Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #1 Skrevet 31. oktober 2014 Kjenner jeg blir helt matt. For noen år siden bestemte vi iss for å feire julaften hjemme. Fordi det er enklest i forhold til barna, men i hovedsak fordi verken svigers eller mine foreldre skulle bli sittende alene annethvert år. Men vil disse særingene komme? Neida, de sutrer og klager over at de vil feire hjemme som de har gjort i alle år. Vi bor i samme by og det tar de begge 5 minutter å kjøre til oss. Har faktisk lyst til å be noen fremmede som sitter alene i år, som setter pris på å få være sammen med noen. Anonymous poster hash: 0fd19...b0a
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #2 Skrevet 31. oktober 2014 What? Hva er problemet deres? Veldig sært.. Vil de ikke se barnebarna?? Ja be hjem noen dom ikke har noen. Anonymous poster hash: 00a87...18a
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #3 Skrevet 31. oktober 2014 når du sier VI bestemte, var svigers og foreldre med i bestemmelsen eller bestemte du over deres hode? Ble dere alle enige er det litt sært, bestemte du og din mann så er det dere som er sære. Anonymous poster hash: ee314...e03
Gjest Skrevet 31. oktober 2014 #4 Skrevet 31. oktober 2014 Da hadde invitert noen hjem i stedet, som virkelig setter pris på å feire med dere
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #5 Skrevet 31. oktober 2014 Det er ikke alle som synes det er stas å være mange på julaften. Noen synes det blir alt for mye mas med mange unger og gaveåpning for eksempel. Det må man respektere. Anonymous poster hash: 3c161...97f
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #6 Skrevet 31. oktober 2014 Vi bestemte det og antok at de vil sette pris på det. Men vi tok jo feil. Alle jeg kjenner med barn feirer hjemme. Jeg syns man bør akseptere at en ny generasjon tar over og vil starte sine egne tradisjoner. Det er ikke mange her, to barn og de fire voksne i tillegg til meg og mannen. Så tror ikke antall personer er problemet. Hi Anonymous poster hash: 0fd19...b0a
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #7 Skrevet 31. oktober 2014 Er både du og mannen enebarn? Anonymous poster hash: c52b9...a12
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #8 Skrevet 31. oktober 2014 Er både du og mannen enebarn? Anonymous poster hash: c52b9...a12 Mannen har en bror, men han bor i utlandet og feirer aldri med familien. Hi Anonymous poster hash: 0fd19...b0a
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #9 Skrevet 31. oktober 2014 Da hadde jeg nytt kvelden sammen med mann og barn uten dårlig samvittighet. Dere har vel forklart hvorfor dere vil gjøre det sånn og godtar de ikke du, så får de sitte alene. Jeg har vokst opp med kun foreldre og søsken på julaften og savner nesten å være bare fire... Spesielt ettersom svigermor stresser sånn med gaveåpningen. (Er generelt veldig glad i svigermor, men det er den ene tingen ved henne jeg syns er slitsom. ) Inviter dem heller til lunsj, så får de truffet dem på julaften. Anonymous poster hash: 0dbcf...d02
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #10 Skrevet 31. oktober 2014 hvorfor kan dere ikke ta et år hver, høre om de vil det? da får alle feiret hvert 3. år hjemme. Det er jo ikke noe stress å ta med barna bort når det er så kort Anonymous poster hash: 10609...889
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #11 Skrevet 31. oktober 2014 Vi bestemte det og antok at de vil sette pris på det. Men vi tok jo feil. Alle jeg kjenner med barn feirer hjemme. Jeg syns man bør akseptere at en ny generasjon tar over og vil starte sine egne tradisjoner. Det er ikke mange her, to barn og de fire voksne i tillegg til meg og mannen. Så tror ikke antall personer er problemet. HiAnonymous poster hash: 0fd19...b0a Klassisk tabbe. Man antar noe om hva andre ønsker og tar feil. De vil feire hjemme og det bør respekteres, akkurat som at andre må respektere at dere vil være hjemme. Vi har barn fra 0 til 8 år og har aldri feiret hjemme, så nei ikke alle med barn feirer hjemme. Synes ikke du kan være snurt og sur og skuffet her. Anonymous poster hash: ee314...e03
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #12 Skrevet 31. oktober 2014 Skulle nok ønsket å stelle istand jul hjemme jeg også, men jeg vet jo at både min mor og svigermor elsker å stelle i stand jul. Så hadde jeg kommet med noe sånt, så hadde de faktisk blitt lei seg, så vi drar der det ene året og der det andre. Vil ikke ta fra dem den gleden. Er det muligheter at dere alle kan feire sammen og rotere hvert tredje år kanskje ? Anonymous poster hash: 84fff...a64
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #13 Skrevet 31. oktober 2014 Enig med anonym ovenfor, hvorfor ikke hvert 3 år? Forutsetningen er da selvsagt at svigers inviterer foreldrene dine til seg og omvendt. Skjønner godt de synes det er trist å aldri feire hjemme, jeg! Anonymous poster hash: 0fce7...1ae
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #14 Skrevet 31. oktober 2014 Synes det er et sært av dem å ikke stille seg åpne til å komme til dere, iallefall annet hvert år. Hvorfor er det dere som alltid skal feire borte? I det minste burde de ha forståelse for at dere nå ønsker å feire hjemme. Det er dere som har hjemmeboende barn. Dere kan iallefall feire hjemme med god samvittighet. Hold dørene åpne, så kan de kanskje stikke innom en tur til kaffe på kvelden om de skulle få lyst på selskap. Anonymous poster hash: 4a4ef...ed2
skinnfilla Skrevet 31. oktober 2014 #15 Skrevet 31. oktober 2014 Vi feirer hjemme , har gjort det i "alle år" , gjestene våre varierer I fjor var både svigerforeldrene mine og mamma+ samboer, lillebror og min bestefar. I år er det bare pappa som kommer, Andre år har stebror, svigerinne med barn, min far, mamma med samboer, lillebror. Vi er en stor famile med steforeldre, stesøsken, søsken, foreldre og nærmeste svigerfamile teller nesten 30stk Masse barn og voksne om heldigvis koser seg glugg ihjel sammen
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #16 Skrevet 31. oktober 2014 Synes det er et sært av dem å ikke stille seg åpne til å komme til dere, iallefall annet hvert år. Hvorfor er det dere som alltid skal feire borte? I det minste burde de ha forståelse for at dere nå ønsker å feire hjemme. Det er dere som har hjemmeboende barn. Dere kan iallefall feire hjemme med god samvittighet. Hold dørene åpne, så kan de kanskje stikke innom en tur til kaffe på kvelden om de skulle få lyst på selskap. Anonymous poster hash: 4a4ef...ed2 Både HI og foreldre vil heller være hjemme enn sammen. Det gjør dem like sære eller normale alle sammen. Jeg synes det er helt galt at alle de med barn skal diktere julen med VI vil være hjemme fordi vi har barn og alle må innrette seg etter oss. Både HI og foreldre/svigerforeldre får da velge hva som er viktigst. Velger begge å være hjemme, ja da blir ikke julaften feiret sammen. Kanskje de kan ha julebrunsj/julemiddag/julekaffe e.l 1. eller 2. juledag og være sammen da i stedet. Synes ikke foreldre generasjonen er særere enn HI og mannen. Barnefamilier eier ikke jula! Anonymous poster hash: ee314...e03
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #17 Skrevet 31. oktober 2014 Alle vil feire hjemme hos seg selv, inkludert du. Da er dere helt like hele gjengen, og du kan ikke klage på besteforeldrene. Anonymous poster hash: 26a82...31e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #18 Skrevet 31. oktober 2014 Alle vil feire hjemme hos seg selv, inkludert du. Da er dere helt like hele gjengen, og du kan ikke klage på besteforeldrene. Anonymous poster hash: 26a82...31e Signerer over meg. Dere har valgt å feire hjemme fordi dere vil det. Men det vil jo også foreldre på begge sider. Og så sitter du og klager? Anonymous poster hash: a9c49...e10
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #19 Skrevet 31. oktober 2014 Mulig det er en klassisk tabbe, men JEG syns at foreldregenerasjonen må akseptere at barna tar over. De har jo selv feiret hos sine foreldre også tatt over deres julefeiring? Hvorfor kan de ikke la dette gå videre til oss? Jeg er også sikkert sær, men jeg syns det er våres tur nå til å arrangere julen HI Anonymous poster hash: 0fd19...b0a
*Yuna* Skrevet 31. oktober 2014 #20 Skrevet 31. oktober 2014 Syns foreldrene her er sære HI. Det viktigste er jo å være sammen, ikke hvor. Men jeg forstår godt at du vil feire hjemme. Vi feirer også hjemme, har villet skape våre egne tradisjoner etter vi fikk barn Når jeg var barn kom besteforeldre hjem til oss, men engang har jo de også mått "gitt fra seg" julefeiringen.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #21 Skrevet 31. oktober 2014 Mulig det er en klassisk tabbe, men JEG syns at foreldregenerasjonen må akseptere at barna tar over. De har jo selv feiret hos sine foreldre også tatt over deres julefeiring? Hvorfor kan de ikke la dette gå videre til oss? Jeg er også sikkert sær, men jeg syns det er våres tur nå til å arrangere julen HI Anonymous poster hash: 0fd19...b0a Da er vi rett og slett veldig uenig. Jeg synes ikke du kan forvente noe aksept for at du skal diktere hvordan julen skal feires uten å ta dem med på råd. Anonymous poster hash: ee314...e03
Mia_73 Skrevet 31. oktober 2014 #22 Skrevet 31. oktober 2014 Både HI og foreldre vil heller være hjemme enn sammen. Det gjør dem like sære eller normale alle sammen. Jeg synes det er helt galt at alle de med barn skal diktere julen med VI vil være hjemme fordi vi har barn og alle må innrette seg etter oss. Både HI og foreldre/svigerforeldre får da velge hva som er viktigst. Velger begge å være hjemme, ja da blir ikke julaften feiret sammen. Kanskje de kan ha julebrunsj/julemiddag/julekaffe e.l 1. eller 2. juledag og være sammen da i stedet. Synes ikke foreldre generasjonen er særere enn HI og mannen. Barnefamilier eier ikke jula! Anonymous poster hash: ee314...e03 Det stemmer at barnefamilier ikke eier jula, men det er familier med barn som har klart mest styr. Barn får gjerne massevis med leker og det er ikke barebare å samle alt slik at ingenting blir glemt (er jo krise neste morgen når de vil leke med alt), de blir overtrøtte og må til slutt inn i bilen og reise hjem. Feirer man hjemme kan man bare legger barna uten noe stress. Vi har 2 barn og feirer enten hos mine foreldre eller svigers fordi det ikke har vært mye stress for oss, men ser at andre ønsker å starte med å feire selv. For min del overveier at vi kommer til dekket bord (jeg tilbyr hvert år å bidra med noe, selvsagt, men enn så lenge har de ikke ønsket hjelp) Syns at foreldrene og svigerforeldre må godta at voksne barn med egne barn vil feire store familieselskaper hjemme hos seg. De begynte jo selv med det en gang og sikkert også før deres egne foreldre døde.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #23 Skrevet 31. oktober 2014 Kjenner jeg blir helt matt. For noen år siden bestemte vi iss for å feire julaften hjemme. Fordi det er enklest i forhold til barna, men i hovedsak fordi verken svigers eller mine foreldre skulle bli sittende alene annethvert år. Men vil disse særingene komme? Neida, de sutrer og klager over at de vil feire hjemme som de har gjort i alle år. Vi bor i samme by og det tar de begge 5 minutter å kjøre til oss. Har faktisk lyst til å be noen fremmede som sitter alene i år, som setter pris på å få være sammen med noen. Anonymous poster hash: 0fd19...b0a Skap deres egen feiring uten svigers/besteforeldre. I år feirer jeg jul for andre gang alene uten min familie. Når jeg var alenemor dro jeg og dattera min alltid hjem. Nå har vi en femåring +baby i hus og spiser middag med svigers og åpner gaver hjemme alene. Nyttårs feirer vi med min familie. Skulle gjerne feiret helt alene med min lille familie. Anonymous poster hash: f9102...a97
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #24 Skrevet 31. oktober 2014 Mulig det er en klassisk tabbe, men JEG syns at foreldregenerasjonen må akseptere at barna tar over. De har jo selv feiret hos sine foreldre også tatt over deres julefeiring? Hvorfor kan de ikke la dette gå videre til oss? Jeg er også sikkert sær, men jeg syns det er våres tur nå til å arrangere julen HI Anonymous poster hash: 0fd19...b0a Da er vi rett og slett veldig uenig. Jeg synes ikke du kan forvente noe aksept for at du skal diktere hvordan julen skal feires uten å ta dem med på råd. Anonymous poster hash: ee314...e03 Det kan vi være. Men jeg har jo ikke diktert noen jul og forventet at de skal komme. Men aksept forventet jeg faktisk, for jeg gjør dette med gode hensikter. Jeg har skapt en jul som skulle inkludere alle, det jeg forventet var at de skulle sette pris på det! Det er jo på akkord av hva JEG faktisk har lyst til, da jeg ikke har lyst til å feire jul med svigers vært år. Men jeg vil være snill og ønsker ikke at noen skal måtte feire jul alene. HI Anonymous poster hash: 0fd19...b0a
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #25 Skrevet 31. oktober 2014 Mulig det er en klassisk tabbe, men JEG syns at foreldregenerasjonen må akseptere at barna tar over. De har jo selv feiret hos sine foreldre også tatt over deres julefeiring? Hvorfor kan de ikke la dette gå videre til oss? Jeg er også sikkert sær, men jeg syns det er våres tur nå til å arrangere julen HI Anonymous poster hash: 0fd19...b0a Da er vi rett og slett veldig uenig. Jeg synes ikke du kan forvente noe aksept for at du skal diktere hvordan julen skal feires uten å ta dem med på råd.Anonymous poster hash: ee314...e03 Det kan vi være.Men jeg har jo ikke diktert noen jul og forventet at de skal komme. Men aksept forventet jeg faktisk, for jeg gjør dette med gode hensikter. Jeg har skapt en jul som skulle inkludere alle, det jeg forventet var at de skulle sette pris på det! Det er jo på akkord av hva JEG faktisk har lyst til, da jeg ikke har lyst til å feire jul med svigers vært år. Men jeg vil være snill og ønsker ikke at noen skal måtte feire jul alene. HI Anonymous poster hash: 0fd19...b0a Du sier jo at du blir matt av at de ikke vil komme og at de er særinger fordi de ikke vil komme. Det viser jo ikke aksept fra din side for deres beslutning. Om mine søsken plutselig lagde nytt opplegg i julen uten å snakke med oss og i tillegg ble snurt (du fremstår snurt i hovedinnlegget) fordi vi takket nei, ja da ville jeg blitt aldri så lite forbannet. Du har laget et nytt juleoppsett uten å konsultere noen andre og blir oppgitt når folk ikke vil komme. Som du skriver, "... be noen som setter pris på å feire sammen med noen" og antyder at de ikke setter pris på invitasjonen. Det kan jo hende de setter pris på invitasjon, men heller vil være hjemme. Kjempehyggelig at du har tatt høyde for at ingen skal være alene, absolutt supert. Så er det da slik at familien din i likehet med deg selv vil feire hjemme hos seg selv. Hvis du vil ha aksept for å feire hjemme, må du jammen gi det til andre som ønsker det samme. Synes for øvrig du godt kan invitere noen som ikke vil være alene. Det er jo en hyggelig ting å gjøre. Anonymous poster hash: ee314...e03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå