Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #26 Skrevet 30. oktober 2014 det er alltid noen som tjener godt. det er alltid noen som tjener mindre. det er lønnsforskjeller! det er jo naturlig å sammenligne seg med andre i tilsvarende stilling, med samme utdanningsbakgrunn og kompetanse. ikke en helt annen yrkesgruppe. om jeg sammenligner meg med mine kollegaer blir jeg holdt tilbake inntektsmessig pga uførereformen. det er lite inspirerende. Anonymous poster hash: 7c12e...d09
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #27 Skrevet 30. oktober 2014 Mye misunnelse ute og går.... Anonymous poster hash: 7dbd4...990 Ingen misunnelse her, tjener selv oppunder 600 000 og elsker jobben min til tross for skrantende helse. Så å si ALLE mine venninner har ingen utdanning og tjener mellom 280 000 og 350 000 i FULL stilling med ugunstig arbeidstid, turnus osv. To av dem jobber på sykehjem og to på butikk/bensinstasjon. Der er det både nattevakter, tunge løft, lange skift osv. I tillegg har alle av dem flere barn og mann i full jobb. Nei, jeg er ikke misunnelig på at HI tjener 300 000 i 50% stilling, men å sitte og syte over at hun KUN tjener 360 000 stakkars, i cirka 60% stilling er så barnslig at jeg finner ikke ord... Mye vil ha mer er det noe som heter. Anonymous poster hash: 5541a...1a5
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #28 Skrevet 30. oktober 2014 Du tjener mye mer på din halve stilling enn jeg har på hele min trygd, så jeg synes ikke synd på deg... Det skulle da bare mangle. Vedkommende jobber, bidrar! Du gjør ikke det! Anonymous poster hash: 28dc6...ec7 Føler du deg bedre med deg selv når du er så ekkel mot andre? Anonymous poster hash: 77080...056
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #29 Skrevet 30. oktober 2014 For noen jævla uempatiske ekle hyener dere framstår som, bittre og ufine ! Anonymous poster hash: 1c09d...2ed
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #30 Skrevet 30. oktober 2014 det er alltid noen som tjener godt. det er alltid noen som tjener mindre. det er lønnsforskjeller! det er jo naturlig å sammenligne seg med andre i tilsvarende stilling, med samme utdanningsbakgrunn og kompetanse. ikke en helt annen yrkesgruppe. om jeg sammenligner meg med mine kollegaer blir jeg holdt tilbake inntektsmessig pga uførereformen. det er lite inspirerende. Anonymous poster hash: 7c12e...d09 Men mener du at du som jobber 50 % skal ha like mye som dine kollegaer som jobber 100 %? Du har fått med deg at uføretrygd ikke skal være kompensasjon for full lønn? Anonymous poster hash: 5541a...1a5
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #31 Skrevet 30. oktober 2014 For noen jævla uempatiske ekle hyener dere framstår som, bittre og ufine ! Anonymous poster hash: 1c09d...2ed Ja, selvfølgelig, når man ikke er enig med deg, så begynner du å kalle folk ting. Veldig "saklig". Kanskje du burde prøve å være litt mer hyggelig, så får du kanskje venner etter hvert? Anonymous poster hash: 5541a...1a5
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #32 Skrevet 30. oktober 2014 Beklager, men fantastisk feil i orddelingen. Er det mulig? Takk for god latter! Anonymous poster hash: fdfb6...cf8
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #33 Skrevet 30. oktober 2014 Vet ikke helt hva jeg skal si... Jeg skjønner deg jo, men samtidig kan jo ikke en uføretrygd være en kompensasjon for full lønn uansett hva du tjente før. En uføretrygd skal være et sikkerhetsnett man kan overleve på, ikke en trygd man kan leve herrens glade dager på. Er man så uheldig å bli ufør i Norge er vi heldige som faktisk har dette sikkerhetsnettet, det gjør at man ikke havner på gaten eller må bli forsørget av slektninger som i mange andre land. Det sikkerhetsnettet må jo være et minimum av hva man trenger for å leve, ellers vil Norge AS gå konkurs veldig snart. Uansett om man har vært lege, advokat, sykepleier eller barnehageassistent før man ble ufør så kan ikke uføretrygden være mer enn en sats man kan overleve på. Skal man ha mer enn det må man forsikre seg godt (selv om jeg vet at ikke det heller er så lett bestandig) Jeg er delvis ufør selv, jobber 30-40%. Jeg har rett under 300.000,- til sammen lønn+trygd. Det er selvfølgelig fordi jeg hadde et lavtlønnsyrke før jeg ble syk, men jeg gikk likevel betydelig ned i inntekt da jeg ble syk og hele familien min har måttet snu om på mange ting pga vår nedsatte inntekt. Du tjener 300.000,- i din halve stilling, det er faktisk nok penger til at man kan overleve i dette landet, at du skal ha trygd på toppen av det henger ikke helt på greip. Selv om du er delvis ufør er du i stand til å forsørge deg selv, og det er jo det som er hovedsaken her. Anonymous poster hash: 02c92...5e0
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #34 Skrevet 30. oktober 2014 Du tjener mye mer på din halve stilling enn jeg har på hele min trygd, så jeg synes ikke synd på deg... Det skulle da bare mangle. Vedkommende jobber, bidrar! Du gjør ikke det! Anonymous poster hash: 28dc6...ec7 Føler du deg bedre med deg selv når du er så ekkel mot andre? Anonymous poster hash: 77080...056 Men, det er jo sant da. Selvfølgelig skal det lønne seg å jobbe. Trist for de som er syke, men livet er faktisk ikke rettferdig. Anonymous poster hash: 9ba08...ddd
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #35 Skrevet 30. oktober 2014 Du tjener mye mer på din halve stilling enn jeg har på hele min trygd, så jeg synes ikke synd på deg... Det skulle da bare mangle. Vedkommende jobber, bidrar! Du gjør ikke det! Anonymous poster hash: 28dc6...ec7 Føler du deg bedre med deg selv når du er så ekkel mot andre? Anonymous poster hash: 77080...056 Men, det er jo sant da. Selvfølgelig skal det lønne seg å jobbe. Trist for de som er syke, men livet er faktisk ikke rettferdig. Anonymous poster hash: 9ba08...ddd Da kan man si det på den måten, og ikke slenge ut at man ikke bidrar. Anonymous poster hash: 77080...056
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #36 Skrevet 30. oktober 2014 Nå tjener jeg tjener 300.000,- pluss en halv uføre pensjon som er på ca. 100.000,- De 100.000,- er inntektskompensasjon, de tilsvarer absolut ikke det jeg hadde jeg tjent i full stilling. Etter nyttår tjener jeg 300.000,- og får da min uførepensjon redusert til f.eks. tilsvarende 80.000,- Denne reduksjonen i inntekt får jeg pga en reform, en kunstig fastsettelse av mitt inntektspotensial. ikke pga endringer i min helse tilstand eller i min innstas i arbeidslivet. NAV opplyste meg om at en ny og mer reell fastsettelse av mitt inntektspotensial, kun blir gjort ved en oppjustering av uføregrad. Om jeg søkte å bli 60-70% ufør ville jeg få oppjustert dette kunstig fastsatte beløpet, jeg kunne på papiret bli mer ufør, og fortsette å jobbe 50% og slik unngå at trygden ved siden av jobben ble justert ned. Det er mange gradert uføre som får sitt inntekts potensial til å være høyere enn mitt på 200.000,- og som derfor kan tjene mer i sin halve stilling. Det som irriterer er at det ikke er det reelle som ligger til grunn, det er et mer eller mindre vilkårlig tall, fastsatt for den enkelte. Det er det som irriterer. Det er så skjematisk, de har brukt mine inntektsopplysninger fra et år i fjern fortid, da jeg var student til å sette grensa for meg, uten å se på hva jeg faktisk har tjent de siste 10 årene. Om jeg hadde tjent 600.000,- på uføretidspunktet kunne jeg fint ha tjent 300.000 i halv stilling, kunne sikkert også ha tjent 400.000 i halv stilling uten å få kutt i trygd. Anonymous poster hash: 7c12e...d09
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #37 Skrevet 30. oktober 2014 Jeg ble ufør da jeg studerte, før jeg fikk inntekt. Jeg jobber 50% og får en halv uførepensjon. Jeg er godt kvalifisert, og tjener bra på den deltids jobben jeg har. Frem til nå har det vært slik at ufrøpensjonen er den samme, om jeg tjener bra eller dårlig. (var tidvis på aap) Den har alltid vært lav, men den har vært konstant, en halv ung uføre pensjon. Vel nå har NAV estemt at jeg i en halv stilling ikke skal tjene mer enn 200.000,- da jeg ikke hadde inntekt da jeg ble syk. De gir meg muligheten til å jobbe ekstra for 60.000,- før de kutter i pensjonen min. Vel nå har det seg slik at jeg faktisk tjener 300.000,- i min halve stilling. Så fra og med januar kommer de til å kutte uføre pensjonen min, den skal ikke lenger kompensere for de 50% jeg ikke kan ha arbeidsinntekt, da de mener jeg evner å tjene mer enn 200.000,- pga at jeg ikke hadde inntekt da jeg ble syk. Jeg ender opp med minimal inntektskompensasjon for min reduserte arbeidsevne. Det fører til og med til at jeg kommer til å gå ned i inntekt. Det inspirerer meg i alle fall ikke til å jobbe noe ekstra, slik intensjonen med reformen er, da jeg da vil sitte igjen med null, niks og nada i inntekt på de timene jeg jobber ekstra. For oss som er kronikere kreves det ekstra innsats og offer iform av øvrig liv å stresse kroppen med å gå på jobb, det er en hårfin balanse mellom jobb, hjem og helse. Det er i alle fall ikke noe man orker tanken på å gjøre om man ikke engang har økonomisk gevinst. Disse 60.000,- som man kan tjene før man får kutt i pensjonen eksisterer ikke for meg, det økonomiske insentivet for å yte litt ekstra både for egen økonomi og for sin arbeidsgiver. Og det verste av det hele er at skal det inntektsgrunnlaget endres, så må uføregraden justeres opp?!? Altså, for at jeg skal kunne tjene noen kroner ekstra på toppen av min normal inntekt, så må uføregraden min økes? Det er jo et verdig utfall? NOT! Kanskje vi uføre bare skal være glad vi har jobb, og uttelling i kroner og øre skal være forbeholdt de friske? Det inspirerer ikke til arbeid, heller tvert i mot! Anonymous poster hash: 7c12e...d09 Endelig blir det slutt på at sånne som du skal drive dank! Jiipii😊 Anonymous poster hash: ea25e...73a
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #38 Skrevet 30. oktober 2014 Jeg er også en smule irritert. Jeg har klart å karre meg tilbake til jobb etter en ulykke. Jobber det minste som går an ifht å kunne ha en meningsfull jobb, men det er også hva jeg kan makte. Selvsagt var det slik uføregraden ble satt. Jeg la inn "fullt" trøkk og kjørte grensene maksimalt ifht hva jeg makter. Jeg er derimot i den situasjonen at jeg tjente veldig bra før jeg ble ufør (altså over 6 g) fordi jeg var "flink pike" og jobbet mer enn 100% stilling. Nå får jeg avkorting ned til 6g før de beregner trygd. Jeg kan imidlertid tjene mye mer enn jeg gjør før jeg går inn utover inntektsgrensen (hadde lederstilling før jeg ble delvis ufør). MEN det hjelper meg fint lite. Jeg jobber av ren stahet fordi jeg vil ha noe meningsfullt å gjøre og bidra til samfunnet og det er ikke snakk om at jeg kan jobbe en aldri så liten prosent mer enn det. Så må noen bare prøve å finne restarbeidsevnen min! Jeg har lett nederst i kjelleren og fant den stillingsprosenten jeg jobber i dag. Anonymous poster hash: 11867...3e8
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #39 Skrevet 30. oktober 2014 Synes det er smålig og urettferdig at noen godter seg over at uføre får redusert trygden sin, trygd får man fastsatt på grunn av arbeidsinntekten sin. Og har ingenting med at "noen får mer/mindre enn andre" å gjøre.Det som er ekkelt er at tilogmed noen som jobber i NAV har denne "misunnelige oppfattelsen". At de synes det er "dårlig gjort" at noen får mer enn andre. Men det er på grunnlag av at den personen hadde et lønnsnivå som var på det det var.Synes det er urettferdig og meget stygt gjort å "straffe" mennesker som er syke.DET burde være straffbart!Misunnelse og å være ekle mot andre mennesker lønner seg ikke!Karma.Tenk en dag at "DU" står i en situasjon hvor du ikke er istand til å jobbe pga sykdom, og noen bare uten videre "kutter" i inntektene som bidrar til den livsstandard du er vant med (som du har JOBBET FOR) hele arbeidslivet ditt.Hvordan ville du følt deg da? Anonymous poster hash: cdaf5...e99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå