Gå til innhold

Sende mannen i bryllup to uker etter termin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her var set mange lite forståelsesfulle svar. Skjønner du er betenkt i forhold til eldste og løfting. Dersom du i utgangspunktet ikke trenger å løfte og bære så mye på storesøsken, ville jeg synes det var greit om mannen dro.

Her fikk barn nr 2 magevondt, og hylte hver kveld. Mellom 1 og 3 timer. Det begynte selvfølgelig ved leggetid for den eldste, så jeg hadde problemer med å klare begge deler. Det gikk jo, men legging ble alt annet enn hyggelig. Mulig det gjør meg hjelpeløs siden jeg foretrakk å ha hjelp dersom mannen ikke var hjemme...

Anonymous poster hash: 01471...e36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er eldste?

Anonymous poster hash: 1e934...91b

Skrevet

Nå har jeg aldri hatt keisersnitt da. Min samboer jobbet hver dag + kveldsskole når minste ble født. Så fra vi kom hjem fra sykehuset var jeg alene dagen lang med en treåring og en nyfødt som ville amme hele dagen. Det var hektisk, men man klarer det man vil :) Med tanke på keisersnittet og løfting kan du jo få noen til å sove hos deg det døgnet? :)

Skrevet

Skjønner ikke hva utsagnet om at mannen skal tilbake på jobb har med denne saken å gjøre? 

Uansett, til de av dere som har lest det jeg har skrevet, takk for innspill :) 

Til de av dere som ikke har det: 

1) Jeg har ingen familie i nærheten som kan bistå eller passe eller overnatte dersom det skulle bli nødvendig. Mitt kontaktnett her er mannens familie, jeg kjenner ikke så mange andre, det er ikke så lenge siden vi flyttet hit. Og hele mannens familie skal i bryllupet.

2) Planen er selvsagt at mannen skal få dra, jeg ble bare sittende og tenke over hvordan det kom til å bli dersom ikke alt går etter planen med ks og baby, og ville lufte tanker rundt dette med dere. Jeg er ikke hjelpesløs eller stakkarslig. Men synes det er vanskelig å gjette på at formen er super både hos meg og baby, såpass lang tid i forveien. Så jeg tenker bare hypotetisk og spør deretter.

Ja, en kveld alene kan gå veldig bra, selv om baby skulle ha kolikk, og selv om eldste skulle slå seg helt vrang, og selv om jeg har plager etter ks. Men tre uker etter et ks skal jeg fortsatt ikke bære mye over lang tid, og da ser jeg for meg at det kan bli både vondt og plagsomt dersom eldste må bæres i seng og yngste må bæres på i timesvis, og kanskje bidra til infeksjon eller andre plager. Jeg prøver ikke å krisemaksimere, men jeg ser for meg at det ikke er usannsynlig at noen av plagene så mange her inne og ellers får kan dukke opp hos meg heller. 

3) Ja, mannen kan komme hjem fra bryllupet dersom alt går fullstendig galt. Men det er to timers kjørevei hver vei til bryllupet, så det vil uansett ta en god stund før han kommer seg hjem om noe skulle skje. 

Men til syvende og sist så er jeg enig med dere som sier at mannen får velge selv, og at det går an å melde avbud, selv om det betyr ekstra utgifter for brudeparet med å betale for en gjest som ikke kommer. Men må man så må man. 

Igjen, takk for innspill :) 

HI

Anonymous poster hash: fdef5...dba
Skrevet

Mannen min dro i bryllup, og jeg var hjemme med to barn, to uker etter ks og babyen hadde kolikk. Ikke kjempehyggelig for meg, men sånn ble det. Litt kjipe dager er det innimellom, men bryllup er ganske viktig at man får med seg, mener jeg. Det var jeg som sendte mannen avgårde, han ville ikke dratt dersom jeg sa nei. Men han hadde også godt av å komme seg ut en kveld.

Hadde sagt ja, og heller meldt avbud dersom det oppstod komplikasjoner. Lykke til, hi! i beste fall får du en rolig sovebaby

Anonymous poster hash: 81985...5a3

Skrevet

Min mann er til lite hjelp uansett, så hadde latt han dra.

Men siden jeg skal svare deg, så er det noe dere må bli enig om. Er det fyllafest til en bekjent, så burde han vel blitt hjemme. Noe annet om det er en nær venn eller nærmeste familie, og han er i stand til å kjøre hjem på kvelden/natta.

Anonymous poster hash: 8d862...414
Skrevet

Vi er invitert i bryllup to uker etter jeg har termin, og det sier seg selv at jeg ikke kommer til å dra. Men jeg sa at mannen kunne bare dra om han ville. Men så begynner jeg å tenke. Dette er nummer to, og jeg vet jo ingenting om hvordan babyen kommer til å være. Jeg skal ha ks, og vil derfor antakelig ha en baby på ca tre uker når bryllupet skal stå. Men med et barn til ser jeg for meg at det kan bli utfordringer rundt legging osv, særlig når jeg ikke kan løfte noe særlig og kanskje har både vondt og andre utfordringer etter ks.

Bryllupet er et stykke unna, ca to timers kjøring, så det er ikke bare bare for mannen å svippe hjemom om jeg skulle ha behov for hjelp.

Nå ble jeg skeptisk til om jeg kanskje heller burde be mannen om å bli hjemme. Det er ingen måte å vite på forhånd om dette kommer til å bli en rolig og god baby eller en baby som er oppe halve natta, og om førstemann kommer til å bli sjalu og slå seg vrang eller hjelpsom og ivrig etter å være med på stell og kos med babyen.

Hva ville dere ha gjort?

Mannen min hadde blitt hjemme. Etter KS skal man jo ikke løfte, så da synes jeg ikke det er forsvarlig å gi deg ansvaret alene for eldre søsken så kort tid etterpå.

Anonymous poster hash: f00aa...6bb

Skrevet

Om 2-åringen sovner i din seng eller på sofaen, så gjør jo ikke det noe. Dropp vanlige rutiner denne kvelden om du ikke er i form.

Anonymous poster hash: 8d862...414
Skrevet

Skjønner ikke hva utsagnet om at mannen skal tilbake på jobb har med denne saken å gjøre?

Uansett, til de av dere som har lest det jeg har skrevet, takk for innspill :)

Til de av dere som ikke har det:

1) Jeg har ingen familie i nærheten som kan bistå eller passe eller overnatte dersom det skulle bli nødvendig. Mitt kontaktnett her er mannens familie, jeg kjenner ikke så mange andre, det er ikke så lenge siden vi flyttet hit. Og hele mannens familie skal i bryllupet.

2) Planen er selvsagt at mannen skal få dra, jeg ble bare sittende og tenke over hvordan det kom til å bli dersom ikke alt går etter planen med ks og baby, og ville lufte tanker rundt dette med dere. Jeg er ikke hjelpesløs eller stakkarslig. Men synes det er vanskelig å gjette på at formen er super både hos meg og baby, såpass lang tid i forveien. Så jeg tenker bare hypotetisk og spør deretter.

Ja, en kveld alene kan gå veldig bra, selv om baby skulle ha kolikk, og selv om eldste skulle slå seg helt vrang, og selv om jeg har plager etter ks. Men tre uker etter et ks skal jeg fortsatt ikke bære mye over lang tid, og da ser jeg for meg at det kan bli både vondt og plagsomt dersom eldste må bæres i seng og yngste må bæres på i timesvis, og kanskje bidra til infeksjon eller andre plager. Jeg prøver ikke å krisemaksimere, men jeg ser for meg at det ikke er usannsynlig at noen av plagene så mange her inne og ellers får kan dukke opp hos meg heller.

3) Ja, mannen kan komme hjem fra bryllupet dersom alt går fullstendig galt. Men det er to timers kjørevei hver vei til bryllupet, så det vil uansett ta en god stund før han kommer seg hjem om noe skulle skje.

Men til syvende og sist så er jeg enig med dere som sier at mannen får velge selv, og at det går an å melde avbud, selv om det betyr ekstra utgifter for brudeparet med å betale for en gjest som ikke kommer. Men må man så må man.

Igjen, takk for innspill :)

HI

Ko, så menn! Du krisemaksimerer så det holder i hovedinnlegget ditt, så at du får noen halvkritiske kommentarer, synes jeg bør være forventet.

Anonymous poster hash: 9ddef...270

Skrevet

Mange mødre gjør seg selv veldig mye mer hjelpeløs Ann de trenger å være.

Anonymous poster hash: 29eab...dca

Unnskyld meg, men hva vet du om hva andre kan og ikke kan? At det blir mer og mer vanlig med svangerskapsdepresjon og barseldepresjon vitner vel heller om det motsatte - at dagens kvinner svelger over mer enn de faktisk orker. Det må være lov å ikke være superkvinne som klarer alt hele tiden og som aldri spør om hjelp.

Skrevet

Hadde bedt ham bli hjemme.

Anonymous poster hash: 017c5...994

Skrevet

Vi dro begge på bryllup en uke etter fødsel av yngstemann (tok med baby), riktignok ikke keisersnitt, men likevel...

Mannen var borte en helg når eldstemannn var nesten 4 uker.

Det er da grenser for hvor hjelpesløs og sykeliggjort man skal være i forbindelse med en fødsel.

Anonymous poster hash: fbe79...c1e

Riktignok vanlig fødsel, men likevel? Sorry den holder ikke. Et KS er noe helt annet enn en vanlig fødsel og man skal faktisk ikke løfte noe tungt. Dette er ikke noe vi har funnet opp fordi vi er late. De har akkurat skåret igjennom 6-7 lag og tvers igjennom magen. Da er man ikke hjelpeløs om man ikke - mot alle anbefalinger - løfter rundt på en toåring OG en baby.

Det er da grenser for hvor dum man skal være.

Skrevet

Da svarer mannen ja på at han kommer i bryllupet.

Dere kan ikke melde avbud på et bryllup hvor mannen faktisk ØNSKER å delta bare fordi ting KAN gå galt i ettertid av fødselen.

Om det skulle skje at du ikke klarer deg alene med barna dine, ja, da vil enhver person i det bryllupet skjønne hvorfor mannen din måtte melde avbud.

Enkelt. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...