Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #1 Skrevet 27. oktober 2014 Ja, det synes jeg dessverre det er. Synes det er vanskelig og leit å sende barnet mitt avgårde til en barnehage med for få ansatte (i mine øyne). Skulle virkelig ønske politikerne prioriterte annerledes! Vi kan jo ikke holde barnet vårt hjemme heller, barnet må få leke med andre. Vi bruker plassen bare deltid, men jeg føler meg uansett ikke trygg. Men hvordan er reglene egentlig? Den aktuelle familiebarnehagen har 10 barn, 5 over 3 år og 5 under 3 år. Og som oftest er det 2 voksne på jobb. Noen ganger er det 3 voksne. Den siste timen før stengetid så er det kun 1 voksen på jobb - og det synes jeg også er uansvarlig. Så barnet mitt er der aldri da. Skal det ikke være 1 voksen på 5 barn hvis de er over 3 år? Og 1 voksen på antall 3,5-4 barn? Er det slik de regner det? Hva når det er en blandet gruppe? Bør det ikke være 3 voksne i denne familebarnehagen? Håper det er noen eksperter på disse reglene her Anonymous poster hash: 38de0...8b0
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #2 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg syns det er skremmende få voksne med på tur når barnehagen går langs en veldig trafikkert vei. Det er 12 barn å bare TO voksne! Det syns jeg er for lite! Anonymous poster hash: 8acc3...268
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #3 Skrevet 27. oktober 2014 En voksen på 6 barn over 3 år og en voksen på 3 barn under 3 år. Man burde helt klart øke vikarbudsjettene, men det skjer ikke med det første.. I utgangspunktet har vi i vår bydel råd til en dag med vikar på hver avdeling i måneden.. Anonymous poster hash: 2a54d...c52
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #4 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg syns det er skremmende få voksne med på tur når barnehagen går langs en veldig trafikkert vei. Det er 12 barn å bare TO voksne! Det syns jeg er for lite! Anonymous poster hash: 8acc3...268 Helt enig med deg! Det er helt uansvarlig. HI Anonymous poster hash: 38de0...8b0
Gjest Julia1984 Skrevet 27. oktober 2014 #5 Skrevet 27. oktober 2014 Vi er heldige. I vår barnehage (privat) er det veldig god voksendekning. På småbarn er de 10 barn og 4 voksne, pluss en 5 når de er på tur. Fornøyd med voksendekning på stor avdeling også
Fullrulle86 Skrevet 27. oktober 2014 #6 Skrevet 27. oktober 2014 En voksen på 6 barn over 3 år og en voksen på 3 barn under 3 år. Man burde helt klart øke vikarbudsjettene, men det skjer ikke med det første.. I utgangspunktet har vi i vår bydel råd til en dag med vikar på hver avdeling i måneden.. Anonymous poster hash: 2a54d...c52 Dette er ingen regel eller lov, men en retningslinje som de fleste kommuner følger. Dvs. at det til tider kan være mindre bemanning. Den eneste loven vi har om bemanning i barnehagene er at det skal være 1 pedagog per. 18 barn over 3 år og 1 pedagog per. 9 barn under 3 år.
LittLykkelig Skrevet 27. oktober 2014 #7 Skrevet 27. oktober 2014 Ja om de ønsker bedre barnehager så må det komme flere voksne først. Nå er det uansvarlige tilstander og flaks at det ikke skjer flere ulykker eller dødsfall. Kanskje det hadde blitt slutt på alle sykemeldingene blant de ansatte også.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #8 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg syns det er skremmende få voksne med på tur når barnehagen går langs en veldig trafikkert vei. Det er 12 barn å bare TO voksne! Det syns jeg er for lite! Anonymous poster hash: 8acc3...268 Enig. I dag gikk vi to voksne med tretten 5 åringer (helt normalt i min bhg). Den ene 5 åringen streiket totalt. Satt seg ned, gråt og skrek. Nektet å holde noens hånd. Jeg endte opp med å dra barnet med meg. Tross alt stod kollegaen min å vente på oss med tolv barn alene. Forferdelig følelse, men... Anonymous poster hash: 6e02a...c45
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #9 Skrevet 27. oktober 2014 Ja om de ønsker bedre barnehager så må det komme flere voksne først. Nå er det uansvarlige tilstander og flaks at det ikke skjer flere ulykker eller dødsfall. Kanskje det hadde blitt slutt på alle sykemeldingene blant de ansatte også. Ja, det må flere voksne til. Vi bor som bor i et så rikt land og så har vi slike tilstander i barnehagene. Det er virkelig skammelig. Anonymous poster hash: 38de0...8b0
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #10 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg syns det er skremmende få voksne med på tur når barnehagen går langs en veldig trafikkert vei. Det er 12 barn å bare TO voksne! Det syns jeg er for lite! Anonymous poster hash: 8acc3...268 Enig. I dag gikk vi to voksne med tretten 5 åringer (helt normalt i min bhg). Den ene 5 åringen streiket totalt. Satt seg ned, gråt og skrek. Nektet å holde noens hånd. Jeg endte opp med å dra barnet med meg. Tross alt stod kollegaen min å vente på oss med tolv barn alene. Forferdelig følelse, men... Anonymous poster hash: 6e02a...c45 Helt forferdelig! Burde ikke være lov med kun 2 voksne på tretten 5 åringer. HI Anonymous poster hash: 38de0...8b0
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #11 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg syns det er skremmende få voksne med på tur når barnehagen går langs en veldig trafikkert vei. Det er 12 barn å bare TO voksne! Det syns jeg er for lite! Anonymous poster hash: 8acc3...268 Det er helt normalt Anonymous poster hash: 85df7...a53
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #12 Skrevet 27. oktober 2014 En voksen på 6 barn over 3 år og en voksen på 3 barn under 3 år. Man burde helt klart øke vikarbudsjettene, men det skjer ikke med det første.. I utgangspunktet har vi i vår bydel råd til en dag med vikar på hver avdeling i måneden.. Anonymous poster hash: 2a54d...c52 Dette er ingen regel eller lov, men en retningslinje som de fleste kommuner følger. Dvs. at det til tider kan være mindre bemanning. Den eneste loven vi har om bemanning i barnehagene er at det skal være 1 pedagog per. 18 barn over 3 år og 1 pedagog per. 9 barn under 3 år. Det som fullrulle86 sier er helt sant, desverre så er det bare en norm som barnehagen selv velger å følge. Selv jobber jeg på en gruppe med 19 ettåringer og 5 voksne, en sjelden gang 6 voksne. Men vi er bare 5 eller 6 voksne i tiden fra 09.00 til 13.30. Før og etter det er vi 2-3 voksne. De dagene det er møte så er det enda færre voksne, eller når det er sykdom og man kanskje er både 1, 2 og 3 i manko og får inn 1 vikar. Sånn er livet i mange barnehager, og det er en skam. Jeg skulle ønske at foreldrene ikke fant seg i det, men begynte virkelig å kreve mer for sin barn. Men det hjelper ikke å klage til de barnehageansatte, man må klage høyere oppe til de som har noe å si. Hos oss kan de store fra 3-6 år fint gå på tur 14-15 barn og 2 voksne. Er de 3 voksne har de gjerne 21-22- 23 barn. Anonymous poster hash: 85df7...a53
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #13 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg syns det er skremmende få voksne med på tur når barnehagen går langs en veldig trafikkert vei. Det er 12 barn å bare TO voksne! Det syns jeg er for lite! Anonymous poster hash: 8acc3...268 Det er helt normalt Anonymous poster hash: 85df7...a53 Det er det nok men skummelt likevel syns jeg :S Anonymous poster hash: 8acc3...268
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #14 Skrevet 27. oktober 2014 Men hvorfor reagerer ikke de voksne? Eller de snakker om det seg imellom som vi gjør nå, men det blir jo ingen endringer av det. Er det fordi det virker håpløst vanskelig, tidkrevende å kjempe for denne saken - flere voksne i barnehagen? Jeg har det supertravelt selv. Men det er barna våre - vi bør/må gjøre noe, mener jeg. Det er det viktigste av alt - barna våre. HI Anonymous poster hash: 38de0...8b0
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #15 Skrevet 27. oktober 2014 Det er foreldrene som må klage og sette krav. Og da gå høyere enn til styrer! Anonymous poster hash: 64343...5b7
Honningmelon Skrevet 27. oktober 2014 #16 Skrevet 27. oktober 2014 Syns vi er heldige i vår bhg. De er bedre bemannet enn det som er kravet. Går de på tur så er de fire voksne på 12 3-åringer for eks. Syns det er forholdsvis lett å få gjennomslag hvis vi tar opp ting ang bemanning. Privat bhg.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #17 Skrevet 27. oktober 2014 Her er vi 3 voksne på 10 barn (0-3 år) og 3 voksne på 19 barn (3-6 år). Hvis noen tar en feriedag så er man plutselig bare 2 voksne siden det ikke tas inn vikar ved ferie. Det er rett og slett uansvarlig! Anonymous poster hash: 6ed81...28b
LittLykkelig Skrevet 27. oktober 2014 #18 Skrevet 27. oktober 2014 Det er foreldrene som må rope ut. Opp til politisk nivå. Har brent for dette i mine 7 år som barnehagelærer og det er en av grunnene til at jeg søker meg bort fra yrket. Så mye dårlig samvittighet og stress på jobb. Stakkars barn! 💔
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #19 Skrevet 27. oktober 2014 Det er foreldrene som må rope ut. Opp til politisk nivå. Har brent for dette i mine 7 år som barnehagelærer og det er en av grunnene til at jeg søker meg bort fra yrket. Så mye dårlig samvittighet og stress på jobb. Stakkars barn! Ja, foreldrene må rope ut nå. Er det noen grupper f eks på Facebook som jobber for denne saken? (Jeg er ikke engang medlem av Facebook, men vurderer å melde meg inn). Jeg opplever det ikke som lett å si ifra til styrer etc. Har sagt ifra til styrer uten at det ble gjort noe. Har ringt kommunen som roser meg for at jeg stiller spørsmål ved bemanningen ved barnehagen, men jeg får svar på mine spørsmål. I dag snakket jeg såvidt med barnehagesjefen som etter hvert kom med en lang sms til meg om bemanning, men ikke svar på mitt spørsmål om bemanningen er for lav i barnehagen. Noe den selvsagt er. HI Anonymous poster hash: 38de0...8b0
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #20 Skrevet 27. oktober 2014 Ja, kommunen svarte heller altså ikke på mine spørsmål om bemanning. Regner med at de ikke orker å gjøre noe med det, når det ikke er kritisk. Men det er det jo. HI Anonymous poster hash: 38de0...8b0
LittLykkelig Skrevet 27. oktober 2014 #21 Skrevet 27. oktober 2014 Mitt ønske er at pedagogen får gå på topp utenom bemanningskravet. Da ville det alltid vært nok folk og pedagogen kunne fått observert mer og gjort skriftlig arbeid på jobb. Da ville vi sluppet å hatt pedagoger som halvparten av bemanningen og ubunden arbeidstid. Og man fikk jobbe med de tingene man tok utdannelse innenfor i stedet for å kun rydde etter måltider og skifte bleier. (Ikke at det er galt å skifte bleier, men rydding og husarbeid synes jeg er sløsing med ressurser.)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2014 #22 Skrevet 28. oktober 2014 Mitt ønske er at pedagogen får gå på topp utenom bemanningskravet. Da ville det alltid vært nok folk og pedagogen kunne fått observert mer og gjort skriftlig arbeid på jobb. Da ville vi sluppet å hatt pedagoger som halvparten av bemanningen og ubunden arbeidstid. Og man fikk jobbe med de tingene man tok utdannelse innenfor i stedet for å kun rydde etter måltider og skifte bleier. (Ikke at det er galt å skifte bleier, men rydding og husarbeid synes jeg er sløsing med ressurser.) Enig. Da hadde vi også sluppet å lønne pedagogen. Ta heller inn en ekstra assistent, når jeg tenker meg om. Det er jo oftes de som virkelig brenner for å jobbe i bhg (med ALT det det innebærer!) Anonymous poster hash: 6e02a...c45
LittLykkelig Skrevet 28. oktober 2014 #23 Skrevet 28. oktober 2014 Mitt ønske er at pedagogen får gå på topp utenom bemanningskravet. Da ville det alltid vært nok folk og pedagogen kunne fått observert mer og gjort skriftlig arbeid på jobb. Da ville vi sluppet å hatt pedagoger som halvparten av bemanningen og ubunden arbeidstid. Og man fikk jobbe med de tingene man tok utdannelse innenfor i stedet for å kun rydde etter måltider og skifte bleier. (Ikke at det er galt å skifte bleier, men rydding og husarbeid synes jeg er sløsing med ressurser.)Enig. Da hadde vi også sluppet å lønne pedagogen. Ta heller inn en ekstra assistent, når jeg tenker meg om. Det er jo oftes de som virkelig brenner for å jobbe i bhg (med ALT det det innebærer!) Anonymous poster hash: 6e02a...c45 Hvis du mener det så er vi definitivt uenige. Pedagogen trengs i aller høyeste grad, men burde være fristilt fra grunnbemanning sånn at han/hun faktisk fikk brukt sin kompetanse til det fulle.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2014 #24 Skrevet 28. oktober 2014 Mitt ønske er at pedagogen får gå på topp utenom bemanningskravet. Da ville det alltid vært nok folk og pedagogen kunne fått observert mer og gjort skriftlig arbeid på jobb. Da ville vi sluppet å hatt pedagoger som halvparten av bemanningen og ubunden arbeidstid. Og man fikk jobbe med de tingene man tok utdannelse innenfor i stedet for å kun rydde etter måltider og skifte bleier. (Ikke at det er galt å skifte bleier, men rydding og husarbeid synes jeg er sløsing med ressurser.) Enig. Da hadde vi også sluppet å lønne pedagogen. Ta heller inn en ekstra assistent, når jeg tenker meg om. Det er jo oftes de som virkelig brenner for å jobbe i bhg (med ALT det det innebærer!) Anonymous poster hash: 6e02a...c45 Hvilket belegg har du for å mene at pedagoger ikke brenner for å jobbe i barnehage (med ALT det innebærer)? Anonymous poster hash: 85df7...a53
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2014 #25 Skrevet 28. oktober 2014 Mitt ønske er at pedagogen får gå på topp utenom bemanningskravet. Da ville det alltid vært nok folk og pedagogen kunne fått observert mer og gjort skriftlig arbeid på jobb. Da ville vi sluppet å hatt pedagoger som halvparten av bemanningen og ubunden arbeidstid. Og man fikk jobbe med de tingene man tok utdannelse innenfor i stedet for å kun rydde etter måltider og skifte bleier. (Ikke at det er galt å skifte bleier, men rydding og husarbeid synes jeg er sløsing med ressurser.) Enig. Da hadde vi også sluppet å lønne pedagogen. Ta heller inn en ekstra assistent, når jeg tenker meg om. Det er jo oftes de som virkelig brenner for å jobbe i bhg (med ALT det det innebærer!) Anonymous poster hash: 6e02a...c45 Hilsen fornærmet assistent? Anonymous poster hash: 6ed81...28b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå