Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2014 #1 Skrevet 28. oktober 2014 Har en gutt som går i 5. klasse. I kveld gråt han og var lei seg og fikk ikke sove. Etter en stund kom det frem at noe hadde skjedd på skolen. I følge ham hadde han blitt sliten og fått vondt i hånden av å skrive, så han satt litt og ristet på hendene og fingrene i timen, sånn man gjør for å "riste løs". Læreren - som er kjent blant elevene for å være streng - hadde blitt sint og sendt ham på gangen (gjør man sånt fremdeles?). HUn sa han skulle bli der i to minutter. Han hadde ikke klokke, så han visste ikke hvor lenge han skulle stå der, men regnet med at han ville bli hentet inn igjen når tiden var ute. Han syntes det tok veldig lang tid, men turte ikke gå inn fordi han var redd hun ville bli sint. Etter det han syntes var en lang stund (han tror ca 20 minutter), kom hun ut og var sint fordi han hadde blitt der ute så lenge. Nå hadde klassen gått igjennom noe nytt som han gikk glipp av. Dette var han også veldig lei seg for i kveld, for han strever litt med læring, og nå følte han at han ble hengende enda mer etter enn før. Har litt lyst til å ta dette opp med læreren selv, evt, med klasseforstander, men er usikker på om det er bare jeg som syns hun var urimelig her, og at andre mener dette er sånt man må tåle. Synspunkter? Anonymous poster hash: 99070...65a
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2014 #2 Skrevet 28. oktober 2014 Nei, dette ville jeg absolutt ha tatt opp.<br /><br />Det kan selvsagt være andre momenter til dette enn det sønnen din forteller deg, men jeg ville uansett ha tatt kontakt med kontaktlærer/faglærer for å høre deres versjon.<br /><br />Etter en slik sanksjon bør iallfall lærer ta seg tid til å snakke med eleven etterpå om hvorfor hun reagerte som hun gjorde.<br /><br />Hvis dette er en type lærer som ofte gjør slike, tilsynelatende, meningsløse stunts, bør du vise tydelig at du følger med. Anonymous poster hash: 0b5ea...50b
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2014 #3 Skrevet 28. oktober 2014 Dette hørtes ikke greit ut i det hele tatt. Hvis det sønnen din sier stemmer er det jo egentlig litt fælt. Det virker som om sønnen din føler litt sånn "damned if you do, damned if you don't" rundt henne. Og det er jo ikke en god følelse å ha. Det er vår jobb som voksne å være tydelige om hva vi forventer av barna. Det er bare da de kan utvikle seg harmonisk. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt skolen om en samtale og en forklaring, og sett om historiene lignet noe på hverandre. Og så ville jeg tatt det derfra. Mest sansynlig har kanskje sønnen din gjort noe mer enn å riste på hånda før han ble sendt på gangen. Kanskje trenger både gutten og læreren tilsnakk. Anonymous poster hash: 74da7...7e0
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2014 #4 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg tipper den eneste tabben læreren gjorde var å ta det som en selvfølge at gutten gikk med klokke. Tiden føles gjerne lang når du venter på gangen. Tipper han sto der i maks 5 minutter. Jeg synes du skal oppmuntre gutten til å ta en prat med læreren selv om det som hente. Lær ham å ta fatt i problemet selv. Anonymous poster hash: dec51...0da
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2014 #5 Skrevet 28. oktober 2014 Takk for svar. Ja, jeg mistenker jo at han ristet litt ekstra mye på hendene og kanskje irriterte læreren eller noen andre med det - selv om det like gjerne kan være at hans versjon er den rette. Jeg tror jeg skal snakke med læreren - uten å gjøre det til noen kjempesak. Ting som kan virke bagatellmessige for en voksen, kan bli til tårnhøye problemer for et barn. Jeg kommer ikke til å han ta det opp selv. Barna er litt redde for denne læreren, og det er ikke rimelig å la et barn konfrontere en autotitetsperson alene - sannsynligheten for at han bare blir føyset vekk og avfeid som frekk er ganske stor. HVis læreren har tatt det som en selvfølge at han hadde klokke på seg, er det uansett ingen grunn til være sint på ham når han ikke har det og er redd for å komme inn igjen for tidlig. hi Anonymous poster hash: 99070...65a
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2014 #6 Skrevet 28. oktober 2014 Takk for svar. Ja, jeg mistenker jo at han ristet litt ekstra mye på hendene og kanskje irriterte læreren eller noen andre med det - selv om det like gjerne kan være at hans versjon er den rette. Jeg tror jeg skal snakke med læreren - uten å gjøre det til noen kjempesak. Ting som kan virke bagatellmessige for en voksen, kan bli til tårnhøye problemer for et barn. Jeg kommer ikke til å han ta det opp selv. Barna er litt redde for denne læreren, og det er ikke rimelig å la et barn konfrontere en autotitetsperson alene - sannsynligheten for at han bare blir føyset vekk og avfeid som frekk er ganske stor. HVis læreren har tatt det som en selvfølge at han hadde klokke på seg, er det uansett ingen grunn til være sint på ham når han ikke har det og er redd for å komme inn igjen for tidlig. hi Anonymous poster hash: 99070...65a Enig med deg i det siste du sa der. De aller fleste har vel hatt en sånn "streng" lærer en gang, og det er ikke noe morro. Jeg synes barna fortjener å bli møtt med samme respekten og forståelsen som vi voksne blir møtt med. Du kan jo undre deg over om læreren ville vært like krass mot en voksen. Anonymous poster hash: 74da7...7e0
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2014 #7 Skrevet 28. oktober 2014 Dette mener jeg du skal ta opp med læreren. Jeg er lærer selv, og hadde helt klart helst mottatt f.eks. en mail om et tilsvarende problem. Fortrinnsvis i en saklig tone, så klart. Forklar saken slik gutten har forklart den til deg. Anonymous poster hash: eff62...55f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2014 #8 Skrevet 28. oktober 2014 Men du ville ha tatt det med den læreren det gjelder, ikke sant, og ikke klasseforstander? Hi Anonymous poster hash: 99070...65a
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2014 #9 Skrevet 28. oktober 2014 Det spørs på klasseforstanderen. Hvis han/hun er en åpen person som er lett og naturlig å kommunisere med hadde jeg kanskje lufta det for han/henne først. Og så spørs det hvor mye kontakt dere har med lærern. Hadde nok snakka med den jeg følte det var mest naturlig å åpne seg for. Anonymous poster hash: 74da7...7e0
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #11 Skrevet 29. oktober 2014 Dette må du ta opp! Jeg er også lærer selv, og hvis situasjonen var sånn som gutten din forklarte, er det veldig ugreit. Lærer har forresten ikke lov til å sende noen på gangen uten tilsyn - just saying. Anonymous poster hash: 34a2d...2e5
Espoir Skrevet 29. oktober 2014 #12 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg har aldri truffet denne læreren før, hun er ny for klassen nå i høst. Føler mest for å ta det opp med klasseforstander. Er litt usikker på om det likevel er ugreit å gå bak ryggen på læreren. Hi
Ladybird2014 Skrevet 29. oktober 2014 #13 Skrevet 29. oktober 2014 Er lærer selv (i permisjon), og hadde ikke tatt det ille opp om foresatte hadde tatt opp noe slikt med kontaktlærer, for at hun/han så kunne ta det opp med meg. Da hadde jeg tatt kontakt med de foresatte dette gjadt, for å avklare. Lykke til!
sug lut Skrevet 29. oktober 2014 #14 Skrevet 29. oktober 2014 Som i alle andre forhold, hvis du skal snakke med noen om det tar du det med den det gjelder, klasseforstander vet ikke mer enn du gjør. Høres forøvrig ut som en lærer jeg skulle ønske meg til mine egne barn.
Mandala Skrevet 29. oktober 2014 #15 Skrevet 29. oktober 2014 Som i alle andre forhold, hvis du skal snakke med noen om det tar du det med den det gjelder, klasseforstander vet ikke mer enn du gjør. Høres forøvrig ut som en lærer jeg skulle ønske meg til mine egne barn. Trenger barna dine uklare beskjeder og streng disiplin på skolen?
MTF Skrevet 29. oktober 2014 #16 Skrevet 29. oktober 2014 Ja, dette hadde jeg absolutt tatt opp med læreren. Dersom dette stemmer, er denne læreren helt på viddene! Er sikkert en side til av denne historien (sånn er det jo som regel), men han skal ha gjort noe ganske ille for å bli sendt på gangen og i tillegg få kjeft for å ha vært der så lenge. Nei, sånn skal det ikke være!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #17 Skrevet 29. oktober 2014 Men du ville ha tatt det med den læreren det gjelder, ikke sant, og ikke klasseforstander? Hi Anonymous poster hash: 99070...65a Jeg liker å bruke mail. Da kan jeg sende til mer enn én. I denne saken ville jeg sendt til den aktuelle faglærer og kontaktlærer. Anonymous poster hash: eff62...55f
sug lut Skrevet 29. oktober 2014 #18 Skrevet 29. oktober 2014 Som i alle andre forhold, hvis du skal snakke med noen om det tar du det med den det gjelder, klasseforstander vet ikke mer enn du gjør. Høres forøvrig ut som en lærer jeg skulle ønske meg til mine egne barn. Trenger barna dine uklare beskjeder og streng disiplin på skolen? Barna mine trenger/trengte en lærer som griper inn overfor andre barn når disse er forstyrrende, og som ikke lar tull ta hele timen. Hva som var uklart med "to minutter på gangen" vet jeg virkelig ikke.
Ladybird2014 Skrevet 29. oktober 2014 #19 Skrevet 29. oktober 2014 Det uklare, Sug lut, var nok om eleven ble hentet eller skulle komme inn når han selv så det hadde gått to minutter. Han høres usikker ut, og da er det ikke lett å komme inn igjen på eget initiativ. Hva om han var redd for at læreren ble sint for at han bare kom inn igjen? Her burde læreren ta ansvar for å hente ham inn igjen. En sak har alltid flere sider, så ta det opp. På telefon blir der lettere å unngå misforståelser enn på mail.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #20 Skrevet 29. oktober 2014 Hi igjen. Nå sier gutten at han absolutt ikke vil at jeg skal ta det opp med læreren. Han syns det vil bli flaut og ubehagelig. Som nevnt vet jeg at andre foreldre har forstått på sine barn at denne læreren er mye sur og sint. Men han sier at denne læreren bruker å sende barna ut på gangen iblant (alene). Kontaktlærer gjør aldri det (og det hadde jeg jeg ikke trodd om henne, heller). Anonymous poster hash: 99070...65a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #21 Skrevet 29. oktober 2014 Ingen barn tar skade av et par minutter på gangen. Men de bør jo bli hentet inn igjen når tiden er gått. Anonymous poster hash: c6c75...e4e
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #22 Skrevet 29. oktober 2014 Unger syns gjerne det er flaut om vi foreldre må gripe inn i situasjoner som dette. Men da får du høre med gutten om han virkelig ønsker at dette blir løst eller om han bare vil legge det bak seg.. Min erfaring er at ting gjerne virker litt stort der og da, men når de får en dag eller to på seg så går det liksom litt over Hvis han virkelig ikke ønsker at du skal ta det videre så kan du respektere det i første omgang, men heller nevne det på neste foreldresamtale, f.eks? Anonymous poster hash: bbb2b...007
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #23 Skrevet 29. oktober 2014 Unger syns gjerne det er flaut om vi foreldre må gripe inn i situasjoner som dette. Men da får du høre med gutten om han virkelig ønsker at dette blir løst eller om han bare vil legge det bak seg.. Min erfaring er at ting gjerne virker litt stort der og da, men når de får en dag eller to på seg så går det liksom litt over Hvis han virkelig ikke ønsker at du skal ta det videre så kan du respektere det i første omgang, men heller nevne det på neste foreldresamtale, f.eks? Anonymous poster hash: bbb2b...007 Ja, jeg tror kanskje det er like greit. Liker ikke å gå bak ryggen på ham, samtidig som jeg ikke er særlig for å sende barn på gangen. HVorfor trenger denne læreren bruke denne metoden når kontaktlærer ikke trenger det på akkurat de samme barna? Syns det er en dårlig "oppdragelsesmetode" og elendig pedagogikk. HI Anonymous poster hash: 99070...65a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #24 Skrevet 29. oktober 2014 Mulig han ble sendt på gangen for en bagatell og at denne læreren bruker denne metoden litt vel ofte. Men ellers ser jeg ikke problemet med å sende unger som ikke kan oppføre seg ut litt. Har kun fått med meg at det har skjedd en gang i mine barn sine klasser. Anonymous poster hash: 6d0be...f5a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #25 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg er lærer selv (hjemme med sykt barn i dag, som sover) og blir rett og slett flau på vegne av "kollegaer" som oppfører seg slik. På vegne av oss normale lærere vil jeg be om unnskyldning. Man sender ikke en 5. klassing på gangen på den måten, og man blir i hvert fall ikke sint for at de ikke tilfeldigvis hadde klokke på seg. Dersom en elev gjør noe som er forstyrrende finnes det mange andre og bedre måter å håndtere dette på. Jeg tillater ikke tull og forstyrrelser i timene mine, men jeg klarer faktisk å løse dette med kommunikasjon og å være en tydelig voksen. Jeg synes du skal ta kontakt med læreren og be vedkommende om å forklare seg. Dersom det var mitt barn, hadde jeg sendt en mail til vedkommende med kopi til kontaktlærer. Anonymous poster hash: 4d4db...c8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå