Gå til innhold

Føler meg presset. Redd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Medisinsk mirakel? Dette er en angst jeg har hatt i alle år.. Virkelig hyggelig du;)

Anonymous poster hash: 2174e...caa

Det med medisinsk mirakel var ikke myntet på deg, du misforstod de to annie'ene som diskuterte seg imellom.

Men det at du har hatt denne angsten "i alle år" betyr ikke at du trenger å fortsette å ha den hvis du går inn for å jobbe for å bli kvitt den.

I steden for å fokusere på det du oppfatter som negative kommentarer her inne, bruk heller litt mer tid på de kommentarene som er konstruktive - hvis du ønsker å gjøre noe med problemet, da?

Anonymous poster hash: 06216...131

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Medisinsk mirakel? Dette er en angst jeg har hatt i alle år.. Virkelig hyggelig du;)

Anonymous poster hash: 2174e...caa

Det med medisinsk mirakel var ikke myntet på deg, du misforstod de to annie'ene som diskuterte seg imellom.

Men det at du har hatt denne angsten "i alle år" betyr ikke at du trenger å fortsette å ha den hvis du går inn for å jobbe for å bli kvitt den.

I steden for å fokusere på det du oppfatter som negative kommentarer her inne, bruk heller litt mer tid på de kommentarene som er konstruktive - hvis du ønsker å gjøre noe med problemet, da?

Sprøyteskrekk/fobi er gjerne mer avansert å behandle enn annen angst, siden den er mer reell. Akkurat blodprøven er ikke den vondeste, men allikevel så forsterkes angsten av at det GJØR vondt, det ER ubehagelig. Jeg forsøkte å jobbe vekk angsten ved å eksponere meg selv for sprøytestikking og blodprøve, men det ble bare verre, fordi det gjorde vondt, det jeg fryktet ble virkelighet. For noen gjør det vondere å ta blodprøve enn andre, det har noe å gjøre med hvor mange nerver man har der.

Anonymous poster hash: ed5d6...507

Skrevet

Sprøyteskrekk/fobi er gjerne mer avansert å behandle enn annen angst, siden den er mer reell. Akkurat blodprøven er ikke den vondeste, men allikevel så forsterkes angsten av at det GJØR vondt, det ER ubehagelig. Jeg forsøkte å jobbe vekk angsten ved å eksponere meg selv for sprøytestikking og blodprøve, men det ble bare verre, fordi det gjorde vondt, det jeg fryktet ble virkelighet. For noen gjør det vondere å ta blodprøve enn andre, det har noe å gjøre med hvor mange nerver man har der.

Les mitt innlegg nr. 20 også, så ser du mer hva jeg mener. Har som sagt jobbet med en del som har hatt tilsvarende angst, de har alle greid å snu det, å jobbe så mye med det visuelle og sine egne tanker og følelser at de har taklet ubehag og smerter. En av dem det har var aktuelt for har også hatt et nervesystem som var mer sensitivt enn gjennomsnittet, likevel gikk det fint å snu. Sistnevte likte det fremdeles ikke, men hadde ikke lenger noen problemer å få tatt prøver og bli utsatt for lignende ubehag.

Da gikk det på å jobbe mer med seg selv før man utsatte seg for nye prøver. Ikke en typisk eksponeringsterapi hvor man oppsøker det man er redd for, men heller jobber med mental trening slik at man takler det man må gjøre på en ok måte.

Jeg har sett det bli gjort flere gangen, så det er mulig :)

Skrevet

For ikke å snakke om kanylen du kanskje må sette oppå hånden når du føder. Eller epidural. Og sying nedentil etterpå. Det er ting du muligens må forholde deg til. Så du har litt å jobbe med. Oppsøk hjelp, er mitt råd.

Lykke til!

Anonymous poster hash: e6429...1c4

Skrevet

For ikke å snakke om kanylen du kanskje må sette oppå hånden når du føder. Eller epidural. Og sying nedentil etterpå. Det er ting du muligens må forholde deg til. Så du har litt å jobbe med. Oppsøk hjelp, er mitt råd.

Lykke til!Anonymous poster hash: e6429...1c4

Eh, man må ikke ha epidural? Sying nedentil kjenner man stort sett ikke heller, pga man er øm etter å ha presset ut en unge. Når man er i fødsel eller har født, er ikke sprøyteskrekken et reelt problem egentlig, siden de fleste av oss er så distraherte av smerter at vi ikke enser små stikk. Jeg hadde sprøyteskrekk da jeg fødte, men var ikke veldig redd for sprøytene nedentil under sying eller sprøyten man får i låret. Epidural derimot, DEN er vel kongen av sprøyter. Da hadde jeg besvimt.

Skrevet

Jeg har en venninne med sprøytesprekk, hun er livredd. Husker i 6. klasse da vi skulle ta vaksine, hun gråt og bar seg, og hadde det så vondt... Jeg fikk bli med inn, og det som hjalp for henne, var at jeg snakket med henne om hverdagslige ting mens hun hadde ansiktet gjemt i halsgropen min, og så satte helsesøster vaksine i mens. Hun skalv og gråt, men vaksinen ble satt. 

Min venninne sier den dag i dag at hun ikke tør bli gravid grunnet sprøyteskrekk. Dette er en skikkelig reell angst også, og så vondt det må være å ha den :-( 

Ufyselig sykepleier du har truffet på! Alle som setter sprøyter, burde ha et triks eller flere i ermet for slike med sprøyteskrekk. I minste fall tålmodighet og forståelse! Er det smerten du er redd for? Er det tanken på at noe stikker gjennom huden? Er det tanken på blodet som blir tatt ut? 
Eneste rådet jeg kan gi, er å sette en dato fremover i tid til blodprøvene skal tas, og så forberede deg best mulig. Om du velger å kjøpe et sånt bånd til å stramme rundt armen og sprøyte, og bare "øve" deg litt på situasjonen, eller om du bestemmer deg for at dette skal du klare, så lenge du holder i mannens hånd og ser ham inn i øynene, eller hva som helst annet som kanskje kan hjelpe deg litt. 

Lykke til! 

Anonymous poster hash: 01188...77d
Skrevet

Eh, man må ikke ha epidural? Sying nedentil kjenner man stort sett ikke heller, pga man er øm etter å ha presset ut en unge. Når man er i fødsel eller har født, er ikke sprøyteskrekken et reelt problem egentlig, siden de fleste av oss er så distraherte av smerter at vi ikke enser små stikk. Jeg hadde sprøyteskrekk da jeg fødte, men var ikke veldig redd for sprøytene nedentil under sying eller sprøyten man får i låret. Epidural derimot, DEN er vel kongen av sprøyter. Da hadde jeg besvimt.

Beklager å måtte si det, men syingen etter min fødsel er det verste smertemareritt jeg har opplevd. Fødselen var himmelen i forhold. Bedøvelse hjalp ingenting, og det var mange sting som skulle på plass for å få minst mulig arr. Det var gruuuusomt. Jeg har sting-skrekk etter det, for å si det sånn. Gjett hva jeg er livredd for nå som jeg er gravid! FOR Å SY! 

Anonymous poster hash: 01188...77d

Skrevet

Man må ikke ha epidural, nei. Men jeg vet om noen som har hatt så lange fødsler at de har blitt "tvunget" til å ta epidural, slik at de får slappet av. Jeg har tatt den to ganger. Kjente ikke noe første gangen, og andre gangen kjente jeg den litt. Men overhode ikke avskrekkende for min del. Jeg har ikke sprøyteskrekk, da;)

Forøvrig nevnte jeg bare hvilke sprøyter HI kan risikere å måtte ta, og at hun er nødt til å forholde seg til det.

Anonymous poster hash: e6429...1c4

Skrevet

Spør deg selv hvorfor du er redd. Du vet at det ikke er farlig. Du vet det er viktig med tanke på barnet i magen. Konsentrer deg om pusten og slapp av. Det gjør ikke vondt om kyndige gjør det, men jeg tror du bør holde deg unna damen som du beskrev.

Selv måtte jeg ta sånn rundt 30 blodprøver (minst) i forbindelse med graviditet, fødsel og etterpå. Jeg måtte sette sprøyter på meg selv 2 ganger daglig i over 8 mnd. Det går om man vil!

Anonymous poster hash: ca399...2c7
Skrevet

Ja det var uprofesjonelt gjort sv vedkommende. Men seriøst, kanskje du ikke burde blitt gravid? Skal du nekte å føde også da eller? Det er ikke vondt med blodprøve så skjønner at hun blir irritert når hun måtte bruke masse tid på en oppførsel man kan forvente av ett barn.

Anonymous poster hash: 28146...61a

Skrevet

Jeg har tatt epidural eller spinal 4 ganger og sydd nedentil en gang. Tar heller 100 epidural enn å sy igjen for å si det slik.

Anonymous poster hash: b8c49...626

Skrevet

Blodprøve er vondt, sier du?

Å kjære deg... You're in for a ride 😉

Du må seriøst begynne å få hjelp og forberede deg til fødsel altså.

Epidural og akupunktur er vel uaktuelt for deg. Lystgass har de ikke alle steder lenger, så hadde startet å trene på pusteteknikker. Hvis du synes blodprøve er vondt, skal jeg love deg at fødsel uten smertestillende er vondt ja.

Men du må forberede deg på at er sprøyter du må igjennom i visse tilfeller;

1) hvis du må ha hastekeisersnitt

2) hvis du er i gangsatt. Selvom du ikke blir satt på drypp setter de veneflon slik at du alltid er klar for å bli "hooket opp" på væske eller medisin

3) sprøyte hvis du må sy,- denne kjente jeg ikke så godt da siden det er ømt

4) så er det en sprøyte de setter i låret med en gang du har født. Er det K-vitamin tro?

5) mister du over gjennomsnitt blod, tas det blodprøve rett etter for å sjekke blodprosent

Ikke for å skremme eller noe, men dette er noe du bør mentalt forberede deg på.

Anonymous poster hash: ef9e8...d78

Skrevet

Jeg vil anbefale deg og få tatt blodprøve på sykehuset, og be de få en fra anestesien til å ta den. De er råflinke. Eller bare si du trenger noen som klarer det på førsteforsøk på en hysterisk person, da får du mest sannsyneig en/ei som er go.

Jeg har panikk så det jeg gjør er å tviholde i noe, helst i noe som sitter fast, biter tenna sammen og rett og slett piner meg igjennom det. Det tok meg noen forsøk før jeg klarer det, nå ber jeg de være to, en til å holde armen og en til å stikke. 

Embla for min del funker ikke, kjenner like mye. 

Nåler under fødselen er ikke så ille å bli stukke med i forhold, ting går litt fort og vips så sitter man med ei nål i hånden ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...