Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #26 Skrevet 2. november 2014 Nei, er nok ingen her inne som med seg selv VET at de kunne arbeidet mer eller med noe annet i stedet for å snyte til seg uføretrygd. Ingen... Anonymous poster hash: d7c84...911
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #27 Skrevet 2. november 2014 Hi her. Tror nok spm mitt ble litt misforstått. Var rett og slett noe jeg lurte på siden jeg har lest om det og kjenner mange som har det. Ikke noe mer. Ikke ment nedlatende. Hi Anonymous poster hash: d7c84...911
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #28 Skrevet 2. november 2014 Du virket ikke nedlatende, HI, men det er som regel de med dårlig samvittighet og behov for å (bort)forklare som fyker i været når du stiller slike spørsmål. Anonymous poster hash: 18bde...ee6
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #29 Skrevet 2. november 2014 "Husk at vilkåret er strengt: «Det ytes hel (100 prosent) uførepensjon dersom personen har tapt hele sin inntektsevne/arbeidsevne», heter det. Forskerne finner altså at trygd smitter sosialt: Blir det akseptabelt å gå på uføretrygd, aksepterer du å bli uføretrygdet. Brutalt sagt er det altså slik at mange blir uføretrygdet fordi de føler seg uføre - og slipper igjennom hos leger og hos NAV." Anonymous poster hash: aad33...290
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #30 Skrevet 2. november 2014 Nei. Faren min er ingeniør og moren min er lege. Tenk det! De er ikke slummete navere og ikke bor de i en campingvogn i skauen! Gud bedre, nå står ikke verden til påske! Anonymous poster hash: 5ce97...51d Kan ikke ingeniører og leger bli ufør? Det forundrer meg at man tydligvis mister så mye av identiteten sin om man blir ufør. Da er man visst i en stor og noe grumsete gruppe. Anonymous poster hash: f1beb...939
Elskerhøsten2014 Skrevet 2. november 2014 #31 Skrevet 2. november 2014 Kun meg siden jeg har medfødt hjertefeil, men ingen av mine foreldre,besteforeldre,søsken eller de nære har/hadde det
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #32 Skrevet 2. november 2014 Jepp. Min mor er ufør. -vi har to heeeeeelt medisinsk forskjellige diagnoser. Men uførhet er sikkert arvelig...... Mulig dumskap også er det??? - i såfall er goreldra fine eksepsjonelt dumme!!!! Anonymous poster hash: fc66d...d58 Herregud, ikke rart du er trygda så blåst du virker. Å kalle noen dumme fordi hun stiller et spørsmål?Det er besvist at uføretrygd går i arv, at du føler deg stigmatisert av at noen påpeker det for være ditt problem. Er det rart man får fordommer mot uføre... Tror dere at dere er hellige eller noe? Anonymous poster hash: 531cf...362
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #33 Skrevet 2. november 2014 Jepp. Min mor er ufør. -vi har to heeeeeelt medisinsk forskjellige diagnoser. Men uførhet er sikkert arvelig...... Mulig dumskap også er det??? - i såfall er goreldra fine eksepsjonelt dumme!!!! Anonymous poster hash: fc66d...d58 Herregud, ikke rart du er trygda så blåst du virker. Å kalle noen dumme fordi hun stiller et spørsmål?Det er besvist at uføretrygd går i arv, at du føler deg stigmatisert av at noen påpeker det for være ditt problem. Er det rart man får fordommer mot uføre... Tror dere at dere er hellige eller noe? Anonymous poster hash: 531cf...362 Enig! Anonymous poster hash: ab416...081
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #34 Skrevet 2. november 2014 Hi her. Tror nok spm mitt ble litt misforstått. Var rett og slett noe jeg lurte på siden jeg har lest om det og kjenner mange som har det. Ikke noe mer. Ikke ment nedlatende. Hi Anonymous poster hash: d7c84...911 Jeg synes ikke du var nedlatende i spørsmålet ditt. Jeg tror noen folk går i forsvar fordi du treffer et ømt punkt Anonymous poster hash: 96656...d92
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #35 Skrevet 2. november 2014 Jepp. Min mor er ufør. -vi har to heeeeeelt medisinsk forskjellige diagnoser. Men uførhet er sikkert arvelig...... Mulig dumskap også er det??? - i såfall er goreldra fine eksepsjonelt dumme!!!! Anonymous poster hash: fc66d...d58 Sånne svar endrer jo absolutt ikke folk sitt syn på uføre Anonymous poster hash: 96656...d92
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #36 Skrevet 2. november 2014 Er selv ufør pga SPMS, jeg blir ikke bedre, bare sakte men sikkert verre. Kjenner ingen andre som er uføre. Rundt meg har alle høye utdannelser og/eller bra jobber. Er oppdratt med streng arbeidsmoral. Blir absolutt ikke provosert av spørsmålet, mener at det er riktig og viktig å finne ut hvorfor det er så mange uføre i Norge. Anonymous poster hash: c95ce...2ca
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #37 Skrevet 2. november 2014 Begge mine foreldre er/var uføre. Verken jeg eller mine søsken er det. Kjenner flere som har uføre foreldre og ingen av dem er ufør selv. Kun en som står i fare for å bli det. Kun på grunn av en rideulykke. Anonymous poster hash: e2bbe...8b9
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #38 Skrevet 2. november 2014 Nei, er nok ingen her inne som med seg selv VET at de kunne arbeidet mer eller med noe annet i stedet for å snyte til seg uføretrygd. Ingen... Anonymous poster hash: d7c84...911 Joda, jeg vet at jeg kunne jobbet litt, kanskje et par timer om dagen i gode perioder. Har du en sånn jobb til meg så er det ingen som blir lykkeligere enn meg. Problemet er jo at det ikke finnes sånne jobber! Jeg har også vært åpen overfor nav og legen min om at jeg mener jeg kan jobbe litt. Nav lokalt, legen min og jeg ble enige om at min arbeidsevne er redusert med ca 80%. Likevel fikk jeg vedtak på 100% uføretrygd fordi det ikke er mulig å finne en arbeidsplass som vil bruke restarbeidsevnen min. Og ja, jeg har prøvd, nav har prøvd, vi har prøvd i fellesskap, og jeg prøver fortsatt, men nav har gitt opp. Anonymous poster hash: f3864...23a
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #39 Skrevet 2. november 2014 Nei. Faren min er ingeniør og moren min er lege. Tenk det! De er ikke slummete navere og ikke bor de i en campingvogn i skauen! Gud bedre, nå står ikke verden til påske! Anonymous poster hash: 5ce97...51d Kan ikke ingeniører og leger bli ufør? Det forundrer meg at man tydligvis mister så mye av identiteten sin om man blir ufør. Da er man visst i en stor og noe grumsete gruppe. Anonymous poster hash: f1beb...939 Klart leger og ingeniører kan bli uføre. Hvem som helst kan bli det. Men hvis vi løfter blikket fra enkeltpersoner, og ser på større grupper, er det slett ikke tilfeldig hvis som blir ufør. Det er større sannsynlighet for å bli ufør hvis man har lav utdanning og inntekt (lav sosiøkonomisk status) enn hvis man har et høystatusyrke (høy sosioøkonomisk status). Og har man foreldre med lav sosioøkonomisk status, er det høyere sannsynlighet for at man selv har lav sosioøkonomisk status som voksen enn et barn som har vokst opp med foreldre med høy sosioøkonomisk status. Når man sier at "uførepensjon går i arv" er det ikke primært snakk om arvelige sykdommer (selv om arv selvsagt kan være en liten bit av det), men heller dette med at sosioøkonomisk status "går i arv" (ikke bokstavelig talt, her er det ikke egentlig snakk om genetikk). Det interessante her er ikke å legge "skylda" på de "late uførepensjonerte", eller at de uførepensjonerte skal forsvare seg med nebb og klør og fortelle om sine legeforeldre, eller fortelle om den arvelige sykdommen. Dette handler ikke om enkeltpersoner. Det handler egentlig om at samfunnet (inkludert skolesystemet) ikke klarer å utjevne sosiale forskjeller. Anonymous poster hash: fe033...c74
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #40 Skrevet 2. november 2014 Nei. Faren min er ingeniør og moren min er lege. Tenk det! De er ikke slummete navere og ikke bor de i en campingvogn i skauen! Gud bedre, nå står ikke verden til påske! Anonymous poster hash: 5ce97...51d Kan ikke ingeniører og leger bli ufør? Det forundrer meg at man tydligvis mister så mye av identiteten sin om man blir ufør. Da er man visst i en stor og noe grumsete gruppe. Anonymous poster hash: f1beb...939 Klart leger og ingeniører kan bli uføre. Hvem som helst kan bli det. Men hvis vi løfter blikket fra enkeltpersoner, og ser på større grupper, er det slett ikke tilfeldig hvis som blir ufør. Det er større sannsynlighet for å bli ufør hvis man har lav utdanning og inntekt (lav sosiøkonomisk status) enn hvis man har et høystatusyrke (høy sosioøkonomisk status). Og har man foreldre med lav sosioøkonomisk status, er det høyere sannsynlighet for at man selv har lav sosioøkonomisk status som voksen enn et barn som har vokst opp med foreldre med høy sosioøkonomisk status. Når man sier at "uførepensjon går i arv" er det ikke primært snakk om arvelige sykdommer (selv om arv selvsagt kan være en liten bit av det), men heller dette med at sosioøkonomisk status "går i arv" (ikke bokstavelig talt, her er det ikke egentlig snakk om genetikk). Det interessante her er ikke å legge "skylda" på de "late uførepensjonerte", eller at de uførepensjonerte skal forsvare seg med nebb og klør og fortelle om sine legeforeldre, eller fortelle om den arvelige sykdommen. Dette handler ikke om enkeltpersoner. Det handler egentlig om at samfunnet (inkludert skolesystemet) ikke klarer å utjevne sosiale forskjeller. Anonymous poster hash: fe033...c74 Det er ikke tilfeldig HVEM som blir ufør, beklager skrivefeilen. Anonymous poster hash: fe033...c74
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #41 Skrevet 2. november 2014 Nei, mine foreldre jobbet til de gikk av med alderspensjon. Tok noe afp greier, fra henholdsvis 62 og 65 år tror jeg det var. Jeg er universitetsutdannet slik som mine foreldre og jobber deltid og har en halv uførepensjon etter en alvorlig og uforutsett diagnose, ingen i min familie eller slekt har, fordi om den er genetisk betinget/latent. Mine søsken er også universitetsutdannet og jobber med sine yrker. Det er noe dritt å være syk, mine fysiske plager preger min hverdag, å finne balansen mellom jobb og resten av livet er ikke lett. Jeg har heldigvis en dyktig personal ansvarlig, og en etterspurt kompetanse. De fleste som er uføretrygdede er det av en god grunn. Jeg er lykkelig for at velferdsstaten eksisterer, og jeg finner det bekymringsfullt at den skal raseres og presse oss ytterligere mot behovet for private forsikringsordninger. Mine barn kommer til å betale sine nesten 11% i folketrygdavgift som resten av befolkningen, de kommer til å bli priset ut, eller avvist for private alternativ pga min diagnose, og det offentlige alternative kommer i deres tid til å være rasert. Dette er en stor utfordring, for de kommende generasjoner. Anonymous poster hash: b3761...c13
CaptainHindsight Skrevet 2. november 2014 #42 Skrevet 2. november 2014 Du virket ikke nedlatende, HI, men det er som regel de med dårlig samvittighet og behov for å (bort)forklare som fyker i været når du stiller slike spørsmål. Anonymous poster hash: 18bde...ee6 Hi her. Tror nok spm mitt ble litt misforstått. Var rett og slett noe jeg lurte på siden jeg har lest om det og kjenner mange som har det. Ikke noe mer. Ikke ment nedlatende. Hi Anonymous poster hash: d7c84...911 Jeg synes ikke du var nedlatende i spørsmålet ditt. Jeg tror noen folk går i forsvar fordi du treffer et ømt punkt Anonymous poster hash: 96656...d92 Er det virkelig rart at enkelte går i forsvar når det er så mange tråder ute allerede om hvor urettferdig det er at uføre får penger hver måned og at mesteparten sikkert snylter? Kjenner jeg går i forsvar selv, og jeg er ikke engang ufør! HI; Moren og søsteren min er uføre. Arvelig sykdom som jeg heldigvis slapp unna. Ingen andre i familien er uføre, og alle er høyt utdannede.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #43 Skrevet 2. november 2014 Jeg er ufør .Moren min å faren min jobber fult.Det har de gjort hele livet. Anonymous poster hash: 60eb7...220
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #44 Skrevet 2. november 2014 Det er et problem at det finnes mennesker som utnytter systemet, som svindler og styrer på. Det er også et problem om redultatet av de råtne eplene i kurven skal ødelegge systemet for oss som tilfeldigvis ble gødt sånn, ble utsatt for en ulykke, eller fikk feil sykdom. En kan ikke si at det ikke handler om enkelt individer for det er tross alt det det gjør. Det handler om oss. Det handler om muligheten til å leve ig bo selvstendig, det handler om deltaking i samfunnet. Det alle forskere er enige om at beste måte å bryte sosialarven på er å bekjempe barnefattigdlm og sikre barna normal deltaking i samfunnet. Hvor lett er det, om man hele dagen, hver eneste dag må ha fokus på penger og snu på krona. Uroen med å tenke på husleie, mat og strøm. Tenke på barna dom ikke har det som alle de sndre barna har, klær, ferie, ipad. Skoleturer, bursdager og kontigenter. Alle er fordkere er enige om at sosial utgjevning er veien å gå for å bekjempe sosiale oroblemer. Det som skjer nå er motsatt. Anonymous poster hash: b3761...c13
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #45 Skrevet 3. november 2014 Ja, min far. Vi har to forskjellige sykdommer, men innenfor samme "familie". Altså arvelig. Anonymous poster hash: d2322...829
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå