Gå til innhold

Kan fastlegen min gjøre dette??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det at mange ikke blir avhengig er nok riktig, men det er vanedannende preparater, og enkelte har lettere for å bli avhengig enn andre.

Det er derfor farlig å komme med erfaringer som at "jeg tok det i et helt år og sluttet på dagen da jeg var smertefri".

Hi- ta en prat med legen, men vær litt åpen for at dette kan være riktig vei. Jeg sier ikke at du ikke skal utfordr legen, men dersom jeg hadde blitt nektet smertemedisiner hadde jeg stoppet opp et lite øyeblikk og tenkt på hvorfor.

Anonymous poster hash: 261dd...16f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har virkelig stoppet opp og tenkt på hvorfor.

Jeg har kun en gang tidligere gått på paralgin forte. Da hadde jeg brukket benet.

Jeg har aldri i mitt liv rørt narkotika, jeg er ikke kriminell, jeg lever et helt normalt A4 liv, med barn, mann, hund og stasjonsvogn.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor fastlegen ønsker at jeg skal gå med smerter, som gjør at jeg ikke engang får sove, når det finnes medikamenter som kan ta smerten min.

Jeg hadde forstått det om det var snakk om måneder, men det er bare én uke til jeg skal inn på sykehuset for en ny vurdering, med tanke på operasjon.

Men, men.. Det er uansett ikke noe dere får gjort med dette. Jeg trengte mest å få ut litt frustrasjon :-)

Anonymous poster hash: 5205d...b9c

Skrevet

Du ser hva jeg har svart tidligere, og da skjønner du hvorfor jeg svarer som jeg gjør. Jeg tror legen har ditt beste i tankene.

Har du familie som har hatt avhengighetsproblem som legen kan være klar over?

Anonymous poster hash: 261dd...16f

Skrevet

Nei, ingen i min familie har rørt piller eller narkotika, såvidt meg bekjent. Jeg bor uansett i en annen landsdel enn resten av familien, for jeg flyttet til mannen sitt hjemsted.

Skrevet

Retningslinjene fra Norsk smerteforening anbefaler paracet i bånn og deretter svake opiater (nobligan/tramadol) evt morfinlignende stoff i depotform som oxycontin morgen og kveld ved kraftige smerter. Oxynorm ved eventuelle gjennombruddssmerter ellers i døgnet (virker raskere og bedre enn paralgin f) En går mer og mer bort fra paralgin forte som langtidsbehandling. Dumt å avslå oxycontin som er et bedre alternativ enn paralgin forte!

Skrevet

Nei, ingen i min familie har rørt piller eller narkotika, såvidt meg bekjent. Jeg bor uansett i en annen landsdel enn resten av familien, for jeg flyttet til mannen sitt hjemsted.

Jeg klarer ikke å se noen god grunn for at fastlegen opptrer på denne måten. Å nekte en pasient adekvat smertestillende når det er en god grunn for denne medisineringen, er for meg totalt ubegripelig og jeg hadde både byttet lege, samt sendt en klage til fylkeslegen.

Skrevet

Jeg klarer ikke å se noen god grunn for at fastlegen opptrer på denne måten. Å nekte en pasient adekvat smertestillende når det er en god grunn for denne medisineringen, er for meg totalt ubegripelig og jeg hadde både byttet lege, samt sendt en klage til fylkeslegen.
Signerer...
Skrevet

Signerer...

Ja, det er det jeg ikke kan forstå. Jeg har jo til og med et MR bilde, som beviser smertene mine. Dette er ikke noe jeg bare finner på for moro skyld. Det er frustrerende å bli behandlet som en narkoman, når alt jeg ønsker er litt smertelindring. Jeg forstår det virkelig ikke, og jeg vurderer sterkt å bytte fastlege ja...

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og det finnes mange preparater en kan bli avhengig. Men det er noe spesielt med Paralgin Forte. Utrolig mange som er avhengig. Du kan kanskje spørre om Pinex Forte? Det er det samme, men enkelte leger er ikke så restriktive med de. Evt Tramadol som noen har nevnt.

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og det finnes mange preparater en kan bli avhengig. Men det er noe spesielt med Paralgin Forte. Utrolig mange som er avhengig. Du kan kanskje spørre om Pinex Forte? Det er det samme, men enkelte leger er ikke så restriktive med de. Evt Tramadol som noen har nevnt.

Spesiell kommentar! Paralgin forte og Pinex Forte (Codaxol) som det er nå i stedet for Pinex Forte er det samme. De eneste forskjellene er fargestoffet i Paralgin Forte som ikke finnes i Pinex Forte (Codaxol) og at det er 100mg mindre paracetamol i Paralgin Forte. 

Avhengighet på Pinex Forte alene skal vel litt til, men selvfølgelig er muligheten større ved kombinasjon av andre vanedannende medikamenter og alkohol. 

Jeg har en ekstrem migrene i mange år og går til tider på mye medisiner, men jeg finnes ikke avhengig. Og i løpet av et år får jeg mye Pinex Forte som jeg kombinerer med andre migrene medisiner. 

Finn deg en annen lege HI!

Anonymous poster hash: 8ec8e...f22

• 5 måneder senere...
Skrevet

At hun takket nei til alternativet hun ble foreslått av på sykehuset, var i min mening flott. OxyContin er ett mye sterkere preperat framfor Paralgin forte. Jeg studerer medisin, og har lært hittil at så lenge det foreligger et medisinsk problem, det være smerter så skal alltid mildeste form av analgetika brukes (smertestillende). Poenget her vil da være at legen bør prøve en komb av Paracet og Ibux før hun går opp på b-preperater. Risikoen for avhengighet ligger også i hvor mange tabletter hun tar om dagen, og hvordan utgangspunkt hun har. Her opplyser hun at det er først disse tre ukene at hun har måttet ta disse.

Paralgin er vanedannende så det er legens plikt å sørge for at du ikke går på de fast over tid når det finnes alternativer.

Du takket jo nei til alternativet de foreslo på sykehuset...

Anonymous poster hash: 3df42...247

Anonymous poster hash: db037...9db
Skrevet

At hun takket nei til alternativet hun ble foreslått av på sykehuset, var i min mening flott. OxyContin er ett mye sterkere preperat framfor Paralgin forte. Jeg studerer medisin, og har lært hittil at så lenge det foreligger et medisinsk problem, det være smerter så skal alltid mildeste form av analgetika brukes (smertestillende). Poenget her vil da være at legen bør prøve en komb av Paracet og Ibux før hun går opp på b-preperater. Risikoen for avhengighet ligger også i hvor mange tabletter hun tar om dagen, og hvordan utgangspunkt hun har. Her opplyser hun at det er først disse tre ukene at hun har måttet ta disse.

Paralgin er vanedannende så det er legens plikt å sørge for at du ikke går på de fast over tid når det finnes alternativer.

Du takket jo nei til alternativet de foreslo på sykehuset...

Anonymous poster hash: 3df42...247

Anonymous poster hash: db037...9db

Men oxycontin var da også bare tenkt å skulle brukes i én uke. Så er det jo inn på sykehuset igjen. Hvis man ikke blir narkoman av tre uker på paralgin forte, så blir man det vel heller ikke av én uke på oxycontin.

Paralgin er også berykta for å gi leverskader ved bruk over tid.

Anonymous poster hash: 7711d...2ad

Skrevet

Du skulle hatt min lege.

Jeg fikk tramadol og noe pinex forte eller paralgin.

Husker ikke.

Legen sa flere ganger: trenger du ikke ny resept snart? Tar du nok smertestillende?

Ble nesten pusha på "dop"

Hatt to prolapser og to fødsler.

Føder heller ti unger til enn en ny prolaps.

Lykke til :)

Gjest Antarctica
Skrevet

Du ser hva jeg har svart tidligere, og da skjønner du hvorfor jeg svarer som jeg gjør. Jeg tror legen har ditt beste i tankene.

Har du familie som har hatt avhengighetsproblem som legen kan være klar over?Anonymous poster hash: 261dd...16f

Legen nekter ikke medisin på bakgrunn av familiemedlemmers avhengighetsproblemer. Hvor har du kommet på en sånn idé?

Skrevet

Heihei. Du har min største sympati.. Det eneste jeg kan gjøre, er å kanskje belyse litt hvordan mange fastleger tenker. 

Det fastleger er kjemperedde for er som belyst avhengighet. Enten fysisk, eller psykisk avhengighet. Det som er problemet, er at mennesker er forskjellige, og det er mange som kan bli avhengig etter relativt kort tid. Det jeg tror hun vil fram til er at hun vil ha en pause i behandlingen med b-preparater. Selv om Paralgin Forte går under gruppen "svake opiodagnister'' så er det en fare for avhengighet. Det jeg ville gjort annerledes var å forklart deg dette på en ordentlig måte, og hørt hvordan du tenkte, eller følte rundt temaet. Det er mye bedre med en åpen og ærlig dialog med sine pasienter. Jeg ser også nedover i forumet at det nevnes at du skal ringe sykehuset for å få denne smertelindringen. Situasjonen er således at analgetika av typen B og evt A preperater som går over tid skal ordineres av fastlegen. Dette er fordi fastlegen har en oversikt over hvor mange resepter som er skrevet ut, og således ett mønster som kan fanges opp mtp. avhengighet. Jeg er ikke redd for at du er avhengig, det sier jeg ikke, men man vil ofte prøve å ha en liten pause i disse behandlingene. Jeg har ett tips til deg og det er å prøve varmepute over det affiserte punkte. Dette kan fort hjelpe litt på smertene, også håper jeg at du er bedre i dag, det er tross alt lenge siden du postet dette innlegget.

Nå forstår jeg ingenting. Jeg har i 3 uker gått på paralgin forte, pga prolaps i ryggen med sinnsyke smerter. Jeg var vært innlagt på sykehuset og tatt en MR. Den bekreftet prolaps, med klem på diverse nerver.
Jeg har STORE smerter. Ortoped har også vært koblet inn, og de anbefalte at jeg skulle begynne på oxycontin, noe jeg ikke ønsker selv. Jeg ønsker paralgin forte, de har hatt god effekt på meg.
Jeg lå på sykehuset i 3 dager, så ble jeg skrevet ut, så nå må jeg forholde meg til fastlegen.
Jeg har så vondt at jeg nesten ikke kan gå, sitte eller noe. Hadde time hos fastlegen min i dag, men hun nektet å gi meg paralgin forte. Hvorfor? Jeg har hatt samme fastlege i 8 år, og dette er første gang jeg ber om slike smertestillende.
Jeg har ingen forhistorie som narkoman, eller pille-misbruker.

Nå føler jeg meg behandlet som en pillnarkoman, og det er ærlig talt ikke en god følelse.
Jeg fikk beskjed om å kontakte legevakten om jeg var uenig i hennes avgjørelser, men når jeg kontakter legevakten, så har hun sendt skriv til de at de IKKE skal gi meg paralgin forte? Hva???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...