Gå til innhold

Da blir vi alene på julaften igjen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig det er en klassisk tabbe, men JEG syns at foreldregenerasjonen må akseptere at barna tar over. De har jo selv feiret hos sine foreldre også tatt over deres julefeiring? Hvorfor kan de ikke la dette gå videre til oss?  Jeg er også sikkert sær, men jeg syns det er våres tur nå til å arrangere julen :) HI Anonymous poster hash: 0fd19...b0a

Da er vi rett og slett veldig uenig. Jeg synes ikke du kan forvente noe aksept for at du skal diktere hvordan julen skal feires uten å ta dem med på råd.Anonymous poster hash: ee314...e03
Det kan vi være.Men jeg har jo ikke diktert noen jul og forventet at de skal komme. Men aksept forventet jeg faktisk, for jeg gjør dette med gode hensikter. Jeg har skapt en jul som skulle inkludere alle, det jeg forventet var at de skulle sette pris på det! Det er jo på akkord av hva JEG faktisk har lyst til, da jeg ikke har lyst til å feire jul med svigers vært år. Men jeg vil være snill og ønsker ikke at noen skal måtte feire jul alene. HI Anonymous poster hash: 0fd19...b0a

Du sier jo at du blir matt av at de ikke vil komme og at de er særinger fordi de ikke vil komme. Det viser jo ikke aksept fra din side for deres beslutning. Om mine søsken plutselig lagde nytt opplegg i julen uten å snakke med oss og i tillegg ble snurt (du fremstår snurt i hovedinnlegget) fordi vi takket nei, ja da ville jeg blitt aldri så lite forbannet. Du har laget et nytt juleoppsett uten å konsultere noen andre og blir oppgitt når folk ikke vil komme. Som du skriver, "... be noen som setter pris på å feire sammen med noen" og antyder at de ikke setter pris på invitasjonen. Det kan jo hende de setter pris på invitasjon, men heller vil være hjemme. Kjempehyggelig at du har tatt høyde for at ingen skal være alene, absolutt supert. Så er det da slik at familien din i likehet med deg selv vil feire hjemme hos seg selv. Hvis du vil ha aksept for å feire hjemme, må du jammen gi det til andre som ønsker det samme.

Synes for øvrig du godt kan invitere noen som ikke vil være alene. Det er jo en hyggelig ting å gjøre.

Anonymous poster hash: ee314...e03

Ja jeg syns de er sære og jeg er også oppgitt fordi de ikke setter pris på muligheten for å ikke sitte alene på julaften.

Hadde det vært søsken inne i bilde som dy skriver om, hadde saken vært annerledes. Her er det kun oss og foreldrene våres. 

Det jeg syns foreldregenerasjonen bør ha aksept for er at barna overtar feiringen når de blir voksne og får barn. Det gjør alle jeg kjenner med barn, og foreldrene deres har ingen problemer med det. Derfor syns jeg vår familie er særinger som ikke kan akseptere å gi fra seg tradisjonen sin.

HI

Anonymous poster hash: 0fd19...b0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når du sier VI bestemte, var svigers og foreldre med i bestemmelsen eller bestemte du over deres hode? Ble dere alle enige er det litt sært, bestemte du og din mann så er det dere som er sære.

Synes ikkje det er sært om HI og mannen har bestemt seg for å feire jul heime hjå seg sjølv. Det er meir styr å ta ut når ein har ungar. Våre foreldre, og foreldra til andre omgangsvener, har innsett at det er ei tid for alt. Då dei hadde småbarn sjølv feira dei heime, no når dei har vorte besteforeldre er det deira tur til å ta ut. Det gjer dei, sjølv om mor mi gjerne hadde sett at vi heller reiste dit. No kan foreldra velje om dei vil vere heime hjå seg sjølve åleine, eller feire saman med barn og barnebarn.
Skrevet

Hm.

Vi tok også denne avgjørelsen for noen år siden. Det er mye enklere å forflytte to voksne mennesker med sine gaver hit enn for oss å flytte to voksne, tre barn og et lass gaver...

Mine foreldre synes deg er helt greit å slippe være vertskap hvert år. De har jo vært det gjennom hele oppveksten min og vel så det.

De kommer til oss hvert år, og om de plutselig ikke ville komme et år så får de da bestemme det selv. Mine svigerforeldre bor ikke i byen, så de feirer vi ikke med noen gang.

Skrevet

Mulig det er en klassisk tabbe, men JEG syns at foreldregenerasjonen må akseptere at barna tar over. De har jo selv feiret hos sine foreldre også tatt over deres julefeiring? Hvorfor kan de ikke la dette gå videre til oss?  Jeg er også sikkert sær, men jeg syns det er våres tur nå til å arrangere julen :) HI Anonymous poster hash: 0fd19...b0a

Da er vi rett og slett veldig uenig. Jeg synes ikke du kan forvente noe aksept for at du skal diktere hvordan julen skal feires uten å ta dem med på råd.Anonymous poster hash: ee314...e03
Det kan vi være.Men jeg har jo ikke diktert noen jul og forventet at de skal komme. Men aksept forventet jeg faktisk, for jeg gjør dette med gode hensikter. Jeg har skapt en jul som skulle inkludere alle, det jeg forventet var at de skulle sette pris på det! Det er jo på akkord av hva JEG faktisk har lyst til, da jeg ikke har lyst til å feire jul med svigers vært år. Men jeg vil være snill og ønsker ikke at noen skal måtte feire jul alene. HI Anonymous poster hash: 0fd19...b0a

Du sier jo at du blir matt av at de ikke vil komme og at de er særinger fordi de ikke vil komme. Det viser jo ikke aksept fra din side for deres beslutning. Om mine søsken plutselig lagde nytt opplegg i julen uten å snakke med oss og i tillegg ble snurt (du fremstår snurt i hovedinnlegget) fordi vi takket nei, ja da ville jeg blitt aldri så lite forbannet. Du har laget et nytt juleoppsett uten å konsultere noen andre og blir oppgitt når folk ikke vil komme. Som du skriver, "... be noen som setter pris på å feire sammen med noen" og antyder at de ikke setter pris på invitasjonen. Det kan jo hende de setter pris på invitasjon, men heller vil være hjemme. Kjempehyggelig at du har tatt høyde for at ingen skal være alene, absolutt supert. Så er det da slik at familien din i likehet med deg selv vil feire hjemme hos seg selv. Hvis du vil ha aksept for å feire hjemme, må du jammen gi det til andre som ønsker det samme.

Synes for øvrig du godt kan invitere noen som ikke vil være alene. Det er jo en hyggelig ting å gjøre.

Ja jeg syns de er sære og jeg er også oppgitt fordi de ikke setter pris på muligheten for å ikke sitte alene på julaften.

Hadde det vært søsken inne i bilde som dy skriver om, hadde saken vært annerledes. Her er det kun oss og foreldrene våres. 

Det jeg syns foreldregenerasjonen bør ha aksept for er at barna overtar feiringen når de blir voksne og får barn. Det gjør alle jeg kjenner med barn, og foreldrene deres har ingen problemer med det. Derfor syns jeg vår familie er særinger som ikke kan akseptere å gi fra seg tradisjonen sin.

HI

Helt enig. Hos de fleste skjer det et naturlig generasjonsskifte etter at barnebarn blir til.

Anonymous poster hash: 4a4ef...ed2

Skrevet

Da vi fikk barn, så begynte vi og feire jul hjemme. Begge siders besteforeldre blir bedt hvert år, disse rullerer mellom oss og de andre barna sine. Vel, mine foreldre har enten vært hos oss, eller hatt mine søsken hos seg. Det er bare jeg som har "stabil" familie. Vi har de to siste juler vært alene, men vi storkoser oss :)

I år blir vi nok også alene, men det er helt greit. Og besteforeldre, ja vil de komme, så får de. De må bare si fra før kalkun kjøpes inn :)

Anonymous poster hash: 320da...6aa
Skrevet

Hvor gamle er barna deres?

Skrevet

Jeg forstår at du syns det er trist, og jeg er enig i at de er sære. Akkurat like sære som mine foreldre nå. Jeg har så og si alltid feiret jul med dem, vi har dratt dit alle de ti årene barna mine har levd. I år skal jeg feire med kjæresten og faren hans (plussgrader mine). Samt kanskje noen andre familiemedlemmer for at de ikke skal sitte alene. Jeg merket fort at moren min ikke vil at vi skal dra dit, og hun vil selv være hjemme. Tross at de bare er mine foreldre og et voksent søsken. Jeg syns det blir så ufattelig sært og kan ikke forstå at man kan være så lite åpen. Også når det er jul!! Vi er så ulike at jeg blir gal noen ganger. Tenk at hun heller syns noen bør sitte alene, eller vil ofre julen med barnebarna fremfor å ha noen flere i huset sitt eller reise bort på besøk på julaften.

(Hun liker kjæresten min veldig godt, så det har ikke noe med det å gjøre).

Skrevet (endret)

Alle vil feire hjemme hos seg selv, inkludert du. Da er dere helt like hele gjengen, og du kan ikke klage på besteforeldrene.

Anonymous poster hash: 26a82...31e

Signerer over meg. Dere har valgt å feire hjemme fordi dere vil det. Men det vil jo også foreldre på begge sider. Og så sitter du og klager?

Anonymous poster hash: a9c49...e10

Jeg synes HI har rett til å klage litt på dette. Personlig ville jeg blitt lei meg hvis ikke foreldre ønsket å komme og feire jul sammen med sine barn, svigerbarn og barnebarn. De vil heller være hjemme, alene. Veldig spesielt.

De kommer jo også til dekket bord. Med andre ord, ingen stress.

Liker de hverandre ikke HI?

Endret av Kari Mari
Skrevet

Vi har og bestemt at vi feirer julaften hjemme med åpent hus! I fjor var vi kun oss 5, dette året kommer både mine foreldre, svigers og noen til så vi blir 12.

De årene besteforeldre ikke kommer på julaften har de blitt invitert til julegrøt og småkaker til lunsj. Veldig koselig!

Vi er mye sammen hele jula med både foreldre og søsken så selve julaften syns vi det er godt hjemme. Ungene kan åpne alle gaver, bygge Lego og legge seg når de vil. Vi slipper å pakke slitne barn i bilen sammen med mye esker og gaver.

Anonymous poster hash: 7fe20...977

Skrevet

Alle vil feire hjemme hos seg selv, inkludert du. Da er dere helt like hele gjengen, og du kan ikke klage på besteforeldrene.

Anonymous poster hash: 26a82...31e

Signerer over meg. Dere har valgt å feire hjemme fordi dere vil det. Men det vil jo også foreldre på begge sider. Og så sitter du og klager?

Anonymous poster hash: a9c49...e10

Jeg synes HI har rett til å klage litt på dette. Personlig ville jeg blitt lei meg hvis ikke foreldre ønsket å komme og feire jul sammen med sine barn, svigerbarn og barnebarn. De vil heller være hjemme, alene. Veldig spesielt.

De kommer jo også til dekket bord. Med andre ord, ingen stress.

Liker de hverandre ikke HI?

Har ikke fått inntrykk av at de ikke liker hverandre. De hadde nok ikke valgt hverandre som venner, sånn ellers. Men de har fin tone og prater om alt mulig.

Til du over som lurte på alder, barna er 5 og 8 år. HI

Skrevet

Foreldrene er sære.. Mer styr å drasse rundt med gaver tii en fam på 4-5 og m barn enn gaver til to eldre voksne. I tilleg til evt soving og barn. De var vel hjemme når de hadde hjemmeboende barn mens nå når det er deres tut burde de se poenget deres og også ønske å se barnebarna på julaften.... Feir med mann og barn og la de andre sitte å feire alene . Hadde ikke giddi å bruke en kalori mer på det temaet. Gi dem annenhvert år mulighet til å komme og kommer de ikke så dems tap.

Skrevet

Det er da vel grenser for hvor mye styr det er å dra med seg barna til besteforeldre som bor 5 minutter unna? Hvis det blir mye gaver, er det jo bare å kjøre bilen et par turer! Og jeg regner med barna av og til sover hos besteforeldrene, og at de dermed har senger og slikt stående til dem. Synes HI er veldig vanskelig her. Kan hun ikke heller se det som koselig og deilig å bli invitert bort og slippe arbeidet hvert eneste år? Kan hun ikke unne foreldre og svigerforeldre gleden over å stelle til jul for barn og barnebarn? Av og til må man faktisk føye seg litt for å glede dem man er glad i.

Anonymous poster hash: 0fce7...1ae
Skrevet

Det er da vel grenser for hvor mye styr det er å dra med seg barna til besteforeldre som bor 5 minutter unna? Hvis det blir mye gaver, er det jo bare å kjøre bilen et par turer! Og jeg regner med barna av og til sover hos besteforeldrene, og at de dermed har senger og slikt stående til dem. Synes HI er veldig vanskelig her. Kan hun ikke heller se det som koselig og deilig å bli invitert bort og slippe arbeidet hvert eneste år? Kan hun ikke unne foreldre og svigerforeldre gleden over å stelle til jul for barn og barnebarn? Av og til må man faktisk føye seg litt for å glede dem man er glad i.

Hvorfor kan ikke foreldrene føye seg for de dem er glad i da?

Det her engasjerer meg litt, da vi hadde noen misfornøyde svigers angående dette temaet selv.

Feir jul hjemme med god samvittighet, besteforeldre må akseptere at nå er det den nye foreldregenerasjonen sin tur til å arrangere jul :)

Skrevet

Hvorfor kan ikke foreldrene føye seg for de dem er glad i da?

Det her engasjerer meg litt, da vi hadde noen misfornøyde svigers angående dette temaet selv.

Feir jul hjemme med god samvittighet, besteforeldre må akseptere at nå er det den nye foreldregenerasjonen sin tur til å arrangere jul :)

Jo, de skal også føye seg. Forslaget mitt var jo å la det gå på rundgang - hver 3. jul.

Skrevet

Vi har også kommet dit at vi ønsker å feire jul hjemme. Men i år har svigers tilbudt seg å ha julemiddagen, ettersom jeg er høygravid i jula, og allerede sliter med bekkenløsning. Noe jeg er evig takknemlig for :) 

Men, HI, jeg synes det er helt greit at dere vil feire hjemme, jeg skjønner dere godt! Når man får barn vil man gjerne skape sine egne tradisjoner og ha sine egne ting å se fram til mot jul. Jula er en spesiell høytid for oss, den høytiden med lengst forberedelse, og med fokus på familie og kos. Så det har jeg ingen problemer med å se. 

Likevel, at dine foreldre og svigerforeldre vil være hjemme på julaften må nesten bare du også akseptere. Ja, det kan høres så sært ut som det bare vil, men kan hende er de også "satt" i sine tradisjoner og har sine egne forventninger til jula. Og det er ikke alltid snakk om å "måtte sitte alene" i jula, mange koser seg også med å bare være to. I min familie har vi noen sånne, som gjerne feirer jul alene. De tar det med ro, koser seg hele dagen, lager god mat sammen og har en rolig kveld. Som én av de sa; etter mange år med masse mas og kaos rundt arrangering av julaften så var det godt å bare ha seg selv å tenke på. 

Feir hjemme dere, dersom dere ønsker det. Det er dere vel unt, men dere kan som sagt ikke forvente at alle vil komme til dere selv om dere gjerne vil det. Så kan dere invitere til f.eks juledagslunsj eller en middag senere i romjula?

Neste år kan dere sette dere sammen og planlegge jula alle sammen litt tidligere? Og høre om en sånn rotasjon som det er foreslått over her, med 3. hver jul hos hver av dere. 

Skrevet

Jeg tenker: Deilig! Og normalt. I vår familie feirer "alle" hjemme hos seg selv. Minimum styr, maks kos. Mine foreldre dro litt på rundgang noen år, men nå vil de være hjemme. Helst alene. De er gamle og orker ikke å styre. Svigerforeldre har jeg ikke, de er døde.

Kos dere! Aksepter at andre ønsker noe annet i jula enn du, ikke noe å furte for, spør du meg.

Anonymous poster hash: e4c49...ace

Skrevet

Det har i lange tider vært normalt at de med hjemmeboende barn overtar, og at de som kun har seg selv å tenke på tilpasser seg. Først dingler barna etter foreldrene, så byttes rollene, gamlingene gjør som barna sier. Sære besteforeldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...