Gå til innhold

Var jeg frekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på besøk til en venninne i dag og ble tørst. Da spurte jeg om jeg unne få et glass med vann. Var det frekt av meg?

Anonymous poster hash: 015bd...34e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke, hvordan det?

Anonymous poster hash: f9004...068
Skrevet

Er vel heller mer normalt å tilby gjester noe å drikke før en må spørre selv...?!

Anonymous poster hash: 869e0...8cf
Skrevet

Nei. Noen ville kanskje tilogmed ha snudd paa det og ha sagt at din vertinne var litt frekk som ikke spurte om du ville ha noe aa drikke.

Det er ikke frekt aa be om et glass vann.

Anonymous poster hash: 1ee80...c24
Skrevet

Nei. Men frekt av deg som voksen å gjøre narr av andre.

Anonymous poster hash: fe10f...5c4
Skrevet

Jeg gjør ikke narr, jeg ville sjekke ut om det virkelig er normalt å se på det som frekt å be om mat/drikke dersom man er på besøk hos noen og blir tørst eller sulten, eller om det bare gjelder dersom vedkommende er et barn.

HI

Skrevet

??

Skrevet

Haha 🙊 Kan ikke se for meg at noen synes det er frekt nei :P Selv går jeg ofte bare å henter meg et glass vann, uten å spørre ;)

Anonymous poster hash: c67b9...5f3

Skrevet

Nei må da være lov å spørre om ett glass vann :)

Men den nye kjæresten til søsteren min syns jeg er frekk!

Han spiste middag hos foreldrene mine å på bordet var det vann,melk og juice.

Han spør om han kan få cola i stedet ettersom han visste at de hadde det.

Syns det var veldig frekt å spørre om når det ikke står fremme!

Søsteren min og kjæresten skulle bo fire dager hos foreldrene mine så var derfor han spiste middag der.

Anonymous poster hash: 02917...1b1
Skrevet

??

Det er en annen tråd her inne om en som synes det var frekt av sønnens 8 år gamle kamerat å be om å få litt mat siden han var sulten. Jeg antar at annie her mener at jeg gjør narr som lager en tråd som speiler det innlegget. Målet mitt var dog ikke å gjøre narr, men å finne ut om det var samme oppfatning dersom det var snakk om en voksen som spurte sin venninne om å få noe drikke eller mat. 

HI

Skrevet

til info så gjør HI narr av en annen tråd her der en 8 åring spurte om mat når han var sulten. Helt enig i at den mammaen er sær men nå sitter jo folk å svarer deg seriøst her på din tråd.

Anonymous poster hash: 60ec7...ae0

Skrevet

Søsteren min og kjæresten skulle bo fire dager hos foreldrene mine så var derfor han spiste middag der.

Men i alle dager?? Hvorfor var det frekt? :o

Skrevet

til info så gjør HI narr av en annen tråd her der en 8 åring spurte om mat når han var sulten. Helt enig i at den mammaen er sær men nå sitter jo folk å svarer deg seriøst her på din tråd.

Jeg gjør ikke narr, jeg ville se om svarene ble like dersom man byttet ut barnet med en voksen. Det forundret meg nemlig at flere anså det som litt frekt av et barn å be om mat når det var sultent, når jeg var ganske overbevist om at ingen hadde synes det var frekt om en voksen gjorde det samme.

Spørsmålet da blir vel om hvorfor noen mener at det er frekt når et barn gjør noe, men ikke en voksen?

HI

Skrevet

Er ikke normalt å spørre om å få noe som ikke står på middagsbordet.

De drikker ikke Cola på en vanlig hver til middag å derfor ble det heller ikke satt frem.

Da syns jeg det er rimlig uhøflig å spørre om de kan åpne en cola kun fordi han har lyst på!!

Skrevet

Syns ikke dette var frekt.

Vi setter da ikke frem alt av drikkevarer på et bord. Har vi brus så er fult lovelig å spørre om det.

Kjæresten til søstra de skulle nå bo der i fire dager og ser ikke noe frekt med dette.

Anonymous poster hash: df0bd...e5d

Skrevet

Men i alle dager?? Hvorfor var det frekt? :o

Jo, det er frekt!

Mangel på takt og tone.

Anonymous poster hash: 1debc...d5c

Skrevet

De drikker ikke Cola på en vanlig hver til middag å derfor ble det heller ikke satt frem.

Da syns jeg det er rimlig uhøflig å spørre om de kan åpne en cola kun fordi han har lyst på!!

Åh gid.. Åpne en cola faktisk.. Hjemme hos svigers til og med. Hvordan kunne han være så uforskammet??

Skrevet

Barna mine spør aldri om mat hos andre, de kommer hjem om de er sultne. Men blir de tilbydd mat, så er det noe annet.

Derfor reagerer jeg på barn som bare setter seg med bordet, forsyner seg med frukt, stikker hodet langt inn i kjøleskapet om vi i familien åpner det osv.

Synes også man kan lære barna sine at man spiser pent, sitter med bordet til alle er ferdig, rydder fra bordet, og takker for maten når man er på besøk.

Så kommer an på hvem man som voksen er på besøk hos. Er det nære venninner, så vet man grensene, er det hos andre, så spiser/drikker man det man får servert, selv om det ikke er favoritten.

Skrevet

Åh gid.. Åpne en cola faktisk.. Hjemme hos svigers til og med. Hvordan kunne han være så uforskammet??

Som sagt hadde han kun møtt foreldrene våres EN gang før kom der å spiste middag med de,da er det frekt å spørre om noe som ikke står på bordet.

Skrevet

Jeg gjør ikke narr, jeg ville se om svarene ble like dersom man byttet ut barnet med en voksen. Det forundret meg nemlig at flere anså det som litt frekt av et barn å be om mat når det var sultent, når jeg var ganske overbevist om at ingen hadde synes det var frekt om en voksen gjorde det samme.

Spørsmålet da blir vel om hvorfor noen mener at det er frekt når et barn gjør noe, men ikke en voksen?

HI

No har eg ikkje lese den andre tråden, men det er då skilnad på å spørje om eit glas vatn og spørje om mat. Om det var ei veninne eg kjende godt kunne eg funne på å spørje om ei brødskive dersom eg var veldig svolten, men å spørje om eit glas vatn heime hjå andre kostar meg ikkje mykje.
Skrevet

Barna mine spør aldri om mat hos andre, de kommer hjem om de er sultne. Men blir de tilbydd mat, så er det noe annet.

Derfor reagerer jeg på barn som bare setter seg med bordet, forsyner seg med frukt, stikker hodet langt inn i kjøleskapet om vi i familien åpner det osv.

Synes også man kan lære barna sine at man spiser pent, sitter med bordet til alle er ferdig, rydder fra bordet, og takker for maten når man er på besøk.

Så kommer an på hvem man som voksen er på besøk hos. Er det nære venninner, så vet man grensene, er det hos andre, så spiser/drikker man det man får servert, selv om det ikke er favoritten.

I det andre innlegget var det snakk om et barn på 8 år som spurte om mat. Han verken satte seg uinvitert til bords, forsynte seg selv eller noe. Likevel mente en del at dette var frekt. Å bare ta mat synes jeg også er litt frekt, men å spørre?

HI

Skrevet

??

Det er en annen tråd her inne om en som synes det var frekt av sønnens 8 år gamle kamerat å be om å få litt mat siden han var sulten. Jeg antar at annie her mener at jeg gjør narr som lager en tråd som speiler det innlegget. Målet mitt var dog ikke å gjøre narr, men å finne ut om det var samme oppfatning dersom det var snakk om en voksen som spurte sin venninne om å få noe drikke eller mat.

HI

Det er jeg som lagde den andre tråden. Og 8årongen spurte ikke om å få mat, han kom ned og spurte meg om når maten var ferdig! "Er det snart mat" sa han. Jg hadde ikke reagert om han hadde spurt meg om å få mat, men reagerte litt på at hn kom for og spørre om når maten ble servert.

Snakk om å få ei fjer til å bli til fem høns!!! (Om det er dette det vR hintet til da)

Anonymous poster hash: 4cbed...a55

Skrevet

??

HI

Det er jeg som lagde den andre tråden. Og 8årongen spurte ikke om å få mat, han kom ned og spurte meg om når maten var ferdig! "Er det snart mat" sa han. Jg hadde ikke reagert om han hadde spurt meg om å få mat, men reagerte litt på at hn kom for og spørre om når maten ble servert.

Snakk om å få ei fjer til å bli til fem høns!!! (Om det er dette det vR hintet til da)

Anonymous poster hash: 4cbed...a55

Men han spurte! Formuleringen var kanskje ikke helt heldig, men det var nok ikke vondt eller frekt ment. Kanskje er han vant til et felles kveldsmåltid hjemme og trodde at dere også skulle ha dette. Så når han da ble sulten var det naturlig for ham å spørre om når (kvelds)maten var ferdig. Jeg tenker at det her heller er du som går inn for å tolke noe i verste mening fra barnets side. Hva med å være litt mer raus?

Skrevet

Det er stor forskjell paa aa be om et glass vann og aa spoerre om naar maten skal serveres. 

Anonymous poster hash: 1ee80...c24
Skrevet

Jeg vil si at den gutten i andre innlegget var litt frekk, ikke fordi han ville ha mat men måten han ba om det på.

Det er selvsagt helt innafor å spørre om noe og drikke, og for et barn er det også helt innafor å spørre om de kan få litt mat.

Det derimot heller mot frekt når han forlanger, spør på en måte som om hentyder til at de burde ha spurt om han ikke har vært der i veldig mange timer.

Mine barn blir lært å spørre pent om mat enten de er hjemme eller borte.

Anonymous poster hash: bb064...696

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...