Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #1 Skrevet 18. oktober 2014 Svigermor har i år bestemt at det kun blir de 7 barnebarna som får julegave. Greit nok for oss, vi er begge studenter og vil heller bruke pengene på det vi selv og ungene trenger. Hadde tenkt å kjøpe bildeprodukter fra ungene tillegg til at ungene ønsker lage gaver. Men nå viser det seg at svigermor FORVENTER at hun skal få ny støvsuger av oss, i tillegg til bildeprodukter av vår nyfødte og fire-åringen. Selv er hun fortsatt tydelig på at alle barnebarna får gave til 200 kr hver, og de voksne får ingenting. Er det bare jeg som synes det er frekt å forvente at vi skal bruke masse penger på hennes gaver (hun har ikke dårlig råd, men tjener ikke så mye) når vi får "kun" får gave til 2 unger på tilsaman 400 kr, når vi er studenter med temmelig trang økonomi? Mannen mener vi bare må kjøpe det til henne, ettersom han ikke orker krangle med henne (fjor ble vi oppringt med at vi hadde kjøpt feil til henne, hun ønsket seg tassimomaskin og ikke den typen vi hadde kjøpt)? Jeg vet bare at jeg kommer til å bli så sint når vi er Detr og hun ikke engang sier ordentlig takk, og hun vet at vi begge er studenter med TO barn og ikke har all verdens råd. Vi kjøper jo også gave til alle onkler og tantebarn så har jo i utgangspunktet de samme "gaveutgiftene" som henne der, tillegg til familien min. Noen andre som har/har hatt det lignende og kan komme med tips hvordan legge frem at hun ikke kan få alt hun ønsker seg? Anonymous poster hash: 5c09e...b2b
Honningmelon Skrevet 18. oktober 2014 #2 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg hadde i allefall ikke kjøpt støvsuger...
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #3 Skrevet 18. oktober 2014 Hvordan har det kommet frem at hun forventer dette? Anonymous poster hash: e63d5...046
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #4 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg er målløs. Stakkars deg!! Helt absurd. Har dessverre ingen råd, bare stor medfølelse - må være pyton å ha en slik svigermor.. Anonymous poster hash: f7650...fc9
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #5 Skrevet 18. oktober 2014 Hadde ikke kjøpt en dritt til henne. La ungene lage noe til henne, men ikke mer enn det. Hun legger jo opp til det selv. Anonymous poster hash: 928ca...bfb
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #6 Skrevet 18. oktober 2014 Hun har lagt lista lavt for julegaver: 200 kroner til barna, ingenting til de voksne. Og det er for så vidt helt greit, men da må hun forvente tilsvarende list tilbake. Jeg kunne glatt tenkt at når hun har definert gave verdt 200 kroner pr. (barne)hode, blir det gave verdt 200 kroner til henne også. Ingen støvsuger med andre ord. Veldig, veldig spesielt å ikke gi NOE til sine egne barn da! At hun i tillegg forventer (dyr) gave tilbake trenger ingen kommentar en gang. Anonymous poster hash: e296a...243
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #7 Skrevet 18. oktober 2014 Hun har fortalt at hun trenger ny støvsuger og hvilken hun vil ha. Og dette kunne jo vi kjøpe til henne til jul. Hun tenkte det var greit å si fra nå så vi kunne se etter tilbud fordi hun visste jo vi helst kjøper alt på tilbud. Har vi kjøpt noe annet enn hva hun har "ønsket" seg før har det blitt baluba og endt opp med at vi har måtte kjøpe det hun egentlig ønsket seg etter selskapet i tillegg til det hun fikk av oss, derfor mener jeg dette er noe hun forventer. En ting hadde vært om vi ikke skulle feire hos henne i år, da hadde hun ikke kunne sutret bort julaften med at hun ikke fikk det hun ville, men nå ser jeg bare for meg det styret på julaften om vi ikke har gaven hun ønsker. Hun er en sær dame, som jeg føler alltid setter seg selv først, men nå er både mannen og barnebarna hennes glad i henne så prøver å bite mest mulig i meg, men akkurat dette går jo utover vår økonomi når vi ikke "får" noe vi trenger igjen. Vi får aldri noe ellers heller og er det slik at vi spiser noe sammen betaler vi alltid 3/4 (vi er tre, og selv om det er et barn er mannen en storspiser). Anonymous poster hash: 5c09e...b2b
Gjest Minnieropptatt Skrevet 18. oktober 2014 #8 Skrevet 18. oktober 2014 Da kan foreldrene til de 7 barnebarna spleise på en støvsuger da. Eller har hun store ønsker til de andre barna og?
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #9 Skrevet 18. oktober 2014 Mannens 2 søsken har fått andre ønsker. Vet ikke hva det er, pleier å få tur med Color line av broren til mannen. Vet ikke hva de tenker i forhold til opplegget hennes i år. Kan jo be mannen høre med de hva de tenker, men om de har bestemt seg for å gi det hun ønsker, erjeg stygt redd for at vi og må gi for tror ikke mannen da tørr å ta det opp med mor. Anonymous poster hash: 5c09e...b2b
Tjofsen Skrevet 18. oktober 2014 #10 Skrevet 18. oktober 2014 Hadde holdt meg til bildeprodukter og noe barna hadde laget. Det blir helt feil at dere skal gi en støvsuger alene. Eventuelt får dere spleise med resten av familien. Jula er for barna og da synes jeg det blir feil at de voksne skal ha større og dyrere gaver enn barna.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #11 Skrevet 18. oktober 2014 Spør henne pent og hyggelig om hun kan komme med et billigere ønske da dere har mange gaver å gi/barna trenger nødvendig utstyr som koster mye e.l. Og legg til at "det er jo tydelig at du ønsker å legge lista lavt siden du dropper gaver til barn og gir for 200 til barnebarn" - forhåpentligvis tar hun hintet. Skjønner dilemmaet ift å bevare familiefreden men dama høres seriøst ikke FRISK ut - hva slags mor/svigermor er det som oppfører seg sånn?! Anonymous poster hash: f7650...fc9
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #12 Skrevet 18. oktober 2014 Legg 200 fra hvert av barna i en konvolutt, og skriv at det er bidrag til en støvsuger. Bildeproduktene hadde jeg latt være. Makan til kravstor svigermor. Føler med deg. Hun har vel blitt slik fordi ingen har satt grenser for henne. Syntes mannen din bør plassere skapet før jul. Han kan komme inn på at dere gir like mye til henne som det hun kjøper for til barna deres. Anonymous poster hash: 6d9a4...a28
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #13 Skrevet 18. oktober 2014 Folk som forventer, ikke vil bidra selv og sutrer over ikke gode nok gaver kan klare seg uten. Synes din mann kan ta en prat med henne og fortelle henne hvor barnslig hun oppfører seg og forberede henne på at det ikke blir støvsuger til jul, og blir hun sur så trenger dere jo ikke å komme på julaften. Anonymous poster hash: e31d7...304
Havhesten Skrevet 18. oktober 2014 #14 Skrevet 18. oktober 2014 Du kan si til henne at dere godt kan begynne med ny praksis der kun barna får gaver og de voksne dropper det. Det er vanlig praksis i mange familier! Jeg synes forøvrig at mannen din skal ta diskusjonen med henne, eller hvorfor ikke involverer faren hans i dette? Rett ut sagt er dere studenter som trenger støtte hvis de kan gi noe. Hvorfor kan ikke oppegående voksne mennesker kjøpe seg støvsuger for egne penger? Absurd å gi etter for dette.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #15 Skrevet 18. oktober 2014 Har egentlig kommet frem til at det greieste er om mannen kan fortelle henne at hun ikke får gave av oss kun av barna fordi vi faktisk ikke har så god råd. Det er bare så kjedelig å måtte krangle med dotten først (selv om vi begge vet at det tilslutt er jeg som har siste ord) om at vi ikke kan bruke så mye penger på svigermor, før han må ta det opp videre med hun. Og det kommer selvsagt til å være jeg som er heksa her, som er gjerrig og ødelegger hele jula. Føler jeg uansett har tapt enten drar vi dit med støvsuger og bildegaver og hun er fornøyd. Ellers drar vi dit uten, å får et spetakkel. Ellers er vi hos mine foreldre som kommer til å medføre et mareritt i etterkant. Det er vel uansett ikke til å unngå. Iallefall føler jeg at jeg nå har "rett" til å føle det urettferdig, ettersom jeg ikke har fått noen tilbakemeldinger på at det er jeg som er den gjerrige og urimelige her. Anonymous poster hash: 5c09e...b2b
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #16 Skrevet 18. oktober 2014 Far er død, så der er det ikke mye hjelp å få. Anonymous poster hash: 5c09e...b2b
PrinsesseHengepupp Skrevet 18. oktober 2014 #17 Skrevet 18. oktober 2014 Hva dere gjør? Blir hjemme, og bruker pengene på dere selv (vel unt). Gaver skal ikke forventes, de skal fortjenes.
SmellyCat Skrevet 18. oktober 2014 #18 Skrevet 18. oktober 2014 Neste gang hun hinter om julegave er det jo bare å spørre om ikke dere var blitt enige om å bare kjøpe til ungene i år? Eller mente hun (som hun tydeligvis gjør) ungene og seg selv?! Hun skulle fått sagt det høyt hvertfall. At hun vil ha gave fra dere men dere får ikke av henne. Om gaven skal være fra ungene, som får av henne, er det bare å si at hun nok ikke bør forvente støvsuger for så mye penger får/har ikke ungene bruke på julegaver.
Mia_73 Skrevet 19. oktober 2014 #19 Skrevet 19. oktober 2014 Svigermor trenger tydelige ord mener jeg. Jeg hadde ikke hatt problem med å gjøre meg selv upopulær dersom mannen skyr unna praten med moren sin, jeg kunne godt tatt den selv. Det bor nok en liten kranglefant inni meg, den slags oppførsel får den frem. Svigermor hadde fått opplyst at det fra nå av ikke blir noen julegaver for voksne lengre, kun til barna. Ferdig snakka.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #20 Skrevet 19. oktober 2014 Du kan jo prøve trikset med å levere en dårlig nyhet pakket inn i noe positivt. Feks: Vi likte så godt ideen din om å kun prioritere barna i år siden vi har litt dårlig råd for tiden, så vi kopierer den, og dermed blir det desverre ingen støvsuger / annen gave fra oss i år. Eller dere kan, som allerede nevnt gi penger/gavekort i den butikken som selger den støvsugeren hun vil ha, med et kort hvor dere skriver "donasjon til støvsuger". Og forklare til henne at dere desverre ikke hadde råd til mer, selv om dere gjerne skulle ønsket det. Gjør hun seg vrang, så får dere bare si til henne rett ut at hun er utakknemlig og egoistisk om hun ikke skjønner at dere har dårlig råd, å at hun ikke kan forvente seg ekstravagante presanger fra dere, særlig når hun selv ikke engang tar seg bryet med å kjøpe til dere. Anonymous poster hash: c6d1d...58e
håperpåvinterbarn Skrevet 19. oktober 2014 #21 Skrevet 19. oktober 2014 Mange gode alternativer her. Likte ideen om null gaver til voksne, gavekort på 200 til støvsuger eller droppe alt annet enn bildegave. Dere må nok uansett forberede henne på at hun ikke får støvsuger. Dama høres helt idiotisk ut forresten.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #22 Skrevet 19. oktober 2014 Hvorfor snakker ikke du med damene til brødrene? Hadde lett alliert meg med de om å sabotere store gaver til svigermonster! Anonymous poster hash: f9976...371
Tipp topp Skrevet 19. oktober 2014 #23 Skrevet 19. oktober 2014 Da får du si til henne at barna deres (barnebarna) dessverre ikke har råd til så dyr gave til henne. Dere har jo blitt enige om at dere voksne ikke skal utveksle gaver i år.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #24 Skrevet 19. oktober 2014 Hva sier hun da hvis dere kommer også med ønsker om julegave?... hvorfor er hun den eneste voksen som får gave da??? Anonymous poster hash: 2f210...280
SeverineSuveren Skrevet 19. oktober 2014 #25 Skrevet 19. oktober 2014 Gi bilder av barna, i tillegg til kost og støvbrett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå