt som rent kjøtt? Og at fiskeboller, som er iblandet mel, uansett hvor mye, er mindre sunt enn ren fisk? Jeg ønsker ikke å spise halvfabrikata med masse mel og andre tilsetninger, gjør dette meg til en matsnobb? Når det gjelder Hellstrøm, så spiser karen ikke pølser så vidt jeg vet. Heller ikke ferdiglagede fiskeboller fra butikken. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Du svarer ikke den du tror. Jeg har bare svart en gang på denne tråden, nemlig dette innlegget du kommenterer på her. Hellstrøm lærer folk å lage skikkelig mat med enkle, billige råvarer. Den som vil lære seg å lage mat kan ta en titt på sidene hans. Jeg er bekymret for folk matkunnskap og for evnen til å lage mat. Det virker som om folk ikke skjønner viktigheten av det. Anonymous poster hash: 2f92a...2a2
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #22 Skrevet 4. november 2014 Veldig enig! Problemet ligger i at folk ikke har kunnskap, eller tid til å lage mat fra bunnen av, som gjør ting vesentlig billigere! OG det er ekstremt mye sunnere! Også er det slik at nordmenn tror de MÅ ha kjøtt i alt, dette er også mangel på kunnskap. Det er synd at folk ikke vet hvordan man bruker bønner og linser for eksempel. Vi bruker mye av det i matlaging, og lager kjøttfrie, billige, sunne retter. Med MASSE smak. Anonymous poster hash: ae45d...5e5
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #23 Skrevet 4. november 2014 Folk legger ulike ting i sunt. Det er klart at dersom en går på lavkarbo-økologisk-kortreist mat, blir det mye dyrere enn om en lager husmannskost med rotgrønnsaker som basis - og i tillegg har gode matkunnskaper og tid til å lage mat fra bunnen. Bare sjekk Hellstrøms tips og oppskrifter, mye bra å lære der. Jeg mener folk må bli litt mer kritiske forbrukere, ikke bare se på pris men innhold. Fiskeboller med lite fisk er ikke like helsefremmende som fiskeboller med høyt fiskenivå. Eller pølser med høy kjøttandel kontra billige pølser med mye rart i. Og som hi sier er det mye juks med matpriser: påleggsskinke kan være dyrere i familiepakning enn i vanlig pakning. Viktig å sjekke kiloprisen. Rød løk som er first price ferdigpakket kan være halvparten så dyrt som rød løk i en annen innpakning og størrelse. Osv Det er mye matsnobberi der ute! Anonymous poster hash: 2f92a...2a2 Men forstår du ikke at pølser, uansett hvor mye kjøtt det er i dem, som er industrielt fremskaffet, er ikke like sunt som rent kjøtt? Og at fiskeboller, som er iblandet mel, uansett hvor mye, er mindre sunt enn ren fisk? Jeg ønsker ikke å spise halvfabrikata med masse mel og andre tilsetninger, gjør dette meg til en matsnobb? Når det gjelder Hellstrøm, så spiser karen ikke pølser så vidt jeg vet. Heller ikke ferdiglagede fiskeboller fra butikken. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Du svarer ikke den du tror. Jeg har bare svart en gang på denne tråden, nemlig dette innlegget du kommenterer på her. Hellstrøm lærer folk å lage skikkelig mat med enkle, billige råvarer. Den som vil lære seg å lage mat kan ta en titt på sidene hans. Jeg er bekymret for folk matkunnskap og for evnen til å lage mat. Det virker som om folk ikke skjønner viktigheten av det. Anonymous poster hash: 2f92a...2a2 Finner det pussig at du setter likhetstegn mellom å kunne lage mat husmannskost og implisitt mener man ikke kan lage mat om man foretrekker lavkarbo, økologistvog kortreist mat...? Hvor bekymret er du for vår manglende matkunnskap og evne til å lage mat? Anonymous poster hash: 0abc6...af4
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #24 Skrevet 4. november 2014 Vi bruker 12-14.000 på 2 voksne og 3 små barn. Mye penger helt klart, vi spiser sunt, og vi kan helt klart spise like sunt til en billigere penge, men: Vi liker mango - vi liker smaken på perletomatet bedre enn store tomater, det er også lettere å ha på boret til selvplukk gjennom dagen. Jeg liker amadinpoteter elle andre selskapspoteter med skal uten gjord. Jeg foretrekker charlottløk foran purre. Jeg foretrekker ofte økologisk, det er gjerne litt dyrere. Vi drikker Hardanger eplejuice pga smaken, det samme med ferskpresset appelsinjuice fremfor billigere juice. Vi foretrekker viltkjøtt (elg, hjort) og fersk fisk. All mat lages fra bunnen og vi har råd til det, selvom jeg prøver å være mer bevist på pris så ønsker vi ikke å gå ned på smak. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Samme her, altså ikke at vi bare spiser vilt og filet, men å kjøpe de billigste matpotetene (bare ordet gir meg frysninger) som ikke har smak, og kun spise de samme fruktene hele tiden uten variasjon er jo drittkjedelig. Greit hvis man absolutt er NØDT til å spare, men hvis man ikke er det så forstår jeg ikke poenget å leve kjipt og velge mat ut fra pris og ikke smak. Perletomater smaker for eksempel helt annerledes enn vanlige, utvannede store tomater. Det er lettere å få i barna ting som perletomater, aromapoteter, mango, bananer osv enn andre grønnsaker og frukt. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Jeg forstår at du liker disse produktene godt og det er ikke noe galt i å bruke dem, men det er ikke nødvendig. Hvis du ikke klan lage god og variert mat med de billige produktene er du sansynlig vis ikke noe særlig flink på kjøkkenet. Det er drimot litt dumt å påstå at andre må ha et dårlig kosthold bare fordi de bruker halvparten så mye penger på mat som det du gjør. Det er like sansynlig at de bare er flinkekere til å lage mat. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Angrep er det beste forsvar, er det ikke det? Skal jeg være like usaklig som deg og påpeke hvor dårlig du skriver? Jeg er ikke en dårlig kokk bare fordi jeg ikke bruker alt fra first price eller fordi jeg velger å spise variert, og ikke begrenser meg til 2 slag frukt og 3 slag grønnsaker hele året. Men du må selvfølgelig være usaklig når du er tom for argumenter. Jeg sier ikke at kostholdet til de som velger de billigste produktene er dårlig (hvor har du det fra?), det jeg sier at så lenge man ikke MÅ spare, så ser jeg ikke poenget med å velge pris fremfor smak. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Jeg skriver jo også at det ikke er noe galt i å bruke de dyre produktene. Diskusjonen gikk på om det er nødvendig å ha et høyt matbudsjett for å spise sunt. Det går helt fint an å spise både variert og godt (til og med uten å bruke firstpriceprodukter om du ikke liker dem) på et begrenset budsjett. Du er ikke nødvendigvis noen dårlig kokk selv om du velger dyre råvarer, men om du ikke klarer å lage sunn og variert mat med et budsjett på 5-6 tusen pr mnd for en familie på 4 skorter det en del på kuskapene. Om du velger dyrere produkter fordi du liker dem best er jo det opp til deg, men det blir feil å tro at ditt store matbudsjett er et bevis på at dere spiser sunnere enn en familie som bruker vesentlig mindre på mat. Innegget var ikke ment som noe angrep på deg, men for å få frem at med litt kunskaper om matlagning kan man lage veldig mye godt og sunt av billige råvarer. De som ikke kan så mye om matlaging sliter selvfølgelig også mer med å få til det. Anonymous poster hash: d0e44...6b7
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #25 Skrevet 4. november 2014 Vi bruker 12-14.000 på 2 voksne og 3 små barn. Mye penger helt klart, vi spiser sunt, og vi kan helt klart spise like sunt til en billigere penge, men: Vi liker mango - vi liker smaken på perletomatet bedre enn store tomater, det er også lettere å ha på boret til selvplukk gjennom dagen. Jeg liker amadinpoteter elle andre selskapspoteter med skal uten gjord. Jeg foretrekker charlottløk foran purre. Jeg foretrekker ofte økologisk, det er gjerne litt dyrere. Vi drikker Hardanger eplejuice pga smaken, det samme med ferskpresset appelsinjuice fremfor billigere juice. Vi foretrekker viltkjøtt (elg, hjort) og fersk fisk. All mat lages fra bunnen og vi har råd til det, selvom jeg prøver å være mer bevist på pris så ønsker vi ikke å gå ned på smak. Anonymous poster hash: 0abc6...af4 Samme her, altså ikke at vi bare spiser vilt og filet, men å kjøpe de billigste matpotetene (bare ordet gir meg frysninger) som ikke har smak, og kun spise de samme fruktene hele tiden uten variasjon er jo drittkjedelig. Greit hvis man absolutt er NØDT til å spare, men hvis man ikke er det så forstår jeg ikke poenget å leve kjipt og velge mat ut fra pris og ikke smak. Perletomater smaker for eksempel helt annerledes enn vanlige, utvannede store tomater. Det er lettere å få i barna ting som perletomater, aromapoteter, mango, bananer osv enn andre grønnsaker og frukt. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Jeg forstår at du liker disse produktene godt og det er ikke noe galt i å bruke dem, men det er ikke nødvendig. Hvis du ikke klan lage god og variert mat med de billige produktene er du sansynlig vis ikke noe særlig flink på kjøkkenet. Det er drimot litt dumt å påstå at andre må ha et dårlig kosthold bare fordi de bruker halvparten så mye penger på mat som det du gjør. Det er like sansynlig at de bare er flinkekere til å lage mat. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Angrep er det beste forsvar, er det ikke det? Skal jeg være like usaklig som deg og påpeke hvor dårlig du skriver? Jeg er ikke en dårlig kokk bare fordi jeg ikke bruker alt fra first price eller fordi jeg velger å spise variert, og ikke begrenser meg til 2 slag frukt og 3 slag grønnsaker hele året. Men du må selvfølgelig være usaklig når du er tom for argumenter. Jeg sier ikke at kostholdet til de som velger de billigste produktene er dårlig (hvor har du det fra?), det jeg sier at så lenge man ikke MÅ spare, så ser jeg ikke poenget med å velge pris fremfor smak. Anonymous poster hash: 1a273...d5b Jeg skriver jo også at det ikke er noe galt i å bruke de dyre produktene. Diskusjonen gikk på om det er nødvendig å ha et høyt matbudsjett for å spise sunt. Det går helt fint an å spise både variert og godt (til og med uten å bruke firstpriceprodukter om du ikke liker dem) på et begrenset budsjett. Du er ikke nødvendigvis noen dårlig kokk selv om du velger dyre råvarer, men om du ikke klarer å lage sunn og variert mat med et budsjett på 5-6 tusen pr mnd for en familie på 4 skorter det en del på kuskapene. Om du velger dyrere produkter fordi du liker dem best er jo det opp til deg, men det blir feil å tro at ditt store matbudsjett er et bevis på at dere spiser sunnere enn en familie som bruker vesentlig mindre på mat. Innegget var ikke ment som noe angrep på deg, men for å få frem at med litt kunskaper om matlagning kan man lage veldig mye godt og sunt av billige råvarer. De som ikke kan så mye om matlaging sliter selvfølgelig også mer med å få til det. Anonymous poster hash: d0e44...6b7 Jeg kan nok en del om matlaging, også om at å gå og maule brødskiver hele dagen ikke er sunt, det er kun i Skandinavia man gjør det. Vi spiser mye varmmat til kvelds, eller salater som erstatning for denne evinnelige brødskiva, som selvfølgelig er billigere enn sunne varmretter eller salater, men mindre sunn. Jeg kommer selv fra et annet land og synes det er veldig ensformig å spise brød til alle måltider bortsett fra middagen. Det gjør meg ikke til dårlig kokk eller matsnobb. Har ikke stort matbudsjett, vi bruker ca 8 000 i måneden på mat og husholdningsartikler. Anonymous poster hash: 1a273...d5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå