Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #1 Skrevet 24. oktober 2014 Nå forstår jeg ingenting. Jeg har i 3 uker gått på paralgin forte, pga prolaps i ryggen med sinnsyke smerter. Jeg var vært innlagt på sykehuset og tatt en MR. Den bekreftet prolaps, med klem på diverse nerver. Jeg har STORE smerter. Ortoped har også vært koblet inn, og de anbefalte at jeg skulle begynne på oxycontin, noe jeg ikke ønsker selv. Jeg ønsker paralgin forte, de har hatt god effekt på meg. Jeg lå på sykehuset i 3 dager, så ble jeg skrevet ut, så nå må jeg forholde meg til fastlegen. Jeg har så vondt at jeg nesten ikke kan gå, sitte eller noe. Hadde time hos fastlegen min i dag, men hun nektet å gi meg paralgin forte. Hvorfor? Jeg har hatt samme fastlege i 8 år, og dette er første gang jeg ber om slike smertestillende. Jeg har ingen forhistorie som narkoman, eller pille-misbruker. Nå føler jeg meg behandlet som en pillnarkoman, og det er ærlig talt ikke en god følelse. Jeg fikk beskjed om å kontakte legevakten om jeg var uenig i hennes avgjørelser, men når jeg kontakter legevakten, så har hun sendt skriv til de at de IKKE skal gi meg paralgin forte? Hva??? Anonymous poster hash: 5205d...b9c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #2 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg aner ikke hva som er rett eller galt mtp. paralgin forte. Men du og legen din bør komme til enighet om hvordan du kan få et best mulig liv. Om det er på smertestillende eller ikke må dere bli enige om. Å bare kutte deg av uten noen form for samtale eller felles refleksjon hørtes veldig uproft ut spør du meg. Anonymous poster hash: a4680...1b0
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #3 Skrevet 24. oktober 2014 Det høres ut som om du står i fare for å bli avhengi av palergin forte. De inneholder et morfinliknende stoff som kan være ganske skummelt. Derfor skal du ikke ta dem fast over tid. http://www.rustelefonen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=4228:ruset-pa-paralgin-forte&catid=29:spog-svar&Itemid=46 http://www.ung.no/oss/rusmidler/109068.html Anonymous poster hash: 0b80d...ad2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #4 Skrevet 24. oktober 2014 det er nok fordi at du ikke bør gå på paralgin forte over tid. Om du allerede har brukt de i tre uker, så har du brukt de nesten 2 uker for lenge... Anonymous poster hash: 8da8c...4e4
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #5 Skrevet 24. oktober 2014 Paralgin er vanedannende så det er legens plikt å sørge for at du ikke går på de fast over tid når det finnes alternativer. Du takket jo nei til alternativet de foreslo på sykehuset... Anonymous poster hash: 3df42...247
HvittHus Skrevet 24. oktober 2014 #6 Skrevet 24. oktober 2014 Ble du sendt hjem uten noen som helst annen smertestillende? Da jeg fikk prolaps første gangen, gikk jeg fra vanlige smertestillende helt opp til Aporex, et svært vanedannende middel. Har man sterke smerter, må man få adekvat smertebehandling, ellers kan situasjonen bli enda verre, bla muskulære problemer.
HvittHus Skrevet 24. oktober 2014 #7 Skrevet 24. oktober 2014 Paralgin er vanedannende så det er legens plikt å sørge for at du ikke går på de fast over tid når det finnes alternativer. Du takket jo nei til alternativet de foreslo på sykehuset... Anonymous poster hash: 3df42...247 Oxycontin er vanedannende på lik linje med PF, så det fastlegen gjør her gir liten mening.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #8 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg avslo oxycontin, fordi det er et narkotisk middel, og er MYE mer avhengighetsskapende enn paralgin forte. Jeg fikk ikke noen alternativ. Fikk beskjed om å klare meg på paracet og ibux. Anonymous poster hash: 5205d...b9c
HvittHus Skrevet 24. oktober 2014 #9 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg avslo oxycontin, fordi det er et narkotisk middel, og er MYE mer avhengighetsskapende enn paralgin forte. Jeg fikk ikke noen alternativ. Fikk beskjed om å klare meg på paracet og ibux. Anonymous poster hash: 5205d...b9c Kan du ringe den ortopediske avdelingen du var innlagt på, og se om de kan hjelpe deg?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #10 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg avslo oxycontin, fordi det er et narkotisk middel, og er MYE mer avhengighetsskapende enn paralgin forte. Jeg fikk ikke noen alternativ. Fikk beskjed om å klare meg på paracet og ibux. Anonymous poster hash: 5205d...b9c Nei, det er det ikke. Det er like ille begge deler... Anonymous poster hash: 63c1b...c4c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #11 Skrevet 24. oktober 2014 Har selv hatt prolaps der prolapsen klemte på isjiasnerven. Et rent smertehelvete. Gikk på ibux/paracet og tramadol samt pinex major (?? ), som er sterke stikkpiller. Jeg ble etterhvert operert, fastlegen ringte selv sykehuset for å få fremskyndet operasjonen grunnet mine store smerter... Skjønner godt du har vondt!!! Ibux og paracet alene er en stor vits mot slike smerter. Tramadol funket greit på meg, men det er kanskje ikke like vanedannende? Er ingen ekspert... Men, du kan jo ikke "velge og vrake" blant medisiner heller... Hvis legen vil gi deg oxycontin, så tar du det!! Anonymous poster hash: 81635...c33
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #12 Skrevet 24. oktober 2014 Tramadol er i samme gruppe som Paralgin Forte, B-preparater. Oxycontin er vel A-preparat? Jeg har hatt prolaps i nakken og gikk på Tramadol i 1,5 år, nesten daglig. Ble aldri avhengig i den grad at jeg hadde lyst å ta dem, og kuttet dem fint ut når jeg kunne det. Det høres helt horribelt ut at du ikke får smertestillende når du trenger det. Paracet var som sukkertøy for min del, var til ingen hjelp for de smertene jeg hadde. Prøv å ta en prat med fastlegen igjen, evt ta kontakt med avd der du var innlagt. Lykke til! Anonymous poster hash: d04cc...c6c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #13 Skrevet 24. oktober 2014 Ortopedisk kunne ikke hjelpe meg siden jeg ikke er innlagt mer. Jeg må gå gjennom fastlegen. Og nei, oxycontin er et A-preparat, og kan sammenlignes med heroin. PF er MYE svakere enn oxy. Og til deg lenger opp her, nei, jeg vil ikke ha oxycontin. Jeg har smerter, men jeg skal sannelig ikke bli narkoman! Anonymous poster hash: 5205d...b9c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #14 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg tenker som så at legen har nok sine grunner til å begrense dette til deg. Har du brukt mer enn daglig dose? Legen nekter deg ikke dette for gøy. Anonymous poster hash: 261dd...16f
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #15 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg har brukt 2 stk 3 ganger om dagen, slik legen har foreskrevet det. Og jo, det virker faktisk som at hun nekter meg for "gøy". Det finnes ingen grunn til å nekte meg PF. Jeg har aldri tidligere bedt henne om hverken sterke smertestillende eller annen vanedannende medisin. Jeg er en helt normal dame, uten noen form for rusavhengighet på noen måte. Hadde jeg vært ute etter rus, så hadde jeg i allefall takket ja til oxycontin. Anonymous poster hash: 5205d...b9c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #16 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg har brukt 2 stk 3 ganger om dagen, slik legen har foreskrevet det. Og jo, det virker faktisk som at hun nekter meg for "gøy". Det finnes ingen grunn til å nekte meg PF. Jeg har aldri tidligere bedt henne om hverken sterke smertestillende eller annen vanedannende medisin. Jeg er en helt normal dame, uten noen form for rusavhengighet på noen måte. Hadde jeg vært ute etter rus, så hadde jeg i allefall takket ja til oxycontin. Anonymous poster hash: 5205d...b9c Problemet er at mange rusmisbrukere i Norge startet med ryggsmerter eller lignende der de fikk smertestillende på resept fra legen. Når set så hadde gått så langvtid at de var avhengige sluttet legene med resept og pasientene måtte gå annet sted for smertelindring, og flere havnet som harde narkomane. Jeg sier ikke at du er der nå!!! Men jeg ville hørt litt på leggen!! Ja det blir tøft nå, men be om hyppig oppfølging av legen! Snakker av personlig erfaring med nært familiemedlem som var i samme situasjon som deg - men det gikk lenger. Anonymous poster hash: 261dd...16f
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #17 Skrevet 24. oktober 2014 Ortopedisk kunne ikke hjelpe meg siden jeg ikke er innlagt mer. Jeg må gå gjennom fastlegen. Og nei, oxycontin er et A-preparat, og kan sammenlignes med heroin. PF er MYE svakere enn oxy. Og til deg lenger opp her, nei, jeg vil ikke ha oxycontin. Jeg har smerter, men jeg skal sannelig ikke bli narkoman! Anonymous poster hash: 5205d...b9c Men hvis du har så store smerter som du sier, hvorfor tar du ikke oxycontin for å ihvertfall hjelpe på smertene sånn i første omgang ? Du MÅ ikke bli avhengig!! Så kan du prate mer med fastlege eller andre for eventuelt å forandre på hvilke smertestillende du bruker? Jeg vet at oxycontin er veldig sterke, har selv ei venninne som har brukt dem. Hun ble langt ifra avhengig, for når smerteårsaken forsvant, så sluttet hun å ta dem...rett og slett...!! Anonymous poster hash: 81635...c33
Strandloppa og lillebror Skrevet 24. oktober 2014 #18 Skrevet 24. oktober 2014 Dersom fastlegen ikke gir deg en ordentlig begrunnelse og ikke tar seg tid til å forklare, ville jeg byttet fastlege. Du kan i mellomtiden bestille time hos en privat lege. Dette koster selvsagt penger, men da vil du samtidig få behandling deretter.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #19 Skrevet 24. oktober 2014 Fordi jeg har hørt skremmende historier om folk som har blitt avhengige av oxycontin, etter å bare ha tatt de i en liten uke. Det er bare rett og slett uaktuelt for meg å ta slike preparater, da velger jeg heller å ha det vondt. Jeg har født tre ganger uten smertestillende, så jeg overlever vel. Det jeg reagerer mest på er at jeg blir behandlet som en narkoman. Når legen faktisk skriver brev til legevakten om at jeg ikke skal få PF, så føler jeg meg rett og slett krenket. Anonymous poster hash: 5205d...b9c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #20 Skrevet 24. oktober 2014 Fastlegen skal sørge for adekvat smertebehandling, kan ikke kutte ut nødvendig medisin ved akutt sykdom. Ring sykehuset og forklar situasjonen,legen der kan gi deg resept og ringe fastlegen på mandag. Anonymous poster hash: d7263...b57
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #21 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg har allerede ringt sykehuset, de kunne ikke hjelpe meg, siden jeg ble skrevet ut igjen. Anonymous poster hash: 5205d...b9c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #22 Skrevet 24. oktober 2014 Hvordan kan paralgin forte virke på deg om du har STORE smerter? Da jeg hadde STORE smerter, virket de ikke det fnugg... Anonymous poster hash: a4855...975
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #23 Skrevet 24. oktober 2014 Fastlegen skal sørge for adekvat smertebehandling, kan ikke kutte ut nødvendig medisin ved akutt sykdom. Ring sykehuset og forklar situasjonen,legen der kan gi deg resept og ringe fastlegen på mandag.Anonymous poster hash: d7263...b57 Fastlegen har jo tilbudt smertebehandling. Hi har takket nei. Det er ikke slik at pasientene selv kan bestemme hva som er adekvat medisin. Men enhver pasient fortjener en forklaring dersom legen velger å bytte ut et medikament med et annet. Her har både sykehus og fastlege anbefalt et nytt medikament. I tillegg har fastele instruert legevakt i forholdt til medikamentell behandling. Hi bør kunne få en god begrunnelse for hvorfor dette skjer. Anonymous poster hash: f46f3...f71
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #24 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg har brukt 2 stk 3 ganger om dagen, slik legen har foreskrevet det. Og jo, det virker faktisk som at hun nekter meg for "gøy". Det finnes ingen grunn til å nekte meg PF. Jeg har aldri tidligere bedt henne om hverken sterke smertestillende eller annen vanedannende medisin. Jeg er en helt normal dame, uten noen form for rusavhengighet på noen måte. Hadde jeg vært ute etter rus, så hadde jeg i allefall takket ja til oxycontin. Anonymous poster hash: 5205d...b9c Jeg tok også 2 stk tre ganger for dagen ved ryggprolaps i 5 mnd. Da opererte jeg. Jeg sluttet på dagen, uten noen som helst abstinenser. hadde blitt fullstendig gal uten tabeletter i perioden med prolapsen. Fikk oxycontin etter operasjonen, og spydde og spydde av de. Gjorde det enkelt å slutte med all smertestillende. Ble forresten helt bra i ryggen også. Lykke til, håper du får presset på operasjon eller mer PF. Anonymous poster hash: 5179d...0d0
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #25 Skrevet 24. oktober 2014 Fastlegen skal sørge for adekvat smertebehandling, kan ikke kutte ut nødvendig medisin ved akutt sykdom. Ring sykehuset og forklar situasjonen,legen der kan gi deg resept og ringe fastlegen på mandag.Anonymous poster hash: d7263...b57 Fastlegen har jo tilbudt smertebehandling. Hi har takket nei.Det er ikke slik at pasientene selv kan bestemme hva som er adekvat medisin. Men enhver pasient fortjener en forklaring dersom legen velger å bytte ut et medikament med et annet. Her har både sykehus og fastlege anbefalt et nytt medikament. I tillegg har fastele instruert legevakt i forholdt til medikamentell behandling. Hi bør kunne få en god begrunnelse for hvorfor dette skjer. Anonymous poster hash: f46f3...f71 Altså, sykehuset ville gi meg oxycontin når jeg ble skrevet ut, det takket jeg nei til. Fastlegen min vil ikke gi meg paralgin forte, og i allefall ikke oxycontin. Hun vil ikke engang gi meg voltaren. Hun mener at jeg skal klare meg på paracet og ibux. Og ja, jeg definerer mine smerter som STORE. Jeg vil heller føde en gang til, enn å ha det så vondt som jeg har det nå. Men uansett smerte, så vil jeg ikke ta ting som klassifiseres som narkotika. Anonymous poster hash: 5205d...b9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå