Gå til innhold

hygiene ved skifting av bæsjebleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det dere som bruker vaskeklut? Vasker dere vasken etterpå med tanke på at dere skylte kluten der som var full av bæsj? Dere tar vel en ny klut for hver bæsjebleie? Vasker dere da alle dagens kluter i maskinen hver kveld? Blir det lukt på badet av våte kluter som det har vært bæsj på?

Vi bruker våtservietter men tenker på å spare litt kr og være mer miljøvennlig, men må vi sette på vaskemaskinen hver kveld med bare et par kluter i så sparer vi ikke så mye. Vasker 2-3 maskiner i uka og bare en av de på 60-90 grader.

Anonymous poster hash: 6cfb4...3d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bruker våtservietter, hvis han er litt sår bruker jeg klut (tar bort det jeg kan med selve bleia, og så bruker jeg kluten. Den skylles godt, og henges til tørka før den går i vask neste gang det skal kjøres kokvask- blir ikke lukt med mindre den er "full av dritt".

Anonymous poster hash: 62b51...11a
Skrevet

Høres ekkelt ut (hilsen hun som er litt pysete på slikt). Har ingen erfaring å komme med på akkurat dette da vi bruker en kombinasjon av våtservietter (til å ta det verste når barnet har bæsjet) og små gaskluter ala Mesoft (men vi bruker Unik sine kjøpt i butikk da de er MYE billigere og helt lik kvalitet så vidt vi kan kjenne) med vann.

Tror dog at jeg definitivt ville ha vasket over vasken hver gang ja. Man (eller i alle fall jeg) bruker jo vasken til å pusse tenner, vaske ansiktet og slikt. Det ville føltes feil og uhygienisk for meg å ikke ha vasket etter skylling av bæsjekluter.

Anonymous poster hash: 4efdc...f55

Skrevet

Vi skylte i rennende vann i vasken. Da de kunne stå så skylte vi i rennende vann i dusjen.

Må dere bruke kluter og våtservietter? Prøvd det på dere selv?

Anonymous poster hash: 95bc3...ed7

Skrevet

Min blir så sår av våtservietter, så det bruker jeg bare på farten når jeg ikke har tilgang til vann. Hjemme tørker jeg bort det verste med litt dopapir, vasker deretter med klut. Ny klut hver gang, som skyldes godt og henges til tørk. Lukter ikke. Vasker 60 graders vask 2-3 ganger per uke.

Vasken vasker jeg ikke etter hvert bleieskift, men alltid før jeg en sjelden gang skal sette i proppen og tappe i vann. Men det gjør jeg omtrent aldri på badet. Hvis jeg skal vaske hender eller pusser tenner i rennende vann, så gjør det ikke noe om det er bakterier i bunnen av vasken. Tenker de uansett dør fort når vasken tørker også.

Anonymous poster hash: 42fb9...7c4

Skrevet

Vi skylte i rennende vann i vasken. Da de kunne stå så skylte vi i rennende vann i dusjen.

Må dere bruke kluter og våtservietter? Prøvd det på dere selv?

Anonymous poster hash: 95bc3...ed7

Er det meg du spør? Ja, jeg har prøvd både våtserviettene og gasklutene vi bruker på meg selv... I underlivet... Verken svir eller føles ekkelt på noe vis. Hun har aldri vært plaget med sårhet eller noe heller.

Skrevet

Slenger kluten i våtposen sammen tøybleiene. Ellers bruker jeg kompresser dyppet i olje og vann, disse kaster jeg i søpla.

Anonymous poster hash: 14f52...d5a

Skrevet

Vi bruker bare vaskeklut og tar ny klut til hver vask når det er bæsj. Skyller kluten og henger opp til tørk. Aldri problemer med lukt. Passer på at det ikke er spor etter bæsj i vasken når vi er ferdig.

Anonymous poster hash: fc10a...1a3

Skrevet

Jeg holder gutten med venstre hånd over brystet hans og holder godt under hans høyre hånd (hvis dere skjønte det..) og vasker rumpa i vasken under rennende vann - tørker av overflødig bæsj med selve bleia før jeg tar den av rumpa. Metoden funker strålende - har brukt den på alle barna våre etter tips fra en annen erfaren firebarnsmor😄

Anonymous poster hash: abd1f...e3a

Skrevet

Må og må, syns det er lettvint. Slipper å vaske våtserviettene og meosoftene, og slipper å vaske vasken flere ganger daglig. Og ja jeg bruker våtservietter på meg selv i blant. Ingen reaksjon hos meg, f.eks akkurat nå er jeg tom for sminkefjerner og vann duger ikke så da bruker jeg våtservietter. Har testet våtserviettene på underlivet mitt og det gikk fint, men vasker underlivet mitt kun med vann fordi jeg får så lett underlivssopp. Sønnen min sliter ikke med underlivssopp. Jeg brukte Asan på meg selv før, noe mange andre kvinner gjør. Men klart så er vann det beste for huden så vi vasker alltid over igjen med vann etter vi har brukt våtservietter.

Men nå er det ikke dette tråden handler om. Dere som faktisk bruker kun vaskekluter, kan dere svare på hva jeg spør om? :) Takk for alle svar

HI

Skrevet

Jeg holder gutten med venstre hånd over brystet hans og holder godt under hans høyre hånd (hvis dere skjønte det..) og vasker rumpa i vasken under rennende vann - tørker av overflødig bæsj med selve bleia før jeg tar den av rumpa. Metoden funker strålende - har brukt den på alle barna våre etter tips fra en annen erfaren firebarnsmor😄

Vi har brukt våtserviett på alle. Ikke noe mer sår stump enn andre (dvs skjelden).

Vi har ikke stellebordet på badet, men hadde vi hatt det så hadde jeg heller brukt vasken som deg istedenfor kluter. Har gjort det noen ganger og det funker jo kjempegreit.

Anonymous poster hash: 1ae73...9f3

Skrevet

Bruker engangskluter. Ikke så miljøvennlig kanskje, men bruker de bare til bæsj. Kaster direkte ut med bleia og har en stor dunk med desinfisering som jeg vasker hender og stellepute med etterpå.

Har tre bleiebarn, tvillinger på 7 mmd og ei på 2 år, og har en gang fått avføring i meg og blitt syk. Tar ingen sjanser lenger.

Anonymous poster hash: 2890b...b82

Skrevet

Oj kom mange svar mens jeg skrev! Takker.

Går ikke med sønnen vår på 12 kg og en liten badvask ;)

Skrevet

Min blir så sår av våtservietter, så det bruker jeg bare på farten når jeg ikke har tilgang til vann. Hjemme tørker jeg bort det verste med litt dopapir, vasker deretter med klut. Ny klut hver gang, som skyldes godt og henges til tørk. Lukter ikke. Vasker 60 graders vask 2-3 ganger per uke.

Vasken vasker jeg ikke etter hvert bleieskift, men alltid før jeg en sjelden gang skal sette i proppen og tappe i vann. Men det gjør jeg omtrent aldri på badet. Hvis jeg skal vaske hender eller pusser tenner i rennende vann, så gjør det ikke noe om det er bakterier i bunnen av vasken. Tenker de uansett dør fort når vasken tørker også.

Anonymous poster hash: 42fb9...7c4

Sant nok at man bruker rennende vann til feks tannpuss, men plutselig mister tannbørsten i vasken eller noe...

Skrevet

Jeg bruker slike engangskluter. Har dessverre aldri funnet dem i Norge, så kjøper mange hver gang vi er i Danmark. De er super myke og kan også brukes til å feks vaske ansiktet etter måltider.

http://www.apotekeren.dk/produkter/personlig-pleje/engangsklude-svampe.aspx

Alle apotek i Norge har disse ;) F.eks Vitusapotek selger 5 pakker for 99 kr :)

HI

Skrevet

Jeg bruker slike engangskluter. Har dessverre aldri funnet dem i Norge, så kjøper mange hver gang vi er i Danmark. De er super myke og kan også brukes til å feks vaske ansiktet etter måltider.http://www.apotekeren.dk/produkter/personlig-pleje/engangsklude-svampe.aspx

HIAnonymous poster hash: 6cfb4...3d5

Neida, dette er helt andre kluter. De norske er mye stivere og laget av et annet materiale.

Skrevet

Oj kom mange svar mens jeg skrev! Takker.

Jeg holder gutten med venstre hånd over brystet hans og holder godt under hans høyre hånd (hvis dere skjønte det..) og vasker rumpa i vasken under rennende vann - tørker av overflødig bæsj med selve bleia før jeg tar den av rumpa. Metoden funker strålende - har brukt den på alle barna våre etter tips fra en annen erfaren firebarnsmorAnonymous poster hash: abd1f...e3a

Går ikke med sønnen vår på 12 kg og en liten badvask ;)Anonymous poster hash: 6cfb4...3d5

Vi vasker begge barna, på 13 og 19 kg, slik.

Anonymous poster hash: c06a1...9eb

Skrevet

Alltid brukt vaskeklut :-) Tørkerbort det meste med bleie/dopapir/mesoft, vasker over med vaskeklut med vann, kaster vaskekluten i skittentøyet. Lukter ikke, det er knapt avføring på de da. Vasker på kokvask, tørker i tørketrommelen slik at de er myke, og vips er de klar for ny runde :-)

Viktigt her i huset og alltid ha nok kluter tilgjengelig ;-)

Anonymous poster hash: 9442e...e3a

Skrevet

Da de var små tok jeg de under springen for å skylle bort avføringen. Etterhvert vasket jeg med klut, og kastet de til vask etter hvert bruk. Skylte godt av de etter bruk, og hengte de til tørk på vaskerommet for å unngå at de skulle bli sure. Aldri hatt problemer med lukt.

Vasken har jeg alltid vasket over lett hver kveld.

Skrevet

Vi har alltid brukt kluter, kjøpt på babyshop. Bruker to kluter ved hvert bæsjeskift, noen ganger tre. Den første kluten kan bli ganske grisete så vi vasker alltid med en ren klut etterpå. Så skyller vi dem godt og henger til tørk. De vasker på kokvask en gang i uka, det lukter sjelden.

Vi har maaaaange kluter hehe:)

Skrevet

Bruker engangskluter. Ikke så miljøvennlig kanskje, men bruker de bare til bæsj. Kaster direkte ut med bleia og har en stor dunk med desinfisering som jeg vasker hender og stellepute med etterpå.

Har tre bleiebarn, tvillinger på 7 mmd og ei på 2 år, og har en gang fått avføring i meg og blitt syk. Tar ingen sjanser lenger.

Anonymous poster hash: 2890b...b82

Hvordan fikk du avføring i deg?

Jeg trodde ikke man ble syk av litt barnebæsj? :S

Anonymous poster hash: c3f12...140

Skrevet

Jeg bruker slike engangskluter. Har dessverre aldri funnet dem i Norge, så kjøper mange hver gang vi er i Danmark. De er super myke og kan også brukes til å feks vaske ansiktet etter måltider.http://www.apotekeren.dk/produkter/personlig-pleje/engangsklude-svampe.aspx

HIAnonymous poster hash: 6cfb4...3d5

Neida, dette er helt andre kluter. De norske er mye stivere og laget av et annet materiale.

Rart for de vi bruker er kjempe myke :) Ikke stive i det hele tatt.

Skrevet

Jeg tar det værste med våtservietter og skylder raskt med vann i dusjen. 👌

Anonymous poster hash: 5dff0...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...