Gå til innhold

Dere som ikke vaksinerer barna deres


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Hvorfor tviler du på at barna dine skal vaksineres??

 

Anonymous poster hash: f4844...96d

Leser så mye rart og jeg føler at det er noe som ikke blir fortalt oss vanlige folk. Spesielt så en dette under svineinfluensa pandemien. Myndighetene sa vaksinen var helt trygg og anbefalte alle å ta den. Føler meg fortsatt lurt siden da. Jeg vet den vaksinen ikke kan sammenlignes, men jeg føler at jeg ikke får vite den hele sanheten.

 

Anonymous poster hash: 45daf...ff6

 

Svineinfluensavaksinen var i utgangspunktet helt trygg. Det var et tilsetningsstoff (noe som trigger imunforsvaret) i et mindretall av vaksinene som viste seg å ha en uheldig bivirkning. Denne vaksinen ble solgt i bla Norge Sverige Finland, England og Nederland. Alle de andre millioner av vaksineenhetene som ble gitt rundt om ellers i verden viste seg å ikke ha denne potensielle bivirkningen. Det var den grundige overvåkningen av vaksiner og bivirkninger som gjorde at man oppdaget denne bivirkningen, noe som er veldig betryggende.

 

Vaksiner har man brukt i snart 100 år, og har stadig blitt forbedret, og ikke minst de har blitt og blir overvåket nøye. De er helt trygge å ta, så lenge du ikke lider av en sykdom der immunforsvaret er veldig dårlig. Dette er en av grunnene til at alle friske bør vaksinere seg mot potensielt farlige sykdommer, nettopp for å hindre at de svakeste i samfunnet får smitten og dør.

 

Dessuten vil vaksiner føre til at mange barn (og voksne) slipper å få potensielt farlige ettersykdommer som hjernebetennelse, blindhet, lammelser, sterilitet, døvhet, alvorlig tuberkulose infekson i skjelettet, hjerne, nyrer, slipper å oppleve at barnet man bærer får missdannelser eller dør, slipper å få livmorhalskreft m.m. 

 

Hvis du synes det er greit å utsette barnet ditt for noe av dette, evt at det dør, er det greit å la være å vaksinere barnet ditt. Hvis du synes det er ok at barnet ditt kanskje får litt feber og bittelitt utslett, men slipper potensielle lidelser og død, bør du vaksinere barnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her vaksinerer vi ikke. Vi mener at risikoen ved å vaksinere er større en risikoen for å få sykdommene. Dette er grundig undersøkt med leger, spesialister og sykehus pluss masse forskning.

Hva andre velger og sprøyte inn i sine barn er ikke mitt problem, men jeg råder alle til å lese seg opp, prate med leger og tenke selv, isteden for å følge den forbanna saueflokk mentaliteten som er her i landet. Å dere kan slutte å dømme andre som tar andre valg enn dere, det viser bare at dere er langt dårligere mennesker en vi som ikke vaksinerer barna våre.

 

Anonymous poster hash: 7fe1b...65a

Jeg synes vaksinemotstand bare er trist og tragisk :(  De aller fleste med vaksineskrekk bruker også alternativ medisin, altså "medisin" som ikke er testet for bivirkninger og som ikke har blitt bevist har virkning. Mange av disse meneskene lider også av andre konspirasjonstanker, de tror på pseudovitenskap, og har en virkelighetsoppfatning som ofte er svært skremmende.

 

Det er slettes ikke sikkert dette gjelder deg, men det å forfekte vitenskap, men tro på noe som ikke henger sammen verken med fornuft eller det vi har av kunnskap, er jo ganske merkelig, og ligner mye på religiøs fantisme der egne sannheter bare er vedtatt. 

 

Men jeg dømmer ikke disse foreldrene mer enn jeg dømmer foreldre som ikke bruker bilbelte til barna sine i bilen, eller som røyker og drikker under svangerskapet. Eller de foreldre som ved en religiøs overbevisning nekter å utsette barnet for visse behandlinger..

 

Man skal være åpen for at mennesker er forskjellige, tror på forskjellige ting og har forekjellige verdier. Så lenge de aller fleste barn blir vaksinert, er barn som ikke vaksineres i Norge forholdsvis trygge. Men man utsetter de allikevel for en unødvenig risiko :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er lov å bruke hodet...

 

Mine barn har fulgt vanlig vaksinasjonsprogram uten betenkeligheter.

 

Men jeg gav ingen av dem eller oss voksne svineinfluensavaksine. Den 'pandemien' var veldig blåst opp av media og helsemyndighetene. De kjøpte inn en vaksine som var 'andrevalg' i feks Sverige. Lite utprøvd, noe vi da fikk se resultatet av.

 

men gjett om mange så stygt på meg da jeg nektet å vaksinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også skeptisk og diskuterte bekymringene med helsesøster.

Hun sa at i løpet av hennes 20 år som helsesøster, hadde hun aldri opplevd alvorlige bivirkninger.

Ja, det finnes bivirkninger, men de er ytterst sjeldne.

 

Anonymous poster hash: 65eec...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er lov å bruke hodet...

Mine barn har fulgt vanlig vaksinasjonsprogram uten betenkeligheter.

Men jeg gav ingen av dem eller oss voksne svineinfluensavaksine. Den 'pandemien' var veldig blåst opp av media og helsemyndighetene. De kjøpte inn en vaksine som var 'andrevalg' i feks Sverige. Lite utprøvd, noe vi da fikk se resultatet av.

men gjett om mange så stygt på meg da jeg nektet å vaksinere.

Samme her. Vi følger vaksjonasjonsprogrammet og plusser på med anbefalte reisevaksiner ved behov.

 

 

 

Anonymous poster hash: d0a6c...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vaksinerer vi ikke. Vi mener at risikoen ved å vaksinere er større en risikoen for å få sykdommene. Dette er grundig undersøkt med leger, spesialister og sykehus pluss masse forskning.

Hva andre velger og sprøyte inn i sine barn er ikke mitt problem, men jeg råder alle til å lese seg opp, prate med leger og tenke selv, isteden for å følge den forbanna saueflokk mentaliteten som er her i landet. Å dere kan slutte å dømme andre som tar andre valg enn dere, det viser bare at dere er langt dårligere mennesker en vi som ikke vaksinerer barna våre. Anonymous poster hash: 7fe1b...65a

Til å være en som oppfordrer andre til å ikke dømme, var du temmelig fordømmende gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lett dette. Ser mange nevner at en bør vaksinere for å spare de svake. Om det er viktig så bør en starte kampanjer for å få de voksne til å vaksinere seg. Leste et sted at så mange som 70% av den voksne befolkningen mangler beskyttelse mot mange sykdommer fordi vaksinene er gått ut. Lett å glemme når det ikke finnes noe vaksinasjonsprogram for oss voksne.



Anonymous poster hash: 45daf...ff6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvorfor tviler du på at barna dine skal vaksineres??Anonymous poster hash: f4844...96d

 

Leser så mye rart og jeg føler at det er noe som ikke blir fortalt oss vanlige folk. Spesielt så en dette under svineinfluensa pandemien. Myndighetene sa vaksinen var helt trygg og anbefalte alle å ta den. Føler meg fortsatt lurt siden da. Jeg vet den vaksinen ikke kan sammenlignes, men jeg føler at jeg ikke får vite den hele sanheten.

Anonymous poster hash: 45daf...ff6

Svineinfluensavaksinen var i utgangspunktet helt trygg. Det var et tilsetningsstoff (noe som trigger imunforsvaret) i et mindretall av vaksinene som viste seg å ha en uheldig bivirkning. Denne vaksinen ble solgt i bla Norge Sverige Finland, England og Nederland. Alle de andre millioner av vaksineenhetene som ble gitt rundt om ellers i verden viste seg å ikke ha denne potensielle bivirkningen. Det var den grundige overvåkningen av vaksiner og bivirkninger som gjorde at man oppdaget denne bivirkningen, noe som er veldig betryggende.

 

Vaksiner har man brukt i snart 100 år, og har stadig blitt forbedret, og ikke minst de har blitt og blir overvåket nøye. De er helt trygge å ta, så lenge du ikke lider av en sykdom der immunforsvaret er veldig dårlig. Dette er en av grunnene til at alle friske bør vaksinere seg mot potensielt farlige sykdommer, nettopp for å hindre at de svakeste i samfunnet får smitten og dør.

 

Dessuten vil vaksiner føre til at mange barn (og voksne) slipper å få potensielt farlige ettersykdommer som hjernebetennelse, blindhet, lammelser, sterilitet, døvhet, alvorlig tuberkulose infekson i skjelettet, hjerne, nyrer, slipper å oppleve at barnet man bærer får missdannelser eller dør, slipper å få livmorhalskreft m.m. 

 

Hvis du synes det er greit å utsette barnet ditt for noe av dette, evt at det dør, er det greit å la være å vaksinere barnet ditt. Hvis du synes det er ok at barnet ditt kanskje får litt feber og bittelitt utslett, men slipper potensielle lidelser og død, bør du vaksinere barnet ditt.

Det var ikke noe tilsetningsstoff som utløste narkolepsi, men selve viruset i vaksinen. Det er like sannsynlig å utvikle narkolepsi etter vaksinen som etter selve svineinfluensaen.

http://www.nrk.no/nordland/en-av-fire-disponert-for-narkolepsi-1.11585097

 

 

Anonymous poster hash: 66e6d...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen velger å ikke følge barnevaksinasjonsprogrammet synes jeg er helt bak mål. Jeg ser ned på disse menneskene som setter de svakeste i samfunnet i fare samtidig som deres barn er skadelidende hvis de skulle komme i kontakt med andre som ikke er vaksinert, noe som blir mer og mer sannsynlig jo fler som ikke nekter å vaksinere barna sine.. Jeg synes disse foreldrene burde bli satt ned sammen med noen som virkelig kjenner til vitenskapen bak vaksinene for å rett og slett undervise dem..

 

Anonymous poster hash: 6e517...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut facebook gruppa vaksineaksjon.no. Jeg følger mye med der inne og det er veldig mange flinke folk. Det som blir delt der er ikke ulike youtube videoer, men linker til seriøs forskning osv. 

Sett deg virkelig inn i hva vaksine er før du tar valget, og er du usikker så skader det ikke å vente mens du undersøker.

 

Vi vaksinerer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hvorfor tviler du på at barna dine skal vaksineres??Anonymous poster hash: f4844...96d

Leser så mye rart og jeg føler at det er noe som ikke blir fortalt oss vanlige folk. Spesielt så en dette under svineinfluensa pandemien. Myndighetene sa vaksinen var helt trygg og anbefalte alle å ta den. Føler meg fortsatt lurt siden da. Jeg vet den vaksinen ikke kan sammenlignes, men jeg føler at jeg ikke får vite den hele sanheten.

Anonymous poster hash: 45daf...ff6

Svineinfluensavaksinen var i utgangspunktet helt trygg. Det var et tilsetningsstoff (noe som trigger imunforsvaret) i et mindretall av vaksinene som viste seg å ha en uheldig bivirkning. Denne vaksinen ble solgt i bla Norge Sverige Finland, England og Nederland. Alle de andre millioner av vaksineenhetene som ble gitt rundt om ellers i verden viste seg å ikke ha denne potensielle bivirkningen. Det var den grundige overvåkningen av vaksiner og bivirkninger som gjorde at man oppdaget denne bivirkningen, noe som er veldig betryggende.

 

Vaksiner har man brukt i snart 100 år, og har stadig blitt forbedret, og ikke minst de har blitt og blir overvåket nøye. De er helt trygge å ta, så lenge du ikke lider av en sykdom der immunforsvaret er veldig dårlig. Dette er en av grunnene til at alle friske bør vaksinere seg mot potensielt farlige sykdommer, nettopp for å hindre at de svakeste i samfunnet får smitten og dør.

 

Dessuten vil vaksiner føre til at mange barn (og voksne) slipper å få potensielt farlige ettersykdommer som hjernebetennelse, blindhet, lammelser, sterilitet, døvhet, alvorlig tuberkulose infekson i skjelettet, hjerne, nyrer, slipper å oppleve at barnet man bærer får missdannelser eller dør, slipper å få livmorhalskreft m.m. 

 

Hvis du synes det er greit å utsette barnet ditt for noe av dette, evt at det dør, er det greit å la være å vaksinere barnet ditt. Hvis du synes det er ok at barnet ditt kanskje får litt feber og bittelitt utslett, men slipper potensielle lidelser og død, bør du vaksinere barnet ditt.

Det var ikke noe tilsetningsstoff som utløste narkolepsi, men selve viruset i vaksinen. Det er like sannsynlig å utvikle narkolepsi etter vaksinen som etter selve svineinfluensaen.

http://www.nrk.no/nordland/en-av-fire-disponert-for-narkolepsi-1.11585097

 

 

Anonymous poster hash: 66e6d...063

 

http://tidsskriftet.no/Innhold/Nyheter/2013/Juni/Fikk-narkolepsi-av-svineinfluensavaksinen

 

Man har funnet ut at det var Pandemrix utgaven av vaksinen som ga den plutselige og rimelig tøffe utgaven av narkolepsi. Pandemrix ble solgt i ca 6 land, og forskjellen på denne og andre vaksiner er et tilsetningsstoff som trigger immunforsvaret. I Kina overvåket man grundig 90 millioner vaksinerte kinesere for å finne mulige bivirkninger, man fant ingen.

 

Men det er helt riktig som du sier at det å få svineinfluensa øker risikoen betraktelig for å få narkolepsi. Og som det står i artikkelen din, noen er genetisk disponert for å få sykdommen. 

Det å få en "normal" influensa trigger også mekansimene som gir narkolepsi. Dette har man funnet ut ved å studere forekomsten av nye narkolepsitilfeller. Det er en betydelig økning av denne sykdommen i de årene man har influensapandemier eller ekstra tøffe sesonginfluensaer som tar livet av mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ME i tenårene. Trolig pga vaksine. Klarte etterhvert å komme i 100% jobb, men har slitt. Tok svineinfluensvaksine, og tror den pustet forverret ME til at jeg i dag er på AAP. Syntes det er helt forferdelig at det tar år av livet mitt, og erstatning kan jeg se langt etter da de ikke anerkjenner dette.

 

Anonymous poster hash: 0ea20...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har nå søkt og lett på nett, men det stemmer ikke med det som blir skrevet her. Vaksinedekkningen er ikke synkende. Hvor er det dere leser/har dette fra? Finner det ikke igjen på noen seriøse sider.

 

eks.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/hoy-vaksinedekning-i-norge/

 

http://www.lmi.no/nyheter/2011/04/hoey-vaksinedekning-i-norge

 

Anonymous poster hash: 45daf...ff6

Jeg har ikke hørt noe om at vaksinedekningen i Norge generelt er synkende, du har sikkert rett. Men det er lokale variasjoner. Visse steder er vaksinemotstanden såpass stor at det ikke lenger er flokkimmunitet.

 

Stod om dette i Aftenposten her om dagen: http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Vaksinefrykten-sprer-seg-som-et-virus-7753286.html

 

Anonymous poster hash: 4524f...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det er lov å bruke hodet...

 

Mine barn har fulgt vanlig vaksinasjonsprogram uten betenkeligheter.

 

Men jeg gav ingen av dem eller oss voksne svineinfluensavaksine. Den 'pandemien' var veldig blåst opp av media og helsemyndighetene. De kjøpte inn en vaksine som var 'andrevalg' i feks Sverige. Lite utprøvd, noe vi da fikk se resultatet av.

 

men gjett om mange så stygt på meg da jeg nektet å vaksinere.

Jeg var også skeptisk til svineinfluensavaksinen. Hos oss vaksinerte mannen min og sønnen vår seg, som begge har astma, mens jeg og minstejenta ikke vaksinerte oss.

 

Jeg husker veldig godt at helsemyndighetene flere ganger poengterte at man ikke hadde fått tid til å gjøre kliniske studier av vaksinen, men de anbefalte allikevel vaksinen.

Myndighetene estimerte også et veldig stort antall potensielle dødsfall av influensaen, som jo var helt på jordet. Men situasjonen var uoversiktelig, og det var vanskelig å spå utfallet så tidlig under pandemien.

 

Det døde rundt 32 mennesker av svineinfluensaen (stort sett bare unge) i Norge, og ingen av disse var vaksinerte. Man vet, ved å sammenligne seg med andre land, at mange liv ble reddet pga vaksinen, ikke bare i 2009, men også i årene etter. Dessuten vet man at vaksinen beskyttet mange gravide mot abort og dødfødsler.

 

Det er vanskelig å sette 35 (kanskje enda flere) alvorlig syke barn og voksne opp mot dødsfall. Barna ville muligens ha fått narkolepsi før eller siden uansett, men varianten som ble trigget frem etter Pandemrix-vaksinen kom veldig brått og var veldig brutal.  

 

Min konkulsjon etter dette er at det var riktig å vaksinere.

 

Heldigvis fant helsemyndighetene sammenhengen mellom Pandemrix-vaksinen som ble brukt i bla Norge, og økningen av narkolepsi. Man fant etterhvert frem til hva som utløste det, og man vet nå mer om narkolepsi, genetisk disponering, og om hva som kan trigge frem sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ME i tenårene. Trolig pga vaksine. Klarte etterhvert å komme i 100% jobb, men har slitt. Tok svineinfluensvaksine, og tror den pustet forverret ME til at jeg i dag er på AAP. Syntes det er helt forferdelig at det tar år av livet mitt, og erstatning kan jeg se langt etter da de ikke anerkjenner dette.

 

Anonymous poster hash: 0ea20...9c9

 

 

Jeg har to nære venner med ME, og jeg vet hvor grusom og hjerteløs denne lidelsen er, og hvor vanskelig det er å ikke vite om og når man blir bedre. Begge vennene mine (og flere jeg vet om) har misstanke om at det er infeksjoner i kroppen, bla Epstein-Barr virus, som kan ha utløst dette.

Jeg mener selvfølgelig ikke at din ME ikke kan ha vært forårsaket og blitt forverret av vaksiner, men det er ingen som helst statististisk sammenheng mellom vaksine og ME.

 

Det er en veldig vanlig konklusjon at man "skylder" på en vaksine hvis man får en eller annen sykdom. Det er ikke uten grunn at det blir rapportert inn alle mulige bivirkninger etter vaksiner, dette fordi man ofte ser en sammenheng "det er sikkert vaksinen som har skylden".

Når man så studerer forekomsten av sykdommer i grupper som ikke har vaksinert seg mot de som har vaksinert seg, finner man ingen sammenheng.

 

For et par år siden hadde Dagbladet et stort oppslag om en jente som hadde fått en ansiktslammelse to uker etter at hun tok HPV vaksinen. Denne lidelsen kan trigges av flere ting og går som regel helt over etter noen uker. Moren fryktet at det var en sammenheng med vaksinen. Men noen vil få en mer eller mindre sjelden sykdom eller lidelse noen uker etter å ha tatt vaksine, ja et par vil faktisk dø også.

 

I Danmark gjorde man en stor undersøkelse rundt dette med vaksine og bivirkninger. Man målte hvor stor prosentandel av befolkningen som til enhver tid får diverse sykdommer. Ansiktlammelser var en av disse, og studien viste at vaksinerte man 1 million mennesker under 18 år, ville 7.94 av de få ansiktlammelse innen 42 dager etter vaksinen.

 

Fremdeles prøver ekstreme vaksinemotstandere å linke autisme mot mmr vaksinen. Og det lenge etter at den ene studien til legen Wakefield ble avslørt som bedrageri http://whe4.oolco.com/studien-knytte-vaksine-til-autisme-var-svindel.

Etter mange år og 107 studier rundt dette, finner man ingen sammenheng. Allikevel er det mange som ønsker å tro at det er en sammenheng, på samme måte som de ønsker at det snart, endelig skal bli oppdaget at vaksiner egentlig er kjempefarlig, og de selv reddet barna sine fra denne fryktelige sprøyta...

 

Det finnes absolutt mennesker som skal være forsiktig med vaksiner. De som kan være allergiske og de som har et veldig svekket immunforsvar. Det kan jo hende din sykdom ble trigget av en vaksinen selv om man ikke finner en slik sammenheng statistisk, men sett i sammenheng med det vi vet, virker det ikke så sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimsi,hva med de som har ekstra god immunsystem? Som kan få autoimmun sykdom fordi de har allerede genetisk predisposisjon?

 

Anonymous poster hash: 47675...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid skeptisk når jeg finner ut at noen har noe å skjule, men nå vet jeg at helsemyndighetene med viten ikke sier alt, da ville sikkert vaksinedekkningen falt og det ville vært enda værre. Om en søker opp de forskjellige vaksinene på felleskatalogen.no så kan en selv lese alle mulige bivirkninger. Da ser en fort at brosjyren fra helsestasjon ikke forteller alt. Men kanskje så er det bedre å ikke si alt. Hvorfor skal en skremme foreldre med skjeldne bivirkninger? Tenk om foreldrene hadde blitt så skremt at vaksinedekkningen hadde falt til et så kritisk punkt at sykdommene hadde fått fritt spillerom. Det er det vel ingen som ønsker?

 

Vi kommer nok ikke til å følge vaksineprogrammet slavisk, men jeg innser at det er godt at vi har et vaksineprogramm. En ting jeg ikke forstår er hvorfor det ikke legges mer resurser i å få voksne til å oppdatere sine vaksiner som alle bør gjøre hvert 10. år.



Anonymous poster hash: 45daf...ff6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor tviler du på at barna dine skal vaksineres??

 

Anonymous poster hash: f4844...96d

Leser så mye rart og jeg føler at det er noe som ikke blir fortalt oss vanlige folk. Spesielt så en dette under svineinfluensa pandemien. Myndighetene sa vaksinen var helt trygg og anbefalte alle å ta den. Føler meg fortsatt lurt siden da. Jeg vet den vaksinen ikke kan sammenlignes, men jeg føler at jeg ikke får vite den hele sanheten.

 

Anonymous poster hash: 45daf...ff6

 

 

 

Så du som er i tvil om du skal vaksinere barna dine, du føler at du besitter den kunnskapen som kreves for og la være  og vaksinere barna dine? Forskere og helsemyndigheter de bare driter du i?

 

 

Jeg orker ikke argumentere for hvorfor mine barn selvfølgelig er vaksinert, . Jeg blir helt matt!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ME i tenårene. Trolig pga vaksine. Klarte etterhvert å komme i 100% jobb, men har slitt. Tok svineinfluensvaksine, og tror den pustet forverret ME til at jeg i dag er på AAP. Syntes det er helt forferdelig at det tar år av livet mitt, og erstatning kan jeg se langt etter da de ikke anerkjenner dette.

 

Anonymous poster hash: 0ea20...9c9

Det må være utrolig kjipt og vanskelig. Håper det blir bedre etter hvert og at du etter hvert klarer å komme tilbake.

 

Det er imidlertid vanskelig å vite hva som utløser ME, og det er ingen pålitelig statistikk som tyder på at vaksinering er årsaken. Det er nok også derfor det er vanskelig med erstatning, fordi de ikke kan påvise noen årsakssammenheng.

 

Uansett håper jeg du finner en vei til å bli bedre og at ting løser seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett dette. Ser mange nevner at en bør vaksinere for å spare de svake. Om det er viktig så bør en starte kampanjer for å få de voksne til å vaksinere seg. Leste et sted at så mange som 70% av den voksne befolkningen mangler beskyttelse mot mange sykdommer fordi vaksinene er gått ut. Lett å glemme når det ikke finnes noe vaksinasjonsprogram for oss voksne.

 

 

Anonymous poster hash: 45daf...ff6

Enig, og myndighetene oppfordrer alle til å ta boost-vaksine i voksen alder. Men det er lett å glemme det når man må be om det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvorfor tviler du på at barna dine skal vaksineres??

 

Anonymous poster hash: f4844...96d

Leser så mye rart og jeg føler at det er noe som ikke blir fortalt oss vanlige folk. Spesielt så en dette under svineinfluensa pandemien. Myndighetene sa vaksinen var helt trygg og anbefalte alle å ta den. Føler meg fortsatt lurt siden da. Jeg vet den vaksinen ikke kan sammenlignes, men jeg føler at jeg ikke får vite den hele sanheten.

 

Anonymous poster hash: 45daf...ff6

 

 

 

Så du som er i tvil om du skal vaksinere barna dine, du føler at du besitter den kunnskapen som kreves for og la være  og vaksinere barna dine? Forskere og helsemyndigheter de bare driter du i?

 

 

Jeg orker ikke argumentere for hvorfor mine barn selvfølgelig er vaksinert, . Jeg blir helt matt!

 

 

 

 

Som jeg skrev i innlegget over deg:

Jeg blir alltid skeptisk når jeg finner ut at noen har noe å skjule, men nå vet jeg at helsemyndighetene med viten ikke sier alt, da ville sikkert vaksinedekkningen falt og det ville vært enda værre. Om en søker opp de forskjellige vaksinene på felleskatalogen.no så kan en selv lese alle mulige bivirkninger. Da ser en fort at brosjyren fra helsestasjon ikke forteller alt. Men kanskje så er det bedre å ikke si alt. Hvorfor skal en skremme foreldre med skjeldne bivirkninger? Tenk om foreldrene hadde blitt så skremt at vaksinedekkningen hadde falt til et så kritisk punkt at sykdommene hadde fått fritt spillerom. Det er det vel ingen som ønsker?

 

Vi kommer nok ikke til å følge vaksineprogrammet slavisk, men jeg innser at det er godt at vi har et vaksineprogramm. En ting jeg ikke forstår er hvorfor det ikke legges mer resurser i å få voksne til å oppdatere sine vaksiner som alle bør gjøre hvert 10. år.

 

Anonymous poster hash: 45daf...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg blir alltid skeptisk når jeg finner ut at noen har noe å skjule, men nå vet jeg at helsemyndighetene med viten ikke sier alt, da ville sikkert vaksinedekkningen falt og det ville vært enda værre. Om en søker opp de forskjellige vaksinene på felleskatalogen.no så kan en selv lese alle mulige bivirkninger. Da ser en fort at brosjyren fra helsestasjon ikke forteller alt. Men kanskje så er det bedre å ikke si alt. Hvorfor skal en skremme foreldre med skjeldne bivirkninger? Tenk om foreldrene hadde blitt så skremt at vaksinedekkningen hadde falt til et så kritisk punkt at sykdommene hadde fått fritt spillerom. Det er det vel ingen som ønsker?

 

Vi kommer nok ikke til å følge vaksineprogrammet slavisk, men jeg innser at det er godt at vi har et vaksineprogramm. En ting jeg ikke forstår er hvorfor det ikke legges mer resurser i å få voksne til å oppdatere sine vaksiner som alle bør gjøre hvert 10. år.

 

Anonymous poster hash: 45daf...ff6

 

Ideen om at "det er sikkert mye helsemyndighetene skjuler" står sterkt i antivaksinemiljøene, og stiller seg i rekke sammen med andre konspirasjonsteorier.

 

Det er nok ikke mye helsemyndighetene ønsker, eller har mulighet til å skjule. Vi leve heldigvis ikke i et diktatur.

Helsemyndighetene er Helse og omsorgsdepartementet, Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet. Her  ansettes nye kompetente mennesker jevnlig. Disse legene, forskerne, politikerene, IT folk og andre med faglig bakgrunn, er ansatt for bla å samarbeide, bruke tid på å samle inn riktig informasjon og dokumentasjon som holder mål og gi anbefalinger og råd. Det å lyve om ting eller unnlate å gi viktig informasjon, vil være fatalt og meningsløst både for dem selv og for vår tillit. 

 

Det er en grunn til at alle mulig og umulge bivirkninger står oppført i felleskatalogen. Nesten uansett hva du søker opp av medisiner, vaksiner eller andre legemidler, vil du finne lister med mulige bivirkninger lange som vonde år. Det siste man ramser opp er gjerne illebefinnende, besvimelser og koma...

Dette er IKKE dokumenterte bivirkninger forårsaket av legemiddel eller vaksinen. Dette er innrapporterte reaksjoner som mennesker opplever en stund etter vaksinering, eller medisinering, men årsaken til plagene kan være noe helt annet. Dette gjøres for å være på den sikre siden. Noen vil få sykdommer og plager etter å ha tatt en vaksine, og noen vil faktisk dø, men i 99% av tilfellene ville dette skjedd uansett. 

Det du derimot bør legge merke til er forsiktighetsregler, der har man ført opp de reelt farlige bivirkningene, og det man skal ta hensyn til.

 

Det er gjort mange studier rundt reelle reaksjoner på vaksiner. Man har feks gitt en tredjedel av en gruppe på flere tusen barn den riktige vaksinen og en tredjedel liksomvaksine. Den siste gruppen er en kontrollgruppe og har ikke fått noe. Alle foreldrene fikk i oppdrag å nøye rapportere inn alle plager og sykdommer i noen uker. Det man så var at det var liten forskjell mellom begge "vaksinegruppene" når det gjaldt innrapportering. De som hadde fått ekte vaksine hadde bittelitt større innrapportering av feber og utslett, enn de som hadde barn som var injesert med ingenting. Kontrollgruppen hadde mindre innrapportering av plager og sykdom enn placebogruppen igjen.

 

Mennesker har en klar tendens til å se sammenheng mellom ting der det ikke er en sammenheng. Vi er også dålig på å risikovurdere. Det at barnet kan få litt feber og utslett, og at det ekstremt skjeldent kan oppstå alvorlige allergiske reasjoner, veier mye tyngre enn at barnet kan få alvorlige skader, sykdommer og dø. Jeg tror det er tanken på at vårt lille uskyldige barn blir injisert med en sprøyte som inneholder noe vi ikke helt forstår, som er årsaken. Vi tror vi redder barnet vårt fra noe skummelt, når vi i realiteten utsetter det for en potensiell farlig risiko. Vi nekter å lese og stoler ikke på fakta og vitenskap, mens pseudovitenskap, myter og skremselspropaganda går rett hjem :(

 

Legemiddelindustrien er stor og mektig. Men den er heldigvis også ekstremt regulert og overvåket. Leger, professorer og forskere som jobber der er ikke skumle psykopater som gnir seg i hendene når de finner opp skadelig medisin eller vaksiner med grusomme bivirkninger ;) De er mennesker som deg og meg, opptatt av å gjøre en god jobb, lage gode produkter som kan hjelpe og redde menneskeliv. Men innimellom blir det oppdaget at denne bransjen holder forskning tilbake, eller kommer med villedende informasjon. Konsekvensene kan da bli store, de ilegges store bøter bare ved å gjøre en liten feilmerking på en medisineske.

 

Før en vaksine eller medisin blir godkjent må den igjennom mange år med testing og forskning, både på virkning og bivirkning. Dette er hovedgrunnen til at legemidler de årene de er patentert, ofte er dyre. Men dette gir oss en bra sikkerhet, i motsetning til "alternativ medisin" som er midler som ikke har dokumentert effekt, og som ikke er undersøkt for bivirkninger.

 

Det er riktig som du sier at stivkrampe, difteri, polio og kikhoste vaksinen ikke varer livet ut, og voksne bør revaksinere seg. Men er det ikke litt typisk at barn som er det viktigste vi har blir prioritert av oss foreldre. Det blir litt som redningsvest, bilbelte og sunn mat.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så oppgitt når folk velger å tro at utdannet helsepersonell, som kan miste autorisasjonen sin hvis de feilbehandler pasienter, ikke er til å stole på når det gjelder vaksinasjon. De samme personene sluker rått alt som kommer ut fra alternative behandlere som tar seg grovt betalt for behandlinger. Hvor er logikken???



Anonymous poster hash: 66367...d9b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er alle så veldig for alle vaksinene som er i vaksinasjonsprogrammet, men alltid skeptiske til feks. vanlig influensavaksine. Ser mange skriver de er i risikogruppen, men lar være å vaksinere seg. All statestikk viser jo at vi har mange årlige dødsfall i disse risikogruppene. Kanskje det er som du sier, at vi mennesker er dårlige på risikovurdering?



Anonymous poster hash: 45daf...ff6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimsi,hva med de som har ekstra god immunsystem? Som kan få autoimmun sykdom fordi de har allerede genetisk predisposisjon?

 

Anonymous poster hash: 47675...0b7

Ja, immunsystemet er veldig komplekst, og autoimmune sykdommer er noe av de mest mystiske sykdommene vi har, og viser jo at et alt for "overivrig immunforsvar" ikke alltid er best. Det er vel først og fremst samspillet mellom immunsystemets komponenter og celler, som er viktig.

 

Man mistenker at enkelte infeksjoner kan trigge frem autoimmune sykdommer, i tillegg til at det er en viss arvelig disposisjon. Disse sykdommene er vanligere hos eldre, noe som gjør at noen forskere mener det er en sammenheng med svekket immunforsvar og disse sykdommene,

 

Det er utført mange studier for å se om det er en sammenheng mellom vaksiner og autoimmune sykdommer, det har man ikke klart å finne

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12612250

http://pediatrics.aappublicati...

 

Etter mye forskning på narkolepsi har man nylig funnet ut at sykdommen sansynligvis er en type autoimmun sykdom. Et stoff som ble brukt i svineinfluensavaksinen i bla Norge, som skulle trigge immunforsvaret, har vist seg å ha en direkte sammenheng med over 30 nye tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...