Gå til innhold

Er jeg kjip mot svigermor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor har ca 10 min gange til matbutikken. Likevel hinter hun og akker og ojer seg over hvor tungt det er å komme seg til butikken. Det er dårlig vær og det er tungt å bære. Hun hinter om at jeg skal kjøre henne. Nå skal hun ha besøk av mine barn som skal spise der, og hun hinter noe voldsomt for å bli kjørt i butikken. Hun skal ikke være barnevakt fordi jeg skal noe, men barna vil besøke henne fordi de er glad i farmoren sin.

Hun går hjemme hele dagen og er frisk i kroppen, men hun er nok noe svak pga lite belastning. Hun har en tralle hun kan dra etter seg når hun skal hjem. Selv er jeg hjemme med kronisk sykdom, og jeg er sjelden i butikker fordi jeg bruker tid på å hente meg inn igjen. La oss si at jeg skulle gjort det, så ville jeg brukt ca 20 min kjøring + vente på at hun får handlet.

Er jeg kjip som ikke tar hintene hennes? Jeg syntes hun må klare å ta seg av sin egen hverdag.

Anonymous poster hash: d87ae...39d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dere bør snakke om det åpent. Si at du har hørt at hun antyder at hun gjerne skulle blitt kjørt i butikken, men at det er krevende for deg fordi det tapper deg for krefter. Si at dere gjerne vil hjelpe henne (det synes jeg dere burde faktisk), men at det da er bedre at sønnen hennes kommer en gang i uka eller no' og gjør storinnkjøp slik at hun selv slipper å trille hjem en tung trillebag.

Å tenke at en eldre dame bør klare å ta av seg sin egen hverdag er litt kjipt synes jeg. Det er jo rimelig at en enslig (?) eldre dame mottar hjelp fra familien sin.

Skrevet

Hva med et kompromiss? Hun går til butikken selv og du henter henne når hun er ferdig å handle?

Ellers synes jeg Iiiiik har et godt poeng både når det gjelder at hun bør storhandle så hun ikke trenger hjelp så ofte, og at hun bør få hjelp.

Anonymous poster hash: ffdbc...7ce
Skrevet

Hvis svigermor prøver å fortelle dere at hun ønsker hjelp til handling, syns jeg dere burde ta det til dere. Mannen din bør gjøre en avtale med henne om at han en fast ettermiddag i uka kjører henne til butikken og hjelper henne med innkjøp. Såpass er det minste han kan gjøre for sin mor. At du syns hun burde klare det selv, er ikke relevant da hun opplever at det er vanskelig for henne.

Anonymous poster hash: 8db1a...66c

Skrevet

Stakkars din mann..en mor som må ha hjelp OG en kone som ikke greier gå i butikken ei heller hjelpe svigermor.

Anonymous poster hash: d3ebd...60c

Skrevet

Min mor var dårlig i en lengre periode (kunne ikke bære tungt), og ville at jeg skulle kjøre henne til fra butikken og hjelpe til med handlingen hennes når det passet henne (flere ganger i butikken). Jeg handler selv kun en gang i uken etter handleliste for å spare tid.

Jeg tilbudet min mor at jeg gjerne kunne handle for henne, den dagen jeg gjorde mitt ukesinnkjøp, men hun måtte da lage handleliste, og jeg kom til henne med varene (jeg var ikke interessert i å kjøre hjem til henne hente henne og så dille rundt langt tid i butikken- det hører med at hun da også ville ha veldig mye hjelp på kort varsel til alle døgnets tider)

Det var uaktuelt for henne.

Eldre mennesker trenger etter hvert hjelp, men de må da også tilpasse seg andres rutiner.

Tilby det samme jeg gjorde, og at det evt er din mann som gjør dette - det er hans mor ikke din. Du er ikke sykemeldt for å serve svigerfamilien.

Anonymous poster hash: da9f5...e9b
Skrevet

Svigermor er i midten av 60 årene og sprekere enn meg. Det vet hun utmerket godt. Mannen min er nesten aldri hjemme. Han er mye ute og reiser, og slakt i helgene (dere skulle bare visst hvor mye vi har ugjort i huset og hvor mange avtaler han ikke holder). Når han ikke reiser, er han hjemme ca 20-21 om kvelden. Ja han er egentlig et tema i seg selv at han bidrar for lite i heimen.

Svigermor handler selv fast for ei på 90, så det klarer hun fint. Det er bare til seg selv det er så vanskelig Svigerfar gikk fra henne etter et langt ekteskap bla fordi han var den som måtte gjøre alt. Hun var hjemme og han jobbet. Når han kom hjem fra jobben måtte han handle, bære inn ved, og gjøre alt hun befalte. Hun har levd et liv hvor hun er så vant til at andre gjør ting for henne. Jeg syntes hun rett og slett er lat. HI

Skrevet

Stakkars din mann..en mor som må ha hjelp OG en kone som ikke greier gå i butikken ei heller hjelpe svigermor.

Anonymous poster hash: d3ebd...60c

Jeg handler for det meste alt fordi mannen min nesten aldri er hjemme. Jeg gjør det bare sjeldent og kjapt fordi jeg bruker lang tid på å hente meg inn igjen. Jeg kjøper også alt barna trenger og gjør mesteparten i heimen.Jeg er ingen belastning for mannen min. HI

Skrevet

Min mor var dårlig i en lengre periode (kunne ikke bære tungt), og ville at jeg skulle kjøre henne til fra butikken og hjelpe til med handlingen hennes når det passet henne (flere ganger i butikken). Jeg handler selv kun en gang i uken etter handleliste for å spare tid.

Jeg tilbudet min mor at jeg gjerne kunne handle for henne, den dagen jeg gjorde mitt ukesinnkjøp, men hun måtte da lage handleliste, og jeg kom til henne med varene (jeg var ikke interessert i å kjøre hjem til henne hente henne og så dille rundt langt tid i butikken- det hører med at hun da også ville ha veldig mye hjelp på kort varsel til alle døgnets tider)

Det var uaktuelt for henne.

Eldre mennesker trenger etter hvert hjelp, men de må da også tilpasse seg andres rutiner.

Tilby det samme jeg gjorde, og at det evt er din mann som gjør dette - det er hans mor ikke din. Du er ikke sykemeldt for å serve svigerfamilien.

Takk for tips. Veldig lurt. HI

Skrevet

Herregud, kjør nå dama til butikken.

Anonymous poster hash: cfb29...8c9

Skrevet

Jeg er selv ufør pga revmatisme og har mye smerter, jeg ville nok likevel tilbudt meg å kjøre svigermor til butikken en gang i uken eller handle for henne en gang i uken. Om hun får hjelp en gang i uken til å fylle på de tunge tingene som melk, mel, hermetikk, poteter eller hva det nå er hun handler som er tungt kan hun fint gå til butikken selv å fylle på om hun får lyst på ting som ikke er så tungt, et ferskt brød, en sjokolade eller litt frukt.

Anonymous poster hash: ce037...075
Skrevet

Kanskje dere kan hjelpe henne med å få i stend en ordning der butikken leverer varer hjemme hos henne?
Det hadde jeg da jeg var høygravid, med baby, i 4.etasje uten heis og mann med 200 reisedøgn i året.

Anonymous poster hash: 68526...99f
Skrevet

Kjære vene, stakakrs. har du tenkt på at hun kanskje vil ha selskap og se på varene som blir handlet inn. Er jo deilig for dem å komme seg litt ut av huset også!

Anonymous poster hash: 0eee4...288
Skrevet

Dere som svarer "herregud kjør nå dama til butikken".... Dere skjønner at dette da kanskje tar hele dagen for HI? Dersom hun hver fredag skal handle for svigermor, at hun ikke får gjort noe annet denne dagen?

- se mitt forslag over, eller

- hjemlevering av mat (nettbestilling eller om lokal butikk kan plukke og sende hjem)

- svigermor går til butikken og tar taxi hjem

Skrevet

Tenk på den dagen du blir gammel å grå som svigermor.... Alt kommer rundt...

Anonymous poster hash: 0e7da...4b8

Skrevet

Ja, jeg syns du er litt kjip. Det er en liten del av dagen din. Du får se an formen, men jeg hadde gjort det selv om min svigermor er ganske så uspiselig og utrivelig.

Skrevet

Hvorfor skal HI gjøre det når svigermoren er i mye bedre form enn henne (og vet det selv)? Burde ikke da heller svigermor stille opp for henne?

Anonymous poster hash: ab93b...da1

Skrevet

Tenk på den dagen du blir gammel å grå som svigermor.... Alt kommer rundt...

Anonymous poster hash: 0e7da...4b8

Svigermor handler jo for en 90-åring, ergo er hun frisk nok til å handle!

Skrevet

Hvorfor skal HI gjøre det når svigermoren er i mye bedre form enn henne (og vet det selv)? Burde ikke da heller svigermor stille opp for henne?

Ble ikke helt ferdig...

Triumfer alder kronisk sykdom? Skjønner ikke den, jeg.

Skrevet

Hei HI :)
Du trenger SLETTES IKKE å prøve å bevise for noen her inne hvordan din helse og tilstand forholder seg, her inne er det en del "frøkner" som overhodet ikke kan sette seg inn i andres perspektiv og som bare elsker å hakke ner på andre. Jeg kan ikke komme med råd, når du har fått flere brilliante råd av noen med moral og dannelse. :) Men ikke ta deg nær av det, de skjønner bare ikke.
Og syns litt at svigermora di trenger seg litt innpå, når hu vet hvordan tilstanden din er. Men alle er ikke like og tenker ikke like fornuftig.

Ha en fin dag! :rolleyes:

Anonymous poster hash: a40e8...b86
Skrevet

Når svigermor i dette tilfellet er i bedre form enn sin svigerdatter, en 65 åring er forøvrig ikke gammel i dag, synes jeg det er frekt og urimelig av svigermor å hinte om kjøring fordi hun ikke selv gidder gå 20 min til butikken, når dette innebærer at svigerdatteren får en dårligere dag.

Jeg er forøvrig selv ufør (og dårligere enn min svigermor på 69) og fast bestemt på at mine barn ikke skal bli mine hjelpere når jeg blir eldre. Klarer jeg ikke å dra på butikken selv, må jeg skaffe meg annen hjelp ala taxi eller hjemkjøring av mat.

Skrevet

dersom hun klarer det selv hadde jeg ikke gjort det. Å jeg er sikker på at du hadde gjort det hvis du visste hun trengte din hjelp. Hun har godt av den gåturen...

Skrevet

Jeg synes hun har godt av å gå til butikken. Du gjør henne en bjørnetjeneste ved å kjøre henne. Dessuten, hun burde slutte med hinting og spørre direkte...manipulerende adferd!

Anonymous poster hash: 3e183...d60

Skrevet

Jeg synes ikke at du er kjip, men samtidig synes jeg dere kan prate åpent om det. Du vet heller ikke helt hvordan hun opplever handlesituasjonen, og hun prøver helt klart å få litt hjelp.

Kan ikke mannen hjelpe henne, feks, 1 gang i uka som flere foreslår?

Ellers så må du bare forklare henne situasjonen din slik at hun faktisk ikke tenker likedan om deg, som du gjør om henne.

Her handler det om å utvise forståelse og respekt for begge sin side av saken, samt å holde en godt familiebånd.

Håper helsen din bedre seg med tid og stunder :) Lykke til!

Anonymous poster hash: 88608...8e9
Skrevet

Svigermor handler selv fast for ei på 90, så det klarer hun fint. Det er bare til seg selv det er så vanskelig Svigerfar gikk fra henne etter et langt ekteskap bla fordi han var den som måtte gjøre alt. Hun var hjemme og han jobbet. Når han kom hjem fra jobben måtte han handle, bære inn ved, og gjøre alt hun befalte. Hun har levd et liv hvor hun er så vant til at andre gjør ting for henne. Jeg syntes hun rett og slett er lat. HI

Jeg synes du er litt lite forståelsesfull med svigermoren din. Det er mye som skjer i et ekteskap i løpet av et langt liv, og at de skilte seg kan være like mye fordi svigerfaren din ikke klarte å sette grenser for seg selv, som at hun var krevende. Eller tusen andre grunner du ikke vet om.

Det er kanskje vanskelig, men jeg anbefaler deg å bli litt mer åpen om hva du føler. Fortell mannen din at han bidrar for lite og snakk med svigermoren din om en ordning som passer for dere alle. Det er ikke sikkert hun vil ha hjelp med handlingen bare fordi hun trenger hjelp til å bære, det kan like godt være fordi hun har behov for litt kontakt med omverdenen og sosial omgang. Jeg synes du burde ta i et tak for å gjøre familien din harmonisk. Det innebærer at du må finne en løsning som både du og svigermor og mannen din er fornøyd med.

Anonymous poster hash: c1492...2c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...