Gå til innhold

Sende mannen i bryllup to uker etter termin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er invitert i bryllup to uker etter jeg har termin, og det sier seg selv at jeg ikke kommer til å dra. Men jeg sa at mannen kunne bare dra om han ville. Men så begynner jeg å tenke. Dette er nummer to, og jeg vet jo ingenting om hvordan babyen kommer til å være. Jeg skal ha ks, og vil derfor antakelig ha en baby på ca tre uker når bryllupet skal stå. Men med et barn til ser jeg for meg at det kan bli utfordringer rundt legging osv, særlig når jeg ikke kan løfte noe særlig og kanskje har både vondt og andre utfordringer etter ks. 

Bryllupet er et stykke unna, ca to timers kjøring, så det er ikke bare bare for mannen å svippe hjemom om jeg skulle ha behov for hjelp. 

Nå ble jeg skeptisk til om jeg kanskje heller burde be mannen om å bli hjemme. Det er ingen måte å vite på forhånd om dette kommer til å bli en rolig og god baby eller en baby som er oppe halve natta, og om førstemann kommer til å bli sjalu og slå seg vrang eller hjelpsom og ivrig etter å være med på stell og kos med babyen. 

Hva ville dere ha gjort? 

Anonymous poster hash: fdef5...dba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det er en selvfølge at han blir hjemme. Det burde han skjønne av seg selv som tobarnspappa med nyfødt baby og en kone med nylig keisersnitt.

Anonymous poster hash: 4f85f...b91
Skrevet

Ville vurdert hvor nært forhold til brudeparet dere har, er de veldig nære/kjære ville jeg latt ham dra, og ordnet meg annen barnevakt til eldste. Evt kan du få noen som kommer hjem til dere og overnatter dersom eldste ikke er trygg på å overnatte bort. :-)

Skrevet

Kommer jo litt ann på hvem bryllupet er til også? Jeg syns det var litt stress å ha begge de første 3 mnd. Men om det er en nær venn eller familie, så hadde jeg sendt han avgårde. Er jo bare for noen timer, og det er rart hva en får til når en må...

Anonymous poster hash: f2ee1...cef

Skrevet

Jeg hadde bedt han dra. Du kan selvfølgelig risikere å få en litt slitsom kveld men det tåler både du og ungene greit.

Hvem gifter seg da, er jo litt forskjell på om det er broren hans eller en kompis også. Men for meg hadde det vært en selvfølge at han gikk, de aller fleste er i helt grei form igjen 3 uker etter et keisersnitt altså. Skulle det skje noe helt ekstraordinært så du tmulig kan klare deg alene får han heller melde avbud.

Anonymous poster hash: 77a60...370

Skrevet

Går det an å si at han kommer med et lite forbehold om at formen din er bra? Evt la noen besteforeldre ha eldstemann på overnatting?

Skrevet

Mange mødre gjør seg selv veldig mye mer hjelpeløs Ann de trenger å være. Hadde latt mannen dra, men om det er veldig vanskelig å være alene hadde jeg invitert mamma, svigermor, søster, svigerinne, venninne eller nabo over for å hjelpe meg.

Anonymous poster hash: 29eab...dca

Skrevet

Hei, takk for svar. Det er slekt på mannens side, men ikke noen vi omgås til daglig. Terminen min har svingt litt, og tidligere var det uaktuelt for oss begge at han skulle dra fordi det ble for tett oppi terminen. Men nå, siden jeg skal ha ks, og siden termindatoen har blitt justert ned, så har jeg tatt opp tanken på at han kunne dra hvis han ville, og også sagt det til han. Jeg vet at han egentlig har ganske lyst til å dra, så derfor har jeg tenkt at det må være bra for han å kunne få seg en kveld ute med familie og venner, men jeg er redd for å ta meg vann over hodet selv ;) 

Han kommer selvsagt til å være kjørbar hele kvelden, men bryllupsmiddager varer gjerne en stund, og da kommer han nok ikke hjem før nærmere midnatt likevel. 

Jeg har tenkt på å sende eldste bort på overnatting, men er redd for at det skal bli en negativ ting, og at det skal bygge oppunder sjalusi i og med at babyen får være med meg men ikke eldste. Dessuten skal alle i omgangskretsen her som eldste kjenner i bryllupet, og å sende bort til noen som ikke er kjente er uaktuelt. 

HI 

Skrevet

Du klarer vel en dag alene med egne barn? Selvsagt reiser mannen i bryllup!

Så får han heller hjelpe ekstra til fredag ig søndagen.

Du vet jo at baby blir født noen uker før. Hadde det vært fare for overtid ville jeg heller tenkt anderledes.

Syns du virker hjelpeløs om du ikke klarer en dag med egne barn. Storebror kan du enten høre om dine foreldre eller søsken vil passe eller så inkluderer du han i stell og kos. Når baby sover koser du ekstra med storebror og gir mye oppmerksomhet!

Anonymous poster hash: 8b306...b2b

Skrevet

Du vet jo at baby blir født noen uker før. Hadde det vært fare for overtid ville jeg heller tenkt anderledes.

Syns du virker hjelpeløs om du ikke klarer en dag med egne barn. Storebror kan du enten høre om dine foreldre eller søsken vil passe eller så inkluderer du han i stell og kos. Når baby sover koser du ekstra med storebror og gir mye oppmerksomhet!

For et idiotsvar. Man vet aldri hvilke komplikasjoner man får etter keisersnitt. Mange får mye vondt, infeksjon i såret slik at de er sengeliggende i flere dager osv. Keisersnitt er en OPERASJON, og mye kan gå slik man ikke har forventet på forhånd. Det har ingenting med at man er "hjelpeløs" eller "ikke klarer en dag med egne barn".

Skrevet

Jeg er enig at man ikke vet hva slags problemer som KAN oppstå, men det er da ikke nødvendig å forvente det verste? Vi var i bryllup tre uker etter ks. Med baby såklart, begge edru og dro tidlig. Om du vil være hjemme går det jo også an å sende bort eldste likevel. Jeg var ofte alene med mine da yngste var nyfødt, for mannen min hadde en hektisk periode på jobb. Det var aldri noe problem egentlig. Den dagen vi var i bryllup tok han alt av løfting, bleieskift osv så eneste jobben min var å amme.

Anonymous poster hash: 38b66...dfc

Skrevet

Hvis du leser innlegget mitt så ser du at jeg gikk ut i fra at jeg skulle kunne klare dette alene. Og i tilfellet hvor alt går bra både med meg og babyen etter ks, så skal selvsagt mannen få dra i bryllup. Men det er umulig å vite på forhånd.

Min mor er borte, og resten av familien min bor på andre siden av landet og har fullt opp med egne familier. Så alternativene her er mannens familie, men de skal i bryllupet alle sammen siden det er slekt. Det var derfor jeg ble betenkt, for hvis noe ikke går som planlagt, jeg har komplikasjoner etter ks, eller hvis babyen har kolikk, f.eks, har jeg ingen andre som kan hjelpe meg. Men siden brudeparet må ha svar i løpet av noen dager, så må jeg ta avgjørelsen på dette nå. Det er det som er dilemmaet og som gjør at jeg tenker litt over hva som er best å gjøre. 

HI

Skrevet

Jeg ville latt mannen ta det valget helt selv - å la han føle på om han fant det riktig eller ikke. Jeg tenker at du kan komme til å få en tøff kveld om han drar, men så er det bare èn kveld - og det klarer både du og barna. 

Anonymous poster hash: 26199...bc8
Skrevet

Ville sagt at mannen kommer. Og hvis det oppstår komplikasjoner forstår jo folk at dere melder avbud.

Anonymous poster hash: 0d7e3...8a4

Skrevet

Hadde dette vært meg (jeg er forøvrig i nesten samme situasjon, men det er ikke planlagt keisersnitt og vi har 2 fra før):

Mannen takker ja, naturligvis med et lite forbehold (min termin er 1 uke etter arrangementet) - det skjønner alle!

Mannen planlegger å kjøre, og i ditt tilfelle så ville jeg hørt om nr 1 kan overnatte et annet sted eller at noen evt kommer over og hjelper deg noen timer før leggetid :)

Dette klarer du fint, og jeg ville strukket meg ganske langt for at mannen kan gå under bryllup til egen familie som han har lyst til å dra i.

Anonymous poster hash: d8d0a...1ab

Skrevet

Mannen er vel uansett tilbake på jobb etter to uker, slik at du må klare deg selv i hverdagen? Jeg hadde latt han dra.

Anonymous poster hash: 18cde...872

Skrevet

Vi skal i bryllup begge to 4 uker etter termin - med forbehold om at alt er bra med mor og barn. Brudeparet har heldigvis forståelse for at vi ikke kan si noe sikkert før ganske tett opptil datoen.

Anonymous poster hash: 2a976...435

Skrevet

Så lenge mannen er edru og altså tilgjengelig for dere med det samme han kommer hjem om natten hadde jeg ikke sytt med å være alene. Da er det max 12 timer er han blir borte? Da skal man være ganske elendig om man ikke klarer å ta seg av et barn.

Skrevet

Ang. 'bortsending' og sjalusi hos eldstemann - d tror jeg ikke du skal være redd for. Han får komme til bestemor (?) og får endelig 100% oppmerksomhet alene ;)

Angående bryllupet så er jeg egentlig rimelig sikker på at jeg ville tatt med babyen og blitt med selv :)

Tenker d løser seg!

Anonymous poster hash: 736ba...04e

Skrevet

Folk blir jo syke og har du feks spysyken eller influensa skjønner alle at du melder avbud selv om du har sagt du kommer i et bryllup.

Har baby kolikk eller er urolig klarer du en dag alene.

Blir du syk, får infeksjon eller noe alvorlig etter keisersnittet forstår alle st mannen melder avbud til bryllupet selv om han har takket ja.

Jeg har selv hatt flere keisersnitt og skjønner ikke problemet. Mannen skal vel på jobb og du må klare deg selv?

Lag en plan, ha enkel mat til deg og storebror, gjør ting han liker, kjøp et par nye leker han kan få utover dagen feks småbiler eller hva han liker, en film, ny app eller hva han er opptatt av. Ta en trilletur rundt huset så han får luft osv.

Ikke lag problemer på forhånd, se løsninger isteden.

Blir dere syke melder man avbud, keisersnitt eller ikke.

Skrevet

Jeg ville latt han dra, men med et lite forbehold: at formen din er OK. Sannsynligvis er du i grei form. Og det å sende storebror til annen familie den kvelden er jo bare koselig! Ikke si at du trenger det ovenfor gutten, men legg fokus på at han er så heldig og skal få lov til å få være litt aleine med tante E.l. Og send med godis osv.

Anonymous poster hash: a8fb1...8b8

Skrevet

Trøste og bære... Snakk om å lage problemer og male fanden på veggen. Hvor lenge skal mannen være hjemme fra jobb i forbindelse med fødsel, da? I ukesvis? Eller kanskje du faktisk må klare noe selv? Hvor hjelpesløs er det mulig å gjøre seg, egentlig?

Ergo: Selvsagt skal mannen få dra i bryllup, gjerne med overnatting og litt vin til maten.

Anonymous poster hash: 9ddef...270

Skrevet

Vi dro begge på bryllup en uke etter fødsel av yngstemann (tok med baby), riktignok ikke keisersnitt, men likevel...

Mannen var borte en helg når eldstemannn var nesten 4 uker.

Det er da grenser for hvor hjelpesløs og sykeliggjort man skal være i forbindelse med en fødsel.

Anonymous poster hash: fbe79...c1e

Skrevet

Det virker som du tar alle sorgene på forskudd her... Sats på å sende han avgårde! Alle forstår jo at mannen ikke kommer hvis det oppstår komplikasjoner!

Anonymous poster hash: 1e934...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...