Gå til innhold

Har du sendt bekymringsmelding til bv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen som privatperson, men har meldt noen ganger som tannlege.

Anonymous poster hash: 23e63...4a1

Hvorfor??

Anonymous poster hash: 5f52b...12f

Nå er ikke jeg tannlege, men jeg jobber i bvtj, og kan si at tannleger skal melde hvis de blir bekymret for alvorlig omsorgssvikt. Dvs alvorlig grav karies (tannråte), dårlig tannhelse hvor foreldrene ikke etterkommer veiledning gitt av tannlegen (kan tyde på omsorgssvikt), samt mistanke om mishandling eller seksuelle overgrep; blåmerker i hals-/hoderegion som ikke har en naturlig forklaring, barn som vegrer seg sterkt mot at behandlingen foregår i munnen m.m. Håper det ga deg litt svar. De melder ikke kun fordi barn får hull i tennene.

Anonymous poster hash: c45f7...14d

men, min sønn HATER og pusse tenner. Det blir allikevel gjort morgen og kveld, men det er en kamp hver gang. Så om han blir hysterisk ved første tannlegebesøk så kan jeg bli meldt for seksuell mishandling???

Nei. Det er ikke uvanlig at små barn vegrer seg hos tannlegen. Det ordner vi med tilvenning og ros. Det som derimot ikke er vanlig er barn som lydig gaper mens tårene triller, eller som "kobler ut". Når jeg har meldt har det først og fremst vært fordi barnet har behandlingsbehov, og foreldrene er informert om det, men allikevel gjentatte ganger unnlater å møte til timer (og ikke gir beskjed). Det er et par andre episoder også, men det vil jeg ikke gå inn på. Ett eller gå hull kan skje den beste, og ingen skal være redde for å oppsøke tannhelsetjenesten. Ellers godt svart fra hun som jobber i bvtj.

Husk at tannleger ser barn jevnlig. Vi ser dem flombelyst og kan lett fange opp stygge sår og unaturlige blåmerker. Nettopp av disse grunnene er det blitt mer og mer fokus på viktigheten av at tannleger er observante. Vi melder selvfølgelig ikke på grunn av skrubbsår og "vanlige" blåmerker. Det er helheten som avgjør.

Hilsen tannlegen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor?? 

Nå er ikke jeg tannlege, men jeg jobber i bvtj, og kan si at tannleger skal melde hvis de blir bekymret for alvorlig omsorgssvikt. Dvs alvorlig grav karies (tannråte), dårlig tannhelse hvor foreldrene ikke etterkommer veiledning gitt av tannlegen (kan tyde på omsorgssvikt), samt mistanke om mishandling eller seksuelle overgrep; blåmerker i hals-/hoderegion som ikke har en naturlig forklaring, barn som vegrer seg sterkt mot at behandlingen foregår i munnen m.m. Håper det ga deg litt svar. De melder ikke kun fordi barn får hull i tennene.

Da gjorde tannlegen en feil med å ikke melde oss til barnevernet :P

Sønnrn min på tre år var hysterisk å ikke ville ikke at tannlegen skulle inn i munnen.

Anonymous poster hash: a229f...325

He he... det er en skjønnsmessig vurdering. Når det er sagt så blir man etterhvert noe trent i å se om barnet har tannlegeskrekk OG får god støtte i foreldrene, eller om det handler om vegring pga traumer, barnet får brekninger, blir fjern etc. Disse barna kan oft også ha foreldre som ikke klarer å gi støtte, eller som ikke er så opptatte av å støtte barnet i situasjonen. Meeeen... det er jo 1000-vis av varianter her da. Jeg har også en sønn som freaker ut av å skulle borre (ja, han har et hull ;-) ).

Skrevet

Hvorfor??

men, min sønn HATER og pusse tenner. Det blir allikevel gjort morgen og kveld, men det er en kamp hver gang. Så om han blir hysterisk ved første tannlegebesøk så kan jeg bli meldt for seksuell mishandling???

Nei. Det er ikke uvanlig at små barn vegrer seg hos tannlegen. Det ordner vi med tilvenning og ros. Det som derimot ikke er vanlig er barn som lydig gaper mens tårene triller, eller som "kobler ut". Når jeg har meldt har det først og fremst vært fordi barnet har behandlingsbehov, og foreldrene er informert om det, men allikevel gjentatte ganger unnlater å møte til timer (og ikke gir beskjed). Det er et par andre episoder også, men det vil jeg ikke gå inn på. Ett eller gå hull kan skje den beste, og ingen skal være redde for å oppsøke tannhelsetjenesten. Ellers godt svart fra hun som jobber i bvtj.

Husk at tannleger ser barn jevnlig. Vi ser dem flombelyst og kan lett fange opp stygge sår og unaturlige blåmerker. Nettopp av disse grunnene er det blitt mer og mer fokus på viktigheten av at tannleger er observante. Vi melder selvfølgelig ikke på grunn av skrubbsår og "vanlige" blåmerker. Det er helheten som avgjør.

Hilsen tannlegen

Som jeg skulle sagt det sjæl! ;-) 

Er vanskelig å oppsummere kliniske tegn og skjønnsmessige vurderinger i noen setninger på et forum, så ingen panikk ved vegring hos småbarn! 

Men vi skal være såååå glade for at vi har en tannhelsetjeneste i dette landet som virkelig har begynt å sette fokus på sitt ansvar ift opplysningsplikten til barnevernet. Det kommer mange barn til gode.

Skrevet

Flere ganger i jobben, aldri som privatperson. Jobber som lærer.

Samme her.

Anonymous poster hash: 8b2a8...8c5

Skrevet

Nei, og enda så var det et foreldrepar i min datters klasse som mistet foreldreretten til alle barna sine, trur den minste var to år. Jeg såg ikke den komme, i ettertid så har jeg tenkt om det var noe som jeg skøv unna? Men jeg trur ikke at jeg ville ha sett det. To av barna fikk tillit til meg, jeg brukte å vise interesse for det de ville vise meg eller fortelle meg. Jeg brukte å be min datter invitere klassevenninen på besøk fordi det var noe sårt over henne, jeg tenkte at det var fordi hun ikke hadde venner. Etter at de var plassert på fosterhjem og hun besøkte klassen på en elevkveld kom hun bort til meg . Hun fortalte blant annet at hun hadde en hund i den nye familien og hadde fått nye venner, nye klær og skulle få en iPad. Det var nok hennes måte å si at hun hadde det bra, trolig skjønte hun at jeg ønsket henne alt godt.

Anonymous poster hash: cff4e...8cc

Skrevet

Jeg var et barn som var hysterisk hos tannlege, nektet plent og åpne opp munnen, og brakk meg da de klarte det og fikk noe inn i munnen min. Dette var i ekstrem grad. Og var hver gang. Også da jeg var hos lege, og de skulle se i halsen. Synd de ikke anmelde mine foreldre til barnevernet. Jeg ble grovt seksuelt misbrukt.

Anonymous poster hash: b8df8...d4c

Det var leit å høre. Skulle ønske noen hadde "sett" deg. Klem.

Skrevet

Aldri som privatperson, men melder ofte fra på jobb. Jobber med Sosialsaker i NAV.

Anonymous poster hash: a0d2a...ceb

Skrevet

Hilsen tannlegen

Så grusomt. :(

Anonymous poster hash: dae22...474

Skrevet

Jeg var et barn som var hysterisk hos tannlege, nektet plent og åpne opp munnen, og brakk meg da de klarte det og fikk noe inn i munnen min. Dette var i ekstrem grad. Og var hver gang. Også da jeg var hos lege, og de skulle se i halsen. Synd de ikke anmelde mine foreldre til barnevernet. Jeg ble grovt seksuelt misbrukt. Anonymous poster hash: b8df8...d4c

Uff, helt forferdelig har ikke ord...

Anonymous poster hash: 15e25...072

Skrevet

Ja. En bekjent hadde inrømmet til venninnene sine på fylla at hun banket barnet sitt jevnlig. Det kom også fram (fra mine venninner) at hun kalte barnet svært stygge ting (horinge, fittejente osv...) foran barnet. Hun shoppet i stedet for å kjøpe mat og satte seg i gjeld. Stjal penger osv. Ringte bv, men de gjorde ingenting. Dattera bor fortsatt hos henne og ligner mer og mer på mora. Snakker ekstremt stygt og banner. Ingen av venninnene hennes hadde baller til å si i fra til henne.

Anonymous poster hash: 4406c...c24

Skrevet (endret)

Ingen som privatperson, men har meldt noen ganger som tannlege.Anonymous poster hash: 23e63...4a1

Hvorfor?? Anonymous poster hash: 5f52b...12f

Nå er ikke jeg tannlege, men jeg jobber i bvtj, og kan si at tannleger skal melde hvis de blir bekymret for alvorlig omsorgssvikt. Dvs alvorlig grav karies (tannråte), dårlig tannhelse hvor foreldrene ikke etterkommer veiledning gitt av tannlegen (kan tyde på omsorgssvikt), samt mistanke om mishandling eller seksuelle overgrep; blåmerker i hals-/hoderegion som ikke har en naturlig forklaring, barn som vegrer seg sterkt mot at behandlingen foregår i munnen m.m. Håper det ga deg litt svar. De melder ikke kun fordi barn får hull i tennene.Anonymous poster hash: c45f7...14d

men, min sønn HATER og pusse tenner. Det blir allikevel gjort morgen og kveld, men det er en kamp hver gang. Så om han blir hysterisk ved første tannlegebesøk så kan jeg bli meldt for seksuell mishandling??? Anonymous poster hash: 5f52b...12f
Tannlegene ser nok forskjell på trass og panikk fordi ungen forbinder det å åpne munnen med å sugen pappas kuk. Og om de skulle ta feil ved en anledning så er vel det bedre enn alternativet: at man ikke anmelder ved mistanke, i tilfelle man tar feil. Synes du ikke:-)

Så ikke vær redd for å ta med ungen til tannlegen.

Endret av Jezebel
Skrevet

Ja. En bekjent hadde inrømmet til venninnene sine på fylla at hun banket barnet sitt jevnlig. Det kom også fram (fra mine venninner) at hun kalte barnet svært stygge ting (horinge, fittejente osv...) foran barnet. Hun shoppet i stedet for å kjøpe mat og satte seg i gjeld. Stjal penger osv. Ringte bv, men de gjorde ingenting. Dattera bor fortsatt hos henne og ligner mer og mer på mora. Snakker ekstremt stygt og banner. Ingen av venninnene hennes hadde baller til å si i fra til henne.

Så utrolig rart at ikke skole og barnehage fanger opp slikt?!? Og hvorfor har du ikke fortsatt å ringe? 

Anonymous poster hash: 2823d...1ff

Skrevet

Så utrolig rart at ikke skole og barnehage fanger opp slikt?!? Og hvorfor har du ikke fortsatt å ringe?

Jeg bor ikke i byen lenger, men har jo sett bilder av ungen på fb sammen med mor. Venninnen min skjønte at det var jeg som ringte inn meldingen og snakker ikke med meg lenger.

Syns også at skolen og helsevesen gjør en slett jobb. Vet at skolen har meldt fra, men det blir jo tydeligvis ikke gjort noe :/

Jeg kan jo ikke melde fra når ikke jeg vet noe om hvordan situasjonen er nå. Men fra ungen var født og til hun var 7 år så var situasjonen som beskrevet over. Det var da jeg ringte bv.

Skrevet

Jeg bor ikke i byen lenger, men har jo sett bilder av ungen på fb sammen med mor. Venninnen min skjønte at det var jeg som ringte inn meldingen og snakker ikke med meg lenger.

Syns også at skolen og helsevesen gjør en slett jobb. Vet at skolen har meldt fra, men det blir jo tydeligvis ikke gjort noe :/

Jeg kan jo ikke melde fra når ikke jeg vet noe om hvordan situasjonen er nå. Men fra ungen var født og til hun var 7 år så var situasjonen som beskrevet over. Det var da jeg ringte bv.

Det med banningen hørte jeg da jeg traff de tilfeldig i byen. Ungen er 10 år og sa "hold kjeft, di jævla fitte" til mora si.

Skrevet

Horribelt. Rett og slett horribelt at ingenting blir gjort i slike tilfeller, spesielt hvis skolen har meldt fra i tillegg. Jeg begriper ikke hvordan det går an.

Skrevet

Ja, og det eneste jeg angrer på er at jeg meldte anonymt. Mor fant ut hvem jeg var uansett, og hadde jeg meldt med navn hadde jeg i det minste fått høre hvordan saken lå an. 

Anonymous poster hash: 1dbc7...cab
Skrevet

Hilsen tannlegen

Så grusomt. :(

Anonymous poster hash: dae22...474

Enig. Knøt seg i meg når jeg leste den setningen. Så jævlig...

Anonymous poster hash: 917c1...d89

Skrevet

Ja, og det eneste jeg angrer på er at jeg meldte anonymt. Mor fant ut hvem jeg var uansett, og hadde jeg meldt med navn hadde jeg i det minste fått høre hvordan saken lå an.

Anonymous poster hash: 1dbc7...cab

Nei, det hadde du ikke.

Barnevernet gir ikke tilbakemelding til den som melder, selv om du ikke er anonym.

Anonymous poster hash: 682ca...22f

Skrevet

To ganger. En gang en mann i omgangskretsen min, som var alene med en lita jente på litt over ett år. Han var narkoman, hadde vært rusfri i noen år, og var da kjempeflink med jenta, men så sklei han utpå igjen, og klarte ikke å følge opp skikkelig. Jenta var stadig ustelt, og opplevde far ruset. Hun ble plassert i forsterhjem, og far fikk hjelp. Der og da var han veldig sint på meg, men i ettertid har han, indirekte, gittuttrykk for at han er glad jeg meldte fra. Det er jeg også. Jeg mistet en venninne over denne saken (felles venninne av meg og denne faren, ingen slektskap til jenta.), noen ganger syns jeg det er litt trist, men samtidig tenker jeg at når et voksent menneske faktisk kan bli sint fordi man melder fra i en slik situasjon, så er det en person jeg egentlig ikke vil ha i livet mitt.  

En annen gang var det en tenåring som ba meg om hjelp. Jeg fulgte på legevakten, der vi fikk henvisning videre til barne og ungsomspsykiatrisk, fulgte videre dit og var med på innleggelsesamtale. Etter innleggelsen ble vedkommende plassert på en barnevernsinstitusjon, og hadde oppfølging fra bv resten av oppveksten. Vedkommende er i dag i midten av 20 årene, og har klart seg veldig bra. Fullfører treårig høyskoleutdannelse i år, er samfunnsengasjert og trygg på seg selv. Det har vært helt fantastisk å få lov å følge den utviklingen!        

Anonymous poster hash: 9a657...584
Skrevet

Godt å se at de som har raportert her har hatt skikkelige bekymringer, ikke sånt tull som jeg ble meldt med.

Anonymous poster hash: a484c...91a
Skrevet

Godt å se at de som har raportert her har hatt skikkelige bekymringer, ikke sånt tull som jeg ble meldt med. Anonymous poster hash: a484c...91a

Og hva var det? Man sender ikke bekymring om man ikke er bekymret?

Anonymous poster hash: e8200...9d5

Skrevet

Jeg er ikke en perfekt mor som har strøken unge & hus, og har gjort den store tabbe av å se litt sliten ut. Meldere har kokt sammen mye fra langt tilbake i tid og overdrevet en god del. Barnehage, HS og alle andre sier at meldinga er bare idioti

Anonymous poster hash: a484c...91a
Skrevet

Jeg er ikke en perfekt mor som har strøken unge & hus, og har gjort den store tabbe av å se litt sliten ut. Meldere har kokt sammen mye fra langt tilbake i tid og overdrevet en god del. Barnehage, HS og alle andre sier at meldinga er bare idioti Anonymous poster hash: a484c...91a

En bekymringsmelding er stort sett reell for den som sender. Enten det er fordi mor ser sliten ut eller det er fordi barna har unaturlige blåmerker. Jeg er bekymret for naboen min. Der er båtane ute og går til langt på kveld, uansett vær. Ikke har de særlig klær på heller. Jeg vil sende bekymringsmelding for det. Søsteren min, som også er nabo, mener at det bare er tull. Hun bekymrer seg ikke for disse barna fordi moren virker så grei og hyggelig.

Vi tenker forskjellig. Min bekymring er reell for meg, de som meldte bekymring mot deg hadde nok en reell bekymring for at barnet ditt ikke hadde det bra. Så er det opp til BV å finne ut hvordan det egentlig er.

Skrevet

Jeg er ikke en perfekt mor som har strøken unge & hus, og har gjort den store tabbe av å se litt sliten ut. Meldere har kokt sammen mye fra langt tilbake i tid og overdrevet en god del. Barnehage, HS og alle andre sier at meldinga er bare idioti Anonymous poster hash: a484c...91a

En bekymringsmelding er stort sett reell for den som sender. Enten det er fordi mor ser sliten ut eller det er fordi barna har unaturlige blåmerker. Jeg er bekymret for naboen min. Der er båtane ute og går til langt på kveld, uansett vær. Ikke har de særlig klær på heller. Jeg vil sende bekymringsmelding for det. Søsteren min, som også er nabo, mener at det bare er tull. Hun bekymrer seg ikke for disse barna fordi moren virker så grei og hyggelig.

Vi tenker forskjellig. Min bekymring er reell for meg, de som meldte bekymring mot deg hadde nok en reell bekymring for at barnet ditt ikke hadde det bra. Så er det opp til BV å finne ut hvordan det egentlig er.Anonymous poster hash: e8200...9d5

Båtane = ungene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...