Gå til innhold

Dere som har tatt keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen tips til før og etter?:) Noen tips til hvordan arret skal heles best mulig? Har dere,som jeg har hørt mange si,heng over arret? Når klarte dere å løfte litt tyngre enn babyen?

Anonymous poster hash: 5029f...070

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde heng en stund, men året etter ks var det ganske fint. 3 år etter ser man knapt en syltynn strek.

Du klarer å løfte mer enn babyen, men du skal ikke gjøre det likevel. Såret kan gå opp og du kan få brokk. Så hør på legens anbefalinger selv om du føler deg sterk.

Jeg hadde bandasjen på i en uke og så ikke noe mer. Du får all info på sykehuset, men mulig du må spørre litt:)

Anonymous poster hash: 20b78...7d9

Skrevet

Ok,takk:) Har fått litt informasjon,men jeg får vel kanskje litt mer etter ks.

Skrevet

Ha bandage på, gjerne melolin sånn at det ikke ligger hud mot hud mens det gror. Bare fest med en tape i hver ende. Da kommer det luft til og gir mindre sjanse for infeksjon.

Jeg hadde mye hud som hang etter tvillingsvangerskap.

På sykehuset ble de sure da jeg ba om bandage, men da jeg forklarte grunnen var de enige.

Har jobbet 15 år i hj.s.pl så sårstell kan jeg.

Anonymous poster hash: b31ca...34c

Skrevet

Takk for tips :) hva er melolin? ;)

Skrevet

Hadde ks 31 mars, mye vondt enda, men det var fordi jeg løp etter 5 dager, og det var inn på akutt mottaket med en livløs baby. Men klarer fint og løfte mere en baby, men ta det med ro, og tenk hvordan du gjør ting har heng over, men hatt to ks. lykke til med ks

Anonymous poster hash: f1fed...faf

Skrevet

Oiiiii,stakkars!!! Håper det gikk bra. Takk,litt nervøs her ;)

Skrevet

Et spørsmål til. Hva slags klær kan dere anbefale å bruke på sykehuset? Må jo være fryktelig vondt med en bukselinning på såret? Har pakket m meg en joggebukse,men den sitter vel kanskje akkurat på. Og magen går jo ikke inn med det første så den vil jo ikke henge lenger opp....

Skrevet

Jeg hadde keisersnitt nr 2 for 4 uker siden. Formen er utrolig bra, 1 uke etter snittet var jeg ute og gikk en halv mil med vogn og hund :) så du kan være i fin form etter et snitt også..

Jeg hadde en joggebukse for gravide med på sykehuset for å ha på. Den passer så fint for den strammer ikke over såret. De har den sikkert enda, kjøpte den i sommer jeg, tok med 2 stk på sykehuset. :)

Anonymous poster hash: 74f4c...108

Skrevet

Cubus har deilige kosebukser som ikke strammet over såret. Jeg brukte litt tykke nattbind i trusa et par uker, det plostret litt over arret så ikke truse og buksekanter gnagde. Høye mammatruser med bind klistret i. Følg råd på sykehus og luft såret mye etter bandasjen er tatt av. Spesielt etter dusj. Hold gjerne en pute eller noe annet mot såret når du hoster i begynnelsen, da gjør det ikke så vondt. Ikke være redd for å be om mer smertestillende og la dem hjelpe med babystell de første dagene om det er vondt å røre seg. Du blir fortere bra om du ikke presser deg for mye, samtidig som det er bra mot å få blodpropp og komme seg opp.

Det verste var første uka, og etter andre var ting greit. Det blir fort bedre! Men ta det med ro de første 6 ukene!

Anonymous poster hash: a14c5...069

Skrevet

Oi,det var sprekt!!:) Håper jeg får det likt😁

Supert,da blir det en tur på cubus i dag☺️ Og takk for tips ang bind👍

Skrevet

Jeg var ikke forbredt på ks, så kosebuksa jeg hadde kjøpt inn til barsel måtte ligge litt til. Den var for stram oppi kanten;)

Jeg kom meg utrolig fort etter ks. Var litt i ørska samma dagen, men det var pga narkosen. På sykehuset jeg var måtte man opp på do samme dag. Der var det ingen kjære mor. Er det desidert vondeste jeg noen gang har vært med på, men allerede dagen etter var det mye bedre.

Er 7 uker siden ks nå og er lenge siden jeg i hele tatt kjente noe ved såret. Er flere uker siden. Heng har jeg i flengevis, men nå har jeg litt ekstra på magen også;)

Anonymous poster hash: 777e3...26f

Skrevet

Har dere noen tips til før og etter?:) Noen tips til hvordan arret skal heles best mulig? Har dere,som jeg har hørt mange si,heng over arret? Når klarte dere å løfte litt tyngre enn babyen?Anonymous poster hash: 5029f...070

Glemte å svare på det med heng. Første var katastrofesnitt, så såret var stort og vondt. Hadde skikkelig heng lenge, men det ble borte. Arret var derimot stygt og vondt. Etter andre planlagte snitt ble arret mye bedre, og ikke vondt. Henget ble borte innen perm var slutt. Men har en liten arrvevspølse der. Ikke pent, men ikke vondt og få som ser den.

Skrevet

Hei. Hmm... Tips eg å ha med bokser som er høye i livet. De selger sånne joggebokser i tynt stoff som er høye i livet(kan brette ned kanten tror jeg) på cubus. Forbered deg på å ikke stresse eller løfte mer enn babyen. Ha tålmodighet ang det å ha på badasje. Heller litt for lenge enn for lite. For meg var det vanskelig å sette seg rett oppi senga sjøl..ikke vær redd for å spørre om hjelp. Det er lov å være sårbar. Når du kommer hjem.spør også om hjelp til de tyngste tingene. Ikke stress deg ut på lange turer med mange motbakker osv. Ta livet med ro i hvertfall 2 mnd😉 under snittet får mannen sitte ved siden av deg og er du heldig får du baby oppå brystet ditt når det kommer ut. Jeg fikk ikke den opplevelsen siden babyen hadde en infeksjon.. Håper på det neste gang😃 ikke les skrekkhistorier.. Et planlagt snitt går som regel veldig veldig bra.. Dessuten er det fort gjort. Alt er ferdig på under 30 min.. Lykke til. Klem til deg.

Anonymous poster hash: 66467...83c

Skrevet

Mitt tips er å bevege seg, det er vondt de første dagene, men pass på å ikke bli liggende. 

De første dagene må du ikke vente på å få vondt, ta smertestillende gjevnlig.

Jeg var også i veldig god form raskt, gikk lang tur med vogn en uke etter snittet, så var nok veldig heldig, men tror også det hjelp veldig at jeg bevegde meg en del på sykehuset. Mener ikke at du skal sprette rundt altså, bare gå litt i gangene:)

Store truser som noen over nevner var også en god investering.

Lykke til:)

Anonymous poster hash: 234f5...b07
Skrevet

Mitt tips er å bevege seg, det er vondt de første dagene, men pass på å ikke bli liggende. De første dagene må du ikke vente på å få vondt, ta smertestillende gjevnlig. Jeg var også i veldig god form raskt, gikk lang tur med vogn en uke etter snittet, så var nok veldig heldig, men tror også det hjelp veldig at jeg bevegde meg en del på sykehuset. Mener ikke at du skal sprette rundt altså, bare gå litt i gangene:)Store truser som noen over nevner var også en god investering. Lykke til:) Anonymous poster hash: 234f5...b07

Du var nok bare heldig. Etter første snittet mitt måtte jeg rundt med en gang pga baby på intensivert, veldig vondt, lenge. Med snitt to kunne jeg ta det med ro å ikke bevege meg så mye, la såret være rolig, og ble mye fortere bra den gangen. Kan jo være tilfeldig men. Gjør det veldig vondt, la vær er mitt råd. Går det greit er det sikkert bra med bevegelse. Lytt til kroppen!

Skrevet

Takk for tips :) hva er melolin? ;)Anonymous poster hash: 5029f...070

Det er en bandage der det på den ene siden er en slags film som gjør at det ikke henger fast i såret, den siden det ser ut som det er plast på skal inn mot såret.

Skrevet

Ha bandage på, gjerne melolin sånn at det ikke ligger hud mot hud mens det gror. Bare fest med en tape i hver ende. Da kommer det luft til og gir mindre sjanse for infeksjon.

Jeg hadde mye hud som hang etter tvillingsvangerskap.

På sykehuset ble de sure da jeg ba om bandage, men da jeg forklarte grunnen var de enige.

Har jobbet 15 år i hj.s.pl så sårstell kan jeg.Anonymous poster hash: b31ca...34c

Jeg hadde bandage kortere enn en uke. Også heng etter operasjon, gikk helt fint det. Luftet såret mye og spesielt etter dusj. Gikk med myke nattbind i trusa som lå mot såret. Byttet de ofte og det mindretall veldig.

Skrevet

Jeg hadde bandasje kanskje tre dager, i hvertfall slik jeg husker det. Teipen rundt gjorde forferdelig vondt, fikk visst kontaktallergi av den. Fikk silketeip, ble litt bedre. 

Det verste var dagen etter ks. Jeg hadde forferdelig vondt, mest luftsmerter tror jeg. Ble tvunget opp av sengen for å gå på do, og alt svartnet for meg og jeg holdt på å gå i bakken flere ganger. Men, etter dette ble det litt lettere, selv om smertene var sterke hele dagen. Ble bedre og bedre de følgende dagene. Måtte gå ganske mye fordi jeg hadde et barn på nyfødt intensiv et stykke unna som jeg gikk til og fra. 

Fikk ikke heng, og såret helet seg fint og er veldig lite synlig i dag. Var helt nummen rundt såret i kanskje ett år etterpå.

Anonymous poster hash: 3faa5...362
Skrevet

Jeg har hatt to ks. Ikke heng, helt flat mage. Var oppe og gikk samme ettermiddag, dro hjem dagen etter. Løftet ikke annet en babyen de første ukene, men etter det løftet jeg vogna og sånn inn og ut av bilen. Ikke så bra..

Kjøpte belly bandit, det støttet såret veldig godt. Er vondt å hoste og nyse etter operasjonene, men båndet støttet veldig. Hadde ikke det første gang, så merket veldig forskjell. Ks var fantastisk for min del.

Anonymous poster hash: 73518...3b5

Skrevet

Har dere noen tips til før og etter?:) Noen tips til hvordan arret skal heles best mulig? Har dere,som jeg har hørt mange si,heng over arret? Når klarte dere å løfte litt tyngre enn babyen?

Heng tror jeg du kan man gjøre noe med senere hvis det blir stygt. Du kan skjære vekk overflødig hud og sy sammen på nytt. Det er ingen stor operasjon, så du trenger ikke bekymre deg for det :) Om det skulle bli stygt kan man alltids rette på det senere.

Før operasjon har jeg ingen tips, men etter operasjonen har jeg et par:

- Hvis det tar litt lang tid å sy deg sammen igjen og babyen blir veldig urolig (det er jo mye sterkt lys og stemmer og lyd og folk inne på operasjonssalen), så kan du si til pappaen at han kan ta med babyen til et litt roligere sted, hvis du vil. Med min første var ikke det noe problem for han var så rolig og sov seg gjennom resten av operasjonen, men med min andre ble han så urolig. Det er jo ikke nye hyggelig med en skrikerunge midt i en operasjon, så da gikk heller far og baby og fant seg en stille krok, så møttes vi på postopen etterpå :)

Med min første la de også barnet til brystet ved siden av meg i senga på postopen. Altså, de tilta meg litt over på siden og la babyen på madrassen ved siden av meg. Det var ikke så lurt, for babyen ble liggende å sparke i stingene. Jeg merket ingenting for jeg var jo bedøvd, men jeg hadde bløff en del så vi, da vi løfta på dyna, og nå har jeg mista følelsen litt i det området der han sparka. Hun som gjorde det var student, så jeg tror ikke det var helt gjennomtenkt fra hennes side. Men pass altså på at når de legger til barnet ditt, han han/hun ikke blir liggende å sparke i stingene ;)

Når det kommer til løfting anbefaler jeg deg å høre på den generelle anbefalingen om å vente 6 uker med løft. Du kan jo prøve å løfte tyngre før det, men det er jo bare idiotisk å ta den sjansen.

Men lykke til :) Det kommer til å gå kjempefint :)

Anonymous poster hash: 66ee5...35f

Skrevet

Tusen takk for tips og råd alle sammen :) En ting er hva sykehuset sier,men jeg liker å høre hva folk har opplevd selv,så tusen takk :)

Skrevet

Tusen takk for tips og råd alle sammen :) En ting er hva sykehuset sier,men jeg liker å høre hva folk har opplevd selv,så tusen takk :)

En ting til som dere også kan tenke på er at pappaen forbereder seg litt mentalt. Hvertfall hvis det er deres første :) Da vi fikk vår første ble pappaen så overraska da han fikk ungen og han hadde ansvaret mens jeg ble operert og lå på postopen. Selvfølgelig var det han som hadde ansvaret, men det hadde aldri slått han, så han ble helt overrumpla :P man ser det veldig godt på alle førstegangsfedrene som venter på mor at de føler seg litt malplassert og usikre :P Så si til han at han ikke må være redd for å spørre sykepleierne/barnepleierne/jordmødrene om ting han lurer på. F.eks. kan jeg sette meg ned med barnet en plass det er stille og rolig? Hvor finner jeg ev. flasker og erstatning (hvis dere ikke skal amme). Om de kan vise han hvor og hvordan den lille skal skiftes bleie på, hvis det blir nødvendig mens de venter. Kanskje en jordmor kan passe på poden to sekunder mens far er på do... Osv... Og ikke minst hvor er kaffemaskina? ;) Det er nyttig for far å ha tenkt litt igjennom hvordan det blir å vente på deg. Så slipper han å bli helt overrasket og overrumpla ;) Men om han blir det er ikke det noe å ta på vei for heller altså. Man ser det på alle KS- pappaene i gangen at de er i sjokk. De aner ikke hva de skal gjøre med ungen og sitter på tå hev med alle nerver i spenn og håper bare ungen ikke begynner å skrike, for hva skal de gjøre da? Det er helt normalt ;)

Skrevet

PÅ mor barn vennlige sykehus så er babyen med mor hele tiden ;-) far slipper alt ansvar.Dette er også bedre i forhold til amming:-)

Anonymous poster hash: d2f63...155

Skrevet

PÅ mor barn vennlige sykehus så er babyen med mor hele tiden ;-) far slipper alt ansvar.Dette er også bedre i forhold til amming:-)

Anonymous poster hash: d2f63...155

Begge sykehusene jeg hadde KS på var mor/barn-vennlige sykehus. Likevel er det far som har ansvaret for poden mens mor er "dopa". Det står også i brosjyren til Riksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...