Gå til innhold

Lav bemanning i barnehager


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en grunn til at man trenger pedagoger - de har utdannelsen, dvs mest kunnskap om barn og barns utvikling. Hvorfor man gjør som man gjør å, hvordan der skriftlige arbeidet skal bli gjort, ansvar og kan begrunne ulike ting med bestemmelser i Rammeplanen. Kan nevne i fleng.

 

En assistent kan være vel så bra,(vet det finnes fantastiske assistenter), men det er en grunn til at man ønsker at det skal være en større andel pedagoger i bhg. Assistenter innehar ikke den samme kunnskapen og kompetansen om barn som man bør ha når man jobber i bhg. Grunnsynet på barn er viktig, og noe man lærer om og får en forståelse for når man tar denne utdanningen. Det kalles kvalitet, og det er jo det vi skriker etter.

 

I dag var jeg og ei på avd på møte i 2 timer med styrer og et annet "organ"- da var der en pedagog på de 9 1 - åringene. Fikk heldigvis hjelp, men av ei 20 år gammel ny vikar. Resten av bhg var på tur.

Møtet ble avsluttet og da skulle pedagogen hjem, hadde tidligvakt. Alle barna (2 sov) satt rundt bordet og hadde fått mat, men 3 av dem gråt og strakk armer da jeg kom inn. Alle måtte få ny bleie etter maten (rakk det ikke før maten i dag pga møte), de to som sov våknet og fikk mat. Så rydde inn mat og vaske dem, rydde bord og gulv. 3 som ikke går enda som "støvsuger" gulvet om ting ikke blir tatt opp. Han ene som våknet hadde feber og jeg måtte ringe mor. Hun svarte ikke, så måtte gi beskjed til en Anne som hadde seinast. 3 på avd biter så de måtte jeg følge ekstra godt med på. Jeg gikk en time etter, da måtte en annen pedagog inn på min avdeling. Jeg var helt svett da jeg var ferdig..

Sånn går no dagan..

Ei voksen var syk i dag.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 5340f...227

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rop ut!

 

Kom igjen!!! lag en underskrifts kampanje eller noe. Veldig mye mer hadde skjedd om foreldrene hadde engasjert seg mer og ropt høyere.

Dette er andre uken der jeg som ped leder er alene med en assistent og 18 barn, og dere skal vite kjære foreldre at det blir liten tid til gode samtaler, høytlesing, pedagogiske opplegg og turer. For her har vi mer enn nok med å få i dem mat, få på regntøy og holde støynivået nede.

 

Frustrasjonen over å ikke få tak i vikarer som kan være ute i regnet og et for å si det mildt labert vikarbudsjett gjør at hele kvaliteten i bhg forringes.

 

Så kjære foreldre engasjer dere og husk at barnehagen skal være med på å legge grunnlaget for videre læring og gode opplevelser både for det sosiale det emosjonelle og for mestring.

 

Hilsen Pedagogisk leder på randen



Anonymous poster hash: acde2...676

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...