Nullstress;) Skrevet 23. oktober 2014 #1 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg hadde UTEN tvil brydd meg når det kom til mobbe-situasjonen og bedt jentene gå unna, eventuelt bedt jenta som ble mobbet bli med meg så kunne vi ringt foreldrene hennes. Og jeg ville gårt bort til en som lå på bakken. Hadde jeg vært helt alene og bekymret for at vedkommende skulle blitt voldelig, ville jeg ringt ambulanse eller politi. Men jeg tror faktisk ikke jeg hadde grepet inn der hvor en mor ikke kunne kjøpe youghurt til sønnen sin. Hadde det vært snakk om brød og pålegg ol, ville jeg nok gjort det. Heeeelt ærlig, hva ville dere gjort i disse situasjonene??
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #2 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg glemte å se det jeg, men vi snakket om det her hjemme da vi så reklamen for programmet. Det er nemlig bare en ukes tid siden mannen min havnet midt i en stygg mobbesak der en gjeng med gutter i ungdomsskolealder var stygge mot en gutt som var 2-3 år yngre og alene. Mannen min gikk rett inn i situasjonen og hisset seg opp mot mobberne. Fikk tak i pappaen til gutten som ble mobbet og fikk bekreftet for han at det var riktige gutter som fikk skylden (ganske lite miljø her og vi har barn på samme alder så vi vet hvem bråkmakerne er). Å gå forbi en gjeng ungdommer/unger som er så slemme med en person er helt uaktuelt altså. Jeg hadde sørget for å spre den gjengen ja... Anonymous poster hash: 40da7...474
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #3 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg kunne sikkert ha svart uten å ha sett programmet hvis jeg hadde fått litt mer utfyllende informasjon... Anonymous poster hash: 70f2b...440
Klompelompe Skrevet 23. oktober 2014 #4 Skrevet 23. oktober 2014 Hadde reagert i alle situasjonene, men hadde nok prøvd å være litt diskret i butikken for å ikke dra oppmerksomheten mot hun som ikke har råd til youghurt.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #5 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg ville ikke betalt for yoghurten. Yoghurt er ikke livsnødvendig. Anonymous poster hash: 85a4d...543
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #6 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg ville ikke betalt for yoghurten. Yoghurt er ikke livsnødvendig. Anonymous poster hash: 85a4d...543 Du er et godt medmenneske Anonymous poster hash: 20654...2ab
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #7 Skrevet 23. oktober 2014 Herregud, hva er galt med å bruke 30 kr på yoghurt til en ukyldig gutt med fattig mamma? Er det mulig å bli gnien og moralsk! Han ville da ha den for å kose seg med en sjeden gang! Blir helt matt av dere. Anonymous poster hash: 83f2e...308
Stripete genser Skrevet 23. oktober 2014 #8 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg ville ikke betalt for yoghurten. Yoghurt er ikke livsnødvendig. Anonymous poster hash: 85a4d...543 Hva vet du om det? Kanskje yoghurten var til en som kun fikk i seg flytende mat? Hva hvis det var bleier? Bleier er heller ikke livsnødvendig. Ingen baby dør ved å gå uten bleie. Slitsomme menneske..
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #9 Skrevet 23. oktober 2014 Skulle selvsagt stå "skjelden" for de som ikke har annet motargument enn å kommentere en tastefeil. Anonymous poster hash: 83f2e...308
Nullstress;) Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter #10 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg kunne sikkert ha svart uten å ha sett programmet hvis jeg hadde fått litt mer utfyllende informasjon... Anonymous poster hash: 70f2b...440 Ved den første situasjonen var det tre jenter som mobbet ei jente. De sa mye stugt til henne, som "jævla fitteunge, stygge forterbarn, gå hjem og ta pillene til kora di så du dør, du fortjener ikke å leve" osv. De tok sekken hennes og sparket tingene hennes rundt. Det var ca 1 av 100 som gikk bort for å stoppe jentene som mobbet. Den andre episoden var det en mann som lå langflat fett foran en benk. Han hadde på seg hettejakke, så man så ikke ansiktet hans. Her var det også mange som bare kikket på han og gikk forbi, men heldigvis noen som stoppet for å spørre om det gokk bra med han. Så var det en episode i en butikk hvor mor og sønn (ca10år) var på butikken. Sønnen var velsig smill og hjelpsom med varene, og øsnker seg veldig youghurt. Moren sa at om de ikke hadde penger, måtte de legge youghurten tilbake. Selvsagt hadde de ikke penger, og sønnne blir skuffet, men ikke sint eller frekk på noen som helt måte. Moren sier de ikke har penger nå og at akkurat nå er det litt vanskelig, men de kan spare så kan de kjøpe youghurten en annen gang. Så,hjelper han moren sin med varene ut av bitukken.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #11 Skrevet 23. oktober 2014 Har ikke sett det programmet. Det med youghurten vet jeg ikke hva handler om, men hadde uten tvil stoppet mobbere og en som lå på bakken Anonymous poster hash: dd4dc...113
Nettie+jentungen Skrevet 23. oktober 2014 #12 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg har stoppet to av to hendelser jeg har kommet over. Jeg vil nok ikke gå inn i alle situasjoner, men vil prøve å hjelpeverger det er mulig.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #13 Skrevet 23. oktober 2014 Herregud, hva er galt med å bruke 30 kr på yoghurt til en ukyldig gutt med fattig mamma? Er det mulig å bli gnien og moralsk! Han ville da ha den for å kose seg med en sjeden gang! Blir helt matt av dere. Anonymous poster hash: 83f2e...308 Det psykologen sa var at mange kviet seg fordi det er nedverdigende for moren som ikke har penger. Altså at den bak i køen på sett og vis oppfattes som arrogant og hoven. Det er en ting om bankkortet plutselig ikke virker, men i situasjonen kommer det tydelig frem at de ikke har mye å rutte med og dermed er det mer sårbart. Anonymous poster hash: 4b8a2...632
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #14 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg hadde så klart brydd meg, der hvor jenten ble mobbet. For kjente jeg ble så sint og var på gråten. Jeg hadde og gått bort til en mann som ligger på gaten. Jeg hadde dessverre ikke betalt for yoghurt til gutten. Dette fordi vi er fattige selv. Så vi har nesten aldri råd til yoghurt selv. Men hadde jeg hatt råd, så hadde jeg nok gjort det. Har det stått barn foran meg i køen, som mangler bare noen kroner, så tilbyr jeg meg alltid. Anonymous poster hash: 3676a...dbe
Kremtopp Skrevet 23. oktober 2014 #15 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg hadde brydd meg og hjulpet til i alle nevnte situasjoner rett og slett fordi jeg er en person som bryr meg
DaenerysStorm Skrevet 23. oktober 2014 #16 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg hadde dessverre ikke betalt for yoghurt til gutten. Dette fordi vi er fattige selv. Så vi har nesten aldri råd til yoghurt selv. Men hadde jeg hatt råd, så hadde jeg nok gjort det. Har det stått barn foran meg i køen, som mangler bare noen kroner, så tilbyr jeg meg alltid. Anonymous poster hash: 3676a...dbe Da har du blitt lurt mange ganger, for unger er pokker så frekke! Når jeg jobba i butikk var det gjengangere som gang på gang "dessverre manglet en krone". De fleste i kassa ga de jo ei krone fordi de syntes synd på de, men barn nå til dags klarer faktisk å plusse sammen
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #17 Skrevet 23. oktober 2014 Her må jeg si at jeg hadde grepet inn i mobbesaken og butikksaken, hadde vært mer reservet ang mannen på bakken. Anonymous poster hash: f0e2c...72f
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #18 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg liker å tro at jeg hadde brydd meg. Men hadde ikke betalt for yougerten. Synes det blir helt feil når det blir snakk om penger. Det synes jeg uansett hadde vært å blandet seg for mye. Dere som reagerer på at ikke alle hadde betalt yougerten, hvor mye gir dere til tiggerne på gata? Her jeg bor er det mange som spør om penger, og jeg gir ikke noe. Aldri. Verken til de som spør direkte eller de som spør indirekte. Sjelden jeg ser noen som gir, og gir de noe er det som regel ikke snakk om så mye som 30 kr som jeg ser noen nevne som beløp her i tråden. Anonymous poster hash: 7c0a6...f3e
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #19 Skrevet 23. oktober 2014 Skulle selvsagt stå "skjelden" for de som ikke har annet motargument enn å kommentere en tastefeil. Anonymous poster hash: 83f2e...308 Sjelden!!! Anonymous poster hash: fe076...c75
Hønemor30 Skrevet 23. oktober 2014 #20 Skrevet 23. oktober 2014 Ja jeg hadde grepet inn. I alle de tre situasjonene.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #21 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg kunne sikkert ha svart uten å ha sett programmet hvis jeg hadde fått litt mer utfyllende informasjon... Anonymous poster hash: 70f2b...440 Ved den første situasjonen var det tre jenter som mobbet ei jente. De sa mye stugt til henne, som "jævla fitteunge, stygge forterbarn, gå hjem og ta pillene til kora di så du dør, du fortjener ikke å leve" osv. De tok sekken hennes og sparket tingene hennes rundt. Det var ca 1 av 100 som gikk bort for å stoppe jentene som mobbet. Den andre episoden var det en mann som lå langflat fett foran en benk. Han hadde på seg hettejakke, så man så ikke ansiktet hans. Her var det også mange som bare kikket på han og gikk forbi, men heldigvis noen som stoppet for å spørre om det gokk bra med han. Så var det en episode i en butikk hvor mor og sønn (ca10år) var på butikken. Sønnen var velsig smill og hjelpsom med varene, og øsnker seg veldig youghurt. Moren sa at om de ikke hadde penger, måtte de legge youghurten tilbake. Selvsagt hadde de ikke penger, og sønnne blir skuffet, men ikke sint eller frekk på noen som helt måte. Moren sier de ikke har penger nå og at akkurat nå er det litt vanskelig, men de kan spare så kan de kjøpe youghurten en annen gang. Så,hjelper han moren sin med varene ut av bitukken. Takk. Jeg hadde definitivt grepet inn i mobbesituasjonen, jeg har vært utsatt for lignende selv og vet hvordan det er... Og når voksne går forbi og ikke bryr seg, så er det faktisk verre enn selve mobbingen. Mannen hadde jeg gått forbi, hadde regnet med at han var full eller rusa, og sånt synes jeg faktisk er litt skummelt. :/ Hadde nok betalt yoghurten for den gutten hvis jeg hadde turt. Er litt redd for å snakke til folk jeg ikke kjenner. (Med mindre jeg blir veldig sint, som ved mobbingen, da overgår sinnet frykten.) Hadde også vært redd for å fornærme moren. Men hadde kanskje spurt henne forsiktig om jeg kunne få gi gutten penger til å kjøpe seg yoghurt. Anonymous poster hash: 70f2b...440
MrsMilla Skrevet 23. oktober 2014 #22 Skrevet 23. oktober 2014 Så ikke programmet, så må innrømme at jeg svarer uten å helt ha sett situasjonene, kun din beskrivelse av de. Jeg er typen som gjør noe. Så tipper at jeg hadde gjort noe i alle situasjonene om det er mennesker som enten trenger hjelp eller bør sjekkes opp mtp eventuelt helse/risiko/sikkerhet etc. Om noen hadde stått i kassa eller noe uten råd til yoghurten, hadde jeg sikkert betalt den da jeg selv skulle gjerne møtt noen som gjorde det samme om det var meg som trengte det. Har tidligere både gått inn og stoppet fester i nabolaget om barna eller jeg ikke får sove, ringt politi et par ganger når jeg har sett mennesker som har lagt seg ned midt på veien eller vært bevisstløse, og halvveis båret ei seksten år gammel stupfull jente hjem midt på natten som jeg og mannen fant i ei grøft i byen. Tok oss godt over en time. Da jenta stod hjemme til mor si fikk vi spørsmålet hvorfor vi valgte å hjelpe henne, og vi svarte at vi håpet at denne jenta kanskje gjorde det samme om ti år, om hun så ei jente i samme situasjon. Og plutselig kunne det jo hende at det var vår datter hun fant i ei grøft. Tror det er viktig å bry seg, bryte inn og gjøre det som er riktig. Selv om det er ubehagelig, ubeleilig og skummelt. Fordi vi alle har et ansvar.
Ladybird2014 Skrevet 24. oktober 2014 #23 Skrevet 24. oktober 2014 Klart jeg hadde brydd meg! Hadde muligens ikke turt å tilby å betale yoghurten, i frykt av å gjøre at moren følte seg underlegen... Jentene som mobbet hadde jeg gått bort til med en gang. Hadde ikke mukket. Er lærer, så er vant til å blande meg inn i konflikter mellom elever (aldri opplevd så åpenbar mobbing, skal sies, men det skjer hver dag). Mannen på bakken hadde jeg garantert gått bort til. Men hadde jeg vært redd hadde jeg stoppet noen andre og så hadde vi gått bort sammen. Husk at personen kunne ha vært mannen eller faren vår som fikk et illebefinnende. Da er øyeblikkelig hjelp alfa og omega!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #24 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg hadegrepet inn i alle situasjonene. Å bryte inn i en mobbesituasjon har jeg faktisk gjort to ganger tidligere, uten kamera til å fange opp. Ene på en bussstasjon med en ungdomsgjeng, hvor en gutt hakket på en jente som satt på benken, kalte henne stygg og lurte på om hun turte å kikke seg i speilet. Jentene som var publikum sto å fniste. Lite pedagogisk avmeg, men jeg skjelte ut gutten, gikk helt opp i ansiktet hans og spurte "HVEM TROR DU AT DU ER?!" "HVA GIR DEG RETT TIL Å SNAKKE SLIKT TIL ANDRE MENNESKER?!" Mens han rygget tilbake og jentene snudde seg. Kokte inni meg. Ikke sikkert det hjalp, men man kan jo ikke la vær å reagere! Andre gangen overhørte jeg mobbing i garderoben på skolen til datteren min, ikke til å ta feil av. Dro de to jentene til nærmeste lærer og sa at dette må dere ordne opp i, for dette er ikke greit. Anonymous poster hash: 7c88d...f2b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #25 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg kunne sikkert ha svart uten å ha sett programmet hvis jeg hadde fått litt mer utfyllende informasjon... Anonymous poster hash: 70f2b...440 Ved den første situasjonen var det tre jenter som mobbet ei jente. De sa mye stugt til henne, som "jævla fitteunge, stygge forterbarn, gå hjem og ta pillene til kora di så du dør, du fortjener ikke å leve" osv. De tok sekken hennes og sparket tingene hennes rundt. Det var ca 1 av 100 som gikk bort for å stoppe jentene som mobbet. Den andre episoden var det en mann som lå langflat fett foran en benk. Han hadde på seg hettejakke, så man så ikke ansiktet hans. Her var det også mange som bare kikket på han og gikk forbi, men heldigvis noen som stoppet for å spørre om det gokk bra med han. Så var det en episode i en butikk hvor mor og sønn (ca10år) var på butikken. Sønnen var velsig smill og hjelpsom med varene, og øsnker seg veldig youghurt. Moren sa at om de ikke hadde penger, måtte de legge youghurten tilbake. Selvsagt hadde de ikke penger, og sønnne blir skuffet, men ikke sint eller frekk på noen som helt måte. Moren sier de ikke har penger nå og at akkurat nå er det litt vanskelig, men de kan spare så kan de kjøpe youghurten en annen gang. Så,hjelper han moren sin med varene ut av bitukken. Takk. Jeg hadde definitivt grepet inn i mobbesituasjonen, jeg har vært utsatt for lignende selv og vet hvordan det er... Og når voksne går forbi og ikke bryr seg, så er det faktisk verre enn selve mobbingen. Mannen hadde jeg gått forbi, hadde regnet med at han var full eller rusa, og sånt synes jeg faktisk er litt skummelt. :/ Hadde nok betalt yoghurten for den gutten hvis jeg hadde turt. Er litt redd for å snakke til folk jeg ikke kjenner. (Med mindre jeg blir veldig sint, som ved mobbingen, da overgår sinnet frykten.) Hadde også vært redd for å fornærme moren. Men hadde kanskje spurt henne forsiktig om jeg kunne få gi gutten penger til å kjøpe seg yoghurt. Anonymous poster hash: 70f2b...440 Du hadde regna med han var full eller rusa... og det var nettopp det de ville oppnå ved å legge han der i en hettegenser. Folk i dress er ofte skumle de og, men det ville du antagelig gått bort til. Anonymous poster hash: 466bd...49d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå