Gå til innhold

Full mann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du ikke makter å beskytte barna fra dette, burde både du og far meldes til barnevernet. Du er medskyldig i at barna dine tar skade av å leve med en alkoholiker til far. For ja, det er det mannen din er.

Anonymous poster hash: 66c47...6c4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for mange svar.

Jeg er egentlig enig med dere alle. Men det er ikke enkelt å bare gå når man har vert sammen i mange mange år.

Jeg har ikke kunnet snakke skikkelig med han i dag. Tro meg, jeg skulle ønske jeg kunne vise hvor sint og frustrert jeg er. Men barna er hjemme og jeg akter ikke å lage en krangel mens de er i huset.

Jeg må prøve å snakke med han på et tidspunkt når barna ikke er her. Jeg vet jeg kommer til å gråte og være sint når jeg snakker med han så jeg må nok vente. Vil ikke skremme barna.

Men nå må det forandringer til!

Hi

Anonymous poster hash: b261d...77b

Det er bra du ikke vil ta et oppgjør foran barna.

Men kjære deg, dette er ikke noe du kan utsette, du må finne tid til det - i god tid FØR det blir helg igjen og han drar ut på neste fest og neste fyllekule!

Du skriver:

"Jeg er egentlig enig med dere alle. Men det er ikke enkelt å bare gå når man har vert sammen i mange mange år."

Nei, det er ikke enkelt, det er det ingen av oss som sier. Men du må få øynene opp for hvor alvorlig dette er! Du kan ikke drive dette forholdet alene! Det er ikke nok at du er en trygg forelder for barna når barna også lever sammen med en far som hver eneste helg drikker seg så dritings at han skremmer barna. Når sønnen din nå kom gråtende til deg så er det trolig et tegn på at han nå begynner å få nok - det er garantert ikke første gangen han har ligget redd i sengen sin. Forskjellen er at nå er det blitt så ille at sønnen din ber deg om å få det til å slutte!

DU kan ikke få mannen din til å slutte å drikke. Det kan bare han selv.

Og selv om det ikke er enkelt følelsesmessig så mener jeg det absolutt bør være et enkelt valg for deg å ta, det å stille et ultimatum til mannen din NÅ - og ikke minst.... at du mener det, at han IKKE vil få enda en sjanse og enda en sjanse slik han har fått mange ganger før.

Hvor lenge skal barna dine leve med å grue seg til hver helg, grue seg til å måtte våkne om natten å være redd pappa? Hvor lenge de må gjøre det er faktisk opp til DEG! Og DET valget bør være lett for deg å ta!

Om mannen din ønsker å være en del av familien i fremtiden så vil han søke hjelp og endre seg. Vil han ikke så fortjener barna dine å leve opp uten å frykte helg og høytider i resten av oppveksten!

Ring fvk i morgen og sett opp en avtale der for deg selv i første omgang!

Ring legen din og bestill en time slik at legen også er informert at det kan bli endringer i livet ditt, da er det lettere for legen din å ev. hjelpe deg om du trenger det også.

Googler du "støttegruppe for pårørende til alkoholikere" så kan du finne masse informasjon om hvordan det er å leve med og være pårørende til en person med alkoholproblemer. For din mann HAR et alvorlig alkoholproblem, og det er det viktig at også du innser!

Ta tak i dette i morgen, snakk med mannen i løpet av få dager, og så vet du at vi er her for å støtte deg videre! <3

Anonymous poster hash: c6d98...6d2

Skrevet

Når en 40 åring som drikker så mye, og gjerne både fredag og lørdag, hver helg må det gå betydelige mengder alkohol? Vil tro kroppen hans er så vant til alkohol at han ikke akkurat blir full av en 6-pk?

6 øl koster vel 200 kr i dag, så jeg lurer på hvor mye penger mannen din egentlig drikker opp på en måned, penger dere som familie kunne kost dere med i helgene.....

Anonymous poster hash: ad748...880
Skrevet

Har også (som en over her) et liberalt forhold til alkohol - tar gjerne en pils eller et glass vin så barna ser det og ofte utenom helgene også. MEN: Drikke seg full foran barna er absolutt ikke ok! Hvis det at guttungen ble redd ikke gjorde noe inntrykk på mannen din så har han nok et større problem enn han er villig til å innrømme. 

Anonymous poster hash: 2c408...845
Skrevet

Når en 40 åring som drikker så mye, og gjerne både fredag og lørdag, hver helg må det gå betydelige mengder alkohol? Vil tro kroppen hans er så vant til alkohol at han ikke akkurat blir full av en 6-pk?

6 øl koster vel 200 kr i dag, så jeg lurer på hvor mye penger mannen din egentlig drikker opp på en måned, penger dere som familie kunne kost dere med i helgene.....

Anonymous poster hash: ad748...880

Han går på byen, 6 øl koster da minst 300 kroner. Og siden han drikker mye og ofte er det ikke nok med 6 øl for å bli full. Vi snakker heller om minst 500 kroner per kveld, gjerne mer.

Jeg tror HI har mye å gjøre, men det jeg leser virker ikke at hun har særlig gjennomføringsevne. Å bli lei seg og tro at man begynner å grine når man krangler mens man burde være rasende, vel, stakkars barn. En mamma som ikke har baller nok å gjøre det som må til.

Jeg vet, man skal ikke sparke noen som ligger nede, men jeg blir så irritert over tafatthet når barna lider. Det er ille når man ikke klarer stå opp for seg selv, men adskillig mye verre når man ikke beskytter barna sine. De er prisgitt foreldres valg.

Anonymous poster hash: 2a4df...5c9

Skrevet

Mannen drikker svært sjelden foran barna (jul, nyttår osv).Da er det snakk om en øl til maten. Og han drikker seg aldri full foran barna.

Det barna merker er at pappa aldri tilbringer tid med oss på kveldene i helgen. De vet at han er på fest. Tror de er så vant til det at de ikke tenker over det. Vi pleier alltid å kose oss på kveldene i helgen. Det er det de er vant med.

Jeg bruker som regel alltid å legge meg før mannen kommer hjem, og da går han bare å legger seg. Men denne gangen kom han tidlig hjem. Han ville absolutt diskutere med meg (selv om jeg bad han gå å legge seg). Eldste våknet av at pappaen snakket veldig høyt.

Det er første gang noen av barna har fått med seg at pappa har vert full. Er nok også derfor eldste reagerte så sterkt. Men det er aldri greit at de skal se han slik.

Ellers i hverdagen er han en vanlig pappa.

Barna har det veldig trygt og godt med meg. Jeg er ingen dørmatte. Jeg har godtatt for mye for lenge. Men jeg er ikke blind. Jeg vet at barna har det bra hos meg og pappaen. Men ser også at de begynner å bli så store at de får med seg hva pappa gjør på fest.

Jeg vet at ting har gått for langt. Jeg kommet til å stille mannen et ultimatum. Og jeg kommer til å gjennomføre!!!

Vil gjøre ting på den rette måten. Ja jeg er forbanna, ja jeg har fått nok. Men det hjelper ikke barna å se at jeg krangler med pappa. Derfor vil jeg ta det når jeg virkelig kqn vise mine følelser uten å være redd for at barna skal høre det.

Jeg er kjempe glad for alle svar.

Hi

Skrevet

Han har likevel et alkoholproblem, som til nå har gått utover deg, men som nå går utover ungene. De ser ham jo ikke heller, han velger alkohol foran dem og deg. Da HAR han et problem, det er jverken normalt eller greit!

Ikke lag unnskyldninger for ham!

Anonymous poster hash: 66c47...6c4
Skrevet

Jeg forstår ikke dette. Hvem er det han er på flatfylla med hver helg? Det er overhodet ingen tvil om at han har et alvorlig alkoholproblem.

Anonymous poster hash: ab9b8...ed3

Skrevet

Han har nok et alkohol problem. Hvor stort dette problemet er kommer jo an på. Må da være andre måter å håndtere dette enn å bryte opp familien.

Frister det å sende 10åringen til han på Helge samvær? Hva med yngre barn?

Hvorfor ble 10 åringen så skremt? Var det truende oppførsel? Hvar dere sinte?

Anonymous poster hash: c7704...211

Skrevet

Håper inderlig du går fra mannen din, har selv vokst opp med en pappa som drakk. Skulle ønske mamma forlot han Før jeg flyttet ut😕har nesten ikke kontakt I dag med han, og plages når min samboer blir full...får flashback fra pappa var drita😕😕

Anonymous poster hash: 8dbd6...46d

Skrevet

10 åringen ble redd fordi pappaen snakket høyt og rotete og ingen sammenheng. Jeg snakket hele tiden rolig fordi jeg ikke ville vekke barna.

Jeg unnskylder han absolutt ikke. Men følte jeg malte det veldig sort/hvitt i innleggene mine. Det er absolutt ikke greit at barna ser hn slik. Og jeg mener helt klart at han har et alkoholproblem.

Har hatt en samtale i kveld. Han skjønner fortsatt ikke problemet skikkelig. Han var til en viss grad ydmyk, men skjønte nok ikke hvor stort problem dette er for meg.

Jeg ga han et ultimatum. Sa at det bare var opp til han å forandre på dette.

Sa at om det ikke ble endringer så var løsningen å flytte fra hverandre.

Tror det fikk han til å tenke. Håper at når han har tenkt litt så ser han at jeg nå er helt bestemt. Nå har jeg sagt ifra helt tydelig.

Hi

Skrevet

10 åringen ble redd fordi pappaen snakket høyt og rotete og ingen sammenheng. Jeg snakket hele tiden rolig fordi jeg ikke ville vekke barna.

Jeg unnskylder han absolutt ikke. Men følte jeg malte det veldig sort/hvitt i innleggene mine. Det er absolutt ikke greit at barna ser hn slik. Og jeg mener helt klart at han har et alkoholproblem.

Har hatt en samtale i kveld. Han skjønner fortsatt ikke problemet skikkelig. Han var til en viss grad ydmyk, men skjønte nok ikke hvor stort problem dette er for meg.

Tror det fikk han til å tenke. Håper at når han har tenkt litt så ser han at jeg nå er helt bestemt. Nå har jeg sagt ifra helt tydelig.

Hi

Flott at du tar tak HI. Men jeg er redd dette er glemt til neste helg. En mann på 40 som er på fest fredag og lørdag hver helg og blir drita har et alkoholproblem, og at han ikke la seg helt flat i kveld er bekymringsfullt.

Jeg fatter ikke at du har levd med dette til nå. Jeg skjønner at det er vanskelig, men jeg tror at jeg hadde bedt han flytte ut for en periode og finne ut hva han vil. Prøve to mnd i en hybel og bestemme seg for fest eller familie.

Det jeg ikke skjønner et at du har godtatt at han er så mye borte og heller vil feste enn å være sammen med deg? Er dere egentlig sammen lenger? Hvem fester han med hver helg?

Anonymous poster hash: a3087...0e8

Skrevet

Flott at du har snakket til han, og sagt tydelig ifra. Nå er det opp til han å skape forandringer, og overbevise deg om at han virkelig er noe å samle på. Jeg håper han tar det innover seg.

Det må være en vanskelig situasjon for deg. Stor klem.

Anonymous poster hash: c8429...07c

Skrevet

Hi

Fint med ultimatum. Men du VET at det innebærer at dere faktisk flytter til helga hvis han er på fest og drikker igjen? Er du klar til å gjennomføre dette? Hvis ikke, blir det bare tomme trusler som bare underbygger hans syn på at du bare sitter hjemme tafatt og ikke tør å si ham imot. Når helga kommer og han drikker igjen, flytter dere. Begynn å forberede deg allerede nå, allier deg med foreldrene dine/venner, slik at dere har en plass å være når din mann kommer hjem full på lørdagen. Og jeg sier NÅR og ikke HVIS, fordi slike folk endrer seg som regel ikke. Du sier at han ikke en gang ser problemet - da er det kun en ting dere har å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...